زیاد نشستن و خطراتی که به دنبال دارد!

گزارش بازرگانی،   3990225044

یکی از دلایل کم تحرکی در جامعه امروزی را می توان مشاغل پشت میز نشینی عنوان کرد. بسیاری از افراد به سبب شغلشان زمان زیادی را در طول روز می نشینند و همین نشستن زیاد می تواند تا حد زیادی سلامتی را به خطر بیاندازد. شاید در ظاهر بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت چندان خطرناک و نگران کننده نباشد اما در حقیقت می تواند زمینه ساز بیماری های بسیاری باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در بسیاری از جوامع و کشورها، هر نفر حدودا 14 ساعت در روز را در حالت نشسته سپری می کند که این یک حالت غیر طبیعی برای بدن به حساب می آید.

کمی ترسناک به نظر می رسد اما می توان گفت که نشستن های طولانی ممکن است کشنده باشد و علت آن مختل شدن عملکرد بدن است. در حالت نشسته گردش خون کند شده و ستون فقرات هم با قرار گرفتن در یک حالت به مدت طولانی، خشک می شود. کند شدن گردش خون تاثیر مستقیمی بر عملکرد قلب و مغز که دو عضو اصلی بدن هستند خواهد داشت. علاوه بر آن بی تحرکی باعث کاهش آنزیم های کالری سوز و چربی سوز در بدن خواهد شد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که در روزهای متوالی مدت زمان زیادی را می نشینید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ساختار بدن انسان به گونه ایست که برای فعالیت و تحرک طراحی شده و نشستن زیاد باعث اختلال در عملکرد آن می شود. در حالت ایستاده عضلات بیشتری درگیر هستند و همین امر باعث می شود که سطح انرژی و هوشیاری شما افزایش پیدا کند.

وقتی که فردی مدت زیادی را می نشیند، ستون فقرات از حالت s شکل خارج شده و این تغییر شکل می تواند فشار زیادی به لگن و دیسک های گردن وارد کند. یکی از عارضه هایی که ممکن است در پی نشستن زیاد به آن دچار شوید، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. نشستن زیاد فشار زیادی را به ناحیه مقعد و نشیمنگاه وارد می کند که ممکن است باعث بروز بیماری های نشیمنگاهی مثل بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول و کیست مویی شود.

عارضه کیست مویی در آخرین نقطه ستون فقرات و بالای باسن ایجاد می شود و معمولا بسیار آزاردهنده است. کیست مویی اغلب با آبسه و عفونت نیز همراه است و به همین دلیل باید به موقع برای درمان آن اقدام شود. برگشت مو به داخل پوست در ناحیه بالای مقعد، باعث ایجاد این عارضه می شود.

روش های مختلفی برای درمان کیست مویی وجود دارد که برای تعیین آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای آشنایی با دلایل و علائم این بیماری می توانید به صفحه روش های درمان  کیست مویی در کلینیک پایتخت مراجعه کنید.

یکی از روش های نوینی که برای درمان این عارضه استفاده می شود، لیزر کیست مویی است. عمل کیست مویی با لیزر یک روش سرپایی و تحت بی حسی موضعی است که بدون درد و خونریزی انجام می شود. این روش در کلینیک و در کمتر از نیم ساعت انجام شده و بیمار بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود.

لیزر به عنوان یک روش قطعی برای درمان کیست مویی شناخته می شود و احتمال عود مجدد بیماری بعد از این روش بسیار پایین است.

اما از دیگر عوارض زیاد نشستن می توان به ایجاد رگ های واریسی اشاره کرد. وقتی جریان خون در بخش پایین تنه کاهش پیدا کند، باعث ایجاد رگ های واریسی در پاها خواهد شد. البته یکی دیگر از علل واریسی شدن عروق، ژنتیک است اما بی تحرکی هم در ایجاد این عارضه بی تاثیر نیست. زنان بیشتر از مردان به این عارضه دچار می شوند. نشستن طولانی و بخصوص در حالت نامناسب، باعث ایجاد فشار زیادی در رگ های پا و در نهایت واریس خواهد شد.

همچنین نشستن های طولانی می تواند به عضلات گردن و کمر آسیب برساند. البته نحوه نشستن و نوع صندلی هم از نکات پر اهمیت است که باید به آن توجه کنید. نشستن در حالت های اشتباه مثل قوز کردن می تواند این آسیب ها را چندین برابر کند و منجر به ضعیف شدن و کاهش حجم عضلات شکم و کمر شود. احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افراد میانسالی که تحرک کمی دارند، وجود دارد.

طی تحقیقات انجام شده دانشمندان دریافته اند که نشستن و بی تحرکی باعث کاهش مصرف انسولین توسط سلول های بدن شود و همین اتفاق شرایط را برای ابتلا به دیابت فراهم می کند.

کاهش متابولیسم بدن و کند شدن روند چربی سوزی و کالری سوزی، یکی دیگر از مشکلاتی است که نشستن زیاد و بی تحرکی ایجاد می کند و منجر به چاقی و افزایش وزن خواهد شد. می توان کاهش متابولیسم و چربی سوزی در حالت نشسته را چیزی در حدود 90% دانست.

بیماری های گوارشی مثل یبوست هم از دیگر مشکلاتی است که نشستن زیاد در پی دارد و می تواند منجر به عارضه هایی مثل هموروئید و شقاق شود.

تسریع روند پیری هم یکی دیگر از مشکلات نشستن زیاد است و بر اساس تحقیقات انجام شده، 5/3 میلیون مرگ در سال به علت بی تحرکی و نشستن زیاد اتفاق می افتد. هر یک ساعتی که می نشینید، به اندازه دو ساعت از عمر شما کم می شود.

جدای از عوارض و آسیب های فیزیکی که نشستن زیاد به همراه دارد، نمی توان تاثیرات منفی یک زندگی بی تحرک روی سلامت ذهن و روان را نادیده گرفت. بی تحرکی می تواند منجر به احساس اضطراب و افسردگی شود و علت آن کاهش هورمونی به نام اندورفین در بدن است.

راه حل چیست؟

شاید تصور کنید نشستن طولانی مدت و بی تحرکی را می توان با ورزش جبران کرد، اما این تصور اشتباه است. بهتر است برای جلوگیری از طولانی نشستن در محیط کار، بعضی از کارها مثل صحبت کردن با تلفن را بصورت ایستاده انجام دهید، هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شوید، غذای خود را ایستاده بخورید و غیره.

همچنین برای افزایش تحرک خود می توانید بجای آسانسور از پله استفاده کنید، بخشی از مسیر را پیاده روی کنید و ورزش را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید.