مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه رمضان + تصاویر

گروه فرهنگی الف،   3990217038

در این گزارش با برخی سریال‌های ماندگار و نوستالژیک تلویزیون در ماه رمضان آشنا می‌شوید.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه رمضان + تصاویر
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که بینندگان تلویزیون با آغاز‌ ماه مبارک رمضان، بعد از افطار مخاطب سریال ها و مجموعه‌های دیدنی و مناسبتی هستند. در این سال‌ها برخی از سریال‌ها بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفتند و در یاد‌ها ماندگار شدند. در ادامه این گزارش، بعضی از این سریال‌های نوستالژیک را با هم مرور می‌کنیم:

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «گمگشته» به کارگردانی رامبد جوان

رامبد جوان در ماه رمضان سال ۱۳۸۰ سریال «گمگشته» را برای شبکه ۳ ساخت.

«گمگشته» ماجرای فرد مومنی بود که در شرکتی معتبر کار می‌کرد. چند نفر از خلافکاران او را می‌دزدند تا از خانواده‌اش اخاذی کنند، اما سارق که با مادرش زندگی می‌کند، شباهت خیلی زیادی به او دارد. آتیلا پسیانی در این سریال در دو نقش بازی کرد.

سریال «خانه به دوش» به کارگردانی رضا عطاران

رضا عطاران در سال ۱۳۸۳ با سریال «خانه‌به‌دوش» در شبکه ۳ کارگردانی کرد. آقا‌ماشاءالله با بازی حمید لولایی، دستفروشی ساده‌دلی بود که سعی داشت از راه‌ حلال روزی به‌دست آورد ولی در گذراندن زندگی خود و خانواده‌اش دچار مشکل می شد. مریم امیرجلالی و علی صادقی از دیگر بازیگران این سریال بودند.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

«متهم گریخت» و باز هم عطاران  

عطاران در ادامه ساخت سریال‌های کمدی در ماه رمضان «متهم گریخت» را با بازی سیروس گرجستانی ساخت. قصه این سریال از این قرار بود که هاشم و خانواده‌اش در شهرستان زندگی ساده‌ای داشتند. تا اینکه دختر دانشجویش (لیدا فتح‌اللهی) در تهران برای او شغلی پیدا کرد و هاشم به ناچار به تهران مهاجرت کرد و ماجراهای زیادی برایش اتفاق افتاد.

سریال «زیر زمین» به کارگردانی علیرضا افخمی

علیرضا افخمی سریال «زیر زمین» را کارگردانی کرد؛ در این سریال فتحعلی اویسی، ابوالفضل پورعرب، بهاره رهنما، مهتاج نجومی، سروش صحت، رضا توکلی، مرجانه گلچین و مهران رجبی بازی می‌کردند.

در این سریال سه دوست با سند جعلی یک زمین را به یک فرد سرمایه‌دار می‌فروشند و از او کلاهبرداری می‌کنند. اما یکی از آن‌ها پول‌ها را می‌گیرد و قصد دارد تا سهم دو نفر دیگر را هم برای خود بردارد. او پول‌ها را در زیرزمین یک خانه قدیمی پنهان می‌کند و خودش در راه بازگشت تصادف می‌کند و فلج می‌شود و بعد از آن دو نفر دیگر بر سر یافتن پول‌ها رقابت می‌کنند...

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «صاحبدلان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی سریالی با عنوان «صاحبدلان» را برای شبکه یک ساخت که علاوه بر قصه گیرایش با حضور بازیگرانش یکی دیگر از وزنه‌های قدرت سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون است.

این سریال زندگی پیرمردی صحاف به نام سیدخلیل صحاف‌زاده را روایت می‌کند که با ورود قرآنی برای صحافی به خانه‌اش، به همراه نوه‌اش دینا وارد ماجرا‌هایی می‌شود که از داستان پیامبران در قرآن الهام گرفته شده است.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی

حسن فتحی سریال «میوه ممنوعه» را برای شبکه دو ساخت. این سریال با بازی علی نصیریان، هانیه توسلی، امیر جعفری، طناز طباطبایی و گوهر خیراندیش تبدیل به یکی از ماندگار‌ترین سریال‌های تلویزیون شد.

ساختار شکنی این سریال در روایت قصه پیرمردی مذهبی که عاشق دختری جوان شد، یکی از دلایل اقبال مخاطبان به این سریال بود. «حاج یونس» میوه ممنوعه قطعا یکی از کاراکتر‌های ماندگار ماه رمضانی تلویزیون محسوب می‌شود.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی

«او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی و با بازی بهاره افشاری، حسن جوهرچی، مریم کاویانی و ثریا قاسمی از شبکه دو سیما پخش شد.

علیرضا افخمی در این سریال ماجرای دختری به نام فرشته را روایت می‌کند که در یک سانحه رانندگی حافظه خود را از دست می‌دهد و به ناچار وارد زندگی یک خانواده پنج‌نفری می‌شود. در نهایت مشخص می‌شود که او شیطان بوده است.

این یکی از اولین سریال‌های ماورایی بود که به موضوع فرشته و شیطان پرداخت و آن‌ها را در قالب کاراکتر نشان داد. شاید این نخستین بار بود که در تلویزیون جدال میان شیطان و فرشته در قالب یک سریال تلویزیونی به تصویر کشیده شد.

چند سال بعد سریال «اغما» هم ساخته شد تا تجربه پرداختن به شیطان در یک سریال تلویزیونی دیگر تکرار شود.

این سریال سی‌قسمتی را سیروس مقدم سال ۱۳۸۶ ساخت. داستان ماجرا‌های دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می‌کرد که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به‌دلیل جراحی‌های موفقیت‌آمیزش روی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه‌طلایی مشهور است. تا اینکه با ورود کاراکتر «الیاس» با بازی حامد کمیلی به زندگی اش اتفاقاتی برای دکتر پژوهان می‌افتد که مسیرش را عوض می‌کند.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهر هادی

منوچهر هادی کارگردان سریال «دل» چند سال پیش سریال خداحافظ بچه را برای ماه مبارک رمضان کارگردانی کرد.

آ‌تیلا پسیانی، بهاره رهنما، شهرام حقیقت دوست، مهراوه شریفی نیا، بهنوش بختیاری، ناصر گیتی جاه و شهین تسلیمی بازیگران این سریال بودند.

«خداحافظ بچه» روایتگر داستان زوجی خوشبخت است که در آ‌رزوی تولد فرزند به سر می‌برند و در این میان وقوع اتفاقی غیرمنتظره زندگی آرام این زوج را به هم می‌ریزد. این دو با انجام آزمایش در می‌یابند مشکل ناباروری دارند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرند سرپرستی کودکی را برعهده بگیرند.

سریال «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران

رضا عطاران بعد از موفقیت خانه به دوش و متهم گریخت، سراغ ساخت سریال بزنگاه رفت.

حمید لولایی، علی صادقی، غلامرضا نیکخواه، مرجانه گلچین، محمود بهرامی و سوسن پرور در این سریال بازی کردند.

سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» به کارگردانی علیرضا افخمی

سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» به کارگردانی علیرضا افخمی از شبکه سه پخش شد. داریوش فرهنگ، رضا توکلی، شهنام شهابی، پردیس افکاری، شبنم قلی خانی، مهدی سلوکی، پریناز ایزدیار و نفیسه روشن بازیگران این سریال بودند.

این سریال درباره امیر حسین کارمند یک شرکت وارداتی داروست که در جریان سرقت اموال شرکت درگیر ماجرا‌هایی می‌شود. «پنج کیلومتر تا بهشت» مضمونی اجتماعی دارد و به موضوعات دینی و اخلاقی می‌پردازد.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی

سریال «دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با بازی هومن برق نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، الناز حبیبی، جواد عزتی، محمدرضا شیرخانلو و یاس نوروزی از شبکه یک پخش شد.

سریال دودکش درباره دو خانواده است که زندگی ساده‌ای دارند و یک قالیشویی را اداره می‌کنند، اما هر بار ماجرا‌ها و مسایلی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد؛ مثلاً کارگاه شان پلمب می‌شود و یا ماشینشان توسط پلیس توقیف می‌شودو از جهت دیگر داماد آن‌ها نصرت مسائل مالی اش به دیوار خرده است و ...

سریال «پنجمین خورشید» به کارگردانی علیرضا افخمی

حمید گودرزی، شبنم قلی‌خانی، مریم کاویانی، انوشیروان ارجمند، مهدی سلوکی، شهرام قائدی و مهوش صبرکن در این سریال بازی می‌کردند.

خلاصه داستان: «مهدی» و «همایون» دو دوست هستند که در سال ۶۵ در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند. آن‌ها به شکلی اتفاقی عتیقه‌ای منحصر به فرد می‌یابند که قابلیت سفر در زمان را دارد. مهدی همراه عتیقه ۲۳ سال در زمان سفر می‌کند و در سال ۸۸ در تهران امروز خود را می‌یابد. او که با پدیده‌های جدید و دور از ذهن روبه‌رو شده، دلبسته دختری به نام هما می‌شود.

سریال «جراحت» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور

سریال جراحت به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور با بازی امین تارخ روی آنتن شبکه سه رفت. «جراحت» داستان دو برادر است که فرزندانشان قرار است با یکدیگر ازدواج کنند، اما درگیر مشکلات بسیاری می‌شوند.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

«دردسر‌های عظیم» یک و دو

سریال «دردسر‌های عظیم ۱ و ۲» ساخته برزو نیک نژادرا هم می‌شود از سریال‌های موفق تلویزیون که برای ماه رمضان تدارک دیده شده بودند، دانست. این سریال با حضور جمع زیادی از بازیگران محبوب از جمله «جواد عزتی»، «الناز حبیبی» و «مهدی هاشمی» به سرعت به یکی از سریال‌های ماندگار و محبوب تلویزیون در بین مخاطبان تبدیل شد.

سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم

«مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم و «زیرپای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هر دو در یک سبک و سیاق در سال‌های ۹۳ و ۹۶ از شبکه یک سیما پخش شدند. پریوش نظریه با بازی در این دو سریال شخصیت زنان محکمی را به تصویر کشید که مردانه و به تنهایی بار یک زندگی را به دوش می‌کشند.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «در مسیر زاینده‌رود» به کارگردانی حسن فتحی

حسن فتحی سریال «در مسیر زاینده رود» را کارگردانی کرده است. مهدی سلطانی، مسعود رایگان، حسین محجوب، مهرانه مهین ترابی، اشکان خطیبی، مهدی باقربیگی و بهنوش طباطبایی در این سریال بازی کردند.

«در مسیر زاینده‌رود» داستان مهران سارنگ (با بازی اشکان خطیبی) فوتبالیست جوان و با آتیه تهرانی است که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه تاسیس به اصفهان سفر می‌کند و طی تصادف با مسعود مصیب (با بازی مهدی باقربیگی) جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر و سبب مرگ او می‌شود و ...

سریال «شکرانه» به کارگردنی سعید سلطانی

سعید سلطانی سریال «شکرانه» را برای شبکه پنج کارگردانی کرد. در این سریال پوریا پورسرخ و فرهاد قائمیان نقش‌های اصلی را به عهده داشتند.

خلاصه داستان: حامد جوانی است تحصیل کرده که اعتقاد به کار و تولید و تلاش دارد. او در میانه راه پر فراز و فرودی که در تأسیس یک کارگاه تولیدی فراروی او گسترده شده، در تنگنای اقتصادی کمکی را از پدرش می‌پذیرد اما بزودی در می‌یابد که این پول متعلق به فرد دیگری است که پدرش به او مدیون است.

سریال «مثل هیچکس» به کارگردان عبدالحسین برزیده

این سریال به کارگردانی عبدالحسین برزیده روی آنتن شبکه دو رفت. حسین یاری، پرویز پورحسینی، پروانه معصومی، مهران رجبی، اصغر همت، رامین راستاد، جواد عزتی، حمید ابراهیمی، شاهرخ استخری، نفیسه روشن بازیگران آن بودند.

داستان آن درباره خانواده‌ای پرفرزند است که پدرشان فوت می‌کند و پسر بزرگتر، مسئولیت خانواده را به عهده می‌گیرد. اما با پیش کشیده شدن مسائل مادی، اتفاقاتی برای برادر‌ها پیش می‌آید که اتحاد میان آن‌ها از بین رفته و در نهایت با فوت مادر، فرزندان با حسرت تمام به فضای قبلی باز می‌گردند.

مروری بر سریال‌های ماندگار تلویزیون در ماه مهمانی خدا/ کدام کارگردان رکورددار ساخت سریال رمضانی است؟

سریال «سه دونگ سه دونگ» به کارگردانی شاهد احمدلو

شاهد احمدلو سریال «سه دونگ سه دونگ» را برای شبکه پنج کارگردانی کرد. این سریال با حضور سیروس گرجستانی، محمد کاسبی، مرجانه گلچین، جواد عزتی، یوسف صیادی، داریوش سلیمی، عباس جمشیدی‌فر، اشکان اشتیاق، نادیا دلدار گلچین، بیژن پیشدادی، گیتی معینی، سیروس میمنت، ساقی زینتی و مریم معصومی روی آنتن رفت.

خلاصه داستان: نصرت عشقی سال‌هاست در یکی از محلات قدیمی تهران، نانوایی سنگگ دارد و به اتفاق سه پسرش مسعود، محمود و منصور آنجا را اداره می‌کند. اما تنها سه دونگ از مغازه به نام اوست و سه دانگ دیگر، متعلق به شریک و دوست قدیمی‌اش است که ۱۰ سال قبل از ایران مهاجرت کرده و اکنون در ایتالیا زندگی می‌کند. پرویز پس از سال‌ها به ایران می‌آید تا سه دانگ سهم خود را بفروشد. نصرت که برای این نانوایی رنج و زحمت زیادی کشیده است، در تلاش است تا پولی جور کند و سه دانگ پرویز را خودش بخرد، اما در این میان، ماجرا‌هایی پیش می‌آید که زندگی او و خانواده‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها نیز تصمیم می‌گیرند تا به خارج مهاجرت کنند؛ تا اینکه...

«مادرانه» و «برادر» جواد افشار را هم می‌توان در لیست سریال‌های ماندگار تلویزیون در سال‌های اخیر جای داد. مادرانه با بازی لعیا زنگنه، مهدی سلطانی، شقایق فراهانی، عباس غزالی و هستی مهدوی فر از آنجا که روایتی عاشقانه و بازیگران توانایی داشت توانست در میان مخاطبان گل کند. «برادر» هم که تلفیقی از موضوعاتی چون بنیان خانواده و روابط خانوادگی، قاچاق و عشق بود با تکیه بر بازیگران محبوبی چون حسن پورشیرازی، گلاره عباسی، پوریا پورسرخ، حسین یاری و سوگل طهماسبی توانست ماندگار شود.

با نگاه به این آثار، در می یابیم که بیشترین اثر رمضانی را علیرضا افخمی ساخته است. او چهار سریال مناسبتی برای این ماه مبارک ساخته و پس از او عطاران با سه سریال و فتحی و لطیفی هر یک با دو سریال به ترتیب دوم و سوم هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین