به گزارش الف دکتر حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی در اولین نشست سفیران فرهنگی مجلس که به میزبانی جامعه اسلامی فرهنگیان تشکیل شده بود گفت، در طول 30 سال خدمت در هر پست و جایگاهی بوده ام، با اعتقاد به این که باید همه بپذیرند که فقط و فقط آموزش وپرورش است که می تواند جامعه را متحول کند و انرژی راکد آنرا به سوی توسعه اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی هدایت و جامعه را زنده و پویا کند، همه ظرفیتها را برای رشد جایگاه آموزش وپرورش بکار گرفته ام.
وی در تبیین این موضوع گفت: برای ارتقای جایگاه آموزش وپرورش ظرفیتهای ارزشمندی داریم که باید با انسجام دولت و مجلس برای تحقق این اهداف بکار گرفته شوند، مقام معظم رهبری، آموزش وپرورش را بزرگترین نهاد تولید سرمایه تعریف کردند، این نگاه، نگاه عزتمندانه ای است که باید در تمام دستگاههای اجرای جاری شود.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تدوین سه سند مهم کشور نقش اساسی داشته ام، تصریح کرد: در همه اینها تلاش کردیم جایگاه آموزش وپرورش را به صورت ویژه تعریف کنیم و تاکیدمان بر مرجعیت معلمان بوده است، در سند تحول بنیادین، جایگاه معلمان را با اساتید دانشگاه و فناوران تعریف شده است و باید حقوق مزایای معلمان با شرایط یکسان کمتر از ۸۰ درصد از کادر هیات علمی نباشد.
حاجی بابایی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه لزوم اجرای نظام رتبه بندی با نگاه بر بهبود کیفیت منابع انسانی در سیستم تعلیم و تربیت تسریع شده است، افزود: در قانون خدمات کشور، تلاشمان همسان سازی حقوق و مزایای همه کارکنان دولت و حذف بی عدالتی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اولویت مجلس یازدهم باید بر پررنگ کردن نقش نظارتی برای اجرای قوانین باشد، تصریح کرد: چرا که در غالب موارد مشکل عدم وجود قانون نیست بلکه مشکل عدم اجرا یا اجرای نادرست قوانین است، کما این که در مورد قانون مدیریت خدمات کشوری هدف اجرای عدالت پرداخت ها بود اما در هر یک از دستگاههای اجرایی به صورت سلیقه ای اجرا شد، که خروجی دلخواه را نداشت.
منتخب همدان در مجلس یازدهم با اشاره به حضور قابل توجه سفیران فرهنگی در مجلس گفت: این رویداد مبارک را به فال نیک می گیریم چرا که معتقدیم معلمان باید برای تغییر نگاه به آموزش و پرورش وارد میدان شوند و به ارتقای جایگاه معلمان فکر کنند.
حاجی بابایی گفت: همانگونه که در مبانی نظری سند تحول بنیادین اشاره کرده ایم که آموزش وپرورش یک فرا وزارتخانه است و همه دستگاههای اجرایی باید برای تحقق اهداف آن مشارکت نمایند، این اعتقاد من است و آنقدر می گویم و تکرار می کنم تا کار درست شود، آنقدر پیگیری می کنم که کار را به نتیجه برسانم که خوشبختانه با ظرفیتهای موجود به اینده خوش بین هستم.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: در قانون برنامه ششم علاوه بر تسریع در مورد لزوم اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان دولت مکلف است نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداختها و رفع تبعیض، همسان سازی دریافتها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را به نحوی که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلین و بازنشستگان و مستمری بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات و سایر متغیرهای خدمتی در پایان برنامه از 20 درصد تجاوز نکند، اقدام کند.
حاجی بابایی تصریح کرد: متاسفانه دیده می شود پاداش یک سال یک کارمند شرکتهای وابسته به وزارت نفت برابر یا حتی بیش از پاداش پایان خدمت ۳۵ سال تلاش یک فرهنگی با همان مدرک تحصیلی است.
وی با تاکید بر این که بازنشستگان آینه تمام نمای خدمت در جمهوری اسلامی ایران هستند گفت: امروز سه مقوله مهم و کلیدی"اقتصاد، فرهنگ وامنیت" برنامه و گفتمان غالب در تمام دنیاست که در همه کشورها توسعه اینها ریشه در آموزش و پرورش دارد و تحول آموزش و پرورش، صرفا ارتقا وضعیت معیشتی معلمان نیست، مرجعیت معلم باید مورد توجه قرار گیرد، جایگاه باید ارتقاء پیدا کند، جایگاه تعلیم و تربیت، جایگاه تدریس، جایگاه برنامه درسی، تربیت نیروی انسانی، همه باید تعریف وبازنگری شود، تا اهداف توسعه محقق شود.
منتخب همدان در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور باید استفاده از نیروهای با تجربه، مومن، انقلابی، پرتحرک، متعهد و متخصص در دستور کار قرار گیرد، افزود: انقلاب اسلامی بر اساس احکام نورانی اسلام بنا شده است. در آموزش و پرورش در این زمینه سند متقنی بنام سند تحول آموزش و پرورش داریم که مسیر تربیت دانش آموزان را از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه مشخص کرده است، اقتصاد دانش بنیان، ایجاد شغل، سرمایه، بهره وری بالا، محیط کسب و کار بهتر، ارزش افزوده بیشتر،کارآفرینی، توسعه اقتصادی و جهش تولید، با نیروی انسانی متبحر و مبتنی بر تربیت چند ساحتی، با رویکرد سند تحول بنیادین امکان پذیر است.
حاجی بابایی تاکید کرد: خوشبختانه در پژوهش های مختلف، سرمایه و سلامت اجتماعی فرهنگیان تایید شده است.