چرا سکه بورسی گرانتر از سکه بازار است؟

گروه اقتصادی الف،   3990222111

این روزها قیمت سکه در بورس کالا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت سکه در بازار آزاد است. صرافی‌ها معتقدند حضور تعدادی از بانکها در بورس و اقدام آنها به خرید سکه با حدود ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از بازار آزاد سبب شده که مردم اقدام به خرید سکه از صرافی‌ها و عرضه آنها در بورس کنند که این کار سبب افزایش قیمت سکه شده است.

چرا سکه بورسی گرانتر از سکه بازار است؟

در این باره حسن کاظم زاده، کارشناس بازار سرمایه و مدیر سابق یکی از صندوق های طلا در گفت و گو با ایسنا، درمورد روند شکل گرفته در بازار گواهی سپرده کالایی سکه طلا و مقصر دانستن بانکهای خزانه گواهی سپرده سکه طلا در پیشی گرفتن قیمتها در بورس نسبت به بازار آزاد توضیح داد: مقصر دانستن چهار بانک خزانه سکه طلا در بازار گواهی سپرده سکه یا بورس به هیچ عنوان منطقی و درست نیست؛ چراکه در این بازار، بانکها صرفا نقش انباردار را ایفا و همانند یک گاو صندوق بزرگ فقط از دارایی سپرده گذاران سکه حفاظت و نگهداری و در قبال ارایه این خدمات کارمزد دریافت می‌کنند. بورس نیز فقط بستر معاملاتی لازم را فراهم کرده و نقشی در افزایش یا کاهش قیمتها ندارد.

رشد تقاضا در پی انتظارات تورمی

وی در مورد علل سبقت قیمت سکه بورسی نسبت به بازار نقدی توضیح داد: یکی از مهم ترین دلایل بروز این شرایط، آن است که تمایل به سرمایه گذاری روی دارایی‌های مختلف همچون ملک، خودرو، سهام و نیز طلا افزایش یافته و انتظارات تورمی موجود در جامعه تقاضای سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که قیمتها در بورس با واقعیتها و انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور انطباق دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزون بر تمایل به سرمایه گذاری روی دارایی های تورمی، درصد قابل توجهی از نقدینگی سرگردان در جامعه طی ماههای اخیر به سمت بورس سوق پیدا کرده که بخشی از این منابع ورودی به بازار سرمایه به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و گواهی سپرده سکه اختصاص پیدا کرد و موجب رشد تقاضا در این بازار شد.

اطمینان در معاملات و سهولت دسترسی

کاظم زاده یکی از مهم ترین دلایل اقبال از خرید سکه در بورس نسبت به بازار نقدی را سهولت در انجام معامله به صورت آنلاین و عدم نیاز به مراجعه حضوری اعلام کرد و افزود: معامله‌گران گواهی سپرده سکه ضمن راحتی انجام معامله به صورت آنلاین، از بابت خرید سکه واقعی و تقلبی نبودن آن اطمینان خاطر دارند؛ ضمن اینکه افراد پس از خرید سکه در بورس کالا نگران نحوه حمل و نگهداری آن نبوده و از طریق نگهداری سکه خود در قالب گواهی سپرده کالایی ریسک ناشی از سرقت آن را نیز پوشش می‌دهند.

کرونا تقاضای بازار آزاد سکه را به بورس هدایت کرد

وی با تاکید بر اینکه قیمت سکه در بازار آزاد واقعی نیست، توضیح داد: در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله‌های اجتماعی و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر، خرید حضوری در بازار آزاد سکه به شدت کاهش یافته و در مقابل معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا در بورس با رونق همراه شده است؛ به طوری که افراد ترجیح می‌دهند بدون مراجعه حضوری به بازار روی کالای سکه سرمایه گذاری کنند.

افزایش ظرفیت خزانه‌های بانکی یک راهکار موثر

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس کالا توان و ظرفیت تعادل بخشی به بازار سکه طلا را دارد، گفت: اگر برخی افراد معتقدند که قیمتها در بورس کاذب است، می توانند اقدام به گواهی کردن سکه کنند و با قیمت بالاتر آن را بفروشند، اما نکته حائز اهمیت این است که اتهامات مطرح شده نسبت به چهار بانک خزانه گواهی سپرده سکه درست نیست و اگر ظرفیت این بانکها افزایش یافته و بانکهای دیگر نیز به عنوان خزانه بورسی اعلام آمادگی کنند، می‌توان به رونق هر چه بیشتر این معاملات و تعادل بخشی هر چه بهتر قیمتها کمک کرد.

راه اندازی صندوق‌های جدید طلایی منتظر صدور مجوز

کاظم زاده بر لزوم افزایش ظرفیت سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در بورس تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دارایی‌های تحت مدیریت چهار صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا در بورس بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رشد کرده است که اگر با صدور مجوز از سوی سازمان بورس ظرفیت این صندوق ها افزایش یابد، می توان به بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز عمق بیشتری بخشید.

وی افزود: اگر سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارایه مجوز جهت امکان افزایش ظرفیت صندوق های فعال در حوزه طلا، مجوز صندوق های جدید سرمایه گذاری مبتنی بر طلا را نیز صادر کند شاهد عمیق شدن بازار و توسعه معاملات گواهی سپرده سکه طلا خواهیم بود و حجم معاملات افزایش پیدا خواهد کرد. در این شرایط احتمال ایجاد تفاوت قابل ملاحظه بین قیمت ها در دو بازار آزاد و بورس نیز کاهش می یابد و نوسانات کاذب قیمت ها در بازار نیز مدیریت می شود.

یک پیشنهاد به بانک مرکزی

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه سخنان خود اجرای طرح پیش فروش سکه در قالب گواهی سپرده سکه طلا از سوی بانک مرکزی را پیشنهاد داد و گفت: اگر بانک مرکزی اجرای طرح پیش فروش سکه را از طریق بورس و در قالب گواهی سپرده کالایی انجام دهد، پاسخ به تقاضای بازار نیز بهتر و راحت‌تر خواهد شد و این نهاد پولی کشور می تواند به کمک این ابزار مالی تعادل لازم بین عرضه و تقاضای بازار را به راحتی حفظ کند.

** در لحظه انتشار این گزارش (ساعت ۱۴)، در بازار قیمت سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۶ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون تومان است. این در حالی است که در بورس کالا قیمت سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۶ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۹۰ هزار تومان است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین