درآمد میلیاردی از کودک کار اینستاگرامی!

گروه اجتماعی الف،   3990224181

بررسی های یک روزنامه از گردش مالی صفحات برخی کودکان در اینستاگرام حکایت از رد وبدل شدن مبالغ هنگفتی دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان نوشت: «شاید شنیدن درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی یک کودک کار اینستاگرامی برای تان غیر قابل تصور باشد!» همیشه تا صحبت از کودک کار می شود ذهن انسان به سمت کودکانی از خانواده‌های ضعیف می‌رود که در سرمای زمستان در چهارراه‌ها در حالی که دستانشان یخ‌زده، مشغول فروش گل، آدامس و... هستند. از چهارساله‌ها تا نوجوانانی که در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز در پیاده‌رو و وسط خیابان‌ها و آویزان به رهگذارن و رانندگان  محصولات مختلفی را برای کسب روزانه‌شان می‌فروشند. اما استفاده از کودکان برای پول درآوردن تنها مختص خانواده هایی با درآمد پایین نیست. برخی از خانواده ها با استفاده از ظرفیت حضور فرزندشان در شبکه های مجازی، ماهانه تا یک میلیارد تومان درآمد کسب می کنند. تعجب نکنید، بله یک میلیارد تومان در ماه! درآمدی که چشم پوشی از آن بسیار سخت است و بسیاری از خانواده ها را ترغیب می کند کودک شان را مجبور به کارهایی کنند که برای شان بسیار طاقت‌فرساست. وقتی شما پای یکی از این صفحات نشسته اید و تصاویر این کودکان زیبا را لایک می کنید، عملا بخشی از کسب و کار آن پدر و مادر هستید. روان شناسان زیادی درباره خطراتی که این کودکان اینستاگرامی را هم اکنون و در آینده تهدید می کند، نوشته اند اما به نظر می رسد آن قدر درآمد حاصل از کار این کودکان برای خانواده ها وسوسه کننده  است که به این راحتی نمی توانند از آن دل بکنند. در ادامه با هم از شیوه های جذب فالوئر، درآمدهای عجیب و ... که از بررسی های ما وگفت و گو با چند آژانس مدلینگ، تعدادی از خانواده های این کودکان و مدیر برنامه های آن ها به دست آمده برای تان نوشته ایم.

ساخت صفحه اینستاگرامی

برای ورود به عرصه درآمدزایی از کودکان در فضای مجازی، خانواده ها مراحلی را طی می کنند. به همین دلیل از بدو تولد و حتی قبل از تولد کودک شان یک صفحه اینستاگرامی به نام فرزندشان باز و شروع می کنند به عکس گذاشتن و این عکس ها لحظه به لحظه بزرگ شدن نوزاد را نشان می دهد. از اولین خنده و گریه گرفته تا روز تزریق واکسن و تولدهای یک ماهگی، دو ماهگی و...  وقتی صفحات این بچه ها پربیننده می شود، کسب و کار هم آغاز و پیشنهاد تبلیغات هم مطرح می شود و برخی از والدین برای جذب تبلیغ و داشتن درآمد بیشتر از کودکشان، بیشتر و بیشتر عکس می گیرند تا حدی که دیگر زندگی فرزندشان در استایل هایی که آن ها برایش در نظر گرفته اند، خلاصه می شود.

ترفندهای جذب فالوئر

والدینی که تمام انرژی خود را صرف نمایش کودک خود در صفحات مجازی می‌کنند تا بتوانند از طریق ظاهر وی، نظر مخاطبان را به خود جلب کنند، برای جذب مخاطب و به دست آوردن  تبلیغ بیشتر که می تواند درآمد بیشتری برای آن ها به همراه داشته باشد، دست به کارهای عجیب و غریب دیگری هم می زنند. با نگاهی به صفحات کودکان مشهور اینستاگرامی می بینید که در برخی از این صفحات مادران جوان که به دنبال جذب فالوئر بیشتر هستند حتی با ظاهری آن چنانی و فریبنده در کنار کودکشان عکس می گیرند تا با این کار شاید فالوئر و به تبع آن  تبلیغ بیشتری بگیرند.

بچه‎های زیبا، والدینِ سوء استفاده‎گر

تعداد بچه‎هایی که این روزها فضای مجازی را قرق کرده‌اند اگر از شاخ‎های بزرگ سال اینستاگرام بیشتر نباشد، کمتر نیست. همه‎شان هم «پرنسس» و «شاهدخت» و «شاهزاده» و «دردانه»! یکی توی ویدئوها شیرین‎زبانی می‏ کند، یکی توی آتلیه‎های مختلف شهر ژست‎های عشوه‎دار می‎گیرد و یکی هم می‎شود «سوپرمدل تبلیغاتی» که در موزیک ویدئوها و برنامه‎های تلویزیونی بازی می‎کند و عکسش می‎رود توی ژورنال پوشاکِ بچه‎ها و از اینستاگرام به‎عنوان فضایی برای تبلیغ کارش استفاده می‎کند، البته خودش که نه، پدر و مادرش. پدر و مادری که نمی‎دانند با این کارها فرصت کودکی کردن و تفریح و بازی را از فرزندانشان می‎گیرند، با تأکید بیش از حد روی چهره‎ فرزندشان، آن‎ها را با این تصور بزرگ می‎کنند که تنها ارزش وجود‎ی شان، زیبایی صورت است و بس!

درآمدهای میلیونی کودکان اینستاگرامی از مدلینگ

حتما هنگام خرید در فروشگاه های زیادی، تصویری از یک کودک بسیار زیبا با آرایش دیده اید که برند خاصی را تبلیغ می کند. برای این که از درآمد این کودکان مطلع شویم با مدیر یکی از مراکز مدلینگ تهران صحبت کردیم. زارعی معتقد است که مدلینگ کودک یکی از بخش های بسیار مهم در صنعت مد است، زیرا حضور کودکان در بسیاری از پروژه های مدلینگ باعث جذابیت بیشتر تبلیغات می شود به گونه ای که هم اکنون بسیاری از صاحبان برند پس از تماس با آژانس های مدلینگ درخواست همکاری با مدل ها در قالب یک خانواده و تاکید بر حضور کودک در پروژه را دارند. در نتیجه جذب مدل کودک و ورود کودکان به عرصه مدلینگ نیازی انکار نشدنی است.

این مدیر مرکز مدلینگ  مهم ترین نکته در انتخاب مدل کودک را علاوه بر شرایط ظاهری، هوش، سن، قد و وزن مدل می داند. آن هم به این دلیل که کودکان در حال رشد هستند و تغییرات دایم چهره و قد دارند.

او همچنین درباره درآمد کودکانی که مدلینگ می شوند، می گوید: «قبل از هر چیزی خانواده ها بدانند که در ابتدا برای مدل شدن فرزندشان باید برای عکاسی آتلیه ای و آموزش کودک هزینه کنند اما فارغ از این ها کودکانی هستند که در این حوزه برای هر روز عکاسی بین سه تا پنج میلیون تومان درآمد دارند.»

او می گوید: کودک با پوشیدن برندهای خاص، خوردن خوراکی هایی با برندهای خاص و حتی استفاده از لوازم آرایش درآمد کسب می کند. البته معتقد است این روزها کودک های مدل در حوزه پوشاک درآمد آن چنانی کسب نمی کنند.

قانون علیه والدین کودکان اینفلوئنسر

درآمد‌های حاصل از تبلیغات آن قدر وسوسه برانگیز است که در نقاط مختلف جهان آدم هایی وجود دارند که حاضرند فرزندانشان را وسیله ای برای درآمدزایی کنند. یکی از پلتفرم های مراقبت آنلاین کودک در انگلیس، فهرستی از پردرآمدترین کودکان اینفلوئنسر را ارائه داده است که بین آن ها رایان کاجی ۷ ساله با درآمد خالص۱۷.۷  میلیون پوند، کایل گیرسدورف ۱۶ ساله با درآمد خالص ۲.۶ میلیون پوند و اورلیج رز سوداس ۶ ساله با درآمد خالص ۱.۸ میلیون پوند وجود دارند. با این حال از چندین سال پیش برخی قانون گذاران نیز به این موضوع وارد شده‌اند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، در فرانسه، قوانین سختگیرانه ای به این منظور و برای حمایت از حریم شخصی  کودکان وضع شده که به کودکان اجازه می‌دهد از والدین شان برای انتشار جزئیات شخصی و خصوصی زندگی‌شان بدون کسب اجازه شکایت کنند. با این حال، بسیاری از فعالان حقوق کودکان بر این باورند که طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کودکان از کرامت و حریم خصوصی برخوردارند و والدین نباید از آن ها به عنوان ابزار تبلیغی استفاده کنند و این کار آنها نوعی کودک آزاری روانی محسوب می شود و می توان از آن ها شکایت کرد. هر چند امکان پیگرد قانونی استفاده ابزاری از کودکان وجود دارد، اما حل این مشکلات بیش از آن که نیازمند استفاده از ضمانت اجراهای قانونی باشد، نیاز به آموزش و افزایش آگاهی عمومی دارد تا والدین با آگاهی از حقوق اساسی کودکشان و آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی به حریم خصوصی و سلامت روانی و کرامت فرزندانشان بیشتر احترام بگذارند.

درآمد کودکان اینستاگرامی از اینستاگرام

شاید باورتان نشود ولی برخی از کودکان در اینستاگرام با وجود داشتن کمتر از یک میلیون دنبال کننده، ماهانه بیش از یک میلیارد تومان درآمد دارند. جدا از آن چه درباره درآمد روزانه سه تا پنج میلیونی این کودکان نوشتیم، آنها از صفحات اینستاگرامی شان هم کسب درآمد دارند که بسته به تعداد فالوئرشان متغیر است. برای نمونه، تعدادی از این کودکان را که درآمدهایی از ۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان دارند برای تان در جدول زیر نوشته ایم.در ضمن در کنار رشد صفحات این کودکان پدر و  مادر ها  هم  صفحاتی را برای خودشان راه اندازی و در آن به طور مجزا کسب درآمد می کنند. به طور مثال حداقل تعرفه تبلیغ در صفحه مادر آیروس ۹ میلیون تومان است و صفحه پدر پژمان هم برای هر تبلیغ ۷ میلیون تومان دریافت می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین