هیجان در بورس ممنوع!

گروه اقتصادی الف،   3990217067

هرچند شاخص‌ها و پیش‌بینی‌ها تکرار شرایط اردیبهشت سال ۹۴ را برای بورس پیش‌بینی نمی‌کنند اما کارشناسان هشدار می‌دهند رفتار معامله‌گران در بورس باید دور از هیجان، حساب‌شده و همراه با صبوری باشد.

هیجان در بورس ممنوع!

جام‌جم نوشت: بازار سرمایه که از هفته‌های گذشته رکوردشکنی‌های خود را آغاز کرده بود و در چند روز گذشته وارد رشدهای بیش از ۳۵ هزار واحدی شده بود، از دیروز وارد فاز اصلاحی شد و شاهد صف فروش در برخی از سهم‌ها بودیم. روز سه‌شنبه ‌بازار سرمایه روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و درنهایت شاخص کل با افزایش بیش از ۱۴۰۰ واحد معادل ۱۴ دهم درصد در عدد ۹۸۰ هزار واحد به کار خود پایان داد.

کارشناسان یکی از علت‌های متعادل شدن بازار را رشدهای شدید و افزایش بی‌وقفه قیمت سهام در هفته‌های گذشته می‌دانند ضمن اینکه شاخص کل با نزدیک شدن به عدد تاریخی یک میلیون واحد با مقاومت روانی مواجه شده است. توصیه کارشناسان به افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند این است که بازار بورس، ریسک‌هایی دارد و همواره با سود همراه نیست.

این در حالی است که فعالان باسابقه در بازار سرمایه، با توجه به آزمون و خطاهایی که قبلاً داشته‌اند این مسأله را به خوبی درک کرده‌اند و احتمال ضرر برای آنان کمتر از تازه‌واردان به این بازار است. لذا افراد تازه‌وارد که این روزها تعدادشان کم هم نیست باید ضررهای احتمالی را برای خود در نظر بگیرند.

امیدواریم به این روز بازنگردیم

21 اردیبهشت سال 94 تعدادی از سهامداران در خیابان حافظ و مقابل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند و با اعتراض نسبت به عملکرد مدیران بورسی، خواستار شناسایی و رفع عوامل ضرر دهی خود شدند. در آن روزها بورس روزهای پرفراز و نشیبی را طی می‌کرد و تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی مبنی بر این که رییس سازمان بورس باید استعفا بدهد اعتراض خود را به وجود رانت در بورس بیان کردند.

سهامداران مدعی بودند نوع عملکرد مدیریت بورس در تشدید ضرر سهامداران مؤثر بوده است. بعضی از تجمع‌کنندگان می‌گفتند، ارزش سرمایه آنها در بازار در یک یا دو سال اخیر به نصف کاهش یافته و دچار مشکل جدی شده‌اند.

اخیراً برخی کارشناسان مطرح می‌کنند دولت برای عرضه سهام خود در بازار سرمایه به وضعیت این بازار کمک کرده تا بتواند سهام خود را با قیمت بالاتر عرضه کند و پس از پایان عرضه سهام دولتی این بازار با ریزش واقعی روبه‌رو خواهد شد. البته شاخص‌ها و پیش‌بینی‌ها تکرار چنان روزها و سرنوشتی را برای بورس پیش‌بینی نمی‌کنند اما کارشناسان هشدار می‌دهند رفتار معامله‌گران در بورس باید دور از هیجان، حساب‌شده و همراه با صبوری باشد.

سودآوری بورس تضمینی نیست

برخی افراد به منظور افزایش سود بیشتر خانه مسکونی خود را فروختند و وارد بازار سرمایه کردند. این در حالی است که انتظار سود از بازار سرمایه با دلار و سکه تفاوت دارد.

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه سودآوری در بورس قابل تضمین نیست، تصریح کرد: کسانی که به تازگی وارد بازار سهام شدند باید به عوامل بنیادی سهام توجه کنند و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را که توصیه‌های بیهوده به سهامداران می‌دهند نادیده بگیرند.

وی افزود: سهامداران بورس با پس‌انداز خود وارد بازار سرمایه شوند و از ورود دارایی‌هایی مانند پول حاصل از فروش واحد مسکونی یا خودرو به منظور افزایش سود بیشتر خودداری کنند. کسانی که از دانش کافی برخوردار نیستند از امکانی که شرکت بورس تهران در سال‌های اخیر ایجاد کرده با عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند و به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نکنند.

به گفته صحرایی، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجربه عمل می‌کنند و بهترین سهام را در بهترین زمان خریداری و در بهترین زمان می‌فروشند. علاوه بر این اقدامات متنوع سازی و سبدسازی سهام را در برنامه کاری خود قرار می‌دهند تا سهامدار بیشترین بهره را ببرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران تاکید کرد: افراد برای درمان یک بیماری ساده ممکن است به 10 پزشک متخصص مراجعه کنند اما برای سرمایه‌گذاری بدون مشورت با افراد متخصص قصد دارند خودشان تصمیم بگیرند. برخی افراد برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز خود به جست‌وجوهای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی اکتفا می‌کنند. پیروی از توصیه‌های فضای مجازی به غیر از آسیب برای سهامداران بی‌اطلاع آورده دیگری برایشان نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه بازار بورس یک بازار کاملاً تخصصی است گفت: حضور مردم در بازار سرمایه نعمت است اما رفتار در این بازار با بازارهای دیگر تفاوت دارد. برای خرید و فروش سهام باید نسبت قیمت به فروش، سهام شناور، صنعتی که انتخاب می‌شود و عملکرد مالی سه‌ماهه و شش‌ماهه شرکت موردبررسی قرار گیرد اما برخی افراد به این موارد بی‌توجه هستند. در حالی که مشاوران شناسنامه‌دار زیر نظر سازمان بورس آماده پاسخگویی به تازه‌واردهای بورس هستند.

صحرایی به توضیح بازار شفاف بورس پرداخت و تصریح کرد: این بازار نقد شوندگی بالایی دارد و فعالیت کارگزاری‌ها زیر نظر است و افراد به راحتی پول خود را در اختیار کارگزاری‌ها برای خرید و فروش سهام قرار دهند اما باید توجه داشت تضمینی برای کسب سود در بازار سرمایه نیست. برای کسب سود افراد باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند و صورت‌های مالی سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله شرکت‌ها را برای خرید سهم بررسی می‌کنند.

وی تاکید کرد: در بورس تهران 355 شرکت در 40 صنعت مختلف حضور دارند که بورس تهران را به یکی از بهترین بورس‌ها تبدیل کرده است. این شرکت‌های سودده در زمان اجرای اصل 44 قانون اساسی وارد بورس شدند و اکنون از این بازار بی‌نظیر همه مردم بهره می‌برند.

توجه به روند بازار را به رشد رسانده است

فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قطعا دولت برای اینکه زمینه مناسبی برای فروش سهام خود فراهم سازد، نیازمند رونق بورس است تصریح کرد: با توجه به شروع عرضه یکی از صندوق‌ها و نزدیکی سایر عرضه‌ها، برنامه دولت برای تداوم رشد بازار سرمایه جالب توجه است. در کل این موضوع سبب شد تا با وجود مثبت بودن شاخص کل، شاخص هم‌وزن که شاخصی از رفتار همه شرکت‌ها بدون توجه به ارزش بازار آن‌ها است، منفی معامله شود.

به گفته وی، بایستی توجه داشت که بازده بورس از ابتدای سال از مرز 90 درصد عبور کرده است که برای 45 روز بازده اهمیت زیادی دارد. سرمایه‌گذاران با تجربه و نو سرمایه‌گذاران توجهی به ارزش ذاتی و تحلیل ندارند، بلکه بر‌اساس رفتار پول تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس بورس معتقد است، رفتارهای بدون پیش‌بینی تشدید شده و اکنون رفتار غالب greater fool  یا احمق بزرگ‌تر است. بدین معنا که سرمایه‌گذاران اذعان دارند که بازار گران است، اما از آنجا که روند صعودی است، بهترین تصمیم را همراهی با روند می‌دانند و این موضوع سبب تشدید رشد بازار شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین