انتقاد رهبر انقلاب از اقدام عجیب مجلس/ پشت‌پرده اصرار بر واردات خودروهای برقی

گروه اقتصادی الف،   3990224043 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت متوسط خودروهای هیبریدی و برقی حدود ۳۰هزار دلار است که درصورت واردات آزادانه به کشور، حداقل ۴۵۰ میلیون برای خرید آن باید پرداخت کرد که به نظر می‌رسد قدرت خرید آن در عامه مردم وجود ندارد.

انتقاد رهبر انقلاب از اقدام عجیب مجلس/ پشت‌پرده اصرار بر واردات خودروهای برقی

مهر نوشت: صنعت خودرو به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور با وجود گذشت بیش از نیم قرن از شروع فعالیت در ایران، همواره با مشکلات زیادی در زمینه توسعه کمی و کیفی تولید روبرو بوده که این مشکلات در دو سال گذشته، شدت بیشتری گرفته است؛ به نحوی که میزان تولید خودرو در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و این کاهش چشمگیر در تولید، سبب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده و حتی در برخی موارد، قیمت بازار آزاد به ۲ برابر قیمت مصوب فروش کارخانه رسیده است.

در نقطه مقابل، در صورتی که میزان تولید خودرو افزایش یابد، قیمت بازار آزاد به قیمت مصوب کارخانه هم‌گرا می‌گردد و با تأمین نقدینگی و داخلی‌سازی قطعات وارداتی می‌توان میزان تولید را افزایش داد. این مسئله هرچند در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه مسئولین بوده است اما با توجه به نام‌گذاری امسال به نام سال «جهش تولید» و بیان اهم لازمه‌های جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، مسئله تولید حداکثری باید اولویت اول تمام دستگاه‌ها باشد.

ایشان در روز چهارشنبه مورخ ۱۷/‏۰۲/‏۹۹‬ یکی از مهم‌ترین لازمه‌های جهش تولید را ممنوعیت واردات بی‌رویه و بی‌مورد معرفی کردند و افزودند: «مراد ما مخالفت با آن وارداتی است که مشابهش یا در کشور تولید می‌شود یا در کشور امکان تولیدش هست؛ یعنی می‌توانیم با جلوگیری از واردات این کالاها، به نیروی فعّال و مبتکرِ داخل کشور کمک کنیم که او شروع کند، این کار را انجام بدهد. اگر چنانچه این کار انجام بگیرد، به نظر من این کمک بسیار زیادی به آن‌ها خواهد کرد.»

همچنین ایشان در ادامه به برخی بی‌تدبیری‌ها و اشتباهات در برخی دستگاه‌ها اشاره کردند و فرمودند: «گاهی دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌هایی راه واردات را بی‌مورد باز می‌کنند؛ فرض بفرمائید به بهانه مسئله رقابت. مثلاً فرض کنید که وقتی گفته می‌شود چرا اجازه دادید خودروهای خارجی به این شکل بیایند، میگویند آقا رقابت. من می‌گویم خب شما که می‌خواهید به‌وسیله رقابت، کیفیت را بالا ببرید، تلاش را بگذارید روی بالا بردن کیفیت از یک راه دیگر؛ و الا شما بیایید تولید داخلی را مشمول زیان مضاعف بکنید، به خاطر اینکه می‌خواهید مثلاً کیفیّت را بالا ببرید، این به هیچ وجه درست نیست. جهش تولید، به معنای جهش کمیت هم هست، به معنای جهش کیفیّت هم هست، هر کدام هم راه‌هایی دارد؛ این را از طریق واردات نخواهید تأمین کنید. بعضی هم البته مقاصد دیگری دارند که واقعاً گاهی اوقات می‌شود که تولید به خاک سیاه می‌نشیند، به‌خاطر واردات بی‌رویه‌ای که نمونه‌های فراوانش را ما داریم»

تذکر رهبری معطوف به کدام رفتار بود؟

با نگاه به تقویم زمانی هفته گذشته روشن می‌شود که چرا ایشان از ممنوعیت واردات خودرو در کشور صحبت کردند. ایشان در روز چهارشنبه (۹۹/۰۲/۱۷) دقیقاً یک روز پس از تصویب طرح «ساماندهی صنعت خودرو» در مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه (۹۹/۰۲/۱۶) به این نکته اشاره کردند. طرح ساماندهی صنعت خودرو که در خرداد ۹۸ برای اولین‌بار در صحن مجلس تصویب شده بود، تابه‌حال سه مرتبه توسط شورای نگهبان به‌دلیل ایرادات قانونی و مخالفت با شرع رد شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برخی مواد این طرح را مغایر با سیاست‌های کلی نظام اعلام کرده است. علاوه بر ایرادات قانونی، این طرح در سیاست‌گذاری صنعت خودرو نیز بسیار پراشتباه ظاهر شده، به‌طوری‌که بسیاری از اساتید دانشگاه، کارشناسان و پژوهشگران و حتی دولت و برخی نمایندگان مجلس، این طرح را شایسته تصویب در شرایط نابه‌سامان صنعت خودروی کشور نمی‌دانند.

این طرح نه‌تنها در محورهای اصلی صنعت خودرو مانند حمایت از تولید داخل و ارائه راهکارهای جهش و افزایش میزان تولید خودرو نداشته است، بلکه بستر وسیعی را برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی ایجاد کرد. ماده ۴ این طرح به تسهیل واردات خودروهای برقی و هیبریدی پرداخته که پیش‌تر ۳ مرتبه از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌دلیل خروج گسترده ارز از کشور و مغایرت با سیاست‌های کلی تولید ایرانی رد شده بود.

مطابق نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص، ماده ۴ این طرح را که به تسهیل واردات خودروهای برقی و هیبریدی اشاره دارد، مغایر با بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام نموده‌اند. مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه بقیه موارد ایراد قبلی را حذف کرده است اما همچنان در روزهای آخر خود اصرار بر وجود این ماده خاص دارد و چرایی این اصرار برای ما جای بسی سوال است!

مقام معظم رهبری در خصوص چرایی واردات بی‌رویه و بی‌مورد، اشاره به اهداف برخی افراد در دستگاه‌ها نمودند که برخی افراد با مقاصد دیگری به واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن وجود دارد، روی می‌آورند و تولید را به خاک سیاه می‌نشانند. این نکته ایشان قطعاً به پشتوانه برخی تحلیل‌ها و خبرهای واصله در خصوص سودجویی و رانت‌خواری عده‌ای خاص از محل واردات کالاهای لوکس همچون خودروهای برقی بوده است.

با کنار هم قرار دادن برخی اخبار در این حوزه می‌توان تحلیل واحدی از چرایی اصرار نمایندگان مجلس به واردات خودروهای برقی ایراد نمود که دقیقاً منطبق بر بیان معظم‌له در این خصوص خواهد بود:

۱- سال گذشته دو نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس (متولی اصلی این طرح) به جرم فساد و اخلال در بازار خودرو دستگیر شدند که بنا به مصاحبه این افراد و اذعان برخی نمایندگان کمیسیون، اتفاقاً این دو نفر از موافقان جدی ماده ۴ مبنی بر واردات خودروهای برقی بودند.

۲- بررسی‌ها نشان می‌دهد که از بین ۲۳ نفر اعضای فعلی کمیسیون، تنها دو نفر در مجلس بعدی باقی ماندند و ۲۱ نفر دیگر اکثراً رد صلاحیت شده و یا اینکه رأی نیاوردند که این مسئله، ذهن‌ها را به این سمت سوق می‌دهد که ممکن است با هدف تأمین مسیری برای کسب سودهای کلان در دوران پسامجلسی خود، اقدام به این کار کرده باشند. همچنین یکی از اعضای کمیسیون صنایع طی چند روز اخیر به این مسئله اذعان کردند و گفتند که تمام سود بازار خودرو به جیب عده‌ای خاص وارد می‌شود.

۳- مسئله توسعه خودروهای برقی همواره مورد توجه مراکز دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور بوده است و حتی سال گذشته چندین مورد خودروی هیبریدی و برقی رونمایی شد. خودروی سمند برقی ساخت ایران‌خودرو، خودروی ساینا برقی ساخت سایپا، ساخت پژو ۴۰۵ هیبریدی ساخت شرکت مپنا و خودروی رانا هیبریدی ساخت ایران‌خودرو و ایپکو ازجمله خودروهای برقی و هیبریدی تولید داخل هستند. حال سوال اینجاست که اگر دغدغه‌هایی همچون کاهش آلودگی محیط زیست و رقابت با تولید خودروهای برقی وجود دارد، چرا به‌نحوی برنامه‌ریزی نشده است که این نوع خودروها در داخل کشور به تولید انبوه برسند؟ شایان ذکر است که مقام معظم رهبری در سخنان خود به واردات بی‌رویه علی‌رغم امکان تولید این خودروها در داخل کشور اشاره داشتند که این نکته نیز مؤید این ادعا خواهد بود.

در خصوص استدلال برخی نمایندگان در واردات خودروهای برقی و هیبریدی، کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد رقابت از مهم‌ترین دلایل تصویب این طرح است. اما این استدلال‌ها واقعاً صحت دارند و یا به‌بیان رهبری، بهانه بی‌موردی بیش نیستند؟

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که توسعه این نوع خودروها و به‌تبع، کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد رقابت به دو دلیل در کشور در شرایط فعلی ممکن نیست. اولاً با توجه به هزینه پایین سوخت بنزین و گازوئیل و همچنین هزینه بالای تعمیر و نگهداری قطعات الکتریکی، صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند که خودرو با سوخت بنزینی مصرف کنند.

ثانیاً قیمت متوسط خودروهای هیبریدی و برقی حدود ۳۰ هزار دلار است که در صورت واردات آزادانه به کشور، حداقل ۴۵۰ میلیون برای خرید آن باید پرداخت نمود؛ این در حالی است که خودروهای پرمصرف در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون خریداری می‌شود و قدرت خرید این خودروها برای عموم مردم وجود ندارد.

بنابراین با توجه به نکاتی که مقام معظم رهبری در خصوص واردات بی‌رویه و بی‌مورد خودروهای خارجی بیان داشتند و همچنین لزوم اقدام جدی در جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری که خروج ارز را به‌همراه دارد، پیشنهاد می‌شود شورای نگهبان همچون سه‌مرتبه گذشته با اعلام مغایرت این طرح با سیاست‌های کلی نظام، از تأیید آن جلوگیری نموده و گامی بلند در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید بردارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۷۰۱۴۱۰:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
در اخبار امده است: فردی خودرو برقی یا هیبریدی تولید کرد و به ملاقات خانم ابتکار رفت. و بقیه ماجری..... که رفت المان و .... ایا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا نباید این ماجری پیگیری حقوقی شود؟ اگر راست است.
ناشناس۱۴۴۷۰۷۴۱۱:۳۷:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۴
به اتهام فساد بازداشت شدند نه به جرم فساد. دادگاه جرم را تایید می کند
ناشناس۱۴۴۷۰۷۸۱۱:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
دقیقا بعلت اینکه عامه مردم نمیتواند بخرند باید واردات آن آزاد شود تا تقاضا از تولیدات داخلی گران و بی کیفیت کمتر ودر نتیجه کاهش قیمت توان خرید عامه افزایش یابد
ناشناس۱۴۴۷۰۸۴۱۱:۴۳:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ملت بیان آشغال سوار شن؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۴۷۰۹۸۱۱:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
کره جنوبی با بستن درهای واردات و عدم سیاسی کاری در صنعت خودرو سازی به این روز تبدیل شده ولی اقایان با سیاسی کاری در این صنعت و واردات بی رویه قطعات ماشین از فرانسه و چین همچنان درجا می زنند
ناشناس۱۴۴۷۱۰۵۱۲:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
عجب خودرو های هیبریدی ساختیم ؟ دانش بنیان خودش الان غرق در رانت و....هست
ناشناس۱۴۴۷۱۲۸۱۲:۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۴
والله الان 20 ساله که تابوتی به نام پراید ساخته میشه و خودرو سازها با این همه پول هیچ کاری برای ارتقای کیفیت نمیکنه. کاش از طرف رهبری در این مورد تذکر بدن.
ناشناس۱۴۴۷۱۵۹۱۲:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
در مدیریت ها وقتی حب و بغض ها و سلایق و منافع گروهی بر بهره گیری از دانش و علم مدیریت پیشی میگیرند استعدادها و شایستگی ها به حاشیه رانده میشوند و درنهایت رشد و توسعه فرد و جامعه فدا میشوند و این یک فاجعه غیرقابل جبران است ... اما برای آغاز ساختن هرگز دیر نیست ...
احمد۱۴۴۷۱۶۹۱۲:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
متاسفانه مافیای خودروسازان قدرت زیادی دارد.تا کی جان و مال مردم بابت اینها باید تلف شود؟
ناشناس۱۴۴۷۴۴۷۱۵:۵۴:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
با چماق حمایت از تولید داخلی هی بزنید تو سرمردم و به این بهونه جیب مردم رو خالی کنید.
ناشناس۱۴۴۷۴۹۱۱۶:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ان هم به تام مردم به کام خودروسازان و دلالان
ناشناس۱۴۴۷۶۱۹۱۸:۱۵:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
باید خودررو برقی وارد شود و قیمت دلار هم به قیمت واقعی حدود 2000 تومان خودش برگردد
ناشناس۱۴۴۷۲۷۵۱۳:۴۹:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
تا وقتی واردات به طور کامل آزاد نشود خودرو ساز ها کیفیت و قیمت را درست نمیکنند. ۲۰ سال است که این روش را رفته اید و جواب نداده. چرا؟
ناشناس۱۴۴۷۲۹۵۱۳:۵۸:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ماشین دست دوم اجازه واردات بدید هم اشتغال رایی هست و هم خودرو خوب دست مردم میرسد با خودرو.دست دوم یعنی قطعات تحریمی خودرو را با یک دهم قیمت وارد کشور میکنیم
ناشناس۱۴۴۷۲۹۸۱۳:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
از هزینه های بیخود دیگه و غذای سگ و گربه بزنید خودروی برقی خوب وارد کنید حالا تا بتونید خوبش رو بسازید. آلودگی هوا پدر ریه هامون رو درآورد. اون دنیا باید جواب بدید.
ناشناس۱۴۴۷۳۰۲۱۴:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
سیکل معیوب انحصار بازار و نبود رقابت همچنان پابرجا خواهد ماند .ایشان فشار بر افزایش کیفیت هم داشته باشند همانگونه که فشار عدم واردات دارند.خواهشا پخش کنید توهین نکردم
علی۱۴۴۷۳۴۹۱۴:۳۱:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
خودروهای برقی ساخته داخل به صورت ماکت می باشد و محض نمونه یک دستگاه از آن را تو خیابان نمی بینید اگر منتظر تولید داخل باشیم سالها باید صبرکنیم
ناشناس۱۴۴۷۳۸۴۱۵:۱۷:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
وضعيت اسفبار خودروهاى توليد داخل محصول ممنوعيت واردات خودرو هاى خارجى مى باشد.
ناشناس۱۴۴۷۴۲۶۱۵:۴۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
تنها و تنها راه پیشرفت صنعت خودرو رقابت آزادانه و برداشتن تعرفه هست. انحصار یعنی فساد.
گورخواب۱۴۴۷۴۹۰۱۶:۱۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
صنعت خودروی ما حداقل باید 15 سال قبل تخته می شد. جان و مال مردم و محیط زیست را نابود کرده
ناشناس۱۴۴۷۵۳۰۱۶:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
واضح هست که بالا بردن کیفیت داخلی تو این ۴۰ سال مسوول نداشته هست. آخرش که چی؟ نمیشه که به این بهونه با جون مردم بازی کرد
ناشناس۱۴۴۷۶۰۲۱۷:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
عدم واردات خودرو ملت را به خاک سیاه نشانده است و هزاران نفر را داغدار کرده است با پراید آدم کش نود میلیونی
ناشناس۱۴۴۷۶۷۵۱۹:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
می توان برای خودروهای پاک تر تخفیفی گذاشت اما نه معافیت
ناشناس۱۴۴۷۶۸۴۱۹:۱۷:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ولی ماشینهای خلی خوبی هستند و الان شما ماشین چینی را به همان قیمت در بازار پیدا می کنید.
ناشناس۱۴۴۷۶۹۹۱۹:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
شرکتهای دانش بنیان اگر سرمایه گذاری کنند می توانند خودرو الکترونیکی بسازند. مهندسان ایرانی می توانند فقط دولتی ها دخالت نکنند.
ناشناس۱۴۴۷۷۰۷۲۰:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۲۴
تا کی باید لگن تولید داخل سوار بشیم؟ رفاه تو این کشور معناش از دست داده.
ناشناس۱۴۴۷۸۵۷۲۳:۰۱:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
کدوم کار دولت شیخ حسن روحانی و مجلس لاریجانی درست بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۴۷۸۷۰۲۳:۲۰:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
تنها راه داشتن صنعت خودروسازي مدرن آزادسازي آن است. تا وقتي انحصار باشد وضعيت به همين صورت است
ناشناس۱۴۴۷۹۰۷۰۰:۲۶:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۲۵
کی گفته خودرو هیبریدی ۳۰ هزار دلاره ؟؟؟شرکت تسلا خودرو ۹ هزار دلاری هیبریدی تولید میکنه
ایرانی۱۴۴۸۰۳۴۰۸:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۲۵
با این همه حمایت طی چهل سال کدام خودرو ی خودروساز ایرانی در حد تویوتا است . تا چه زمانی مردم باید کشته بشن .
محسن۱۴۴۸۱۸۷۱۱:۲۸:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
از مزایای واردات خودروی برقی جمع شدن پول نقد دست مردم وکاهش قیمتها هست
ناشناس۱۴۴۸۴۱۰۱۵:۰۵:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۵
خدا شاهده اگر به فرمایشات امام خامنه ای عمل میکردن وعظ مملکت ومردم الان این نبود.
حرف تمام مردم۱۴۴۸۷۲۷۲۱:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۲۵
بابا خودرو دست دوم بزارین مردم وارد کنن با هفتاد میلیون بهترین ماشینو بخرن چرا عذاب مضاعف شدین
صالح کعب۱۴۴۸۷۵۹۲۲:۱۰:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۲۵
تا مافیا هستند مردم روربر فقر بیشتر بیشتر اینشالله خدا از بینشن میبره امین فقط این میگم
سعید۱۴۴۸۹۷۲۰۸:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۲۶
ولی نظرتون درباره ی آسیب دائمي که با خودرو های پرمصرف به محیط زیست میزنیم چیه؟ که این آسیب با خودرو های هیبریدی کم تر از خودر های معمولی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. رای قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف/ اعضای هئیت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

    2. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

    3. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

    4. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

    5. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

    6. شاخ «غول» هم شکستنی است...

    7. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

    8. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

    9. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

    10. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

    11. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

    12. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

    13. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

    14. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

    15. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

    16. پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

    17. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

    18. دو نشست معنادار توسط قالیباف و حاجی بابایی/ حیاط خلوت نمایندگان دوره دهم/ دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

    19. توضیح میرسلیم درباره مصاحبه با بی‌بی‌سی

    20. ریشه قتل دختر ۱۴ ساله تالشی اختلافات مذهبی نیست

    21. غیزانیه از نمای نزدیک

    22. رهبر انقلاب: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ سخت‌تر خواهد شد/ فلسطین قابل فراموش شدن نیست

    23. وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

    24. قیمت‌های شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد/پراید ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان+جدول

    25. جزئیات عملکرد شبکه فساد خودرویی با مشارکت ۲ نماینده مجلس و مدیرعامل وقت سایپا

    آخرین عناوین