وزیر دفاع آمریکا: طالبان به تعهداتش عمل نمی‌کند

گروه جهان الف،   3990217056

وزارت دفاع آمریکا با ادعای عمل نکردن طالبان به تعهداتش ذیل توافق با واشنگتن، از دولت افغانستان خواست تا از طریق گفت‌وگو با این گروه، درخصوص بندهای توافق پیشرفت حاصل کند.

به گزارش فارس، همزمان با افزایش حملات گروه طالبان به برخی پایگاه‌های نظامی در افغانستان و بن‌بست سیاسی تشکیل دولت در این کشور، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز به اتهام‌زنی علیه طالبان پرداخت.

اسپر بامداد امروز (چهارشنبه) طی نشست خبری در پنتاگون مدعی شد که طالبان به تعهداتی که در توافق سال جاری با آمریکا امضا کرده، پایبند نیست و دولت افغانستان را نیز به ادعای مشابه متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پایبندی طالبان به تعهداتش اظهار داشت: «گمان نمی‌کنم پایبند باشند».

رئیس پنتاگون همچنین گفت که معتقد است دولت افغانستان نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کند. این در حالی است که دولت کابل بخشی از توافق آمریکا و طالبان نیست.

اسپر در ادامه افزود: «دولت افغانستان و طالبان باید گرد هم جمع شوند و درباره مفاد ذکر شده [در توافق] پیشرفت‌هایی حاصل کنند».

خبرگزاری رویترز بر اساس داده‌هایی که جمع‌آوری کرده، مدعی است گروه طالبان در زمان ۴۵ روزی که از امضای توافق با آمریکا می‌گذرد (توافقی که زمینه خروج نظامیان آمریکایی را از فغانستان فراهم می‌کند)، بیش از ۴۵۰۰ حمله در این کشور انجام داده است.

دولت آمریکا حدود دو ماه پیش و از قریب به ۱۹ سال جنگ با طالبان در افغانستان، در شکستی ضمنی، مجبور به امضای توافق صلح با این گروه شد. واشنگتن در این توافق متعهد شده است که به حملات علیه طالبان پایان داده و به مرور نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف از بین بردن طالبان به افغانستان حمله کرد، اما امروز بخش بزرگی از افغانستان هنوز تحت کنترل این گروه است.