غفوری‌فرد: میرسلیم نباشد، شانس قالیباف برای ریاست مجلس بالا می‌رود

گروه سیاسی الف،   3990218026

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس درباره تعدد نامزدهای کرسی ریاست مجلس یازدهم ابراز امیدواری کرد که کاندیداهای ریاست مجلس، درباره سایر جایگاه‌های مجلس به توافق برسند تا رئیس مجلس یازدهم با رای و اقتدار بیشتری کار خود را آغاز کند.

غفوری‌فرد: میرسلیم نباشد، شانس قالیباف برای ریاست مجلس بالا می‌رود

به گزارش خبرآنلاین، کمتراز ۲۰ روز دیگر مجلس یازدهم کار خود را آغاز می کند و نامزدهای ریاست مجلس زمان کوتاهی فرصت دارند تا بتوانند سایر نمایندگان را مجاب کنند که استحقاق رای آنها را برای ریاست مجلس دارند. در این میان برخی افراد که خود را بیش از دیگران مستحق ریاست مجلس یازدهم می دانند، از مدت ها پیش فعالیت خود را برای جلب نظر سایر نمایندگان به کار گرفته اند. سفر استانی رفته و با دیگران مذاکره و رایزنی کرده اند. ولی باز هم با وجود نامزدهای متعددی که برای کسب این کرسی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت، راه همواری پیش رو ندارند و سعی دارند با مذاکره و گفت وگو موانع پیش روی خود را برطرف کنند.

حسن غفوری فرد، چهره سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس،در گفت‌وگویی با اشاره به تعدد نامزدهای ریاست مجلس یازدهم، علاقمندی برای کسب این کرسی را طبیعی دانست و تاکید کرد که همیشه این فضای رقابتی وجود داشته و این دوره بیش از همیشه نسبت به آن حساسیت نشان داده شده است.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، در صورتی که میرسلیم به نفع سایرین از رقابت کناره گیری کند، قالیباف را دارای بیشترین شانس ریاست مجلس یازدهم دانست و بنا به روایت غفوری فرد قالیباف از مدت ها قبل سفرهای استانی اش را هم آغاز کرده است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی حسن غفوری فرد را بخوانید؛

*********

آقای غفوری فرد! تحلیل شما از روندی که متقاضیان کرسی ریاست مجلس یازدهم در رقابت با یکدگیر در پیش گرفته‌اند، چیست؟

همیشه رقابت برای کسب کرسی ریاست مجلس وجود داشته است و از مجلس چهارم و پنجم که درجریان امر هستم، این روند مطرح بوده است. ولی در این دوره زیاد به آن پرداخته می‌شود. از زمانی که افرادی برای نمایندگی مجلس منتخب می‌شوند گروه‌هایی تلاش می‌کنند هماهنگی‌هایی قبل از شروع مجلس بعدی انجام دهند تا تشتت آرا وجود نداشته باشد و وقت گیر هم نشود.

البته در این باره بین مجالس گذشته و مجلس یازدهم تفاوتی وجود دارد. در مجالس گذشته مثل مجلس ششم و دهم دو فراکسیون قوی وجود داشتند. در مجلس دهم فراکسیون امید برای حمایت از دکتر عارف و فراکسیون اصولگرایان برای حمایت از دکتر لاریجانی برنامه ریزی کردند ولی در مجلس یازدهم که اکثریت با اصولگرایان از طیف های مختلف است قضیه فرق می کند.

اقلیت مجلس نمی تواند کاندیدای ریاست معرفی کند

چه تفاوتی در این باره وجود دارد؟

از آنجایی که اکثریت قاطع مجلس یازدهم با اصولگرایان است، جریان اقلیت نمی تواند نامزدی برای ریاست مجلس معرفی کند. ولی طیف‌های مختلف اصولگرایان که تعدادشان هم کم نیست، برای کسب کرسی ریاست مجلس با یکدیگر به رقابت می پردازند.

مجلس یک رئیس می خواهد، کاندیداهای اصولگرا بر سر کرسی های دیگر مجلس توافق کنند

 نامزدهای جدی ریاست مجلس یازدهم به نظر شما چه کسانی هستند؟

در حال حاضر طبق اعلام آمادگی‌های صورت گرفته به نظر می رسد، ۹ تا ۱۰ نامزد برای تصاحب جایگاه ریاست مجلس با یگدیگر به رقابت می پردازند. از میان افرادی که تاکنون حضورشان برای رقابت در این کرسی جدی شده است می توان ازآقایان قالیباف، میرسلیم،حاجی بابایی، تقوی، آقاتهرانی، زاکانی، میرتاج الدینی، عباسی و نیکزاد نام برد.

البته به دلیل تعدد نامزدها، بهتر است با هم توافقاتی انجام دهند، چراکه مجلس تنها یک رئیس می خواهد و بجز کرسی ریاست،پارلمان مسئولیت‌های دیگری هم دارد که می‌توانند برای آنها به توافق برسند. بنابراین طبق شنیده‌ها روند خوبی در حال انجام است و تا حدی این توافقات در حال شکل گیری است.

از بین گزینه‌هایی که نام بردید، کدام‌یک به عنوان گزینه نهایی قابل رقابت، پای کار می‌مانند؟

به نظر می رسد از بین این افراد آقایان قالیباف، میرسلیم، حاجی بابایی یا تقوی به عنوان گزینه های نهایی برای رقابت کرسی ریاست مجلس یازدهم پای کار هستند. بقیه هم برای سایر کرسی‌ها به توافق می‌رسند.

البته به نظرم مهمتر از ریاست مجلس یازدهم رسالت مجلس یازدهم مطرح است که در این بحث‌های حاشیه‌ای رقابت کرسی های هیات رئیسه، مغفول مانده است. مجلس یازدهم در شرایط سخت اقتصادی که تحریم و کرونا به کشور تحمیل کرده اند و آسیب و ضرر جدی اقتصادی به کشور وارد کرده اند، باید متمرکز شود. 

به نظر من مجلس یازدهم باید هرچه زودتر بحث ابتدایی و حاشیه ای ریاست مجلس را کنار بگذارد، تا بتواند به رسالت اصلی خود که رفع مشکلات مردم در این شرایط خاص است و بسیار مهمتر از ریاست مجلس محسوب می شود، برسد.

شمس الدین حسینی و مصطفی میرسلیم طبق اظهارنظری اعلام کرده‌اند که با اکثریت مجلس یازدهم در حال رایزنی هستند و اگر به توافق نهایی درباره کرسی های مجلس برسند، به آن توافق وفادار می‌مانند، شما هم به آقایان حاجی بابایی اشاره کردید، تحلیل تان از شرایط هرکدام از این کاندیداها چیست؟

به نظر می رسد شرایط فعلی آقای قالیباف برای کسب کرسی ریاست بهتر از بقیه است،چرا که از قبل تمهیداتی دراین باره اندیشیده است و با بسیاری از نمایندگان و منتخبان دیدار،رایزنی و هماهنگی‌هایی داشته است. البته به این منظور سفرهایی هم به برخی استان ها داشته است. بنابراین به نظرم اگر آقای میرسلیم برای ریاست مجلس نامزد نشود یا کنار بکشد، شرایط برای آقای قالیباف بهتر و راحت‌تر از سایرین خواهد بود.

رأی رئیس مجلس نباید شکننده و لب مرزی باشد

 قبول دارید که تعدد نامزدهای ریاست، تعداد رای رئیس را کاهش می‌دهد و باعث شکننده شدن جایگاه او در مجلس و بروز چالش‌های بعدی در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد؟ 

اگر برای کرسی ریاست در روز رای گیری همچنان تعدد نامزد وجود داشته باشد، قطعا رای به رئیس مجلس لب مرزی و آرای او شکننده و جایگاهش متزلزل و سست خواهد بود.  بنابراین توصیه می شد دراین باره به توافق برسند و سایرین به نفع دو یا سه نفر کناربکشند و درباره سایر کرسی ها به توافق برسند. این کار باعث می شود میزان رای رئیس احتمالی بالاتر برود و اعتبار و جایگاه ریاست مجلس حفظ شود.

کاندیداهای اصولگرا به توافق خواهند رسید

به نظر شما این توافق چقدر محتمل است و اگرشکل بگیرد، چه افرادی گزینه‌های نهایی این رقابت خواهند بود؟

من خیلی امیدوارم که این توافق انجام بشود، چرا که این افراد از نظر درک سیاسی افراد آگاهی هستند و می‌دانند مجلس یازدهم باید با اقتدار بالایی آغاز به کار کند تا بتواند به مطالبات مردم پاسخ بدهد. مردم مطالبات و خواسته های زیادی دارند و با توجه به شرایط داخلی و خارجی، معتقدم این توافقات انجام خواهد شد و در نهایت دو یا سه نفر نهایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و این نمایندگان هستند که با رای خود رئیس را انتخاب خواهند کرد.

اصولگرایان بدون سهم خواهی منفی به توافق برسند

 در صورتی که این توافق شکل نگیرد، سهم‌خواهی و سهم‌دهی که در زمان انتخابات شکل گرفت و شورای ائتلاف هم به آن تن داد،ممکن است در انتخابات هیات رئیسه و ریاست مجلس هم تکرار شود؟

بعید می دانم این سهم‌خواهی دوباره تکرار شود. بیشتر امیدوار هستم توافقات اولیه شکل بگیرد و از تعدد نامزدها کاسته شود تا رئیس مجلس با اقتدار بیشتری با رای نمایندگان انتخاب شود و کار خود را آغاز کند. بنابراین به شکل گیری این توافق بدون سهم‌خواهی منفی امیدوار هستم تا مجلس یازدهم با قدرت بیشتری کارش را آغاز کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین