معاون ظریف: لیبرال‌ترین مسئول آمریکایی هم زورگویی می‌کند

گروه جهان الف،   3990227148

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: دولت امریکا قادر به درک گذشت زمان نیست. متاسفانه لیبرال‌ترین سیاستمدار امریکا هم فکر می‌کند در دنیای امروز و در تمام موارد با زورگویی می‌توان به مقاصد خود رسید.

به گزارش فارس محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی یادداشتی در روزنامه اعتماد به ابعاد حقوقی تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداخته است.

در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است: وقتی در کالج روابط بین‌الملل درس می‌خواندیم اساتید در میان درس‌های معمول جملاتی نیز به ما می‌گفتند که در ذهن‌های جوان ما در آن زمان حک می‌شد. مثلا می‌گفتند در تعامل دیپلماتیک همیشه میزانی از عقلانیت نیاز است. یا می‌گفتند همواره درصدی از هوش برای طرف مقابل خود قایل باشید. جملاتی از این دست ورد زبان ما بود. اما اکنون با مشاهده رفتار دولتمردان فعلی امریکا در صحت آن گزاره‌ها که مفروض ما بود شک کرده‌ام. نه حداقلی از عقلانیت در رفتار مسوولان سیاست خارجی امریکا دیده می‌شود و نه آنها درصدی از هوش برای باقی ساکنان کره زمین قائل هستند.

اصطلاحی در بین حقوقدانان وجود دارد به این مضمون که بین حقوق‌خوان و حقوقدان تفاوت وجود دارد. کارکنان وزارت امور خارجه امریکا در این رابطه مصداق خوبی از حقوق‌خوان هستند که فقط به ظواهر و پوسته متون نگاه می‌کنند. شاید فکر می‌کنند که صرف قید نام امریکا در اسناد برجام به آنها این مجوز را می‌دهد که هر استفاده خودسرانه‌ای از آن بکنند. این در حالی است که اعلام امریکا مبنی بر خروج یا عدم پایبندی به برجام برابر پاک شدن نام آنها از این توافق است و آنها به سادگی و بدون جبران خطای خود نمی‌توانند از آن استفاده دیگری بکنند.

گذشته از مسائل حقوقی، دولت امریکا از نظر سیاسی نیز راه خطا و اشتباه در پیش گرفته است. دولت امریکا قادر به درک گذشت زمان نیست. متاسفانه لیبرال‌ترین سیاستمدار امریکا هم فکر می‌کند در دنیای امروز و در تمام موارد با زورگویی می‌توان به مقاصد خود رسید. درست است که معادله قدرت در روابط بین‌الملل هنوز کارکرد دارد اما این نظر نمی‌تواند مطلق باشد و نمی‌تواند در همه زمان‌ها و مکان‌ها پاسخ یکسانی به‌ بار آورد.

ایران منطق زورگویی و قلدرمآبی را به چالش می‌کشد. مشکل اصلی امریکا این است که با موجودیت کشوری به نام ایران مشکل دارد. آنها نمی‌خواهند بپذیرند که ایران کشور مقتدری در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است که به‌طور طبیعی منافع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و استراتژیک در محیط پیرامون خود دارد. بدون شناسایی چنین قدرتی و منافع ایران، همزیستی با آن و نتیجه‌گیری از توسل به روش‌های خودسرانه و زورمدارانه در رابطه با ایران امری محال خواهد بود.
ایران نه به‌دنبال توسعه‌طلبی است نه علاقه‌ای به تنازع دارد. تعامل با ایران مستلزم شناسایی او، قدرتش و منافعش در محیط طبیعی زیست او در منطقه غرب آسیا است. تا این شناسایی صورت نگیرد همه اقدامات ایذایی که علیه کشور ما می‌شود مثل دست و پا زدن در باتلاق است که هر چه بیشتر دست و پا بزنید بیش از پیش در آن فرو خواهید رفت. کاش دولتمردان امریکایی می‌توانستند نگاهی متفاوت به دنیا داشته و جرات پذیرفتن واقعیات را داشتند تا موجب ریختن اعتبار و آبروی خود در انظار جهانی نشوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین