درباره ماجرای عجیب غرق شدن ده‌ها مهاجر افغانی در هریرود آتش شیطنت بر جان «جانستان افغانستان»

معصومه پورصادقی،گروه سیاسی الف،   3990227173 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آتش شیطنت بر جان «جانستان افغانستان»

«هر بار وقتی از سفری به ایران بر می گردم دوست دارم سر بیافکنم و بر خاک سرزمینم بوسه ای بیافشانم. این اولین باری بود که چنین حسی نداشتم. برعکس، پاره ای از تنم را جا گذاشته بودم پشت خطوط مرزی. خطوط بی راه و بی روح مرزی... پاره ای از نگاه من، مانده بود در نگاه دختر هشت ماهه... بلاکش هندوکش... جوان مرد مردمی هستند مردم این دیار.»*  «جانستان کابلستان» از رضا امیرخانی

به افغانستان  باید با تمام وجود عشق ورزید. میان دو ملت چقدر موضوع مشترک باید باشد تا آنها احساسی شبیه اعضای یک خانواده و یا پاره تن داشته باشند. حکایت ایران و افغانستان حکایت زبان و فرهنگ و آیین و رسوم و ده ها مشترک تاریخی و فرهنگی و دوست داشتنی دیگر، و حکایت دوری ها و جدایی ها و شیطنت ها و سوء تفاهم ها هم هست. 

حدود دو هفته پیش به سرعت خبری به تیتر یک بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی بویژه رسانه های فارسی زبان خارج از ایران تبدیل شد: غرق شدن ده ها مهاجر افغانی در هریرود به دست نیروهای مرزبانی ایران.

در مناسبات میان ایران و افغانستان هر یک از کلمات این تیتر، داستانی دارد به اندازه دوران دوری این دو ملت. مهاجران افغانستانی مهمانان چهل ساله ایرانیان، هریرود که رشته وصل است بین ما و آنها، خیلی بیشتر از ۱۱۰۰ کیلومتری که طول دارد و بسیار خروشان تر از آنچه نشان می دهد، و نیروهای مرزبانی ایران که باید مرزبانی کنند تا افغانستانی ها مهمانانی باشند که قدم شان بر روی چشم ایرانی ها باشد. و در این میان، اگر ناخالص هایی هم باشند که بخواهند مرز مشترک بین دو کشور را تبدیل به محلی برای سوداگری و آشفتگی کنند، قطعا همین مرزبان ها هستند که جان شان را برای نگه داشت خاک دو سوی مرز، خواهند داد که در این سالها کم از این مرزبانان نداشتیم.  

آنچه در این دو هفته بر مناسبات ایران و افغانستان و بعد از تیتر شدن این خبر گذشت، به اندازه کافی در خود پیچیدگی و حساسیت دارد. ادعایی شد و موج گسترده ای پیرامون آن شکل گرفت.

ایران سریعا واکنش نشان داد اما رسانه هایی که باید نمک بر زخم ناخواسته و دیگر ساخته افغانستان و ایران می زدند، همچنان و بی مهابا به کار خود ادامه می دادند. افغانستان گرفتار ۴ دهه تجاوز، جنگ بین المللی، جنگ داخلی، تروریسم و دخالت های فرامنطقه ای ها و ایران گلاویز با تحریم و توطئه و شیطنت همان هایی که روی دیدن دیرینگی و تاریخ و فرهنگ این دو سرزمین ریشه دار را ندارند. هر دو قربانی مستعد برای شیطنت و توطئه.  

برای ایران، افغانستان آنقدر مهم است که وقتی چنین خبری منتشر می شود سریعا دست به کار شود. مقاماتش در بالاترین سطح پیگیر ماجرا شوند و البته همراه با تدبیر و عقلانیت موضع بگیرند و چندین بار مکاتبه و درخواست برای بررسی مشترک موضوع با طرف های افغانستانی بفرستند تا در نهایت این اتفاق بیفتد. ارزشش را دارد.

موضوع، موضوع افغانستان است. هر چه از این اهمیت بگوییم کم گفته ایم پس باید هر آنچه در توان وجود دارد استفاده شود که فردا روزی هم بتوانیم در صورت همدیگر نگاه کنیم چون این رسم ما ایرانی ها و افغانستانی هاست که نمک نشناسی نمی کنیم و این را، کم ثابت نکرده ایم.

روزهای اول هر آنچه می گشتیم چیزی جز آنکه رسانه های نشانه دار گفته بودند و برخی در داخل افغانستان به استناد همان ها، مطالبی را افزوده بودند، وجود نداشت. اجزای ادعای مطرح شده که شکافته شود و وقتی واقعیت های روی زمین مربوط به آن در کنار هم چیده شود معادله ای ساده شکل می گیرد که در نهایت، پاسخش روسیاهی برای همان هایی است که از هزاران کیلومتر آن طرف تر برای افغانستانی ها اشک تمساح ریختند.

ادعا شد که مهاجرین مورد نظر بازداشت و مورد شکنجه واقع شده اند. در حالی که با شیوع کرونا ایران تمامی اردوگاه های مرزی خود را تعطیل کرده و در مرز مشترک ایران و افغانستان فعلا اردوگاهی وجود ندارد. فارغ از صحت و سقم اصل حادثه غرق شدن اتباع افغانستانی، اینکه هیچ مستندی مبنی بر دست داشتن نیروهای ایرانی در این اتفاق وجود ندارد هم خود از شگفتی های ادعاهای خبری رسانه ها و برخی مقامات غربی است. صرف اینکه این اتفاق در نقطه ای در مرز بین دو کشور رخ داده باشد به هیچ وجه دلیل اثبات کننده درستی دست داشتن نیروهای کشور مقصد در وقوع حادثه نیست. 

در دو هفته اخیر به همان اندازه که مقامات ایرانی خویشتنداری و عقلانیت به خرج دادند و اسیر هیاهوهای رسانه ای نشدند، در طرف مقابل کم نبودند که هیزم به آتش شیطنت اغیار ریختند و کام روزه دار افکار عمومی ایران را تلخ از دروغ های زنجیره ای و فضاسازی های نادرست کردند. چیزی که جای گله دارد اما بماند برای جلسات دوجانبه بین خودمان تا کسانی که منتظرند گلایه ها را بشنوند، خشنود نشوند.  

ادعایی شد که اتفاقی در مرز مشترک دو همسایه رخ داده است؛ مقامات مرزبانی ایران بلافاصله به آن سوی مرز اعلام کردند که ماجرا چیست؟ نه یک بار، چند بار، ظاهرا، اما خبری نشد و فقط دیدند  قبل از اینکه طرف های اصلی ماجرا بنشینند و بر اساس سازوکارهای مرزی که بین آنها تعریف شده و وجود دارد، موضوع را بررسی کنند، هجمه خبری و اطلاعاتی نادرست، میدان دار محرکه شده است.

اما، در نهایت بعد از حدود ۱۲ روز از وقوع حادثه، هیات مشترک دو کشور در قالب کمیساری مرزی دو کشور (۱۳۳۵) نشستند و البته ظاهرا، فقدان مستندات کافی و نداشتن هیچگونه مدرک قابل اثباتی از سوی طرف افغانستانی، جلسه مشترک مرزی را بی نتیجه پایان داده است و اما البته، در میان این همه هجمه و شانتاژ، همین یک جلسه را هم باید غنیمت شمرد تا پیگیری های بعدی.

ایران و افغانستان ریشه در این منطقه دارند و متعلق به این منطقه اند و تاریخ و زبان و فرهنگ مشترک دارند. چه بخواهند و چه نخواهند (با شیطنت طرف های دیگر)، زیست آنها در کنار یکدیگر چیزی فراتر از یک الزام جغرافیایی و پای بندی سرزمینی است.

ایران و افغانستان شانه به شانه یکدیگر بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ و جغرافیایی خاورمیانه و غرب آسیا را تشکیل می دهند و شیرینی هم زبانی در گفتگوها و مذاکرات سیاسی را با یکدیگر می چشند. آنها نه تنها زبان مادری مشترک دارند، که باید دل ها و نگاه مشترکی به اتفاقات مشترک و غیرمشترک یکدیگر داشته باشند. 

و مثل همیشه، نقش شیطنت آمیز آمریکا در این ماجرا را نباید نادیده گرفت که وزیر خارجه اش ژست دلسوزی می گیرد که مثلا به کمک طرف افغانستان می آید؛ خیال خام ستاندن ایران از بند بند پیکر افغانستان که گذشتگان ما ریشه و بنای آن را نهاده اند و امروز ما وارث آن هستیم و البته، آن را با تمام وجود پاس خواهیم داشت.

هر دو طرف باید هوشیار باشند و گاهی باید «چکری» بزنند در دل تاریخ و بببنند چه بر سر «ما» آورده اند که شدیم «ما» و «آنها» در دو سوی یک مرز. هستند طرف های سومی که همینی که هستیم را هم تحمل نمی کنند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۰۷۲۷۰۹:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
یعنی هیچ اتفاقی رخ نداده بود؟!
HT۱۴۵۰۸۱۹۱۱:۳۸:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۸
نمی گه که هیچ اتفاقی نیافتاده، می گه چون رسانه های ضدانقلاب روی این خبر کار کرده اند، پس اساسا" دورغه.
Zarei۱۴۵۱۲۸۹۲۱:۳۰:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
عزیز تو که کاملا به موضوع اشراف داشتی وسند ومدرک اتفاق ساختگی یا حتی واقعی ،در دستت هست ،چرا نشون دولتهای ایران وافغانستان نمیدی تا کاسبی کلانی هم کرده باشی ؟؟؟!!دولتهای زیادی هستند که برای جعل دروغها و کلیپهای تقطیعی دلار میدن !!!!اونم دندون گیر که میشه باهاش خونه وماشین لوکس خرید !!
ناشناس۱۴۵۰۸۸۱۱۲:۳۷:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
اونی که مدعی هستش باید سند و مدرک محکمه پسند ارائه بده.
ناشناس۱۴۵۰۷۲۸۰۹:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۸
مطلب خوبی بود
ناشناس۱۴۵۰۷۳۱۰۹:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۸
امریکا به دنبال تنش میان ایران و افغانستان است
عمران۱۴۵۰۷۴۸۱۰:۳۵:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
می توان با مرور وقایع ثبت شده در دوهفته اخیر با سند و مدرک و گفته های شاهدان تصویر بهتری از حقیقت ماجرا در ذهن خوانندگان ایجاد کرد.
ناشناس۱۴۵۰۷۵۶۱۰:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۸
هیچ مستندی مبنی بر دست داشتن نیروهای ایرانی در این اتفاق وجود ندارد هم خود از شگفتی های ادعاهای خبری رسانه ها و برخی مقامات غربی است !آها شگفتی است. کاش به جای افغانی کانادایی و اروپایی بودند شما هنوز جعبه سیاه هواپیما رو‌ ندادی افغانستان واست شواهد بیاره؟ اونهایی که جون به در بردند و تمام جزئیات رو بازگو کردند شواهد نیستند نه اجسادی که از آب گرفته شده شواهد نیستند کار آمریکاست
مهران۱۴۵۱۰۱۰۱۴:۳۹:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
بهتره بگی غربی ها هنوز نرم افزار جعبه سیاه رو ندادن چون نمیخوان مشخص بشه چرا سیستم پدافندی ایران با موشک اشتباه گرفته است و گرنه ایران روز سوم گفت من زدم و قطعا تو جعبه سیاه حرفهای پدافند ایران که وجود ندارد بلکه تو جعبه سیاه پالس های هواپیما وجود دارد که اثبات میکنه که چرا ایران اشتباه گرفته به خاطر همین غربی ها نرم افزارش رو نمیدن
ناشناس۱۴۵۱۲۰۴۱۹:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
یعنی هرجا جسدی بود کار ایرانه؟ مثلا ممکن نیست خود این افراد میخواستن از رودخانه مرزی رد بشن و بیان ایران و غرق شده باشن؟
ناشناس۱۴۵۰۷۷۸۱۱:۰۱:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
گذشته از این ماجرا، باید ورود و خروج اتباع افغانستان به ایران قانونمند شود. ضمن آن که اتباع افغانستان باید به کشور خود برگردند. تا کی باید 3 میلیون افغانی در ایران مهمان باشند؟؟؟
احمد علوی۱۴۵۱۱۹۸۱۹:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۸
باسلام، بسیار حرف زیبا ومنطقی است. به شرط آنکه مها جرین ایران هم برگردداز کشورهای دیگر وآنجا را اشغال نکنند. پس تبعییت ازقانون بین الملل ومها جرت چیست. درضمن بسیاری مهاجران افغانستانی در ایران متولد شده است.
ناشناس۱۴۵۰۷۷۹۱۱:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
بلاخره تعدادی در مرز از طریق افتادن در داخل رودخانه مرزی مرده اند. باید کمیته حقیقت یاب تشکیل تا ابعاد واقعی حادثه مشخص شود. این بهترین روش برای بستن دهان شایعه سازان است اینکه بگوییم نیروهای ما هیچ کاری نکرده اند چون از خودشان پرسیدیم جواب قانع کننده برای افکار عمومی نیست
ناشناس۱۴۵۰۷۹۸۱۱:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۲۸
ادعایی شد که اتفاقی در مرز مشترک دو همسایه رخ داده است؛ مقامات مرزبانی ایران بلافاصله به آن سوی مرز اعلام کردند که ماجرا چیست؟ نه یک بار، چند بار،خوب سوال اینجاست وقتی طرف افغانی براش مهم نیست ما برای چی چند بار مکاتبه میکنیم؟
ناشناس۱۴۵۱۰۷۴۱۶:۲۷:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
شما از کجا مطمعنی که جواب ندادن به پی گیری ایران؟؟؟پس این گروه هایی که از همون روز دارن باهم دراین مورد تحقیق میکنن از کجان؟؟پس ایران باکی تحقیق میکنه؟؟
dayani۱۴۵۰۸۰۷۱۱:۲۸:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۸
انشاء است؟، خبراست؟ یا گزارش دولتی؟ موضوع کماکان مبهم است.
ناشناس۱۴۵۰۸۴۴۱۱:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۲۸
چرا سرنا را از سر گشادش می نوازیم ؟ از مرزبانان ایرانی باید قاطعانه دفاع کرد. یا حادثه در خاک افغانستان بوده و یا مرزبانان اجازه ورود نداده اند .عده ای خواسته اند غیر قانونی وارد ایران شوند .مگر ما می توانیم غیر قانونی وارد خاک کشور دیگری شویم؟ مهمان نوازی و مماشات و پناهندگی هم حد و اندازه ایی دارد.
ناشناس۱۴۵۱۰۰۶۱۴:۳۵:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
مگر کشور ایران گاراژ است که هر کسی بدون هیچ قانون ومجوزی به ان ورود وخروج بکند خوب کار غیر قانونی انجام میدهند ودر نتیجه امکان بروز هرگونه حادثه ای وجود دارد
ناشناس۱۴۵۱۱۷۸۱۸:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
شما که از همه جا بی خبری چرا مقاله می نویسی؟؟ بزار مقامات مرزبانی پاسخ بدن
ناشناس۱۴۵۱۲۰۵۱۹:۱۸:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
باید واقعیت این ماجرا روشن بشه. ممکنه کار آمریکا و یا هیاهوی رسانه ای باشه و مثلا این افراد خودشون خواستن از مرز ردن بشن و بیان ایران و غرق شده باشن. ممکنه هم نه کار ایران بود.
ناشناس۱۴۵۱۳۰۰۲۱:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
هر کاری می کنید "دروغ" نگویید. کشور چه تاوانهایی که بابت این مصلحت سنجی و دروغها داده است. دروغ نگویید
بنده‎‌ی فانی، کودک ایرانی۱۴۵۱۴۷۹۰۲:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
چه متن زیبایی، یادمان باشد ابن‌‎سینا در ان سوی افغانستان (دیار بخارا) متولد شد، بخش بزرگی از عمرش را در ری، همدان و اصفهان به سر برد، و در همدان به خاک سپرده شد. یادمان باشد، جلال‌‎الدین محمد بلخی، در بلخ به دنیا آمد، عطار نیشابوری را در نیشابور زیارت کرد، در قونیه سکونت گزید و بالید، و قافیه‌‎ی بسیاری از شعرهایش واژه‌‎ی تبریز (!) دارد. یادمان باشد که ناصرخسرو همان قدر اهل خراسان است، که فردوسی، که خیام، که عطار، که ... یادمان نرود!
ناشناس۱۴۵۱۵۷۳۰۷:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۹
کشورهایی که دلشان سوخته افغانی ها را به کشور خودشان دعوت کنند ضمنا اینقدر مهاجرهای سوری و افغانی در مرز کشورهای دیگر کشته می شوند همه لالمون می گیرند به ما که می رسند حقوق بشری می شوند
افغانستان ببر پیر۱۴۵۱۶۳۷۰۸:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
ایران و امریکار اخوب میشناسم میدانید چرا ایران پیش افغانها بدنام شد و امریکا اندکی،چون امریکا کاری میکند که رد پای ازش نماند ولی ایران کوچکترین کاری میکند با هزار جای پای و هیاهو وبی تدبیری حال با این سخنانم مفهوم گپ من را تا انتها بدانید که چه عرض کردم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین