باشگاه‌های ایرانی چند میلیون دلار بدهی دارند؟

گروه ورزشی الف،   3990222179

مدیر عامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: باشگاه‌های ما حدود ۱۰ میلیون دلار بدهی‌ دارند، آخرین شاه‌بیت این موضوع این بود که برخی باشگاه‌ها دارند با رسیدهای قلابی بازیکنان‌شان را متقاعد می‌کنند.

به گزارش فارس، سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در گفت و گویی درباره فیرپلی مالی گفت: هر قانونی که اعمال می‌شود مستلزم این است که قانون‌گذار یک ضمانت هم برای آن تعیین کند. قوانینی که توسط کشورهای اتحادیه اروپا وضع شده است خودشان هم از آن حمایت می‌کنند. ما جسته و گریخته قوانینی در کشورمان اعم از طرح 27 ساله‌ها، سقف قراردادها و کنترل ورود دروازه‌بان‌های خارجی را داشته‌ایم ولی چیزی که مهم است ضمانت اجرایی قوانین است.

وی به ضمانت اجرایی قوانین اشاره کرد و ادامه داد: در فیرپلی مالی اروپا یک قانونی به نام قانون "سر به سر" وجود دارد که مضمون آن این است که هیچ‌کدام از باشگاه‌های کشور اروپایی حق ندارند بیش از 60 درصد درآمد خودشان را صرف هزینه‌های نقل و انتقالی کنند. در فرانسه هم وقتی باشگاه‌ها به سمت ورشکستی رفتند دولت فرانسه یک قانونی را به نام قانون مدیریت مالی تصویب کرد و در آن قانون باشگاه‌ها هر سال بودجه خودشان را برای یک سازمانی می‌فرستند و در آنجا باید برای ردیف‌های بودجه تعاریفی داشته باشند. عدم رعایت آن قوانین می‌تواند برای باشگاه‌ها عواقب داشته باشد.

این مدیرعامل که در برنامه تلویزیونی «ورزش تعطیل نیست» گفت و گو می‌کرد، ضمن تأکید بر اینکه متأسفانه این قوانین در کشور ما هنوز به شکل اساسی نیفتاده است، در رابطه با دیر شدن زمان تصویب این قوانین عنوان کرد: به هر حال ما باید از یک جایی شروع کنیم. درست است که دیر شده ولی بی قانونی از این به بعد می‌تواند وضعیت فوتبال را از این که هست به مخاطره بیشتری بیندازد. 

آذری در پاسخ به این سوال که آیا ما در ایران سقفی برای نقل‌ و انتقالات داریم، توضیح داد: در اروپا هم هیچ سقفی برای نقل و انتقالات وجود ندارد. آن‌ها به باشگاه‌ها می‌گویند شما بیشتر از 60 درصد درآمدهای‌تان حق ندارید که بازیکن بخرید. 

او با اشاره به اینکه باشگاه‌ها با سندسازی سقف نقل و انتقالات را دور می‌زنند، اظهار کرد: آیا ما قوانین الزام‌آوری در این زمینه داریم؟ فوتبال ما دچار یک وضعیتی شده که در آن حسابرسی دقیقی صورت نمی‌گیرد. حتی کسانی که متولی فوتبال ما هستند هم 120 هزار دلار جریمه می‌شوند! چرا فدراسیون فوتبال ما باید 120 هزار دلار جریمه شود؟ ما مدارکی که به AFC  فرستادیم را بررسی نکردیم که ببینیم آیا مدارک حسابرسی شده‌ای هستند و مبالغ حقیقی هستند. در کشورهای اروپایی وقتی ترازنامه باشگاه‌ها را نگاه می‌کنید، بازیکنان جزو درآمدهای باشگاه‌ها محسوب می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که تراز مالی آن‌ها مثبت است. اگر ما هم بازیکنان را جزو درآمدهای باشگاه حساب کنیم حداقل ترازمان منفی نمی‌شود.

سعید آذری افزود: ما اگر به این شرایط نمی‌رسیدیم الان حدود 10 میلیون دلار بدهی‌های مختلف باشگاه‌های ما نمی‌شد. آخرین شاه‌بیت این موضوع این بود که حتی داریم به این نتیجه می‌رسیم برخی باشگاه‌ها دارند با رسیدهای فیک بازیکنان‌شان را متقاعد می‌کنند. به نظرم این‌ها باید اصلاح شود.

این مدیرعامل بیان کرد: من در این زمینه نمی‌خواهم مدیریت فدراسیون فوتبال را زیر سوال ببرم ولی می‌گویم هر سازمانی باید دارای نیروهای متخصص خودش باشد. اگر شما در مدیریت باشگاه‌ها بتوانید از آدم‌هایی استفاده کنند که هم دانش فنی داشته باشند و هم در بحث مهارت‌های مدیریتی دارای مهارت ادراکی و مفهومی داشته باشند، معضلات ما کاهش پیدا می‌کند ولی متأسفانه ما در مملکت‌مان داریم به فوتبال مثل توپ‌بازی نگاه می‌کنیم، در حالی‌که فوتبال در دنیا تبدیل به یک صنعت چند صد میلیاردی شده است. با توجه به اینکه بدنه فوتبال در کشور ما دولتی است، بسیاری از افراد می‌آیند شعار می‌دهند و همکارهای قبل از خودشان را به بدهی‌های چند صد میلیاردی متهم می‌کنند ولی هیچ‌وقت سندی مطرح نمی‌کنند و هیچ مرجعی هم این مسئله را پیگیری نمی‌کند.

وی اذعان داشت: من فکر می‌کنم حدود 90 درصد مدیران باشگاهی ما اشراف دقیقی بر نوع وظایف ندارند و در بحث مهارت فنی کمترین مهارت فنی را ندارند. وقتی حرف از مهارت فنی می‌زنیم این نیست که مدیرعامل باشگاه فوتبالیست باشد، بلکه او باید بداند یک قهرمان باید چطور جذب شود و چه افتخارات تیمی و فردی دارد. عیب اول این است که ما در زمینه انتخاب اعضای هئیت مدیره و مدیرعامل‌های باشگاه‌ها دقت کافی نداریم و یک سری افراد را در سازمان‌های ورزشی می‌گذارند که به آن سازمان ضربه می‌زنند. 

آذری در ارتباط با جذب بازیکنان در فوتبال ما گفت: یکی از معضلات فوتبال ما این است که ما ساختار آژانس‌های نقل و انتقال در کشورمان نداریم. وقتی آژانس وجود داشته باشد، آن‌ها خودشان را مجاب می‌کنند که یک ورزشکاری را به شما معرفی کنند که دارای قابلیت باشد. ذوب‌آهن جزو باشگاه‌هایی بود که در جذب بازیکن‌های بی کیفیت خارجی دقت می‌کرد.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان درباره نامه وزیر ورزش به وزیر اطلاعات گفت: وزارت ورزش خودش در ایران دارد باشگاه‌داری می‌کند. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس متعلق به چه کسی است؟ بیشترین بدهی به بازیکنان خارجی هم این دو باشگاه دارند. من فکر می‌کنم اگر کار به اینجا نرسیده بود و این دو باشگاه این‌قدر بدهی نداشتند. ممکن بود که وزارت ورزش هنوز هم به چنین بحثی ورود نمی‌کرد. ورودشان می‌تواند باعث شود که باشگاه‌ها حواس‌شان را جمع کنند که یک دستگاه نظارتی قوی دارد به کار آن‌ها نظارت می‌کند. به هر حال هیچ‌وقت برای این کار دیر نیست.

سعید آذری درباره قرارداد ویلموتس بیان کرد: من اولین صحبتی که در مورد ویلموتس کردم این بود که گفتم اگر رئیس فدراسیون بودم ویلموتس را با اردنگی بیرون می‌انداختم. ویلموتس کجای فوتبال دنیا به این شکل مربیگری کرده بود که ما باید الان این همه هزینه به او بدهیم. ما وقتی کی روش را به هر نحوی با آن رزومه جابه‌جا می‌کنیم، باید دنبال یک مربی باتجربه‌تر می‌رفتیم. شما می‌گویید باشگاه‌ها مسائل مربوط به انعقاد قراردادها را رعایت نمی‌کنند، من می‌گویم فدراسیون فوتبال ما هم این ایردات را در انعقاد قرارداد دارد. وقتی ما در رسالت‌مان درست عمل نمی‌کنیم نتیجه آن می‌شود قرارداد ویلموتس.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی باعث ورود افرادی مثل ویلموتس می‌شوند، توضیح داد: من فکر می‌کنم در این زمینه باید تحقیق بیشتری به عمل بیاید. ما نمی‌توانیم بدون تحقیق انگشت اتهام را به سمت کسی دراز کنیم. از آنجایی که من در فدراسیون فوتبال نیستم و نمی‌دانم دوستان به چه صورت مربیان را انتخاب می‌کنند ورود نمی‌کنم. سوال اصلی اینجاست که وقتی شما یک مربی بزرگ مثل کی روش را بیرون می‌گذارید، آیا کسی که می‌آورید افتخاراتش با او یکی است؟ ویلموتس تیم‌های درجه یک لیگ بلژیک را مربی‌گری نکرده است. وقتی یک چنین مربی می‌آورید قیمت او باید یک بیستم کی روش بسته می‌شد. همه این‌ها به عدم تسلط مسئولین در زمینه قوانین بین‌المللی نقل و انتقالات برمی‌گردد.

او ادامه داد: شکایت ویلموتس برای فوتبال ما مایه شرم بود. فوتبالی که دو دوره بدون بدون دغدغه در جام‌جهانی بازی کرده است. این فوتبال با مربیان ایرانی روزهای خوبی را تجربه کرده است. فوتبالی که پس از این می‌تواند با آقایان نکونام، مهدوی‌کیا و هاشمیان روزهای خوبی را تجربه کند. به نظرم آوردن چنین آدم‌هایی باید با مطالعه بیشتری صورت بگیرد. 

این مدیرعامل درباره سرمربی فعلی تیم ملی هم اظهار کرد: من فکر می‌کنم اسکوچیچ گزینه بهتری از ویلموتس باشد. بزرگترین حُسنی که اسکوچیچ دارد شناخت لیگ فوتبال ایران است. یک روز اظهاری نظری شنیدم که می‌گفتند آقای کی‌روش سیستم دفاعی بازی می‌کرده و ما رفته‌ایم ویلموتس را آورده‌ایم تا هجومی بازی کند. این مسئله نشان می‌دهد که انتخاب ویلموتس غیرکارشناسی صورت گرفته است. من فکر می‌کنم آقای اسکوچیچ بتواند پرونده بهتری از آقای ویلموتس داشته باشد.

آذری درباره منع حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های پایتخت عنوان کرد: من با این قضیه کاملاً مخالف هستم. این دلیل نمی‌شود که اگر قراردادهای بازیکنان خارجی مشکل‌ساز بوده، ما برویم صورت مسئله را پاک کنیم. پیشنهاد من این است که برای تصدی باشگاه‌ها شرایط احراز بگذارند و دانش مدیران‌مان را افزایش بدهیم تا هر فوتبالیستی نتواند به فوتبال ما رسوخ پیدا کند. بحث را اگر از بازیکنان خارجی بیرون بیاوریم، شما فکر می‌کنید بازیکنان و مربیان داخلی تمام حق و حقوق‌شان را از باشگاه‌ها گرفته‌اند؟ اگر آن‌ها هم می‌خواستند پای‌شان را به AFC باز کنند، داستان داخلی‌ها از خارجی‌ها هم بدتر می‌شد ولی حجب و حیا آن‌ها مانع این اتفاق می‌شود. آقای قلعه‌نویی می‌گفت من از یک باشگاه 900 میلیون تومان طلب‌کار هستم.

وی درباره پیشنهاد انجام بازی‌ها به صورت متمرکز در نقاط سفید اظهار داشت: ما باید ببینیم شرایط برگزاری بازی‌ها از لحاظ استانداردهای زمین و سطح کیفی مسابقات در مناطق سفید وجود دارد یا نه. به هر حال اگر بخواهد مسابقات برگزار شود باید یک پروتکلی نوشته شود و به باشگاه‌ها اعلام شود.

آذری درباره ادامه لیگ برتر اذعان داشت: من فکر می‌کنم اراده به برگزاری ادامه لیگ وجود دارد ولی اراده برای برگزاری و گرفتن مجوز و لحاظ نمودن اعضای فوتبال بحث‌های متفاوتی است. اولویت اصلی من این است که سلامتی مردم و بازیکنان حفظ شود. اگر به واسطه برگزاری مسابقات اتفاقی بیفتد خودم را نمی‌بخشم. در این شرایط هر کسی دارد برای حق و حقوق باشگاه خودش تلاش می‌کند ولی نظر من این است که سلامتی مردم باید حفظ شود. 

این عضو مجمع فدراسیون فوتبال درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: مجمع در اصلاح اساسنامه دخل و تصرفی ندارد و هئیت رئیسه دارند این اساسنامه را تدوین می‌کنند. هیچ‌کدام از اعضای مجمع، این اساسنامه را نخوانده‌اند. آقای نبی ابتدا نامه دادند که هر کسی پیشنهاد خودش را بدهد ولی این اتفاق نیفتاد. من روز اول براساس بند دو ماده 30 اساسنامه پیشنهاد خودم را دادم ولی ما از صحت و سقم اینکه چقدر از پیشنهادات ما در اساسنامه لحاظ شده اطلاعی نداریم. آقایانی که در هیئت رئیسه هستند احساس می‌کنند افراد بالادستی اعضای مجمع هستند، در صورتی که این اعضای مجمع هستند که هیئت رئیسه را انتخاب می‌کنند. 

وی افزود: علی دایی، علی کریمی و مهدوی‌کیا کجا هستند؟ آیا تا زمانی که این‌ها هستند، ما باید بیاییم در فوتبال مدعی رئیس فدراسیونی باشیم؟ من خودم را می‌گویم. اگر به این تحلیل برسم که شرایط مهیا است تا به فوتبال کمک کنم، به شرط اینکه چهره فوتبالی سرشناس تحصیل کرده‌ای نیاید این دفعه کاندید می‌شوم. 

آذری در پایان خاطرنشان کرد: کلیه مکاتبات و مسائلی که از طریق فدراسیون‌های بین‌المللی با فیفا انجام می‌شود با امضای دبیرکل‌های فدراسیون‌ها است و هیچ مکاتبه‌ای بدون امضای دبیرکل‌ها برای فیفا سندیت ندارد. اینکه فیفا الان حساس شده و به دنبال این است که خودش یک سری سندها را بگیرد ممکن است اتفاق بیفتد ولی من فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که مسائل ما را به فیفا انتقال بدهد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین