بازار خودرو با یک گل بهار نمی شود

گروه اقتصادی الف،   3990227143 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند ورود شورای رقابت به مساله افزایش بی رویه قیمت خودرو در گام نخست قدری از گرانی افسارگسیخته این بازار کاست اما آنچه در این زمینه شایسته چاره اندیشی است نه فقط قیمت گذاری خودرو بلکه سرو سامان دادن به چرخه کامل تولید و نحوه فروش خودرو است.

 بازار خودرو با یک گل بهار نمی شود

 به گزارش الف داشتن خودرو شخصی برای مردم ایران همیشه جذاب و پر اهمیت بوده است و جدا از سوداگری برخی کم تعداد اما پرنفوذ در بازار خودروی ایران، بسیاری از مردم به این کالا همواره به چشم مصرف کننده یا وسیله ای برای امرار معاش حداقلی نگاه می کنند. بنابراین طبیعی است که رویدادها و اخبار آن برای مردم همواره مهم تلقی شود.

التهاب چند روز اخیر در بازار خودرو باعث شد که شورای رقابت وارد میدان شود و برای کاهش تب بالای قیمت خودرو جلسه تشکیل دهد، خروجی این جلسه تعیین درصد قیمت کارخانه خودرو بود. شیوا در این جلسه عنوان کرد: با توجه به وضعیتی که وجود دارد، فرمول و دستورالعمل تنظیم قیمت به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و به طور متوسط قیمت خودروهای ایران خودرو ۱۰ درصد و قیمت خودروهای سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

اما قیمت گذاری خودرو فقط یکی از ابعاد موضوع پیچیده خودر در کشور ماست. فرمول قیمت گذاری خودرو علیرغم این اظهارات آنچه در سال های گذشته شاهد بودیم عدم وجود فرمول واحد برای افزایش قیمت خودرو است. اختلاف نظر در این باره به حدی است که برخی کارشناسان با توجه به شاخص های درامدی در کشور ارزش خودروی پراید را بیشتر از ۵ میلیون تومان نمی دانند. اما آنچه در محاسبات معمول خودرو رایج است سنجش هزینه های تولید خودرو است که معمولا از سوی خودروسازان با تغییرات قیمت ارز همراهی می کند. نکته ای که باز هم مورد انتقاد برخی کارشناسان است چرا که درآمدهای مصرف کنندگان همیشه از ارزش دلار بسیار عقب تر است و در حالیکه خودروسازان هر سال و بلکه طی سال های گذشته هر چند ماه یک بار بر اثر افزایش قیمت دلار خواهان افزایش قیمت خودرو هستند مصرف کنندگان شان توان حداقلی خرید خودرو را نیز سال به سال از دست خواهند داد ! در مجموع به نظر می رسد هنوز در زمینه قیمت گذاری خودرو فرمول واحد و مورد قبول نسبی یافت نشده.

وجود دلالان

 چیزی که همواره باعث گلایه مردم بوده وجود دلالانی است که علیرغم تعداد کمشان نفوذ زیادی در بازار بزرگ خودرو دارند. این دلالان در هر مرحله از فروش و پیش فروش خودرو به گونه ای کاملا سازمان یافته بر مصرف کنندگان واقعی خودرو پیشی می‌گیرند و در طرفه العینی سایت فروش خودرو برای مصرف کنندگان بسته می شود!

در این رابطه حسن روحانی برای کاهش قیمت خودرو به سرپرست وزارت صمت پیشنهاد داد: طبق یک برنامه ریزی روشن و شفاف که هم برای تولید کنندگان خودرو و هم برای مردم کاملا آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد.

جولان آقازاده‌ها در صنعت خودرو

در صنعت خودرو از دیگر مشکلات غیر قابل انکار این صنعت، ضعف مدیریتی است که همواره با موضوع انتصاب مدیران بی صلاحیت و توصیه شده سیاسی همراه است. اخیرا نیز یکی از کارشناس صنعت خودرو در یک برنامه تلویزیونی دست به افشاگری درباره مافیا آقازاده‌ها در این صنعت پرحاشیه زد!

مرتضی مصطفوی گفت صنعت خودرو در ایران تبدیل به پاتوق بازنشسته های دولتی و نمایندگان، بعضا امنیتی و نظارتی و هزاران آقازاده شده است.طوری که انتخاب ۷۰ درصد مدیران خودروسازی ایران زائیده ساختار سیاسی و شبه دولتی حاکم بر صنعت خودرو است که این موضوع سالانه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان بر این صنعت هزینه مستقیم و غیرمستقیم تحمیل کند و متاسفانه این هزینه‌ها خود را در قیمت تمام شده نشان می‌دهد.

احتکار خودرو

از بحث آقازاده‌ها و مدیران بازنشسته که عبور کنیم می‌رسیم به بحث داغ احتکار خودرو! عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره می‌گوید: از این پس نگهداری خودرو در سوله و انبار‌ها و پارکینگ‌ها که در سامانه انبارداری ثبت نام نکرده باشند، مشمول قانون احتکار و عدم عرضه خواهد بود و مردم می‌توانند در صورت مشاهده با تماس با شماره 124 و مراکز مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان بگذارند.

اما باید پرسید مردم و یک دلال جزء خودرو تا چه اندازه توانایی احتکار خودرو را دارند. آیا مجموع خودروهایی که توسط مردم عادی ولو با انگیزه سودکردن در بازار از کارخانه خریداری شده اند با احتکار خودرو در تیراژهای بسیار بالای گروهی اندک شمار برابری می‌کند؟

طبیعتا این گروه سازمان یافته و پر نفوذ خودروهای خریداری شد را در پارکینگ هایشان احتکار نمیکنند و انبارهایشان نیز دور از چشم مردم عادی است. جدا از این نکته با برخی تصمیمات اتخاذ شده از سوی خود خودروسازان چه باید کرد که گاه شایبه احتکار را هم ایجاد می‌کند؟!

هنوز از خاطر مردم تصاویر باورنکردنی پارکینگ های خودرو سازان پاک نشده که درست هنگامی که سخن از کاهش تولید و عرضه به دلیل مشکلات اقتصادی می‌راندند در آنها هزاران خودرو نگهداری می شد. آیا معاون وزیر از این گونه تصمیم ها بی خبر است یا برای شناسایی محتکران بزرگ بیرون از پارکینگ های خودرو سازان فقط چشم به گزارش های مردم دوخته است؟!

دیدگاه کاربران

یخی۱۴۵۰۵۷۷۰۰:۳۰:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
سالهاست اخبار مربوط به خودرو رو دنبال میکنم. از هر صنعتی ده سال حمایت میشد میتونست رو پای خودش وایسته ولی صنعت خودرو سازی 60 ساله که این وضعیت رو داره. ایران یکی از ارزانترین کشورها از نظر نیروی کار برای تولید هست. اگه اجازه بدن خودروسازان خارجی مستقیم در ایران خط تولید بزنن چندین مزیت مهم داره که تمام بهانه ی مافیایی خودرو رو ازشون میگیره: 1. مهمترین بهانه ی خودروسازان اینه که اگه جلوی واردات خودرو باز بشه کلی کارگر بیکار میشن. در جواب باید گفت جلوی واردات خودرو رو باز نمیکنن بلکه جلوی ورود خط تولید رو باز میکنن. با این کار چندین برابر نیرویی که ممکنه از ایران خودرو و سایپا بیکار بشن، کار ایجاد خواهد شد و مردم خودروی باکیفیت سوار میشن و بازار واقعا رقابتی میشه 2. بهانه ی تحریم ها برای گران کردن خودرو کارساز نخواهد بود چون این تناقض وجود داره که اگه این خودروها ایرانی هستن پس نباید ما هزینه ی اضافی به بهانه تحریم شدن از مردم بگیریم و اگه این صنعت خودش هم در واقع وارد کننده اس پس دیگه دلیلی نداره بازار انحصاری واردات دست اینها باشه هر خودروساز خارجی که خط تولید مستقل در ایران راه بندازه در واقع به تولید داخلی ایران کمک کرده. 3. تمامی حمایتی که از دو خودروساز فعلی انجام میشه و به خودروسازان جدید هم داده بشه و برعکس، تمامی مشوقهایی که به خودروسازان خارجی برای راه انداختن خط تولید خودشون در ایران داده میشه به دو خودروساز فعلی هم داده بشه که بهانه ای برای ورشکستی مدیریتیشون نداشته باشن. 4. به هیچ وجه اجازه ی واردات خودرو حتی بصورت انفرادی داده نشه و تنها شرطش ورود خط تولید باشه. 5. مالیات رو برای 5 سال اول فعالیت خط تولید صفر کنن. 6. برای زدن خط تولید لازم نیست منتظر برندهای مطرح دنیا باشیم. هر خودروسازی از هرجای دنیا اگه استانداردهاش در حد سایپا یا ایران خودرو بود بهش مجوز داده بشه. کلی خودروساز روس و چینی و هندی و ترک هستن که میتونن مستقیم وارد تولید خودرو در ایران بشن. مخصوصا در شرایط فعلی که اقتصاد دنیا احتیاج به درآمد و بازار جدید داره. 7. ممکنه گفته بشه که بخاطر تحریم ها کسی نخواهد اومد. خب شما لطفا مشوقها و مجوزهای لازم رو تسهیل کنید بعد اگه نیومدن میشینیم فکر جدیدی میکنیم. مطمئن باشین بازار ایران جذابترین بازار برای خودروسازان دنیاست و اگه بفهمن قوانین اونها رو از شر دو خودروساز انحصاری ایران که مافیا بازار رو ایجاد کردن حفظ میکنه برای ایجاد خط تولید پیش قدم خواهند شد. خدا از باعث و بانی ایجاد کنندگاه و حامیان این بازار انحصاری نگذره که مردم رو مجبور میکنن بجز این خودروها نتونن انتخاب دیگه ای بکنن.
ناشناس۱۴۵۰۷۸۷۱۱:۰۹:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۸
البته باید اشاره کرد که با توجه به پایین بودن هزینه های تولید در کشور می شود روی قطعه سازی تاکید کرد و با حمایت از قطعه سازان تولید را داخلی تر کرد و از طریق صادرات قطعه درآمد ارزی ایجاد کرد. اما تنها مشکل برای اجرای تمام اینها خود خودروسازها هستند که مثل اختاپوس به بدنه مدیریت کشور رسوخ کرده اند و مافیایی دارند که اجازه ایجاد خط تولید به غیر خود نمی دهند
ناشناس۱۴۵۰۷۸۹۱۱:۱۲:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
عزیزم واردات قطعات و ماشین را در خودرو های دیگر را ببین بعد از ازاد کردن واردات حرف بزن مشکل جای دیگری است و ان هم سیاسی کاری در صنعت خودرو
ناشناس۱۴۵۱۲۲۲۱۹:۳۸:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
با یک بند بسیار ساده قاون در مجلس قیمت خودرو هرگز بالا نمیره بندقانون اینه که اگر قیمت خودرو از فلان قیمت ها بالاتر رفت خودروی خارجی به میزان کافی وارد بشه تا قیمت پایین بیاد همین بند ساده خیلی راحت اجازه بالا کشیدن قیمتها را نمیده حتی اگر خودروی خارجی وارد نشه... اما چه سود که عده ای هرگز اجازه این کار را نخواهند داد چراکه با همین خودروهای دره پیتی میلیاردها تومان پول جمع کردن و حالا جلو مردم فیلم بازی میکنن که خریدار واقعی خودروهای ملی را بخرد!!!! آره شما گفتید و ماهم باورکردیم که به فکر مردم ومشتری هستید یک مشت خودروی بی کیفیت مونتاژی!!!!
ناشناس۱۴۵۰۵۸۴۰۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۲۸
تا زمانی که مانند دیگر کشورها مالیات گیری از خریدارانی که چندین خودرو در سال خرید و فروش می کنند نگیرید وضع همین است و کارهای دیگر هم نمایشی و مسکن است وسلام
ناشناس۱۴۵۰۷۴۰۱۰:۱۵:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۸
تا زمانی که ارزش پولی ملی حفظ نشه، این پیشنهاد شما ظلم بزرگی هست به کسایی که برای حفظ ارزش زحمات کاری مجبور به تبدیل کردن پولشون به خودرو (و اجناس دیگه)شده اند، تا شاید بتونن نتیجه زحماتشون رو حفظ کنن.
ناشناس۱۴۵۰۹۰۴۱۲:۵۴:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۲۸
ارزش پولی زمانی حفظ می شود که ارز و طلا و ماشین و مسکن و.... با دلال بازی و البته با چراغ سبز دولت بالا نرود که برای حفظ ان هم هیچ راه کاری جز مالیات گیری نیست و این روش حدودا 70 سال است در جهان دارد پیاده می شود و اکثر کشور ها به خاطر همین یک نوع کار تورمشان پایین و ارزش پولشان کم نمی شود
ناشناس۱۴۵۱۰۶۵۱۶:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
چرا منفی می دین ؟؟ داره درست می گه من به حرف رئیس جمهور گوش دادم و پولم را تبدیل به دلار نکردم و قیمت دلار و خانه چنان رشد صعودی کرد که آرزوی خانه دار شدن را باید به گور ببرم در حالی که همکاران من که مرخصی گرفتند و افتادن دنبال دلار الان کلی سود کرده اند
ناشناس۱۴۵۰۵۹۰۰۰:۵۵:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
یادش به خیر همین چند سال پیش بود که پراید چهار میلیون تومان بود ولی الآن ..........
ناشناس۱۴۵۱۲۱۹۱۹:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۸
پراید سال 80 بالای 6 میلیون بود و خودم خریدم. مشکل قیمت پراید نیست مشکل اینه که اصلا ماشین نیست. مثل اینکه طرف چادر مسافرتی تولید کرده و قیمتش را با خونه مقایسه کنه و بگه اگه خونه ارزونتر سراغ داری برو بخر!
ناشناس۱۴۵۰۵۹۵۰۱:۰۰:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۲۸
خداوند مردم ایران را از دست این خودروسازها و مدیران دولتی و اقتصاد دولتی نجات دهد. این مدیران دولتی تاکنون کارخانه های بسیاری را نابود کرده اند.
ناشناس۱۴۵۰۶۰۹۰۱:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
تحلیل بسیار سطحی بود. خودرو همانند همه کالاها تابع عرضه و تقاضاست. در صنعت خودرو بیش از سه هزار شرکت در زمینه تامین قطعات فعال هستند که نمی‌توانند بدون سود کار کنند. این شرکتها مواد اولیه فولادی و پتروشیمی را از بازار داخل و شرکت‌های داخلی با قیمت جهانی می‌خرند. اگر قرار باشد قیمتها دستوری باشد اولین اتفاق تعطیلی زنجیره تامین است و در نتیجه تولید کاهش می‌یابد. چون قطعه‌سازان از جیب خرج نمی کنند که قیمت دستوری اجرا شود. بهتر است به جای قوانین من در آوردی شورای رقابت ابتدا شرکتها کاملا خصوصی شوند، دست دولت برای دخالت در این شرکتها کوتاه شود، جلوی دخالت و تحمیل نیرو توسط مسئولین و نمایندگان گرفته شود، ارتباطات تو در توی شرکت‌های اصلی و زیرمجموعه‌ها قطع شود. اگر این اقدامات انجام شود در نهایت افزایش تولید مشکل قیمت را حل خواهد کرد.
ناشناس۱۴۵۰۶۱۰۰۱:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
مگر قراره بهار بشه؟ چرا واردات آزاد نیست از اون طرف تولید نمیکنید؟
ناشناس۱۴۵۰۶۱۱۰۱:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۸
به جای این اقدامات سطحی به فکر افزایش تولید باشید. اقدام شورای رقابت فقط تولید را کاهش می‌دهد و دلالی را افزایش خواهد داد. بگردید ببینید چطور باید چرخه تامین قطعه بدون مشکل کار کند. با زور و دستور تا حالا هیچ مشکل اقتصادی حل نشده و از این به بعد هم حل نخواهد شد.
ناشناس۱۴۵۰۶۲۰۰۲:۰۷:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۲۸
واردات خودرو دست دوم را آزاد کنید.
ناشناس۱۴۵۰۶۲۳۰۲:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
به هر حال اميد است قيمت خودرو ، " قيمت خودرو " نباشد !!! ... قيمت خودرو ؟ ... بله برادر ، درست شنيدي ، قيمت خودرو ...يعني قيمتي كه خودش ميره جلو !! ... به كسي و يا كساني هم كار نداره !! ..همين طور ميره جلو كه يك دفعه پرايد ميرسه به ٩٠ ميليون ، ... حالا شما بگو ، قيمت خود رويي كه يك دفعه سر به فلك ميزنه ، به نظر شما قيمت خودرو نيست ؟! ... قيمت سر خود نيست ؟!! قيمت دلخواه خودش نيست ؟!! ... البته و صد البته كه هست !!! اين است كه آرزو مي كنيم كه قيمت خودرو ، قيمت خودرو نباشد !!!
ناشناس۱۴۵۰۶۳۲۰۳:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۸
راه حل اصلي هيچكدام از انهايي كه ذكر كرديد نيست تنها راه حل ازاد شدن واردات خودرو به مدت محدود است كه هم جلوي افزايش قيمت خودرو گرفته شود وهم خودرو سازان براي هميشه احساس امنيت براي بازارشان نداشته باشند وبدانند در صورت كاهش توليد ويا افزايش قيمت مسير واردات باز شده وجلوي سوء استفاده انها از انحصار بازار گرفته ميشود
ناشناس۱۴۵۰۶۵۴۰۴:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۲۸
در ابنکه قیمت پراید خیلی پایین تر از قیمتهای فعلی در بازار هست شکی نیست ولی مدرک کارشناسانی که قیمت واقعی پراید رو ۵میلیون تومان میدانند باید گذاشت لای جرز دیوار چون معلومه با الفبای تولید و‌هزینه های اون‌آشنایی ندارند.پنج میلیون تومان یعنی سیصد دلار و با ابن قیمت در هیچ‌ نقطه دنیا سه چرخه کودک هم نمیتونی بخری.
ناشناس۱۴۵۰۶۸۳۰۷:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
همه جای دنیا با حقوق سه ما یک کارگر میتونی ماشین اتومات داشته باشی.
ناشناس۱۴۵۰۹۰۶۱۲:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۲۸
همه جای دنیا نه فقط امریکا و برخی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای پایین ما
ناشناس۱۴۵۰۷۶۱۱۰:۴۳:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
دلال جون ب خودت فشارنیار سختت شده ها
ناشناس۱۴۵۰۷۲۵۰۹:۴۹:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
اینا نمایشه فقط برای اینکه گفته بشه ما بفکر مردمیم ونمیخوایم خودروگرون بشه ولی چون خودشون هم ذینع هستن راضی به ارزون شدن خودرونیستند با دست پس میرنند با پا پیش میکشند واوضاع بدتر هم میشه !!!!!!!!!!!!! همیشه همینطور بوده
ناشناس۱۴۵۰۸۵۲۱۲:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۲۸
بايد فضا رقابتي بشه والا هيچ فايده اي نداره
ناشناس۱۴۵۰۸۶۴۱۲:۲۱:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۲۸
این جولان خودروسازان از زمانی اتفاق افتاد که دولت ثبت سفارش خودرو رو ممنوع کرد. هرکس در هر جایگاهی با آزادسازی واردات خودرو مخالفت میکند یا به دنبال منفعت شخصی است یا حرکت سیاسی. بازار خودرو به عنوان یک کالای آزاد را نمیتوان با تولید موشک با تعداد تولیدکننده محدود و انحصاری مقایسه کرد. اساس بازار خودرو یک بازار رقابتی است و تنها به این شکل موفق خواهد بود. اساس تولید موشک هم انحصاری است. واگذاری تولید خودرو به نهادهای نظامی وضعیت را بدتر خواهد کرد. هم وضعیت خودرو هم اعتبار آن نهاد نظامی را بدتر خواهد کرد
ناشناس۱۴۵۰۹۹۷۱۴:۲۴:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
تا روزی که اراده برای تولید صفرتاصد داخلی نباشه داستان همینه. باید استارت زده بشه و بخشهای طراحی فعال بشن. ما تو ایران طراحی نداریم. تو هیچ زمینه ای حتی اون صنایع موشکی که ادعا میشه. طراحی مقوله بی نهایت مهمیه. کشوری که بتونه طراحی کنه خودش میتونه از پس مشکلات تولیدش بربیاد. شما اگر خودرو طراحی خودت باشه قطعاتصو میتونی بدی چینیا بسازن بعدم تحریم شدی خودت زود میسازیش ولی بعد این همه سال با تحریم ترامپ خودروسازان برای تولید پراید به گل نشستن! ما حتی یه آبمیوه گیری و چرخ گوشت نمیتونیم طراحی کنیم. باید خیلی سر این قضیه تبلیغات بشه و من یقین دارم پنج سال مدام حرف زده بشه خیلی اتفاقات میتونه بیفته.
ناشناس۱۴۵۱۱۳۴۱۷:۳۲:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۸
زماني كه دلار 3000 توامن بود قيمت پژو 206 تيپ 2 حدود 30 ميليون تومان بود الان دلار چنده ؟ پس قيمت خودرو تو بازار با تورم رشد كرده و درست است و اما قيمت خودرو به صورت دستوري پايين نگه داشتن و فقط تو اين وسط دلالان و بعضي از اقايان پشت پرده از اين رانت قيمتي سود مي برند و سر خودرو ساز و مشتري بي كلاه مي ماند و تا زماني كه اين اختلاف وجود دارد دلالان نيز هستند لذا مشتري حقيقي از ثبت نام و دريافت خودرو به قيمت كارخانه موفق نخواهد شدو همچنين بخاطر كاهش ارزش پول ملي يكي از راههاي تبديل ان به كالا است كه خيلي از مردم هم با انكه نياز به به خودرو ندارند اقدام به خريد مي كنند و مشكلات بوجود مي ايد و از طرف ديگر تا عرضه و تقاضا برابر نشود هيچگاه قيمت ثبات پيدا نمي كند و با توجه به كاهش نقدينگي خودرو سازان به دلايل فوق و دلايل ديگر توليد با مشكل مواجه شده است بنا براين خودرو ساز منفعتي در و كنترلي در بازار خودرو ايران ندارد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین