چاووش‌اوغلو: جلوی تراژدی در ادلب را گرفتیم/ امارات در پی تجزیه یمن است

گروه جهان الف،   3990223188

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که به دنبال برقراری آتش‌بس در ادلب سوریه، آنکارا از وقوع یک تراژدی بزرگ انسانی در این منطقه جلوگیری کرده و بیش از صد هزار سوری به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

به گزارش ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «آکیت» ضمن بررسی تحولات اخیر در ادلب در پی برقراری آتش‌بس در تاریخ پنجم مارس، گفت: به دنبال برقراری آتش‌بس، تحولات نگران‌کننده‌ای در ادلب اتفاق افتاد اما با اراده قوی جواب مناسبی به بشار اسد و حامیان او دادیم.

وی افزود: از وقوع یک تراژدی بزرگ انسانی در منطقه جلوگیری کردیم. در پی امضای توافق آتش‌بس با روسیه شاهد آرامش نسبی در منطقه هستیم. عملیات گشت‌زنی مشترک نیروهای ترکیه-روسیه در جاده «ام ۴» و «ام ۵» ادلب ادامه دارد. بر این اساس، بیش از صد هزار مهاجر به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

او ادعا کرد: قبل از توافق آتش‌بس در جریان حملات اسد در ادلب بیش یک میلیون انسان خانه‌های خود را ترک کرده و در مرز ترکیه آواره شدند.

چاووش‌اوغلو ضمن طرح ادعای «نقض آتش‌بس توسط حکومت اسد در ادلب» و اطلاع‌رسانی به کشور ضامن روسیه، اعلام کرد: سوریه تنها عبارت از ادلب نیست اما این منطقه بسیار با اهمیت است. برای برقراری آتش‌بس پایدار در ادلب باید راه حل سیاسی را در پیش گرفت. حکومت اسد به راه حل سیاسی باور ندارد و از طریق حملات علیه غیرنظامیان در پی کنترل ادلب است. بر این اساس مسأله ادلب حل نخواهد شد و تنش‌ها ادامه خواهد یافت. با وجود این همه وضعیت ادلب نسبت به گذشته بهتر است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: گروه‌های تروریستی شیوع ویروس کرونا را یک فرصت دانسته و در مناطق عملیات چشمه صلح و عفرین حمله کرده‌اند. بر اثر حملات تروریست‌ها در مناطق مذکور تعداد زیاد غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر نیروهای مسلح ترکیه در این مناطق تعداد زیادی از عناصر گروه‌های تروریستی را به هلاکت رسانده‌اند. پس از این که تروریست‌ها احساس کردند که دیگر نمی‌توانند در این مناطق مقاومت کنند، به مناطق دیگر رفته و برای خود پناهگاه ایجاد کردند.

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به کمک‌های فرانسه به خلیفه حفتر، اعلام کرد: کشورهای امارات، مصر و فرانسه بیشترین کمک را به خلیفه حفتر می‌کنند. شرکت روسی «واگنر» نیز در لیبی فعالیت می‌کند. تمام کشورها در پی منافع خود هستند. ابوظبی و برخی کشورهای دیگر برای ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در منطقه‌ تلاش می‌کنند. امارات در پی تجزیه یمن است. بدون تردید این کشور در منطقه هرج‌ومرج ایجاد می‌کند. این‌ها همچنین در پی تلاش برای حمله به مواضع ما نیز شدند اما پاسخ مناسب به آنها داده شد. این‌ها هم در لیبی درگیری‌ها را آغاز کردند و هم یمن را به ویرانه تبدیل کرده‌اند و مانع کمک‌های ارسالی ترکیه نیز می‌شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تصریح کرد: به حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبی به عنوان دولت مشروع این کشور ادامه می‌دهیم. اگر در این زمینه اقدام نمی‌کردیم، دامنه جنگ تا مرکز طرابلس کشانده می‌شد و جنگ تا ۱۰ سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد. میلیون‌ها انسان جان خود را از دست داده و برقراری صلح ناممکن می‌شد. ما طرفدار راه حل سیاسی در این کشور هستیم و عملیات نظامی نتیجه نخواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: بر این اساس جهان این را خواهد دانست که ثبات نسبی در لیبی در پی تلاش‌های ترکیه برقرار شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: در کنار تأمین نیازهای خود در راستای مقابله با بیماری کووید-۱۹، تاکنون بخش عمده درخواست‌های لوازم بهداشتی ۷۹ کشور را تأمین کردیم. تاکنون از هیچ کشوری درخواست کمک در این زمینه نکرده و نیازی نداشتیم.

انتهای پیام

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین