جیک جیک مستان و فکر زمستان سخت کرونا 

حسین علیزاده،   3990221058 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر محترم بهداشت روز گذشته در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفته اند: برآورد می‌شود که در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا باهم بروز کنند و پیش بینی می‌شود که یکی از پاییزهای سخت را در پیش داشته باشیم و اگر چنین شد، باید آمادگی کامل داشته باشیم.

هر چند در میان اطلاع رسانی‌های متفاوت و بعضا متناقض از وضعیت کرونا در ایران که برخی به صورت رسمی و برخی نیز به صورت غیر رسمی منتشر می شود نمی توان تصور درستی از این وضعیت پیدا کرد ( نکته ای که تا حدی تحت تاثیر رفتار پیش بینی ناپذیر این ویروس جدید نیز هست)  اما از آنجا که گفته اند احتیاط شرط عقل است، بهترین راه برای برخورد با این وضعیت در نظر گرفتن بدبینانه ترین حالت ممکن است ؛ چیزی که متاسفانه در هنگام آغاز شیوع این ویروس در چین در تصمیمات مسوولان کشور شاهد آن نبودیم و حالا به نظر می رسد وزیر محترم بهداشت قصد جبران این غفلت را دارد و برای ماه های آینده بدبیناترین وضعیت ممکن را در نظر گرفته است. اما این براورد لوازمی دارد که طبیعتا باید از همین حالا و پیش از رسیدن این خزان سخت به آن اندیشید. 

همه ما در سال های گذشته شاهد تب و تاب برخی شهروندان برای دریافت واکسن آنفلوانزا بوده ایم یا در همین موضوع شیوع کرونا در هفته های نخست شاهد کمبود اقلام بهداشتی لازم در این زمینه به دلیل افزایش ناگهانی تقاضای آنها و البته سودجویی های سوداگران همیشه آماده بوده ایم. متاسفانه تجربه مدیریت در سایر حوزه ها نیز چنین غافلگیری هایی را در کارنامه مدیران کشور کم ثبت نکرده است. 

بنابراین ضمن تایید و تحسین سخنان وزیر محترم بهداشت که با واقع بینی و بر خلاف رویه مالوف مدیران کلان کشور در این زمینه ها که معمولا از بیم متهم شدن به ناکارامدی اوضاع را بسیار بهتر از آنچه هست نشان می دهند، درباره این هشدار دلسوزانه باید ایشان و همه دست اندرکاران نظام سلامت کشور را به این مهم توجه داد که از همین حالا به فکر اقلام مورد نیاز خزان سخت یاد شده باشند و علاوه بر تمهیدات مربوط به پیشگیری و درمان ویروس کرونا و اقلام بهداشتی مربوطه کمبود اقلامی چون واکسن آنفلوانزا یا سایر اقلام مورد نیاز بیماری های دیگر مشابه کرونا را چاره کنند. 

احتمالا زمستان سختی در پیش است... .