روحانی: می‌توانیم رفتارمردم ایران را در فشار کرونا در اخلاق جوامع ثبت کنیم

گروه جهان الف،   3990216146 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور گفت: مردم ما بهترین تاب‌آوری را در برابر فشار کرونا از خود نشان دادند و می‌توانیم آن را در اخلاق جوامع ثبت کنیم، در حالی که در برخی کشورها ناچار شدند از سلاح استفاده کنند تا ما مانع خروج مردم از خانه‌ها شوند.

روحانی: می‌توانیم رفتارمردم ایران را در فشار کرونا در اخلاق جوامع ثبت کنیم

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در آیین بزرگداشت روز معلم گفت: روز خوبی برای من بود به دلیل اینکه در این هفته بسیار مبارک معلم، فرصتی شد تا نظرات برخی از معلمین عزیز و برخی از مسئولین را از نزدیک یا از طریق ویدئو کنفرانس استماع کنیم و وزیر آموزش و پرورش اینجا حضور داشتند و شنیدند و حتماً در حد توان و امکان‌مان موارد مورد نظر معلمین عزیز را دنبال خواهیم کرد.

**معلمان جایگاه والایی دارند

روحانی اظهار داشت: معلمان جایگاه والایی دارند و اگر کشوری سعادتمند شود و بتواند مراحل رشد را طی کند ریشه آن به کلاس درس و مدرسه برمی‌گردد.

وی با اشاره به آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان در شرایط پیش آمده ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: این گونه آموزش‌ها حتماً جای کلاس و محیط مدرسه را نمی‌تواند پر کند.

رئیس جمهور گفت:‌هم‌کلاسی و هم‌درس بودن در طول زندگی برای همه ما باقی می‌ماند و فضای مجازی و صداوسیما تنها می‌تواند بخشی از خلاء آن را پر کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما علاوه بر ویروس کرونا، فشار تحریم را هم داشتیم، اما مردم ما بهترین تاب آوری را از خود نشان دادند و می‌توانیم در اخلاق جوامع، این اخلاق ملت خودمان را ثبت کنیم.

**در برخی کشورها از سلاح برای ممانعت از خروج مردم از خانه ها استفاده شد

روحانی گفت: ما می توانیم رفتار مردم خود را مقایسه کنیم با رفتار سایر کشورها؛ در حالی که در برخی کشورها ناچار شدند از سلاح استفاده کنند تا ما مانع خروج مردم از خانه ها شوند.

روحانی ضمن اشاره به اینکه علاوه بر این ویروس(کرونا) مردم ما فشار تحریم را هم به همراه داشتند و مقاومت و تاب آوری از خودشان نشان دادند گفت: به نظر من ما در اخلاق جوامع و ملت‌ها این را می توانیم ثبت کنیم که در دوران فشار کرونا شرایط اخلاقی مردممان را با سایر ملت ها مقایسه کنیم.

وی افزود: شما دیدید چه شرایطی برای کشورهای مختلف پیش آمد و برخی از کشورها ناچار شدند از ارتش و سلاح استفاده کنند تا نگذارند مردم از خانه هایشان خارج شوند تا بتوانند آن قرنطینه را اعمال کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در کشورمان اصلاً نیازی به توپ تانک نداشتیم و به راحتی با مردم حرف زدیم و مردم عزیز ما با فرهنگ بلندشان صدا را به خوبی شنیدند، اظهار داشت: اگر روند کرونا در ایران را نگاه کنیم روزهای اوج این ویروس در کشور ما تقریبا هفته آخر اسفند و دو هفته اول فروردین است و به طور تقریبی ما سه هفته اوج داشتیم و بعد با ملایمت این بیماری به سمت تثبیت حرکت می‌کند.

**هنوز راه زیادی در پیش داریم تا از این ویروس بگذریم

وی در عین حال ادامه داد: البته هنوز راه زیادی در پیش داریم تا از این ویروس بگذریم؛ اگر به معنای این باشد که به این زودی برای این ویروس پایانی هست؛ اما علی‌القاعده آنچه که گفته می‌شود و شاید درست باشد اینکه تا زمانی که به طور دقیق یک داروی دقیقی برای درمان این ویروس پیدا نشود و واکسن در اختیار بشر قرار نگیرد شاید ما هفته ها و ماه ها گرفتار این مسئله باشیم.

روحانی با بیان اینکه مردم ما تاکنون امتحان خوبی را از خودشان نشان داده‌اند گفت: چه در روزهای پیک و در روزهای بسیار سخت و چه حالا در روزهایی که مقداری شرایط بهتر شده و این شرایط بهتر هم عمدتاً از آنِ کادر پزشکی و درمانی ما و بالاتر، از آنِ مراعات مردم عزیز ما است که این فاصله گذاری ها را مراعات کردند و دستورالعمل ها را مورد توجه قرار دادند و مقداری از پیک و روزهای سخت فاصله گرفتیم.

رئیس‌جمهور افزود: در این روزهای سخت که هنوز هم ادامه دارد کار بزرگی هم در این ایام انجام گرفت. اولین گروهی که این بار را برعهده گرفتند پزشکان و پرستاران و کادر درمانی بود که کار سنگینی را بر دوش گرفتند و کار عظیمی را انجام دادند و بعد از آن آنهایی بودند که شرایط زندگی را برای مردم تا حدی آسان کردند.

روحانی ادامه داد: اینکه در فروشگاه‌های مواد غذایی و موارد مربوط به بهداشت مردم و ضدعفونی‌ها بعد از چند روزی که مقداری مشکلات داشتیم و توانستیم از آن عبور کنیم مربوط به کار و تلاش همه کارگاههای کشور بود. همه کشاورزان، همه کارگران، همه کسبه، فروشگاهها و همه راننده ها. اگر این راننده‌های پرتلاش نبودند و اجناس را به سهولت از بندرگاه ها به ذخایر و انبارهای ما نمی رساندند دچار مشکل می شدیم.

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش و کوشش کردند و خلبانان و کادر پروازی ما که در روزهای سخت به کشورهایی رفتند که لازم بود وسایل درمانی و کیت‌های تشخیص منتقل شود همه تلاش کردند گفت: ملت ما به صحنه آمدند و آنهایی که در اقتصاد و زندگی مردم وارد شدند و توانست اقدام بسیار بزرگی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بعد نوبت دانش پژوهان و عزیزانی بود که در شرکت های دانش بنیان وارد عمل شدند، تصریح کرد: اینکه ما توانستیم کیت تشخیص را بعد از مدتی خودمان بسازیم و کیت پادتن را خودمان در اینجا درست کنیم و الحمدالله امروز کیت آنتی بادی را صادر می‌کنیم،کار بزرگی است که ملت ما انجام داده است.

روحانی با اشاره به اینکه در جلسه هیئت دولت یکی از وزرا اجازه خواست که n۹۵ را ما صادر کنیم و من به وزیر بهداشت و درمان گفتم که شما نیاز های تان را مشخص کنید و برای روزهای آینده تا هر زمانی که لازم دارید پیش بینی کنید و ما اضافه آن را صادر کنیم.

**در وسایل ضد عفونی کننده همان هفته‌های اول قدرت صادرات پیدا کردیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در وسایل ضد عفونی کننده همان هفته‌های اول قدرت صادرات پیدا کردیم اظهار داشت: بخش دیگری از کار ما کار معلمین و آموزش و پرورش برای مسئله دانش‌آموزان ما بود. به ظاهر که نگاه می کنیم می گوییم بوسیله سامانه شاد بچه ها از درس عقب نمی افتند.مسئله درس خیلی مهم است اما اگر ارتباط فضای مجازی و معلم و شاگرد نبود، ببینید که به این بچه‌ها چقدر سخت می گذشت.

روحانی با بیان اینکه دو ماه و نیم است که بچه‌ها هم نمی‌توانند تفریح درست و حسابی داشته باشند و نه می توانند در مدرسه باشند و نه می توانند سفر داشته باشند، گفت: فضای مدرسه نشاط فراوانی برای بچه ها دارد و بچه ها می توانند در آن فضا هم یادگیری ها و هم رفاقت ها را داشته باشند و هم محیط مناسبی برای زندگی باشد و در خانه ماندن کار ساده ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه آموزش بخشی مربوط به علوم پایه می‌شود، گفت:  علوم پایه‌ای که بچه‌ها باید یاد بگیرند و پایه علوم آنها در آینده است همه یادگیری‌های آنها. پایه‌های آموزشی حالا در ریاضیات، علوم و مسایل اجتماعی است، فرقی نمی‌کند همه دانش هایی که نیاز داریم باید در کلاس درس در دبستان یا در دبیرستان در بخش‌های مختلف، پایه‌های مختلف آموزشی، یاد بگیرند.

روحانی تصریح کرد:  زبان فارسی خیلی مهم است. این زبان را خیلی خوب باید یاد بگیریم، این زبان وسیله اتصال ما با دنیای گذشته است و با تاریخ، با گذشتگان، با کتب و با علوم. زبان خیلی مهم است و همچنین با ارتباط برقرار کردن با جامعه، نحوه گفتار، نحوه سخن گفتن، نوشتن هم همین است این را هم در داخل زبان فارسی می‌آوریم.

وی بیان داشت: خیلی‌ها هستند که در زندگی تا آخر عمر، حق خودشان را نمی‌توانند بگیرند، بخاطر اینکه بلد نیستند خوب بنویسند. در دل حرف مهمی دارند، ممکن است با زبان هم بتوانند منتقل کنند، ولی اگر بخواهند روی یک نامه‌ای بیاورند یک دادنامه‌ای را تنظیم کنند، نمی‌خواهم بگویم برای دادگاه برای هر کجا و از حق خودشان دفاع کنند، نمی‌توانند بخاطر ضعف در قلم و این زبان فارسی به معنی خوب نوشتن، خوب خواندن، خوب آموختن به زوایای یک زبان آشنا شدن، وقتی آدم به زوایای یک زبان آشنا نیست، نمی‌تواند از متون گذشته یا متون فعلی به خوبی بیاموزد.

**یادگرفتن یک زبان خارجی بسیار مهم است

رئیس جمهور تصریح کرد: پس زبان فارسی در کنار علوم پایه و یادگرفتن یک زبان خارجی بسیار مهم است. دانش‌آموز ما وقتی دوران دبستان که به نظر من زبان در دوره دبستان بهتر می‌شود آموخت تا دبیرستان ولی هر زمانی که مناسب است این وابسته به گروه متخصصین ماست که آنها نظر بدهند، یک زبان را یاد بگیرد، وقتی دیپلم‌اش را گرفت و از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و آمد بیرون یک زبان بلد باشد. حالا این زبان خارجی هر چه می‌خواهد باشد، به طور معمول دو زبان را در دوره مدرسه به بچه‌ها یاد می‌دهیم، یکی زبان عربی است و یکی زبان انگلیسی یا زبان دیگری است.

وی ادامه داد: ولی وقتی تمام می‌شود، همان فارسی‌اش را بلد است. نه زبان دیگری بلد است بنویسد و نه بلد است تکلم کند و حرف بزند و این یک نقص بزرگ در آموزش و پرورش ما است این را باید حل کنیم. باید دانش آموز ما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، فارسی را که خوب یاد بگیرد، زبان مادری خودش است، یک زبان دیگر هم باید یاد بگیرد این کمک می‌کند به زندگی و مهارت‌اش. این چیزی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

روحانی اضافه کرد: حالا سبک آموزش ایراد دارد، در نحوه القاء این زبان مشکل داریم، هر چه است باید حل کنیم. این مهم نیست که چند ساعت به دانش‌آموز درس می‌دهیم مهم این است وقتی دیپلم‌اش را گرفت و آمد بیرون، بتواند با یک زبان غیرفارسی حرف بزند و بنویسد. در یک حد متوسطی بتواند یاد بگیرد. این یکی از کارهایی است که باید در آموزش و پرورش ما حل شود و روی آن بیشتر کار کنید و تکمیل کنید آن راهی که تا حالا طی کردید. ان‌شاء الله کامل‌تر شود.

وی با تاکید بر اینکه مسأله بعدی یک مهارت است وقتی دانش‌آموز دوران متوسطه را تمام می‌کند یک مهارت و یک کار و شغلی را باید بلد باشد، گفت: غیر مهارت‌های عمومی که معلوم است در مدرسه به بچه‌ها یاد می‌دهد و همه آنها ارزشمند است اما یک مهارت تخصصی در یک رشته و کاری، بتواند یک شغلی و مهارت خاصی داشته باشد این هم باید جزو مدرسه باشد.

**در دنیای امروز سواد مجازی مهم است

وی اضافه کرد: در دنیای امروز سواد مجازی مهم است و همه بچه‌ها باید سواد مجازی داشته باشند. اصلاً علم در دنیای امروز بدون سواد مجازی تقریباً امکان‌پذیر نیست. این سواد مجازی است که شما به وسیله یک تبلت و یک موبایلی که دست طرف است، می‌توانید با دنیا و علم و دانش و کتاب‌های مختلف در تماس باشید.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: سواد مجازی بسیار مهم است و جزو علومی است که باید در دبستان و دبیرستان به گونه‌ای طرف خوب بیاموزد و یاد بگیرد اینها جزو مواردی است که به نظر من در کار یک دانش‌آموز و در پایان دبستان و دبیرستان از دانش‌آموزان عزیز ما داشته باشیم. البته می‌توانیم از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم. دنیا در این زمینه تجربیات خوبی دارد و باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم و بتوانیم به یک نقطه مطلوب برسیم. ان‌شاء الله.

روحانی تصریح کرد: اما اینکه برخی از معلمین عزیز ما گفته‌اند که مشکلاتی در زندگی معلمین است، حتماً این گونه است، البته همه تلاش ما این بوده از سال اول یعنی از سال 92 از اواسط 92 که کار را آغاز کردیم و دولت یازدهم شروع و فعال شد، همیشه این دغدغه را داشتیم که مشکلات کارمندان را به طور عام و معلمین و کارگران را به طور خاص حل کنیم و هر سال تلاش ما این بوده که به اندازه تورم حقوق را بالا ببریم در سال‌های اول خوب توانستیم این کار را بکنیم و بیش از تورم بالا بردیم.

**سال گذشته دست و بال ما بسته بود​

وی گفت: سال گذشته دست و بال ما بسته بود یک مقدار پایین‌تر و امسال هم ممکن است مقداری پایین‌تر بخاطر شرایط شدید تحریم و اگر این شرایط شدید تحریم در سال ۹۷ و ۹۸، نبود و امسال هم مبتلا هستیم، حتماً شرایط ما فرق می‌کرد اما در عین حال همه تلاش‌مان را انجام دادیم اینکه وزیر آموزش و پرورش گفتند برای مسأله مسکن معلمین فکر می‌کند، کار بسیار مهمی است مسکن بسیار اهمیت دارد، مسکن هم آرامش در زندگی است و هم یک سرمایه برای روز مبادا است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بنابراین مسکن خیلی مهم است و باید این تلاش انجام بگیرد، باز هم به وزیر راه و شهرسازی در این زمینه تأکید خواهم کرد و این کاری است که باید انجام بگیرد. حق معلمین است که شرایط بهتر در زندگی داشته باشند تردیدی ندارم.

وی اظهار داشت: از این طرف معلمین عزیز ما بدانند در حد توان‌مان کار و تلاش کردیم که فشار در زندگی آنها کمتر شود و ان‌شاء الله امیدوارم باز هم بتوانیم در همین سال 99 که هستیم در مسأله رتبه‌بندی اقدام بزرگی کردیم در دولت یازدهم و دوازدهم باز هم ادامه خواهیم داد و ان‌شاء الله امیدواریم مشکلات معلمین کمتر شود با تلاش‌هایی که خودشان انجام می‌دهند با تلاش‌هایی که ما انجام می‌دهیم.

**زنگ ورزش را خیلی سطح پایین می‌گیریم در حالی که سلامت بسیار مهم است

روحانی بیان داشت: بر این نکته هم تأکید کنم که در مدرسه یکی از مسایل مهم، مسأله سلامت دانش‌آموزان است در این ایام بیشتر توجه داریم. مثلاً‌ زنگ ورزش را خیلی سطح پایین و ساده می‌گیریم در حالی که مسأله سلامت بسیار مهم است یک بخشی از سلامت هم همین ورزش است و یک بخش ورزش را هم یاد گرفت.

وی گفت: نمی‌خواهم بگویم ورزش‌های تخصصی و قهرمانی، ولی آموزش و سلامت و فعال بودن اینکه وزیر گفتند روی مسأله چاقی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری و کار کردیم، مسأله سلامت بسیار مهم است. این غربالگری که شما در آغاز سال انجام می‌دهید خیلی مهم و اهمیت دارد برای بچه‌های عزیز ما مشکلی است ممکن است در سن ۶ متوجه بشویم ظرف یک سال هم حل شود اگر متوجه نشویم ممکن است تبدیل شود به یک بیماری مزمن و مشکل درست کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: بنابراین باید کار بزرگی در زمینه سلامت انجام دهیم مخصوصاً این ایام که با یک اپیدمی مواجه شدیم؛ در این زمینه‌ها هم باید آموزش بهتری به دانش‌آموزان عزیز بدهیم؛ کرونا اگر خدای ناکرده بخواهد برای مدتی ادامه پیدا کند، بچه‌ها باید کاملاً بیاموزند چه کار کنند؛ فاصله‌گیری اجتماعی چیست؟ دستورالعمل‌های بهداشتی چیست؛ این هم جزو موارد مورد تأکید است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۷۵۹۹۱۸:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
حیف که شما لیاقت این نجابت مردم را ندارید.
ناشناس۱۴۳۷۶۵۰۱۹:۱۵:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بد نیست بعد از کلاس برجام دو واحد هم رفتار شناسی ملت را بخوانیم
ناشناس۱۴۳۷۷۱۴۲۰:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اصولگرای اصلاح طلب که همه را دیوانه کرده با حرفاش
ناشناس۱۴۳۷۸۰۲۲۲:۰۴:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
واقعا خجالت هم نمیکشین هر روز دروغ به مردم میگین
ناشناس۱۴۳۸۱۲۵۰۸:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
۱ میلیارد یورو ذخیره ارزی که برداشت شد کجاست؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۳۸۱۳۱۰۸:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
در طول عمرت تابحال مردم را از نزدیک در کوچه و بازار دیده ای؟
علی۱۴۳۸۳۰۷۱۰:۵۹:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
تو جیب مارو نزن، رفتار پیشکش
ناشناس۱۴۳۸۳۹۹۱۱:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
البته ناکارآمد دولت شما را هم می توانیم به عنوان یک رکورد ثبت جهانی کنیم !!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین