علی (ع) بودن یا معاویه بودن؛ مساله در سیاست این است

علی اباذری،   3990226002 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
علی (ع) بودن یا معاویه بودن؛ مساله در سیاست این است

"خدا نیامرزد علی را"! این جمله ای است که نقل شده معاویه هنگامی که در برابر انتقاد و اعتراض یک زن قرار گرفته بود بر زبان رانده است.

جدا از تلاش بنی امیه برای مرسوم کردن لعن بر امیر مومنان علی ( ع) این جمله معنای مهمتر دیگری نیز دارد و آن این است که خدا لعنت کند کسی را که مردم را در برابر حاکمان شان اینطور گستاخ و مطالبه گر کرده است!

در پایان دوره حکومت کوتاه چند ساله خود درباره رفاه مردم کوفه فرموده بود: "مردم کوفه سایبان دارند و نان گندم و آب فرات میخورند..." به این معنی که رفاه ایجادکرده و فقر را تا جای ممکن از چهره شهر زدوده است.

در کمک به نیازمندان نیز حضرتش فقط به کیسه بر دوش کشیدن خود اکتفا نمی کرد بلکه چنانکه امام صادق (ع) سالها بعد فرمود معتقد بود بهترین کمک آن است که فرد را بی نیاز کند نه آنکه بعد از مختصر کمکی، نیازمند به حال خودش رها شود و روز از نو و نیازمندی از نو !
گفته شده امام بارها در بازار فریاد می زده ای مردم؛ فقر، مرگ بزرگ است !

نهادینه کردن این جد و جهدهای عدالت خواهانه در عرصه سیاست و اجتماع در حالی بود که آن امام در پیچیده ترین و دشوارترین موقعیت های سیاسی جامعه اسلامی قرار داشت. به گونه ای که با بصیرت ترین انسان ها نیز در مشاهده واقعیت آنچه در حال وقوع است به اشتباه می افتادند. نقل های فراوانی وجود دارد از جانب دوستان و نزدیکان امام در نوع برخورد با معاویه، حاکم شام، که به مدارای موقتی و خدعه آمیز با او توصیه می کردند‌ نقل هایی که نشان می دهد این توصیه کنندگان نه فریبکاری معاویه را خوب شناخته بودند و نه جوانمردی و تیزبینی امام را.

با این حال در بیان دشواری های طاقت سوزی که خاطر آن وجود شریف را می آزرد از همه مهمتر رویارویی اش با کسانی بود که خود در زمره مسلمانان بودند‌!

مصاف پیامبر اسلام با کفار بود و نفاق نیز در زمان ایشان چندان زمینه و زمان لازم را برای بروز پیدا نکرد اما تاریخ، امام علی ( ع) را در موقعیتی قرار داد که مجبور بود در برابر مدعیان اسلام بایستد! مدعیانی که شمشیرهایشان را برای رضای خدا در برابر او کشیدند و در نهایت نیز فرقش را با همین جهالت مقدس خویش شکافتند

آن حضرت خود نیز به خوبی به این موقعیت خطیر تاریخی آگاهی داشت و نقش مهمی را که در حال ایفای آن بود به دقت می شناخت. به همین دلیل بود که می فرمود جز من کسی توانایی درآوردن چشم این فتنه ها را نداد.

بیش از هزارسال از آن دوران پر آشوب می گذرد اما میراثی که امام علی (ع) در سیاست و حکومت از خود برجای گذاشت گویی برای همیشه تاریخ مرز روشنی را برای طی طریق عدالتخواهان جهان ترسیم کرده است. مرزی که به خوبی نشان می دهد سمت علی (ع) ایستاده ایم یا معاویه!

دیدگاه کاربران

رضا۱۴۴۸۸۵۸۰۱:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۶
علی ومعاویه رابایدازاعمالشان بشناسیم .... .چه کسی امانتداربیت المال است وچه کسی غارتگربیت المال؟چه کسی بامردم مدا رامی کندوچه کسی مردم برایش مهم نیست؟وچه کسی وچه کسانی............
ناشناس۱۴۴۸۹۰۶۰۳:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۶
از دریچه امامت امیرالمومنین باید اسلام را شناخت.
تهرانی۱۴۴۹۰۶۲۱۱:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۲۶
قدر علی را ندانستند که عالم الان اینگونه در بلا غرق است...
ناشناس۱۴۴۹۷۱۵۰۸:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
منفی؟؟؟؟ حتما از البانی هستن
ناشناس۱۴۴۸۹۶۶۰۷:۵۹:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۶
حضرت علی با بستگان خود که سعی در چپاول بیت‌المال داشتند چه کرد و برخی مسعولین ما هم چه میکنند رانت و فساد ابوی ،اخوی،پدر داماد ،داماد ،...زاده ها ،نوه ها ووووتداعی بیشتر اعمال معاویه و عمروعاص است تا اعمال و عملکرد حضرت علی ع ...برخی از حضرت علی فقط برای پوشش اعمال معاویه گونه خود استفاده میکنند و کو مختار و مالک اشتر که این مفسدین را به مجازات برساند
ناشناس۱۴۴۹۰۵۷۱۱:۳۳:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۲۶
چرا دادگاه برادر رییس جمهور و برادر معاون اول و پوری حسینی را برگزار نمی کنیدخیلی طولانی شد مشمول مرور زمان میشود
ناشناس۱۴۴۹۲۱۷۱۵:۳۱:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۶
همزمان با دستگیری دانیال زاده قرار بود مجددا پرونده حسین فریدون سرباند شبکه اخلال ارزی بانکی در کشور مفتوح شود چه شد
ناشناس۱۴۴۹۶۷۳۰۶:۱۵:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
پیوندی و دانیال زاده را نگفتی
آریابان۱۴۴۹۲۰۱۱۵:۰۰:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۶
آنچنان که از آموزه های امیر المؤمنین برای شناساندن اسلام راستین برمیاد مدیریت جامعه اسلامی باید بیش و پیش از هر چیز بر برقراری عدالت در میان همه افراد بشر استوار باشد ، نه  فامیل-سالاری، آشنا-بازی ، بها دادن به تملق و خوشایند گویی ، طبقه بندی کردن اقشار و .... و در مجموع هرآنچه بوی گند و مشام-آزار تبعیض را در بر داشته باشد 
ناشناس۱۴۵۰۷۱۳۰۹:۱۶:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۲۸
برقراری عدالت از وظایف دستگاه قضا هست سیستمهای حکومتی آلمان و نروژ و سوئد و ژاپن و ... در حال حاضر سرآمد هستند اما حاکمانش عدالتخواه نیستند .
ناشناس۱۴۴۹۰۸۸۱۲:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۲۶
به فردی که می شناختم و عضو شناخته شده یکی از سازمانها بود انتقادی مطرح کردم گفتش ما که توانایی نداریم مثل علی باشیم!
ناشناس۱۴۴۹۵۷۸۰۰:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
راست میگه،! وقتی بعضی از غلاة که در بین ما کم نیستند علی ع را به پایه خدائی میرسانند، بدیهی است که کسی نمیتونه خدا بشه.
ناشناس۱۴۴۸۸۵۹۰۱:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۲۶
مساله اصلی رفاه و آسایش مردم هست...
ناشناس۱۴۴۸۹۰۵۰۳:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۲۶
مساله عدالت، آزادی، بندگی و انسانیت است.
ناشناس۱۴۴۸۹۷۹۰۸:۳۷:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۶
آزادی و بندگی!؟
ناشناس۱۴۴۹۱۰۶۱۲:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۲۶
بندگی خدا کن و جلوی غیر سر خم نکن.
ناشناس۱۴۴۹۱۶۴۱۴:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۶
بندگی حق تعالی که عین آزادی است
ناشناس۱۴۴۹۲۸۵۱۷:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۲۶
وقتی بندگی خدا را قبول کنی، آزادی و آزادگی را هم خواهی داشت.
ناشناس۱۴۴۹۵۰۵۲۳:۱۰:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۲۶
بندگی خدا آزادی است از طاغوت و آزادی از خدا بندگی طاغوت است گروهی آن گروهی این پسندند
پرتو۱۴۴۹۲۶۰۱۶:۵۷:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۶
بندگی چه کسی؟
ناشناس۱۴۴۸۸۷۳۰۲:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۲۶
نقد صوفی نه همه صافی بی غش باشد/ ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد باید در عمل علی گونه بود نه در حرف
ناشناس۱۴۴۸۸۹۰۰۳:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۲۶
تا اونجایی که من میدونم امام علی(ع) به بیت المال و عدالت خیلی اهمیت می‌دادند، چیزی که در میان ما پیدا نمی‌شود اما در اروپا و آمریکا به وفوور پیدا می‌شود.
ناشناس۱۴۴۸۹۰۷۰۳:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۶
حسین (ع) یک درس بزرگ‌تر ازشهادتش به ما داده است و آن نیمه‌تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است. حجی که همه اسلافش، اجدادش، جدش و پدرش برای احیای این سنت، جهاد کردند. این حج را نیمه‌تمام می‌گذارد و شهادت را انتخاب می‌کند، مراسم حج را به پایان نمی‌برد تا به همه حج‌گزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنت ابراهیم، بیاموزد که اگر امامت نباشد، اگر رهبری نباشد، اگر هدف نباشد، اگر حسین (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، با خانه بت، مساوی است. در آن لحظه که حسین (ع) حج را نیمه‌تمام گذاشت و آهنگ کربلا کرد، کسانی که به طواف، هم‌چنان در غیبت حسین، ادامه دادند، مساوی هستند با کسانی که در همان حال، بر گرد کاخ سبز معاویه در طواف بودند، زیرا شهید که حاضر نیست در همه صحنه‌های حق و باطل، در همه جهادهای میان ظلم و عدل، شاهد است، حضور دارد، می‌خواهد با حضورش این پیام را به همه انسان‌ها بدهد که وقتی در صحنه نیستی، وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایبی، هرکجا که خواهی باش! وقتی در صحنه حق و باطل نیستی، وقتی که شاهد عصر خودت و شهید حق و باطل جامعه‌ات نیستی، هرکجا که می‌خواهی باشد، چه به نماز ایستاده باشی، چه به شراب نشسته باشی، هر دو یکی است. دکتر علی شریعتی
ناشناس۱۴۴۹۵۸۳۰۰:۵۳:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۷
... امام برای اینکه حرمت کعبه حفظ شود از مکه خارج شد.
ناشناس۱۴۵۰۸۹۸۱۲:۴۹:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۲۸
اما خود امام گفته اند که من از جوار کعبه خارج شدم تا آنجا کشته نشوم و حرمت خانه خدا شکسته نشود.
الف ر۱۴۴۸۹۱۸۰۴:۳۳:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۶
هر کی مدعی علی بودن است باید علی وار با مردمش بود آتش در کف دست برادر نابینایش میذاره این از عدل او و علیرغم اینکه صبح 21 رمضان روایت است حتی مرغان هم مانع از رفتنش بودن ولی او تکلیفش را انجام داد او هم میتوانست از تعدادی افراد همه جا را برای امنیت جانش قرق کنه حتما به خودش میگفت مگه مردم هم از امنیت 100در صد دارند انچه لازم است کفایت کرد
ناشناس۱۴۴۸۹۱۹۰۴:۳۶:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۶
می دانیم که ( علی ع حق است و معاویه باطل ) و چشم ها حق را می بیند و گوش ها باطل را می شنوند ، پس اگر از جماعتی طی سالهای سال 《 بسیار شنیده اید و هیچ ندیده اید 》 مطمئن باشید که در مسیر حق نیستند .
ناشناس۱۴۴۸۹۷۱۰۸:۱۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۲۶
فعلا که در عمل کاری می شود که گفته سود
ناشناس۱۴۴۸۹۷۴۰۸:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۲۶
لازم نیست علی باشید همین قدر که معاویه نباشید از کافی هم بیشتر است
ناشناس۱۴۴۹۰۹۳۱۲:۳۴:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۲۶
اصل فرمایش ایشان درست است ولی شاید بهتر باشد اینگونه بگوئیم اگر علی (ع) هم نتوانستیم باشیم حداقل معاویه نباشیم.
ناشناس۱۴۴۸۹۷۷۰۸:۲۷:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۶
فقط یک نمونه...در زمان حکومت حضرت علی.ع. یک فرد اهل کتاب نزد قاضی مسلمان شکایت حاکم مسلمین را کرد و قاضی بنفع او رای داد ...
Ali۱۴۴۹۰۱۹۱۰:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۶
البته که همه حکمرانان فکر می کنند که اهداف متعالی و خوبی دارند؛ ولی، به نظر من، معیار حکمران خوب این است که برای رسیدن به اهداف مورد نظرش از ابزارهای "اخلاقی و منطقی" استفاده کند. مثلا، حکمران نمی تواند، و نباید، بدون آماده سازی جوانب امر، و به امید معجزه دائم الهی، دست به اقدام زند. ترتیب منطقی امور، و رجوع دائمی به عقل و مشورت، شرط اساسی اداره امورات جامعه است. همچنین، حکمران خوب نمی تواند به دروغگویی متوسل شود، هرچقدر هم اهدافش متعالی باشند و تصور کند که با اندکی دروغگویی به کار بزرگ و مهمی ( در راه خیر اجتماع ) دست می یابد! حکمران نباید کار غیرقانونی انجام دهد، منتقدانش را سرکوب کند، شکنجه کند و ... تا به اهداف به اصطلاح "برجسته" خود دست بیابد. در زمینه درست بودن و یا نبودن استفاده از دغل بازی برای رسیدن به هدف، امام علی علیه السلام، یکبار برای همیشه تکلیف را روشن کرده اند: "معاویه از من زیرک تر نیست. او دغل باز و فاسد است. من نمی خواهم دغل بازی بکنم و از جادّه حقیقت منحرف شوم و فسق و جور مرتکب شوم. اگر خدای تبارک و تعالی، دغل بازی را دشمنی نمی پنداشت، در آن وقت می دیدید که زرنگ ترین مردم دنیا، علی است. دغل بازی، فسق و جور است و این گونه فجورها، کفر است و من می دانم که هر فریب کاری در قیامت محشور می شود، در حالی که یک پرچم دارد." منبع: «نهج البلاغه» فیض الاسلام، خطبه 41. بر همین اساس شهید مطهری گفته اند: "راست گفتن به خودی خود خوب است و دروغ گفتن به خودی خود بد است". ( مقایسه کنید با نظراتی که هم اکنون بعضا تدریس و تبلیغ می شوند). این نکته به حسن و قبح ذاتی امور اشاره دارد که اساس فلسفی اخلاق در ادیان توحیدی است. مومن نمی تواند به امید انجام کارهای خوب، و با مصلحت تراشی های بیهوده، دروغ بگوید. از دل گناه کبیره دروغ، خیری بیرون نخواهد آمد. و همچنین گناهان دیگر. حاکم نیز، مثل بقیه مردم، نمی توان منتقدش را سرکوب کند. مثلا، امام علی علیه السلام درباره حق انتقاد مردم از حکمران فرموده اند: "با من آنگونه که باستمگران سخن مي‌گوييد، سخن نگوييد. سخنان خشمگينی را که از عصبانی‌ها شنيده ميشود و ازآنها پنهان مي دارند، ازمن مخفی نکنيد. از راه سازشکاری با من وارد نشويد. فکر نکنيد که اگرمطلب حقي را گفتيد من ناراحت مي شوم. من انتظار ندارم شما از من تجليل کنيد. زيرا کسي که از شنيدن حق ناراحت است و يا از درک عدالت عصبانی مي شود، در اجرای حق و عدالت ناراحت‌تر خواهد بود. ازگفتن حق و مشورت عادلانه چشم پوشی نکنيد. من فکر می‌کنم درحدی نيستم که اشتباه نکنم و به کارخود اطمينان ندارم، مگرآنکه خداوند مرا در کار نفس کفايت کند که ازمن برآن توانا‌تر است." منبع: (نهج البلاغه خطبه ۲۱۶). با مطالعه این نظرات، که 1400 سال پیش بیان شده اند، درمی یابیم که ما فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف اخلاقی مورد نظر داریم و در برخی امور ( مثل دروغگویی ) نیز به سادگی با دنده معکوس حرکت کرده ایم! البته که از سیاستمدار به تنهایی نمی توان امید اصلاح امور را داشت؛ عزم جدی مردم نیز لازم است. گام اول برای اصلاح امور، نیز آن است که بپذیریم در برخی موارد کاملا به اشتباه رفته ایم. آنگاه حتما راه نجات و اصلاح نیز باز خواهد شد. باید توجه داشت که با دروغگویی بیشتر، برای توجیه دروغگویی های گذشته، نمی توان امیدی به اصلاح داشت.
ناشناس۱۴۴۹۰۴۲۱۱:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۲۶
خوارج هر روز حضرت علی (ع)را بدو بیراه می گفتند،اما ایشان می فرمودند: تا آنان دست به شمشیر نبرند من کاری با آنان ندارم حتی جیره آنان از بیت المال راقطع نکردند صرفا جهت اطلاع
دهه پنجاهی۱۴۴۹۰۵۰۱۱:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۶
به ما در رابطه بافضایل امیرالمومنین میگفتند که در عین قدرت داشتن، عادل بود و حال معلوم میشود یعنی چه. مدعیان در طلبش بی خبرانند. کار پاکان را قیاس از خود نگیر گرچه در نوشتن شیر باشد مثل شیر
ناشناس۱۴۴۹۵۸۸۰۰:۵۸:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۲۷
کار پاکان را قیاس خود مگیر گرچه باشد در نبشتن شیر شیر
ناشناس۱۴۴۹۰۶۴۱۱:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۶
امام علي عليه السلام اگر به گسترش عدالت وپياده كردن احكام اسلام اهميتي نميداد وفقط به بقاي حكومت خود فكر مي كرد مي توانست ازبيت المال به سرداران خود مانند طلحه وزبير واطرافيان خود مانند عقيل هرچه طلب مي كردند ببخشد وأنهارا از خود نرنجاند وسالهاي سال همچنان حكومت كند وفرزندانش نيز مي توانستند با همين شيوه بر مردم حكومت كنند
ناشناس۱۴۴۹۰۷۷۱۲:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۶
به اسم علی علیه‌السلام کارهایی انجام می دهند که حتی شمر ویزید هم از انجام آن شرم دارند.از قدیم گفته اند ماهی ز سر گندد نی ز دم
ابویسانی۱۴۴۹۰۷۹۱۲:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۲۶
به جهت محرومیّت بشر از حضور ظاهری معصوم (ع) هر کسی خود را و لو در کنار امریکا و اسرائیل، علی (ع) و طرف مقابل را معاویه می پندارد.
ناشناس۱۴۴۹۰۸۴۱۲:۲۱:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۶
این فرموده امام را که «فقر، مرگ بزرگ است» وقتی با روند ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و رشد بی خانمانی و گرسنه گی و بیکاری مقایسه میکنیم چه نتیجه ای میگیریم؟
ناشناس۱۴۴۹۱۱۶۱۳:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۶
علی حافظ بیت المال بود و حتی به بردار خود چیزی بیشتر از سایرین نداد اما خزانه ملت ایران امروز حافظ ندارد که اگر داشت با دلار ۴۲۰۰ تومانی غارت نمی شد و اگر شد در دم عوامل آن به دار مجازات آویخته می شدند...
ناشناس۱۴۴۹۱۴۹۱۳:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۲۶
ای که هردم از علی دم می زنی بریتیمان علی سر می زنی؟
ن.د۱۴۴۹۱۷۰۱۴:۲۷:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۶
مسئوولین محترم ما احتمالا بیش از ۱۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده اند موضوع اینه که قدرت شیرین تر از از هرچیزیه. اداره کننده محترم سایت الف و جناب دکتر احمد توکلی این نوشته فقط نمک پاشیدن به زخم مردم است و هیچ مسئوولی هم گوشش بدهکار این حرف ها نیست و البته ما ملت همه اینها را نه تنها می دانیم بلکه با پوست و استخوان هم لمس کردیم. جناب آقای توکلی! جنابعالی از روزی که انقلاب شده... سالهای نماینده مجلس و آلان هم عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام هستید چنانچه احساس می کنید 《حتی یک نفر از مسئوولین بلند پایه》 گوش به چنین حرف هایی می دهد تشریف ببرید و بهشون نوشته بالا را گوشزد کنید. تاکید می کنم 《حتی یک نفر》
ط.ط۱۴۴۹۱۷۳۱۴:۳۱:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۶
هر گاه نام حکومت علی میاد ما می مانیم و یک دنیا حسرت و آه سرد. چرا؟؟؟
ناشناس۱۴۴۹۲۰۷۱۵:۱۴:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۶
تمام مشکل در نوع حکومت کردن است حکومت علی وارانه یا حکومت معاویه وبنی عباس گونه ممکن است حکومتی اسم حضرت علی ع رانشنیده باشد اما انگونه ان حضرت فرمودند عمل کند یا نزدیک به ان، ان حکومت پیرو واقعی علیست چه مسلمان چه غیر مسلمان نوع اعمال عدل وانصاف ومدارا ومردم داری هر حکومتی ان را به خدا و علی یا به معاویه وبنی امیه یا بنی عباس وشیطان نزدیک می کند ...
ناشناس۱۴۴۹۲۷۳۱۷:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۶
اتفاقا مقاله بسیار خوبی است و موضوع مناسب جمهوری اسلامی هیچ سنخیتی با عملکرد حضرت علی ندارد . حضرت علی هیچگاه اخلاقیات را فدای "مصلحت نظام " نمیکرد (آنگاه که به او پیشنهاد دادند با معاویه صلح کن و وقتی که قوی شدی شکستش بده, و او قبول نکرد ) ...
ناشناس۱۴۴۹۴۲۴۲۱:۱۴:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۲۶
ای که هردم از علی دم می زنی بر یتیمان علی سر می زنی
ناشناس۱۴۴۹۴۳۲۲۱:۲۸:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۲۶
امام علی(ع) اعتماد عمومی را چگونه بازگرداند؟ چگونه جلو رانت خواری و اختلاس را گرفت؟ بعد از اینکه حضرت حکومت را به دست گرفت، تلاش می‌کرد این اصل که کسی حق تصرف غیر قانونی در دارایی‌های عمومی را ندارد، القا کند منتها ذهنیتی از قبل شکل گرفته بود که وابستگان به گروه حاکم یا کسانی که برای گروه به قدرت رسیده خدماتی انجام داده‌اند باید امتیازات مالی بگیرند. یکی از اصحاب و یاران امام علی(ع)به نام عبدالله بن زمعه با چنین نگاهی که از قبل پیدا شده بود نزد امام (ع) آمد و درخواست کرد که امتیاز، فرصت و رانت مالی به او بدهد. شریف رضی در کلام ۲۳۲ نهج البلاغه آورده که در این هنگام حضرت خطاب به عبدالله فرمود: «ان هذا المال لیس لی و لا لک؛ دارایی‌های عمومی بیت‌المال نه از آن من است و نه از آن تو. و انما هو فیء للمسلمین؛ این دارایی‌های عمومی مردم است.» در واقع نه من می‌توانم در این دارایی‌ها دخل و تصرف کنم نه شخص دیگری. اگر تو حق قانونی داری بهره می‌بری و اگر نداری هیچ بهره‌ دیگری نخواهی برد. سپس امام علی(ع)فرمودند: «آنچه نتیجه زحمت و تلاش دیگران است به دهان دیگری نمی‌رسد.» عبدالله از سخن امام علی(ع)بسیار ناراحت شد و رفت، اما برای امام علی(ع)مهم نبود که دوستان، نزدیکان، خویشان و طرفدارانش از حفظ حدود، حریم‌ها، مرزها و قانون ناراحت شوند.
ناشناس۱۴۴۹۵۳۰۲۳:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۶
... علی (ع) فقط حرف زیبا نمی زد حرفها علوی و کردار ها اموی ...
ناشناس۱۴۴۹۶۱۳۰۱:۳۱:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
انصافا مسئولان محترم به توصیه همان امام همام به حساب خود رسیدگی کنند قبل از اینکه خدا به حسابشان رسیدگی کند و بگویند مشی و روش معاویه را پیمودند یا علی را؟
ناشناس۱۴۴۹۹۹۷۱۲:۳۷:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۷
مسئولان ما ادعا دارند که شیعه علی اند اما در عمل شیعه دیگرانند !
ناشناس۱۴۵۰۲۴۵۱۶:۴۰:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۷
مهم نیست که اسمت علی است یا نه مهم ان است که مرامت علی گونه باشد که نیست

پربحث‌های هفته

  1. رای قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف/ اعضای هئیت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

  2. گشت و گذاری در آپارتمان‌های شمال شهر تهران با اجاره‌های نجومی

  3. پرسشي تأمل‌برانگیز از مراجع عظام تقليد

  4. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

  5. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

  6. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

  7. جزئیاتی کامل از مرگ «آسیه پناهی»/ شهرداری: ما به وظیفه قانونی خود عمل کردیم!

  8. شاخ «غول» هم شکستنی است...

  9. پلیس آمریکا شهروند سیاه‌پوست را خفه کرد/ شهر به آتش کشیده شد

  10. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

  11. آقایان؛ قانون، تابوت عدالت نیست!..

  12. لطفا فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را تعطیل کنید

  13. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

  14. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

  15. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

  16. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

  17. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

  18. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

  19. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

  20. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

  21. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

  22. دو نشست معنادار توسط قالیباف و حاجی بابایی/ حیاط خلوت نمایندگان دوره دهم/ دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

  23. توضیح میرسلیم درباره مصاحبه با بی‌بی‌سی

  24. ریشه قتل دختر ۱۴ ساله تالشی اختلافات مذهبی نیست

  25. غیزانیه از نمای نزدیک

آخرین عناوین