نقش انگلیس در پیدایش صهیونیسم/ شکست تل‌آویو از روز نکبت تاکنون

گروه جهان الف،   3990221012

عضو ارشد هیئت علمای فلسطین در لبنان با اشاره به نقش برجسته انگلیس در پیدایش رژیم صهیونیستی و اشغالی اراضی فلسطینیان توسط آن گفت: اهداف تل آویو از روز نکبت تاکنون با شکست مواجه شده است.

به گزارش مهر،  «نکبت»؛ کلیدواژه ای است که حتی با گذشت بیش از هفت دهه از وقوع آن، از ذهن مردم آزاده جهان و فلسطین لحظه‌ای پاک نشده است؛ روزی که فلسطینیان علی رغم اینکه خاطره خوشی از آن ندارند، اما برای به فراموشی سپرده نشدن حقی که در این روز از آنها سلب شد، آن را هر سال زنده نگاه می‌دارند. در این روز هزاران نفر از مردم فلسطین با اقدامات وحشیانه و ددمنشانه رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

در جریان روز نکبت سال ۱۹۴۸، بیش از ۵۳۰ شهر و روستا در فلسطین با خاک یکسان شد، ۱۵ هزار فلسطینی شهید شدند، ده‌ها فلسطینی به صورت دسته جمعی اعدام شدند و حدود ۱۸ هزار نفر اقدام به مهاجرت کردند. طبق آخرین آمارها، شمار شهدای فلسطینی از سال ۱۹۴۸ تاکنون به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

یورش‌های متعدد به مناطق محل سکونت فلسطینیان، تخریب منازل آنها، بازداشت‌های روزمره فلسطینیان بدون تفهیم اتهام، شکنجه اسرای فلسطینی، ممانعت از ورود مواد غذایی پزشکی و ساختمانی به نوار غزه، تحریک تشکیلات خودگردان فلسطین برای سرکوب فلسطینیان، ممانعت از حضور فلسطینیان بیت المقدس، یهودی سازی قدس و ده‌ها اقدام دیگر از جمله مواردی است که می‌توان آنها را در زمره سلسله جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی طی حدود ۷۰ سال گذشته قرار داد.

درهمین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «شیخ محمد قدوره» عضو ارشد هیئت علمای فلسطین در لبنان ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

*اکنون که ۷۲ سال از اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان سپری می‌شود، وضعیت سیاسی اجتماعی این رژیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طبیعتاً دشمن اسرائیلی در طول این سال‌ها توانسته روابط گسترده‌ای را با کشورهای غربی و همچنین شماری از رژیم‌های مرتجع عربی برقرار سازد. این رژیم در سطح داخلی همچون خانه عنکبوت سست و ضعیف است. امروز ما شاهد آن هستیم که دشمن صهیونیستی از یک آینده سیاه و تاریک هراسان است.

علت این ترس و هراس گسترده در صفوف صهیونیست‌ها نیز به وجود مقاومت در مقابل آن باز می‌گردد. در عرصه سیاسی نیز اکنون می‌بینیم درگیری‌ها و مناقشات گسترده‌ای میان گروه‌های مختلف صهیونیستی وجود دارد. آنها هم اکنون بسیار تلاش می‌کنند تا این اختلافات سیاسی گسترده به جامعه صهیونیستی کشیده نشود.

*رژیم صهیونیستی پس از روز نکبت در طول ۷ دهه گذشته با هدف مشروعیت سازی و همچنین تثبیت جایگاه خود اقدام به نسل کشی فلسطینیان و آواره کردن آنها کرده است. به نظر شما آیا این دست از اقدامات رژیم صهیونیستی، در تثبیت جایگاه آن و برخورداریش از مشروعیت موفقیت آمیز بوده است؟

از روز نکبت و در طول بیش از ۷۰ سالی که از اشغال کشور فلسطین سپری می‌شود، دشمن اسرائیلی از هیچ تلاشی برای خریداری مشروعیت و تثبیت جایگاه خود در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، فروگذار نکرده است. چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی و بینالمللی صهیونیست‌ها همواره در صدد مشروعیت بخشی به پروژه غیرقانونی خود بوده اند اما هیچگاه در این زمینه توفیقی حاصل نکردند.

رژیم صهیونیستی برای برخورداری از این مشروعیت و همچنین برخورداری از جایگاهی با ثبات در اراضی اشغالی و منطقه دست به دامان دیگر کشورها نظیر مصر و اردن نیز شده است. اما با تمامی اینها، مقامات تل آویو هنوز نتوانسته اند به اهداف ترسیم شده خود در این زمینه دست پیدا کنند.

*نقش انگلیس در ایجاد رژیم صهیونیستی و نیز نقش آمریکا در تکمیل پروژه صهیونیسم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ دیدگاه شما در خصوص حمایت مالی و نظامی انگلیس و آمریکا از رژیم صهیونیستی چیست؟

بدون هیچگونه شک و تردید باید گفت که انگلیس در پیدایش و تشکیل رژیم صهیونیستی نقش برجسته ای ایفا کرده است. من به ضرس قاطع تأکید می‌کنم که انگلیس مسئول اول کاشت این رژیم خبیث در دل امت اسلامی و عربی و به ویژه فلسطین، است. بنابراین، مسئول اول اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها به شمار می‌رود.

در خصوص ایالات متحده آمریکا و نقش آن نیز باید گفت که واشنگتن همواره از رژیم صهیونیستی حمایت‌های مالی و سیاسی به عمل آورده است. آمریکا حامی اول اسرائیل است و هر نوع کمکی در زمینه‌های مختلف به آن ارائه کرده است. صهیونیست‌ها سلسله حمایت‌های مالی، سیاسی و امنیتی خود را از واشنگتن دریافت می‌کنند. آمریکا تأیید کننده تمامی اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل در فلسطین و منطقه است.

*به نظر شما تلاش‌های رژیم صهیونیستی جهت ایجاد قدرت بازدارندگی خود و ممانعت از عملیات‌های مقاومت با اقداماتی نظیر خرید گنبد آهنین، تاکنون به کجا رسیده است؟

بارها ثابت شده است که سامانه گنبد آهنین در مقابله با موشک‌های مقاومت چه در غزه و چه در لبنان ناکارآمد بوده است. صهیونیست‌ها علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین نتوانستند هیچ موفقیتی در این زمینه حاصل کنند.

درحال حاضر، موشک‌های مقاومت همچنان به عمق استراتژیک رژیم صهیونیستی می‌رسد.پیشتر نیز مشاهده کردیم که موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه به مرزهایتل آویو نیز رسید.

بنابراین، امروز ما شاهد آن هستیم که هیبت گنبد آهنین فرو ریخته و به تبع آن روحیه نظامیان صهیونیست نیز درهم پاشیده است. امروز گروه‌های مقاومت موشک‌های نقطه زن و پیشرفته‌ای را در اختیار دارند که می‌توانند دشمن اسرائیلی را به وسیله آنها زمین گیر کنند. امروز محور مقاومت از ایران گرفته تا یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین قبله جهاد و مقاومت هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین