درگفتگوی الف با عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد: افزایش تعرفه‌های درمانی و پزشکان همیشه معترض؛ حق با کیست؟

گروه اجتماعی الف،   3990220029 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
افزایش تعرفه‌های درمانی و پزشکان همیشه معترض؛ حق با کیست؟

چند روز قبل، تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی از سوی هیات دولت ابلاغ شد. همانطور که قابل پیش بینی بود، نمایندگان جامعه پزشکی به سبک و سیاق سال های قبل نسبت به میزان افزایش تعرفه ها اعتراض داشتند و معتقد بودند که دستمزدها و درآمدهای جامعه پزشکی متناسب با نرخ تورم فعلی افزایش پیدا نکرده است.

از سوی دیگر، بیمه های درمانی پایه نیز اعلام کرده اند که با توجه به منابع مالی محدود نظام سلامت، امکان افزایش بیش از 15 درصدی این تعرفه ها در سال 99 وجود نداشته است. البته بسیاری از کارشناسان اقتصاد سلامت بر این باورند که بخشی از بار همین افزایش 15 درصدی تعرفه ها نیز در نهایت به دوش مردم منتقل خواهد شد. 

دکتر علی محمد احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو گروه اقتصاد سلامت این دانشگاه در گفتگو با «الف» از زوایای دیگری، این افزایش تعرفه ها را تحلیل می کند. او معتقد است که به طور کلی، نظام پرداخت ها در حوزه بهداشت و درمان باید دگرگون شود. 

اگرچه می پذیریم که بخشی از پزشکان عمومی در روستاها و مناطق محروم، درآمدهای آنچنانی ندارند، اما به طور کلی می توان گفت که درآمد جامعه پزشکی به نسبت بسیاری از مشاغل کشور، درآمد بالایی است. با این وجود چرا جامعه پزشکی، هر سال نسبت به افزایش تعرفه ها و دستمزدها در حوزه بهداشت و درمان ناراضی است؟ 

این مساله یک قضیه ریشه دار است. واقعیت این است که تعیین تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی ما بر اساس قیمت تمام شده خدمات یا ارزیابی صحیح از بسته های خدمت نیست. این مشکل نیز هرسال به شکل زنجیره ای وجود دارد. به این صورت که دولت با هماهنگی بیمه سلامت و سایر بیمه های پایه، تعرفه ها را در در شورای عالی بیمه سلامت تعیین می کند و در نهایت نیز این تعرفه ها در هیات دولت، بررسی و ابلاغ می شود. در بخش دولتی به دلیل ساختار خاصی که دارد، اعتراضی درباره نرخ این تعرفه ها وجود ندارد. چون دولت در حوزه درمان هم خودش نقش خریدار را دارد و هم فروشنده. یعنی هیچ بازار رقابتی در تعیین بسته های تولید و عرضه خدمات درمانی وجود ندارد، پس مشکلی هم در آن مرحله پیش نمی آید.

بنابراین عمده نارضایتی ها در بخش خصوصی است. واقعیت این است که اگر ما مبنا را بر یک بسته واقعی خدمت و تعیین دقیق ارائه خدمت درمانی بگذاریم، شاید بتوان گفت که همین تعرفه درمانی هم که برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده، زیاد است، اما اگر واقعیت های جامعه، سطح تورم و انتظارات در قبال یک بسته واقعی خدمات درمانی را در نظر بگیریم، این تعرفه ها می تواند کم باشد. بر همین اساس اگر بخواهیم این مشکل را به شکل اساسی حل کنیم، باید ابتدا به این سوال رجوع کنیم که ما چه بسته ای را به چه قیمتی عرضه می کنیم؟

مثلا در قیمت گذاری جدید برای یک پزشک فوق تخصص، تعرفه ویزیت حدود 68 هزار تومان در نظر گرفته شده است. پروتکل های درمانی می گویند این پزشک باید زمان مشخصی را برای بیمار وقت بگذارد و با بیمار صادقانه برخورد کند و از تمام توان علمی اش استفاده کند، اما آنچه که در حال حاضر اتفاق می افتد این است که پزشک شاید یک سوم زمان تعیین شده هم برای بیمارش اختصاص ندهد.

نکته قابل توجه بعدی این است که معمولا هرچه سطح تخصص بالاتر می رود، برخی پزشکان اقدام به خود ارجاعی می کنند و مثلا برخی خدمات تشخیصی را خودشان انجام می دهند. یعنی پزشکی که وظیفه اصلی او تشخیص بر اساس یافته های علمی است، ملزومات و دستگاه های تشخیصی را کنار دست خودش گذاشته و به نوعی به بیمار هزینه های جدید، تحمیل می کند. 

بر همین اساس باید بررسی کنیم که رقم این هزینه هایی که بیمار می پردازد، آیا تناسبی با خدمات دریافتی دارد یا خیر؟ برای اینکه به جواب این سوال دست پیدا کنیم، باید ببینیم آن واحد ارائه کننده خدمت، چه بسته خدمتی و با چه کیفیتی ارائه می کند تا بتوانیم تعرفه را طبق آن مشخص کنیم. بنابراین یک نگاه این است که به شکل سنتی برخورد کرد و هر سال بر اساس نرخ تورم، تعرفه های بخش خصوصی در نظام سلامت را به میزان مشخصی افزایش داد. با این پیش فرض، واقعیت این است که چون تورم واقعی ما بالا است، پس این تعرفه ای هم که برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، با واقعیت های میدانی سازگار نیست. پس اگر اعتراضی از سوی جامعه پزشکی می بینیم، با این نوع نگاه به واقعیت های اسمی ایران این اعتراض ها بجاست، اما اگر از نگاه بیمار یا استفاده کننده خدمات درمانی نگاه کنیم، آن وقت این سوال پیش می آید که اگر مثلا امسال 30 درصد تعرفه خدمات درمانی بالاتر رفته است، مردم قبلا چه بسته درمانی می گرفتند و الان در شرایط موجود چه بسته خدمتی مضاعف تری را دریافت می کنند؟

بر همین اساس، تعیین تعرفه های درمانی باید با کمک زیرساخت های علمی مناسب، برآوردهای دقیق از هزینه ها، رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی و نظارت مطلوب باشد؛ طوری که مثلا اگر در یک سال تعرفه های درمانی را به میزان واقعی افزایش دادیم، از طرف دیگر هم مردم به طور واقعی یک بسته خدمت درمانی شایسته و با کیفیت بالاتر از سال قبل دریافت کنند. درواقع، بحث ما این است که اگر تعرفه های درمانی را افزایش می دهیم، پس باید کیفیت ارائه این خدمات هم افزایش پیدا کند، اما در مقام عمل چنین اتفاقی نمی افتد.

 حتی درخود جامعه پزشکی هم به نظر می رسد که عدالت تعرفه ها وجود ندارد. مثلا گاهی درآمد پزشکان مختلف، اختلاف چشمگیری با یکدیگر دارد.

این مشکل به نظام ارزشگذاری خدمات درمانی بازمی گردد. در حوزه درمان، همه پزشکان را به سه گروه پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص تقسیم کرده اند و بر همین اساس، تعرفه هر گروه را بالا می برند، در حالی که این شیوه چندان درست نیست. مثلا امکان دارد در یک بسته خدمت درمانی، یک پزشک یا بیمارستان به یک روش جدید درمانی دست یابد که پشت آن یافته علمی، انباشت علمی و سرمایه هنگفتی نهفته باشد. در این صورت نمی توان گفت چون تعرفه پزشکان یک «کا» افزایش یافته است، پس تعرفه این خدمت جدید پزشک هم باید مثل بقیه باشد.

اینها برخوردهای غیرعلمی است. ما در قیمت گذاری خدمات سلامت باید به زمانی که پزشک و کادر درمان می گذارد، تخصص و دانش علمی او، محل خدمت و تجربه کاری اش نگاه کنیم و بر اساس یک چارچوب علمی، تعرفه گذاری کنیم.

 مشکل دیگر این است که معمولا بخش بزرگی از بار افزایش تعرفه های درمانی به دوش بیماران منتقل می شود؛ آن هم در حالی که بر اساس قوانین بالادستی باید مردم فقط حدود 30 درصد هزینه های درمانی را پرداخت کنند.

این مساله نیز به مشکل نظام های پرداخت در نظام سلامت برمی گردد. در قوانین برنامه ادواری از برنامه سوم توسعه به بعد، تاکید ویژه ای روی کاهش پرداختی بیماران به سطح 30 درصد شده است، اما عملا به خاطر اینکه نظام های پرداخت درستی نداریم و صندوق های بیمه مستقل هم وجود ندارد و همچنین به دلیل اینکه ارائه کننده خدمت با ناظر خدمات درمانی یکسان است، پرداختی بیمار به 30 درصد نمی رسد و در این بین، بیمار در این جدال کاملا تنها است. بنابراین در هر افزایش قیمت تعرفه خدمات درمانی، عمدتا انتقال هر نوع بار هزینه ای از تولیدکننده یا ارائه کننده خدمت به بیمار به سهولت انجام می گیرد. یعنی بار انتقال هزینه های درمانی روی بیماران به سرعت رخ می دهد. در نتیجه پرداختی بیمار بجای اینکه کاهش پیدا کند (به ویژه در  مورد بیماری های خاص) این اتفاق نمی افتد. همچنین افزایش تعرفه دارو، تجهیزات پزشکی، هتلینگ و خدمات بیمارستان ها نیز به سرعت به بیمار منتقل می شود. به همین دلایل متاسفانه شاهد این هستیم که دهک های پایین جامعه، وقتی با بیماری روبرو می شوند، اولین پیامدی که برای آنها دارد، تحمیل هزینه های کمرشکنی است که ساختار خانواده ها و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 به نظرتان چطور می توان تعرفه ای منطقی برای خدمات تشخیصی و درمانی تعیین کرد؟ طوری که هم کادر درمان راضی باشد و هم فشار مالی به مردم نیاید.

ببینید نظام های پرداخت ما در حوزه بهداشت و درمان مشکل جدی دارد. یک نظام پرداخت باید روی مبانی علمی باشد. در این بین، تعیین تعرفه های درمانی تخصصی به چند عامل مهم برمی گردد. مدت زمانی که پزشک برای بیمارش صرف می کند، سختی کار پزشک، محل جغرافیایی خدمت او و تخصص و علمی که پزشک دارد، همگی از جمله عواملی است که باید در تعیین تعرفه منطقی برای خدمات تشخیصی و درمانی، مدنظر قرار بگیرد.

نظام پرداخت ما در حوزه درمان باید این تمایز را ببیند و بر همین اساس قیمت گذاری کند، در حالی که ما یک حصارکشی کرده ایم تحت عنوان پزشک متخصص، فوق تخصص و عمومی. مثلا ممکن است یک پزشک عمومی در یک بیمارستان سوختگی کار کند و بنابراین باید تعرفه اش با پزشک عمومی فعال در یک بیمارستان غیرسوختگی متفاوت باشد. یا مثلا یک پرستار که در یک بیمارستان سوختگی کار می کند، باید تعرفه اش با پرستاری که در یک بیمارستان پوست و زیبایی فعالیت می کند متفاوت باشد. اینها مواردی است که در زمان تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی به آن نگاه نمی شود. 

بنابراین باید یک نظام پرداخت منطقی در نظام بهداشت و درمان داشته باشیم که در چارچوب مبانی علمی باشد؛ یعنی هر پرداختی در نظام سلامت به اندازه بهره وری و خلق کارش باشد، نه بر اساس یک دستورالعمل کلی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۲۲۰۳۰۷:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۱
عادت کردیم با معلول سروکار داشته باشیم. چندین دهه است دولت با سوء مدیریت اقتصاد ارزش پول ملی رو مدام پایین میاره و با این کارش هر سال قیمت هارو بالا می بره، بعد میشینه کنار و مردم رو به جون هم میندازه و تماشا میکنه و میخنده.
ناشناس۱۴۴۲۵۰۰۱۲:۵۳:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۲۱
کجای دنیا بین درآمد حداقلی ماهانه کارگران با پزشکان متخصص اختلاف 100 برابری وجود داره؟داخل همون آمریکای جهان خوار که معیار مقایسه پزشکان تاجر ما هستش.میانگین درآمد کارگران 30 الی 35 هزار دلار در سال و میانگین درآمد پزشکان متخصص 290الی300 هزار دلار در سال هست.اختلاف درآمدی این قشر با سایر اقشار در کشور ما هیچ توجیحی نداره . بی عدالتی آشکار هستش.
ناشناس۱۴۴۲۷۱۴۱۵:۲۷:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۲۱
چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور
سام۱۴۴۲۷۲۶۱۵:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۲۱
اینجا که فاصله کمتره. میانگین درآمد ماهانه کارگر ساده ۳ میلیون تومانه میانگین درآمد یه پزشک ماهانه ۱۵ میلیون تومان
ناشناس۱۴۴۳۱۸۲۲۱:۴۴:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۲۱
اولا توجیح غلطه دوما امار شما هم مثل توجیحتون غلطه میانگین دریافتی کارگران ۲ میلیونه که صد برابرش میشه ۲۰۰ میلیون!! شما اگر جایی رو سراغ داری که به بنده که پزشک متخصص داخلی هستم یک پنجم این مبلغ رو میده معرفی کنید !
Amir۱۴۴۲۲۱۹۰۸:۱۶:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۲۱
وقتی کشوری تورم داره افزایش لزوما نیاز به بهبود کیفیت نداره!! مثلا الان پراید ۹۰ میلیونی کیفیتش بهتر هست یا پراید ۱۵ سال پیش ۷-۸ میلیونی؟؟ مثلا وکیل حق الوکاله رو‌ زیاد میکنه کارش بهتر میشه سال به سال؟ یا مثلا گوشت گرون میشه کیفیتش بهتر میشه؟؟ چرا همیشه سفسته میکنین الکی ؟؟
ناشناس۱۴۴۲۲۳۹۰۹:۰۴:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
هر سال باید ۱۵ درصد کاهش یابد تا معقول گردد
ناشناس۱۴۴۲۲۸۸۱۰:۱۵:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۱
برای سلامتی می ارزد خرج کرد.
ناشناس۱۴۴۲۳۵۵۱۱:۲۷:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۱
عده ای حاضرند برای سیگار و موارد کم اهمیت دیگر خرج کنند، اما برای حفظ سلامتی خودشان، نه! همین انتقاد هم به مقامات وارد است. هزار و یک خرج غیر واجب در کشور و... می کنند، اما تلاش واقعی در کاهش هزینه های سیستم درمان در کشور نمی کنند.
ناشناس۱۴۴۲۴۷۷۱۲:۳۷:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۱
هیچ چیز واجب تر از Facilities نیست!چند ساعت میتونی بدون آب لوله کشی تسویه شده ، گاز لوله کشی ، سیستم برق AC پایدار سراسری ، سامانه های تلفن و اینترنت زندگی کنی؟ها؟تازه همون مطب و بیمارستان هم به زلف و کاکل این زیرساخت هاست که میتونن خدمت رسانی کنن
ناشناس۱۴۴۲۳۸۶۱۱:۴۵:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۱
تعرفه های پزشکی به قدری بالا رفته که باعث شده اکنون بسیاری از مردم خود درمانی می کنند و به پزشک معالجه نمی کنند.
ناشناس۱۴۴۲۴۷۱۱۲:۳۴:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۲۱
تعرفه بالا نرفته قدرت اقتصادی مردم به علت تورم کم شده.
ناشناس۱۴۴۲۵۷۶۱۴:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۱
دیگ حرف بیخود نزن، با دفترچه تامین اجتماعی درمانگاه بیمارستان ها فقط ۵ هزار تومنه خود درمانی ؟!
ناشناس۱۴۴۳۰۶۴۲۰:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۲۱
حق ویزیت باید کم شود ولی مواردی که نیاز به مواد داره رو با تعرفه 15 درصدی نمیتوان سر پا نگهداشت . اکثر لابراتوارها که نیاز به کیتها و تجهیزات میباشند محکوم به تعطیلی می باشند.
ناشناس۱۴۴۲۲۴۳۰۹:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۱
جامعه پزشکی حق دارد اصل ۴۳ قانون اساسی اشاره کرده است که بهداشت درمان و آموزش و پرورش باید برای مردم رایگان باشد و این اصل تا کنون از سوی وزارت بهداشت رعایت شده است
ناشناس۱۴۴۲۲۵۲۰۹:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۱
به نسبت حداقل حقوق کارگر بسنجید معلوم میشه حق با کیست
ناشناس۱۴۴۲۲۸۶۱۰:۱۲:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۱
این آقایان و خانم ها از شرایط کرونایی کشور بهره لازم را می برند.
ناشناس۱۴۴۲۳۱۸۱۰:۵۴:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۱
خیلی بی انصافی.
پدرخوانده۱۴۴۲۳۲۶۱۱:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۲۱
بله شما یه روز پاشو برو تو اورژانس بیمارستان و بعدش بیا خونه ببینم روز دومم میری؟چرا اینقدر بی انصافی الف جان تو هم دوست داشتی پزشک بشی نشدی، حالا چایی دهنتو سوزونده فوت به ماست میکنی
ناشناس۱۴۴۲۴۷۵۱۲:۳۵:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۲۱
گرانقدر!تا حالا شده یه روز تو اتاق نمور و تنگ و تاریک واحد تعمیرات و نگهداری یه زیردریایی بصورت خوابیده با دمای بالای 60 درجه زیرگوشِت کار کنی بعد بیای ببینی این سخت تره یا بودن در کادر درمان؟!؟
ناشناس۱۴۴۲۵۱۸۱۳:۱۷:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۲۱
الف دوست داشته پزشک بشه ؟؟!! هیچ معلومه چی میگی
مهندس۱۴۴۲۶۴۲۱۴:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
الف اول مهندس بوده بعد یهو پشیمان شده. آخرش اقتصاد دان شده. فهمیده مهندسی نون نداره
ناشناس۱۴۴۲۸۸۲۱۷:۲۳:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۲۱
کاری به درست و غلطش ندارم ولی زمانی که شما میخواستی درس بخونی اکثر زرنگا میرفتن ریاضی میخوندن.
ناشناس۱۴۴۲۳۸۸۱۱:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۱
رسانه ها هم مقصر بودن البته از اینا فرشته ساختن!!
ناشناس۱۴۴۲۳۲۷۱۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
حالا که کرونا تبش کم شد باز حمله به پزشکا شروع شد! آفرین! یک چیز اسم ببر که ۱۵‎٪ فقط از پارسال افزایش داشته باشه. چطوره پزشکارو با پا بند ببریم سر کار شما قبول کنید!
ناشناس۱۴۴۲۴۷۹۱۲:۳۹:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۱
میبخشید اما میشه بگی Aspirator Machine رو مهندسین ساختن یا پزشکان؟دیدی که کرونا رو هم مهندسین جمعش کردن الکی اسم پزشکها در رفته!
ناشناس۱۴۴۲۷۴۷۱۵:۵۰:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۲۱
الان جنابعالی خودت چی ساختی؟
زهرا۱۴۴۳۳۹۳۲۳:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
منظورتون رسپیراتور ماشینه حتما ! بر اساس فیزیولوژی که دانشمندان علوم پزشکی کشف کرده اند ساخته شده ! صرفا جهت اطلاع !!
ناشناس۱۴۴۳۸۲۲۰۸:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۲
اولا respirator هست مهندس جان نه aspirator. دوما هنر مهندس های ایرانی در ایران خودرو و سایپا و سایر بخش صنعتی مشخص هست و عملکرد مهندسین خارجی رو به پای خودتون ننویسید
ناشناس۱۴۴۴۶۸۲۱۶:۴۴:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۲۲
آمریکا اصلا مهندس نداره زیاد. همه ایرانی و هندی و... هستند. ایرانی ها در گوگل، و تمام شرکت های بزرگ کار میکنند. اول تحقیق کن بعد حرف بزن.
ناشناس۱۴۴۲۳۲۹۱۱:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
پزشکای عمومی عمدتا حال و روز خوبی ندارند چون متاسفانه نظام ارجاع بخوبی پیاده سازی نشده طرف بمحض اینکه سرش درد میگیره خود سر میره پیش متخصص مغز و اعصاب! البته داستان پزشکان عمومی شاغل در مناطق کمتر برخوردار جداست که اونها کارانه های بسیار بالایی دارند
mn۱۴۴۲۳۳۲۱۱:۰۹:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۱
اکثر جامعه پزشکی تاجر هستن! تجارت به بهای جان مردم.
ناشناس۱۴۴۲۳۳۷۱۱:۱۲:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۱
پزشک همه جای دنیا نهایتا 30 درصد بالاتر از یه کارشناس فنی و مهندسی درمیاره تازه دارم میگم کارشناس یعنی Bachelor نه دکترای مهندسی ؛ ولی چیزی که تو ایران آزار دهنده شده اینه که یک پزشک نه چندان نامی متوسط ماهی 30 میلیون درآمد داره و یک مهندس بجای اینکه لااقل ماهی 20 میلیون درآمدش باشه ماهی حداکثر 10 میلیون میگیره!!!نیاز به اصلاح داره این اوضاع
ناشناس۱۴۴۲۶۴۸۱۴:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
منتظر اصلاح نباش! ، تونستی اپلای کن برو چون تا 100 سال آینده این اوضاع جمع نمیشه. ایران مهندس میخواد چیکار؟ سلبریتی های باسواد و اقتصاد دانان کشور رو میچرخونن
ناشناس۱۴۴۲۳۹۵۱۱:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۱
اینکه با کسی مصاحبه می کنی که به عنوان کارشناس از همان ابتدا به اشتباه ویزیت 62400 را 68000 اعلام می کند و مصاحبه گر هم متوجه این اشتباه نمی شود نتیجه مصاحبه هم مشخص است لازم نیست تا انتها بخوانید
ناشناس۱۴۴۲۴۳۳۱۲:۱۸:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۱
شما هم عرضه داشتید میرفتید جزو همین پزشکان تاجر میشدید. به قیمت جان و اقتصاد و آینده مردم خیلی ها خیلی غلط ها میکنند که مشخص نميشود، جنس چینی را با چهار برابر سود میفروشند و میگویند که بیست درصد سود داره!!!!! و چون استفاده کلانشان پنهان است کسی نمیتونه بهشون گیر بده. پزشکان هرچی هم باشه کم و بیش شفافتر از بسیاری کسب و کارها هستند. بعضی از وکلا درآمد نجومی دارند که اگر قانونی باشد نوش جانشان. حسادت نکنید خودتان را ارتقاء دهید. البته سیستم بهداشت و درمان کشور ایراد دارد هیچ پزشکی حاضر نمیشه بخاطر هزینه های درمانی مریض را خانه خراب کند.
ناشناس۱۴۴۲۵۷۲۱۳:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۲۱
ما عرضه داشتیم ریاضی فیزیکی رو خوندیم که شما تجربی ها حتی از شنیدن اسمش عرق سرد میکردید!حالا اگه بازی روزگار فعلا به نفع شما داره تاس میریزه مغرور نشو که زندگی بالا پایین زیاد داره!!
مهران۱۴۴۴۹۴۱۱۹:۱۲:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۲
آفرین.
ناشناس۱۴۴۲۴۵۴۱۲:۲۵:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۱
به نظر عمده مردم پزشکا باید بدون دستمزد کار کنن چون نمیتونن ببینن یه نفر جون کنده به جایی رسیده. حالا شما بیا بگو چرا افزایش تعرفه با واقعیت جامعه نمیخونه.نمیفهمه. ولی اگه یکی بره کلاس ارایشگری٬ و ارایشگاه راه بندازه... به خاطر رنگ مو حاضرن میلیونی پول میدن.... این عمق جهالت رو نشون میده
علیرضا۱۴۴۲۵۳۱۱۳:۲۶:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۱
همه چیز باید حداقل ۴۰ درصد گران شود غیر از تعرفه پزشک. چون پزشک میتواند فتوسنتز کند و به زندگی ادامه دهد!
ناشناس۱۴۴۲۶۹۰۱۵:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۱
حقوق ها که 15 درصد اونهم با کلی منت و تو بوق کردن اضافه شد. پس اگر اینجوریه اجاره خانه ها هم 40 درصد اضافه میشه و بیخود کردید میگید دو ماه تمدید کنند بدون هیچ تغییری! واقعا کشور خنده دار شده شرایطش
ناشناس۱۴۴۲۵۳۲۱۳:۲۷:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۱
دولت صراحتا میگوید خیلی از مراکز بهداشتی درمانی ورشکسته و بسته خواهند شد. وقتی همه چیز از سوپرمارکت تا پراید خیلی درصد گران میشود، چه توقعی از بقیه است؟
ناشناس۱۴۴۲۶۹۹۱۵:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۲۱
همه پزشکان درگیر درمان کوید نیستند. حساب ان ایثارگران مقابله با کوید جداست. دست آنها را هم می بوسیم. ولی فارغ از بحث کرونا، و شرایط عادی خدا به داد بیمار برسد. مردم امکان تحمل این قدر گرانی را ندارند.
ایران۱۴۴۲۸۶۵۱۷:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۱
سلام اقاحق نیست که پزشکان متخصص تعرفه ببرن بالا چون در زمان کرونا تعطیل هستن چراببرن بالا
ناشناس۱۴۴۳۷۰۰۰۶:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۲
امثال همین غرغرو ها باور بفرمایید تحمل فقط یک ترم از دروس پزشکی را ندارند. خستگی جسمی و روحی و در راس مسئولیت بودن..... یکعده فقط از روی عقده های خود حرف میزنند.
ناشناس۱۴۴۴۰۹۰۱۱:۳۱:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۲۲
یکی شماها مسئولیت دارید یکی هم اون مهندسین خبره ای که سه شیفت دارن در نیروگاه های برق آبی تلاش میکنن تا خدای نکرده شما از زندگی مدرن خودت که 100% وابسته به برق و تکنولوژی است نیفتی!
ناشناس۱۴۴۳۸۰۶۰۸:۲۵:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۲
بعله مهندسین عزیز که در خودرو سازی های داخلی مشغول تلاش و کوشش هستند را هم دیده ایم نتایج عملکردشان را!!!!
ناشناس۱۴۴۴۰۹۳۱۱:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۲
پزشکان عزیزی هم که از درمان امراض بسیاری همچون MS و دیابت و هپاتیت و ایدز و..... ناتوانند نیز دیده ایم!!!در ضمن همینقدر پیشرفتی هم که تو تشخیص و درمان داشتید مرهون دستگاه های خلق شده به دست مهندسینه
ناشناس۱۴۴۶۰۰۸۱۲:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۳
توی ساختمان سازی و خودروسازی دیدیم که چقدر کم کاری و اهمال وجود دارد
ناشناس۱۴۴۶۱۸۸۱۵:۰۰:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۲۳
همون مهندس اگر یک ذره تب کنه شلوارشم نمیتونه بالا بکشه چه برسه که پاشه راه بیوفته بره پیت حلبی بنام پراید تولید کنه
ناشناس۱۴۴۴۴۲۰۱۴:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۲۲
پزشک کار میکنه که بره گوشی اپلی که مهندس ساخته بخره و پز بده و خونش رو BMS کنه :) ریاضی علم برتر دنیا بوده هست خواهد بود الان بچه 7 ساله هم میدونه اینو
ناشناس۱۴۴۴۰۸۸۱۱:۳۰:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۲
اگر همین ویزین ها و هزینه ها را بیمه و دولت بپردازد دستمزد پزشکان منطقی میشود پزشک با سواد بجای پزشک سهمیه ای وارد میشود و...
ناشناس۱۴۴۶۰۱۱۱۲:۵۹:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۳
امیدوارم که دانشجویان و فارق التحصيلان رشته های مهندسی هم جایگاه شایسته خود را پیدا کنند. که اینقدر ناراضی و بخیل نباشند
ناشناس۱۴۴۶۱۹۵۱۵:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۲۳
استدلال و منطقی که از جانب طرفداران مهندسی در پاسخها ، دیده میشه خیلی ضعیفه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین