اولین اکران سال در انتظار تصمیم ستاد کرونا و یک شورای بلاتکلیف

گروه فرهنگی الف،   3990229008

احتمال بازگشایی سینماها در عید فطر در حالی مطرح شده که ابتدا باید ستاد ملی کرونا این اقدام را بلامانع اعلام کند و بعد هم باید وضعیت شورای صنفی نمایش به طور قطعی مشخص شود تا انتخاب فیلم‌ها و بررسی شرایط برای ارائه تسهیلات به آن‌ها صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، اگرچه اخیرا اعلام شده که سازمان سینمایی برای بازگشایی سینماها همزمان با عید فطر آمادگی دارد و این موضوع را هم به اطلاع ستاد ملی کرونا رسانده، اما هنوز پاسخی از سوی این ستاد به سازمان ارائه نشده است. همچنین با توجه به برگزار نشدن جلسه شورای صنفی نمایش در روز یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه به نظر می‌رسد بازگشایی سینماها به همراه اکران فیلم در عید فطر به یک احتمال ضعیف تبدیل شده باشد.

در این باره یک نکته مهم این است که پس از حاشیه‌های پیش آمده در ارتباط با جلسه شورای صنفی نمایش با توجه به تاکید سازمان سینمایی مبنی براینکه گله‌ها ناشی از یک سوءتفاهم بوده، ممکن است بار دیگر انتخابات شورا تکرار شود. با این حال با توجه به اینکه در نهایت شورای صنفی نمایش باید برای انتخاب فیلم‌ها و اکران آن‌ها پس از بازگشایی سینماها تصمیم‌گیری کند، به نظر می‌رسد وضعیت بلاتکلیف این شورا زمان اکران فیلم‌ها را به احتمال زیاد به زمانی بعد از عید فطر موکول کند، آن هم به شرط اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز فعالیت دوباره سینماها را صادر کند.

با این حال برای هر زمانی که سینماها باز شوند، طبق اعلام سازمان سینمایی اولویت اکران به فیلم‌های روی پرده اسفند سال قبل و نوروز ۹۹ اختصاص می‌یابد. 

پیش‌بینی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد موافقت‌هایی از سوی بعضی فیلم‌های جدید برای اکران اعلام شده ولی هنوز قطعی نیست. 

از میان فیلم‌هایی که اسفند در حال اکران بودند، «زیر نظر» و «تورنا ۲» راهی اکران آنلاین می‌شوند و «جهان با من برقص» هم سینما ماشین را برای ادامه مسیر نمایش خود انتخاب کرده است. 

فیلم «دوئت» هم براساس خبرهای منتشر شده، از ادامه اکران انصراف داده و در پی اکران آنلاین است. فیلم «نرگس مست» هم گویا قرار است همین مسیر را دنبال کند. البته دو فیلم «عطر داغ» و «بی‌وزنی» هم هستند که به نظر می‌رسد شاید آن‌ها هم گزینه اکران آنلاین را انتخاب کنند.

اما در بین فیلم‌هایی که برای اکران نوروزی معرفی شده بودند، شرایط متفاوت‌تر است. «خوب، بد، جلف ۲» اگرچه مدت کوتاهی پیش از شیوع کرونا روی پرده بود ولی هنوز یکی از فیلم‌های نوروزی بوده و پیمان قاسم‌خانی هم تاکید داشته که ترجیح می‌دهد فیلمش بخاطر کمدی بودن، در سینما و به صورت دسته جمعی دیده شود، این فیلم اگرچه شنیده شده یک بار انصراف داده، اما گویا یا باید پس از باز شدن سینماها دوباره روی پرده رود یا اینکه تا چند ماه منتظر بماند که دوباره نوبتش شود. شاید هم اگر شرایط حمایتی از اکران در وضعیت فعلی مقرون به صرفه نباشد سازندگان این فیلم هم اکران آنلاین را مفیدتر بدانند.

فیلم دیگر «شنای پروانه» است که پخش‌ آن در اختیار علی سرتیپی است. عوامل این فیلم فعلا منتظرند تا جلسه‌ای برگزار و پیشنهادها برای نحوه اکران در شرایط فعلی که معلوم نیست مخاطب چقدر از سینما استقبال می‌کند و ظرفیت پذیرش سالن‌ها هم کم خواهد بود، مشخص شود. 

«پسر کشی» دیگر فیلم اکران نوروزی بود که گفته می‌شود برای نمایش در سینماها متقاضی است بویژه آنکه سعید خانی، پخش‌کننده فیلم هم براین موضوع تاکید داشت هر چند تهیه‌کننده فیلم هم اظهار کرده بود تصمیم برای اکران آنلاین «پسر کشی» به موفقیت یا عدم موفقیت فیلم «خروج» که اولین فیلم اکران آنلاین بود بستگی دارد.

فیلم «لاله» هم یکی دیگر از گزینه‌هاست و با توجه به تاکید سازندگانش بر لزوم نمایش روی پرده و اینکه مالک فیلم، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، به نظر می‌رسد فیلم اسدالله نیک‌نژاد هم بالاخره راهی سینماها خواهد شد. 

«بازیوو» که یک فیلم کودک است، از گزینه‌های اکران نوروزی بود که شنیده می‌شود احتمالا در پاییز اکران خواهد شد. 

به غیر از این‌ها «لامینور» داریوش مهرجویی و «زن‌ها فرشته‌اند» محمدحسین فرح‌بخش هم هست که فعلا در گمانه‌زنی‌ها نامی از آن‌ها در میان نبوده است. البته فرحبخش درباره اکران فیلم خود به ایسنا گفته است: منتظر برگزاری جلسه شورای صنفی نمایش هستند تا شرایط را بررسی کنم و پس از آن برای اکران فیلم تصمیم بگیرم.

یکی دیگر از فیلم‌های کمدی که گفته می‌شد برای جذب مخاطب از اولین فیلم‌هایی باشد که بعد از باز شدن سینماها نمایش داده می‌شوند، «دینامیت» مسعود اطیابی است ولی این فیلم فعلا در پروسه مجوز گرفتن است و مشخص نیست چه زمانی پروانه نمایش بگیرد. 

در نهایت اینکه تمام این فیلم‌ها که بعضی از آن‌ها به عنوان گزینه‌های حتمی اولین اکران سال ۹۹ یاد می‌شوند، مستلزم این هستند که شرایط اکران در سینمایی که ظرفیت کامل را در اختیار ندارد مهیا باشد و تسهیلاتی داده شود که صاحبان فیلم‌ها به اکران آثار خود رضایت دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین