معمای قیمت خودرو چگونه حل می‌شود؟!

گروه اقتصادی الف،   3990224076 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
معمای قیمت خودرو چگونه حل می‌شود؟!

بعد از رشد غیرمنطقی بازار خودرو و افزایش قیمت پراید در فضای مجازی به 90 میلیون ، قیمت گذاری خودرو باز هم به شورای رقابت سپرده شد. در سال 97 قیمت خودرو بر اساس مکانیزم آن زمان 5 درصد کمتر از قیمت بازار طراحی شد اما با گذشت تنها چند ماه فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد بسیار زیاد شد و این فاصله در ابتدای سال 99 به دو برابر هم رسید، تا نشان دهد فرمول قیمت گذاری در سال 97 توسط وزارت صنعت اشتباه بوده است.

 خودروسازان همیشه مدعی زیان بار بودن قیمت ها هستند که این ادعا در تمام برهه های زمانی از سال 88 تاکنون ادامه داشته و فرمولی برای رفع این مشکل نیز طراحی نشده است، رضا شیوا رئیس شورای رقابت دراین باره معتقد است: بحث زیان فقط مربوط به قیمت نیست بلکه آن را در هزینه های نامربوط دیگر خودروساز هم باید ببینیم.

چرا قیمت به دست دلالان سپرده شده است؟

سوالی که مردم در این روزها مدام از مسئولان می پرسند این است که چرا باید قیمت گذاری خودرو در اختیار دلالان باشد، برخی معتقدند این دلالان در سال های گذشته توسط خودروسازان برای بالا بردن قیمت ها در فضای مجازی کوشیده اند تا از این طریق خودروسازان نیز بر دولت فشار آورده تا قیمت را بالا ببرند. به نظر آنان تصمیم گیری درباره قیمت کالاها در ستاد تنظیم بازار گرفته شده و مثلا قیمت خرما بین 20 تا 30 هزار تومان تعریف می شود، اما خودرو که نیاز مردم بوده و قیمت آن نیز چند هزار برابر کالاهای معمولی است در اختیار دلالان بوده و این نوع قیمت گذاری در بازار خودرو بسیار عجیب و مشکوک است. سه دولت گذشته نیز که تعلق به جناح های مختلف سیاسی داشتند با نحوه قیمت گذاری خودروها مماشات کرده تا نشان دهند مشکل قیمت گذاری در خودرو بسیار بزرگ است.

ارائه یک قیمت واحد و ممنوع شدن معامله بالای آن محدوده کار سختی نیست اما هیچ زمانی رعایت نشده است، به عنوان مثال شورای رقابت برای اعلام قیمت ها می تواند یک سایت را تعیین کند و آن را در این سایت منتشر کند و تمام رسانه ها باید ملزم باشند همان قیمت خودرو را اعلام کنند و قیمت آزاد غیرقانونی تلقی شده و با متخلفان به شدت برخورد شود.

چرا تولید خودرو کم است؟

مساله دیگر این است که در شرایطی که کشور به جهش تولید نیاز دارد چرا تولید کم است؟ به ویژه در محصولاتی که ادعا داریم خودروهای داخلی است؟، در این باره خودروسازان باید تدابیری می اندیشیدند تا تولیدات خود را منفک از بازار جهانی کرده و تولید را بومی سازی کنند، توقع زیادی نیست اگر خودروسازان بخواهیم چند خودرو را داخلی سازی کنند به گونه ای که هیچ نیازی به واردات در آن نباشد.

پایه ریزی محصولات اساسی چه در خودرو و چه در صنایع دیگر بر پایه دلار اشتباه استراتژیک صنعتی کشور بوده که متاسفانه هنوز که هنوز است و بعد از دو تحریم سخت در سال های 91 و 96  رفع نشده و گویا مافیای سنگینی در پشت پرده وجود دارد که مانع از تحقق آن است.

سرمایه ای شدن خودرو 

یکی دیگر از عواملی که همواره بر کمبود خودرو دامن می زند نگاه سرمایه ای عده ای از مردم و به خصوص دلالان به خودرو است، که طی آن  خودرو خریداری شده بدون استفاده و بعد از یک یا دو سال بسته به افزایش قیمت آن در بازار به فروش می رسد و سودهای کلانی را نصیب دلالان می‌کند. متاسفانه تدابیر ثبت نامی با استفاده از کد ملی نیز نتوانسته جلوی این سودجویان را بگیرد و ترفندهای مختلفی را برای دور زدن قانون به کار می برند، مشکل اصلی اینجاست که مالیاتی نیز از خرید و فروش خودرو گرفته نمی شود و اگر با تدابیر سختگیرانه مالیات سنگینی را برای سوداگران خودرو ببندند خودرو برای همیشه از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل خواهد شد.

امنیت اقتصادی و لزوم ورود نهادهای اطلاعاتی امنیتی

مافیای خودرو در کشور ریشه دوانده و هر گونه تدبیری می تواند با دور زدن به مشکل بخورد، به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت بازار خودرو دست چند دلال بوده و آن ها همیشه بازار را خراب می کنند، با ورود دستگاه های امنیتی، شناسایی و به دست قانون سپردن این افراد کار سختی نیست و می توان با ایجاد ترس بین دلالان از سودجویی های احتمالی در این بازار محافظت کرد. امروز امنیت فقط در  امنیت جانی مردم تعریف نمی شود و حفظ امنیت اقتصادی بر دستگاه های امنیتی لازم است.

لزوم تغییر  در نحوه فروش خودرو

اگر ثبت نام اینترنتی خودرو  دست خودروسازان باشد این کار همواره با شائبه روبرو است. در بسیاری از موارد مصرف کنندگان قادر به ثبت نام در سایت های خودروسازان نیستند. و حتی خودروهای ثبت نامی اغلب به دست متقاضیان واقعی صورت نگرفته و همیشه دلالان جلوتر از مردم در این کار حضور دارند.   ثبت نام خودرو باید از اختیار خودروسازان خارج شود تا زمینه رانت و زد و بندهای مختلف گرفته شود. دستگیری و محاکمه مدیرعامل سابق سایپا به علت تخلف در عرضه خودرو در سال گذشته نیز گویای مشکلات اساسی در این زمینه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۸۰۷۸۰۹:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۲۵
باید ساخت خودرو سواری متوقف شود. تولید ماشینهای بی کیفیت با قیمت گران اصلا توجیه پذیر نیست. ضمن آن که خیابانها و جاده ها دیگر جایی برای ماشینهای بیشتر ندارند. باید فقط اتوبوس، کامیون و ماشینهای سنگین تولید شوند.
ناشناس۱۴۴۸۳۵۹۱۴:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۵
چشم
ناشناس۱۴۵۰۱۵۹۱۵:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
استاد اگر ساخت خودرو متوقف بشه مثل دهه 60 تحریم خودرویی میشیم همین وارداتم دیگه نمیتونیم بکنیم
ناشناس۱۴۴۸۰۸۶۰۹:۵۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۵
فقط تجارت آزاد قیمت واقعی همه نوع کالا و خدمات رو مشخص میکنه...کارمندان مفت بر دولتی هم تعدیل و بیکارمیشوند چون راندمانشان صفره و حقوق اونهارو مالیات کارگران و کسبه پرداخت میکنه
ناشناس۱۴۴۸۲۶۱۱۲:۳۸:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۲۵
امریکا که دائم از تجارت آزاد پی گفت که گویی وحی منزل است از آن عقیده برگشته و به تعرفه و تولید داخل و ناسیونالیسم اقتصادی روی آورده ، حالا عده ای در ایران همچنان بر طبل تجارت آزاد می کوبند که همچنان بر آن عقیده استوارند.
ناشناس۱۴۴۸۴۱۹۱۵:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۲۵
بارک الله
omid۱۴۴۸۱۰۹۱۰:۲۴:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۵
"چرا تولید خودرو کم است؟" چرا فرا فکنی میکنیم و واقعیت را به مردم نمی گوییم و یا نمی پذیریم؟من مسئله مافیا و سوءمدیریت در کارخانه جات خودرو سازی رد نمیکنم ولی عزیز دو کار خانه بزرگ پژو و رنو بدلیل تحریم از ایران رفته اند،خودرو ساز قطعه ندارد خودرو بسازد،دولت تدبیر وامید با دلار 4200 تومانی معروف به دلار جهانگیری تمام ذخایر ارزی کشور را بباد داد دیگر ارزی ندارد که به قطعات خودرو اختصاص دهد.البته مافیا هم که جای خود را در این قضیه دارد.
ناشناس۱۴۴۸۱۱۰۱۰:۲۴:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۲۵
همه چیز ، از شیر مرغ تا جون آدمیزاد داره وارد این کشور میشه . اینا فقط جلوی واردات خودرو رو گرفتن . بابا ! واردات خوردو رو آزاد کنید
ناشناس۱۴۴۸۷۸۱۲۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۲۵
با کدام دلار و یورو؟ یک میلیارد یورو به زحمت برای کرونا تخصیص داده شد!
ناشناس۱۴۴۸۱۱۴۱۰:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۵
وقتی قیمت دلار حل شد و مشکلات تولید هم حل شد
ناشناس۱۴۴۸۳۱۳۱۳:۲۸:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۵
قیمت دلار با مبارزه با دلالان دولتی و صرافی حل میشود مشکل در داخل کشور است
ناشناس۱۴۴۸۳۲۷۱۳:۴۴:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۵
شما میدونی در کشورهایی که اقتصاد درست تری از ما دارند دلار تا دوبرابر هم بالا می رود در عرض چند سال ولی قیمت های اجناس ان ها افزایش زیادی در ان سال ها ندارد؟
ناشناس۱۴۴۸۱۱۶۱۰:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
شما بگو چه دست هایی در کار است که بعد از این همه سال مالیات از این دلالان گرفته نمی شود تا برای همیشه این ماشین به کالای مصرفی تبدیل شود
ناشناس۱۴۴۸۳۷۰۱۴:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۵
این که چه دست هایی در کار است رو همه می دونن. راه حل رو هم همه می دونن. اما خب کاری از دست کسی بر نمیاد.
ناشناس۱۴۴۸۴۶۰۱۶:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۲۵
تا یک چیزی میشه صحبت از مالیات میکنه شما چیزی از اقتصاد نمی دانی تمام بدبختی کشور چاپ اسکناس بدون پشتوانه است حالا بگو مالیات بگیر
ناشناس۱۴۴۸۱۲۵۱۰:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۲۵
مگر با بگیر و ببند اقتصاد درست می شود؟ تورم آمده قیمت همه چی رفته بالا. پراید خیلی ارزان مانده. 15 سال قبل با 44 سکه طلا پراید می خریدی. حالا با 10 سکه! جالب نیست؟
ناشناس۱۴۴۸۳۱۷۱۳:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۵
اگر خقوق کارگر و مهندس خط تولید با دلار و سکه پرداخت میشد نظر شما منطقی بود.
ناشناس۱۴۴۸۶۰۹۱۸:۴۳:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۲۵
اره عزیز جان، اقتصاد «رانتی-انحصاری» فقط با بگیر و ببند درست میشود. ما میدانیم آن تو چه خبر است.
vc۱۴۴۸۱۸۸۱۱:۲۹:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۲۵
طبیعتا شرکتهای تولید کننده و احیانا انبار کننده دولتی هستند و هدایت کامل آنها در اختیار دولت است. پس مقصر گرانی و بی انضباطی در این معضل دولت است.
ناشناس۱۴۴۸۱۹۹۱۱:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
با کاهش تعرفه واردات خودرو همین!
ناشناس۱۴۴۸۲۰۰۱۱:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۲۵
هیچ جای دنیا خودرو سرمایه حساب نمی شود. 6 سال پیش خودرو ال 90 مدل 1389 را 28 میلیون خریدم بعد از 6 سال سوار شدن الان 100 میلیون قیمت داره. خجالت هم خوب چیزیه
علوی۱۴۴۸۳۰۸۱۳:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
واقعا حرف درستی ست.فکرکنم جزو معدود کشورهای جهانیم که اتومبیل برای ما سرمایه شده!!!! درصورتیکه خودرو هررررساله باید ۱۰ درصد افت قیمت بکند
ناشناس۱۴۴۸۲۰۵۱۱:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۲۵
چاره اصلی در صنعت خودرو افزایش تولید است. برای افزایش تولید چند نیاز اساسی وجود دارد: ۱- تعارض منافع بین خودروسازان اصلی و قطعه‌سازان از بین برود. به این معنی که قطعه‌سازان و خودروسازان نباید به هیچ روشی سهامدار یکدیگر باشند. ۲- خودروسازان به طور کامل خصوصی‌سازی شوند و مدیریت عالی آن توسط دولت تعیین نشود. ۳- جذب نیرو در خودروسازان شفاف شود و افراد وابسته به مقامات و مدیران کشوری و نمایندگان از این صنعت خارج شوند. روش‌های شورای رقابت همانند سال‌های گذشته هیچ وقت کارآمد نبوده و نخواهد بود و منجر به کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت خواهد شد.
ناشناس۱۴۴۸۴۴۷۱۵:۵۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۵
اقتصاد علم است اول امنیت و تعامل با جهان بعد پیشرفت و تعالی
ناشناس۱۴۴۸۸۹۵۰۳:۱۴:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۶
موضوع اینکه کدام نظریه اقتصادی واقعا علم است؟
ناشناس۱۴۴۸۲۱۷۱۲:۰۰:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۵
ان شاءالله با رفتن دولت روحانی همه مشکلات کشور حل می شود اندکی صبر سحر نزدیک است.
ناشناس۱۴۴۸۴۰۱۱۵:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۵
نیست که زمان آقای احمدی نژاد اوضاع خیلی خوب بود!
امین۱۴۴۸۲۲۹۱۲:۱۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۲۵
چگونه؟؟؟ عملیاتی کردن مواردی که اعلام کردند. تعزیرات درب ۴ تا بنگاه گرانفروش را ببندید. ده دلال شاخ را بازداشت کند. سرچ کند افرادی که چندین خودرو بنامشان است چه کسانی هستند؟ بازخواهی کند سرچ کند اشخاصی که در طول سال بیش از ۳ اتومبیل بنامشان شد و فروش رفت که از حالت عادی رد شده چه کسانی هستند و بنام دلالی یقه شان را بگیرید.
نادری۱۴۴۸۳۰۴۱۳:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۵
کار خوبیست راحت میتوان حل کرد با همین ماجرا... و.... طراحی سامانه آنلاین بنگاه های سراسر کشور ۱.موجودی نوع اتومبیل بنگاه جهت بروش مشخص شود و قیمت آن ۲.جدیت در بازدید مخفیانه و حضوری ماموران تعزیرات
ناشناس۱۴۴۸۲۵۱۱۲:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۵
علت اصلی نا بسامانی اقتصاد در ایران ارجحیت سیاست بر اقتصاد است
مرتضی۱۴۴۹۲۱۴۱۵:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۶
علت نابسامانی اقتصاد رای مردم به کسی که به جای اصلاح اقتصادی کشور باشد فقط به فکر شام خوردن با غربی هاست
ناشناس۱۴۴۸۲۸۵۱۳:۰۰:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۵
صادقانه بگید ما اینکاره نیستیم
ناشناس۱۴۴۸۲۸۶۱۳:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۵
زمینه اصلی رفع مشکلات کشب تعویض پانسمارمان این زخم . برفع تحریم هاست. فردی که دیابت داره یه روز پاش زخم میشه، یه روز کلیه اش از کار میفته خالا بیایید به این پیوند کلیه بزنید خوب میشه؟ نه. باید ایران از تحریم نجات پیدا کنه تا بتونه مثل همه کشورهای دنیا پول جابجا کنه وارادات و صادرات انجام بده.
ناشناس۱۴۴۸۲۹۷۱۳:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۲۵
مشکل در نبودن تضارب اندیشه ست. متخصصین در صدر امورات نیستن. و حالا حالاها هم نخواهند بود. اما ای کاش میفهمیدیم
ناشناس۱۴۴۸۳۱۰۱۳:۱۶:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۵
انحصار بازار خودرو باید شکسته شود
ناشناس۱۴۴۸۳۲۵۱۳:۴۰:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۵
معمای قیمت خودرو با آزاد شدن واردات و تعرفه زیر ۲۰ درصد حل میشه امان از مافیا ...
ناشناس۱۴۴۸۳۴۵۱۳:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
تا وقتی اقتصاد شفاف و بازار رقابتی و آزاد نداریم وضع همینه. اقتصاد افتاده دست خودیها که باعث هزارجور رانت و فساد شده و نمیذارن هم اقتصاد شفاف و آزاد بشه.
ناشناس۱۴۴۸۴۴۳۱۵:۵۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
بنام تولید ملی ملت را از بدیهی ترین حق خود یعنی رفاه و ایمنی محروم کرده اید تا از طریق دلال بازی و فساد و رانت و هزاران حقه جیب خود را از دسترنج مردم پر کنید
ناشناس۱۴۴۸۵۶۲۱۷:۳۲:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۵
با این اوضاع ، معما ی مافیا ی خودرو هر روز پیچیده تر از دیروز .
ناشناس۱۴۴۸۵۷۵۱۸:۰۰:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۲۵
واقعا چه خبرتووووونه؟
ناشناس۱۴۴۸۸۰۴۲۳:۲۴:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۲۵
اقا چیکار دارین به قیمتها؟؟؟ بزار هرچی میشه بشه نگران چی هستی؟ تا الان چی تغییر کرده این بکنه شرایط ایران همینه نمی خوای برو
ناشناس۱۴۴۹۱۸۱۱۴:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۶
نمیدونم چرا اسم ایرانخودرو را که میشنوم یاد آلکاپون میوفتم
ناشناس۱۴۴۹۸۲۵۱۰:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
ملتی که فقط برای یه ثبت نام در کافی نت 8 میلیون میدند اونم برای خودرویی که معلوم نیست کی وبا چه قیمتی تحویلشون میدند بدتر از این حقشونه
منوچهر۱۴۵۰۱۵۳۱۵:۱۳:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
کنترل قیمت ها باید با واردات خودرو با قیمت مناسب و عادلانه، کنترل شود که واردات ضمن جلوگیری از افزایش قیمت باعث رقابت و در نتیجه افزایش کیفیت خودرو داخلی می شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین