نماینده آمریکا در سازمان ملل: پرتاب ماهواره ایرانی، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است

گروه سیاسی الف،   3990225020

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی نشست غیر رسمی کمیته اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت، پرتاب ماهواره توسط ایران به فضا را نقض این قطعنامه ادعا کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: پرتاب ماهواره ایرانی، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است

به گزارش فارس، نمایندگی واشنگتن در سازمان ملل بامداد امروز (پنجشنبه) ودر ادامه ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی علیه توافق هسته‌ای و برنامه موشکی ایران، تهران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کردو

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه پرتاب ماهواره به فضا توسط ایران در ماه گذشته نقض قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام بود، مدعی شد ایران همچنان به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل نیز ادامه می‌دهد.

بر این اساس، نمایندگی آمریکا این ادعاها را بامداد امروز (به وقت تهران) در نشست غیر رسمی متخصصان و کارشناسان کمیته اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت مطرح کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این نشست که به درخواست واشنگتن بود، چند ساعت بعد از دیدار «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با مسئولان رژیم صهیونیستی و همچنین تماس تلفنی با وزیر خارجه استونی - که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد - برگزار شد.

بر این اساس، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست گفت که موضوع پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌میان کشانده و آن را نقض قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام دانسته زیرا این قطعنامه از ایران می‌خواهد هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل تسلیحات اتمی را انجام ندهد.

در این بیانیه با ادعای بی‌اساس «تروریستی» بودن سپاه، آمده است: «نقش اصلی آن در برنامه فضایی ایران، ادعای پوچ ایران مبنی بر ماهیت مسالمت‌آمیز برنامه فضایی آن را به پایان رساند. این [برنامه مسالمت‌آمیز] نیست».

به نوشته آسوشیتدپرس، نمایندگی آمریکا در این نشست همچنین با تکرار ادعای نخ‌نماشده‌ی ارسال تسلیحات از سوی ایران به گروه‌های مقاومت در یمن، لبنان، سوریه، عراق و بحرین، تهران را به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متهم کرد.

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

روز گذشته «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با «مضحک» خواندن تلاش‌های آمریکا برای اینکه خود را عضوی از توافق هسته‌ای ایران نشان دهد و تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، گفته بود: «من دلیلی نمی‌بینم که چرا تحریم تسلیحاتی باید بر ایران اعمال شود». (جزئیات بیشتر)

واشنگتن تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد. پامپئو طی روزهای اخیر رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته، اما رویترز گزارش داده احتمالاً این تلاش به بن‌بست خواهد خورد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر با انتقاد از تلاش‌های پامپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین