«قانون آهنین» دستمزد کارگران در ایران

ابوالفضل فیضی‌خواه،   3990216058 ۱۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
«قانون آهنین» دستمزد کارگران در ایران

هرچند ماجرای دستمزد کارگران در سال  ۹۹  از تاب و تاب افتاد اما مرور برخی اظهارات مقامات مسوول در این زمینه از جمله وزیر محترم کار گویای برخی باورهای نادرست یا مغایر با بینش اسلامی در این زمینه است که متاسفانه سال هاست در میان تصمیم سازان اقتصادی کشور ریشه دوانده و اگر آگاهانه ابراز شده باشد نشان دهنده انحراف آشکار و اگر ناآگاهانه ابراز شده باشد حاکی از بی خبری گوینده است.

آقای محمد شریعتمداری در  نشست «کارگر، تشکل ها و گفت و گوی اجتماعی»  که به صورت «ویدئو کنفرانسی» با نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی 31 استان گفت و گو می کرد گفته اند:‌

« آیا شورای عالی کار ، سال گذشته می توانست ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دستمزد را تعیین کند که نکرد؟ آیا می‌توانستیم امسال حداقل دستمزد را به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسانیم که نرساندیم ؟... به دلیل شرایط اقتصادی کشور ، تعیین این ارقام مطلوب ، شدنی نیست . بنابراین ، مذاکرات طولانی کارگران ، کارفرمایان و دولت برای رسیدن به عدد «معقول» ادامه یافت» به این ترتیب رسانه‌ها از قول ایشان نوشتند: حداقل مزد کارگری مطلوب نبود، اما معقول بود!

‌پیش از پرداختن به معانی «مطلوب» یا «معقول» و مبانی فکری این قبیل اظهار نظرها باید گفت بر خلاف نظر ایشان فقط دستمزد امسال و سال گذشته نیست که مطلوب کارگران نبوده است. سال هاست که کارگران از ارقام تعیین شده دستمزد در جلسات شورای عالی کار رضایت باطنی ندارند و شرایط در واقع به آن ها تحمیل می شود. بنابراین باید از وزیر محترم کار پرسید در کدام سال حداقل دستمزد کارگران متناسب با نیازهای اصلی آن‌ها تعیین شده که حالا دو سال گذشته را استثنا کنیم؟ قدرت نابرابر کارگران در این جسات به گونه ای است که  طی سال های گذشته پیش آمده که حتی ماده ۴۱ قانون کار نیز که صراحت دارد حداقل حقوق کارگران نباید کمتر از میزان تورم سالیانه باشد رعایت نشده است.

مطلوب یعنی باب «میل» و «معقول» یعنی امری که نه بر اساس میل بلکه بر اساس «واقعیات» بنا شده است. نکته این است این معادله برای کارفرمایان و صاحبان کار و سرمایه همیشه برعکس بوده: برای آنان ارقام مصوب شده در این جلسات در تمام این سال ها «مطلوب» بوده هر چند هیچگاه «معقول» نبوده است چرا که « واقعیت» این است در اموری که دو طرف دارد از جمله قرادادهای کار آنچه شرط «عقل» است رضایت خاطر و مطلوبیت این قرارداد برای دوطرف است نه یک طرف. بنابراین باید پرسید آنچه تعیین می کند رقم دستمزد کارگران «معقول» است یا نه چیست؟ این شاخص بر خلاف الگوی سرمایه داری حداقل بخور و نمیر و حفظ نیروی مادی برای کار کردن نیست. 

آقای وزیر دست روی نکته بسیار مهم و دقیقی گذاشته اند و خواسته یا نخواسته باورهای عمیق غیر اسلامی ریشه دوانده در ۳ دهه گذشته را در زمینه کار و دستمزد آشکار کرده اند. مناسب است در زمینه نگاه اسلامی به کار و دستمزد کارگر نظر شهید محمدباقر صدر را مرور کنیم که در این مورد تلاش فکری بیشتری را نسبت به سایر عالمان دینی از خود نشان داد است. ایشان در کتاب «اقتصاد ما» با اشاره به «قانون آهنین» دستمزد در نظام سرمایه داری  نوشته اند:

« لازمه قوانین توزیع درآمد در اقتصاد سرمایه داری آن است که بخشی درآمد به عنوان دستمزد کارگر در نظر گرفته شود و بقیه به صورت سود، بهره و بهره مالکانه تقسیم گردد و میزان دستمزد کارگر بر اساس قیمت مواد غذایی به گونه ای تعیین می شود که بتواند ... حفظ نیروی او را تامین نماید. اگر دستمزد کارگر به هر علتی افزایش پیدا کند وضع زندگی آنان رو به بهبود می گذارد و بیشتر به ازدواج و تولید مثل روی می آورند و در نتیجه بر نیروی کارگری افزوده می شود و عرضه بیشتر می شود و سرانجام دستمزدها ... پایین می آید اما اگر عکس آن رخ دهد و دستمزدها از حد طبیعی خود پایین تر بیاید این پدیده به گسترش تنگدستی و بیماری در میان کارگران می انجامد و شمار آنان کمتر شده و مقدار عرضه پایین می آید در نتیجه دستمزدها بالا می رود. اقتصاددانان کلاسیک این فرایند را به عنوان تفسیری علمی برای واقعیت و قانونی طبیعی برای زندگی اقتصادی به ما عرضه می دارد در حالی که حقیقت غیر از این است و قانون مزبور جز در یک محدوده خاص صدق نمی کند یعنی در آن دسته از جوامع سرمایه داری که تامین اجتماعی عمومی یافت نمی شود و قیمت گذاری بر ساز و کار بازار تکیه دارد اما در جوامعی که مانند جامعه اسلامی تامین اجتماعی عمومی برای تضمین سطح قابل قبول زندگی دارد یا در جامعه ای مانند جامعه سوسیالیستی دستگاه بازار برچیده شده ... این قوانین به صورتی که در جامعه سرمایه داری فعال هستند حکمفرما نیست. به این ترتیب روشن می شود که ساختار عام علمی در اقتصاد سرمایه داری دارای چارچوب مکتبی ویژه ای است و قداست قوانین علمی مطلق را ندارد.»

از نظر ایشان در نظام سرمايه داري انسان مانند ساير عوامل دخيل در توليد، به عنوان وسيله اي در خدمت توليد مطرح است كه نتيجتاٌ مانند آنها در يك سطح قرار ميگيرد در حاليكه در ديدگاه اسلامي انسان هدف و غايت است نه وسيله.

شهید صدر در این زمینه توضیحات و پیشنهادات خود را ارایه داده اند که علاقمندان و پژوهشگران از آن بی خبر نیستند اما اشاره این متفکر تیز بین اسلامی به نکته روش شناسانه ای در اقتصاد است که متاسفانه جز معدودی، اغلب اقتصادخوانده های کشور و به خصوص بسیاری از مسوولان اقتصادی از آن بی خبرند و به طرز عجیبی دایما در حال تکرار و بازتولید مشهورات نظام سرمایه داری لیبرال در گفتار و کردار و تصمیمات خود هستند. 

بر اساس این نکته روش شناسانه آنچه نظام سرمایه داری تحت عنوان قوانین طبیعی در اقتصاد جا می زند در واقع چیزی نیست جز نتیجه محتوم یک نظام اقتصادی خاص که همان سرمایه داری باشد و در صورتی که این نظام در کلیت خود از نظر محتوا و جهت گیری تغییر کند همگان خواهند دید که بسیاری از این به اصطلاح قوانین طبیعی منتسب به رفتار فردی و اجتماعی انسانی محو خواهد شد. 

 بدون تردید باب تفکر و پژوهش در این زمینه به خصوص آنجا که مربوط به استخراج مفاهیم اسلامی در زمینه جامعه و اقتصاد است همواره باز است و چنین نیست که به تلاش ستودنی و دقیق و عالمانه شهید صدر محدود شود اما آنچه ضرورت فوری دارد دست کشیدن مسوولان اقتصادی کشور از تکرار طوطی وار مشهورات نظام سرمایه داری است که هر از گاهی دانسته یا ندانسته، به صورت ضمنی یا صریح، به آن متوسل می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۷۰۷۱۱۱:۳۱:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
مسئله دردناک فقط حقوق زیر خط فقر کارگران نیست بلکه تبعیض آشکار بین کارگران و کارمندان بخش دولتی است.در حالیکه کارمندان نیروی مولد جامعه نیستند و از نظر اقتصادی ارزش افزوده ای هم ایجاد نمیکنند و حقوقشان از محل درآمدهای نفتی که متعلق به همه ملت است و نیز مالیاتی که از صنایع و کارخانجات اخذ میشود تامین میگردد.همان کارخانحاتی که چرخشان با زحمت و عرق ریختن کارگران میچرخد.
ناشناس۱۴۳۷۱۶۳۱۲:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کارمندان که هیچ..کاش بازهای سیاسی آقایون نبود..
۱۱۴۳۷۱۷۱۱۲:۳۷:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اکثر مسوولین کشور کارمند دولت بوده اند و درک صحیحی از کارگری و مشاغل آزاد ندارند . تنها راهکار فشار بروی ناز پرورده های دولتی از طریق مجلس است . انتخاب نماینده مجلس مردمی و ساده زیست چماق ملت بر سر مسوولین دولتی است . مردم دولت را در برابر خود ببینند نه در کنار خود . طبق اصل تعارض منافع اینکه دولت به خاطر مردم به خودش فشار بیاورد غیر ممکن است و این مساله در همه جای دنیاست . مردم باید در غالب سندیکاها و اتحادیه ها دولت را سر جایش بنشانند . البته قانونی و مسالمت آمیز.
سعید جوادی۱۴۳۸۷۸۴۱۶:۵۶:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ظاهراً افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگران و همسان‌سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی همیشه برای دولت محترم یک چالش است در حالیکه برای کارکنان کشوری و لشگری به راحتی افزایش و همسان‌سازی انجام و از اولین ماه هر سال اعمال میگردد واقعا این فاصله تصمیم و افزایش قابل درک نیست فقط شاید آقایان تصمیم بگیر در گروه دوم قراردارند
ناشناس۱۴۳۷۲۱۶۱۳:۰۸:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
80 درصد الان وضعشان همین است و طبقه متوسط هم نابود کردن و قدرت خرید 80 درصد همین است
حمید۱۴۳۷۴۲۱۱۶:۰۲:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
ریشه اصلی مشکلات کارگری و کل جامعه ما فقط در دو چیز است... اول تورم میباشد که حاصل ناکارامدی مدیران سیاسی و اقتصادی کشور است / دوم هم فرهنگ کارآمدی نیروهای کار است که ریشه در آموزش و پرورش و عدم نظام اندازه گیری کارآمدی نیروهای کارگری میباشد/ اگر این دومورد اصلاح شود آنوقت هم کارگر راضی و هم کارفرما راضی و هم خداوند راضی میباشد
ناشناس۱۴۳۷۵۰۹۱۷:۰۳:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کو گوش شنوا کارگر ایجا تولید و کارمند خدمات ام از جیب بیت المال
صمصام۱۴۳۷۱۰۰۱۱:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کارگران انگار از مادر صیغه ای اند و کارمندان از مادر واقعی مخلص کلام :دولت هیچ گونه مسئولیتی در قبال زندگی و معیشت کارگران نداشته و ندارد فقط سر ماه منتظر دریافت حق بیمه و مالیات مکسوره از حقوق کارگران است جلسه تعیین مزد هر سال به این صورت است نماینده دولت خطاب به نماینده کاگران و کارفرمایان : در گوشه ای نشسته و با دیدن دعوای کارگر و کارفرما میگوید آقا دعواهاتون رو بکنید تو سر وکله هم بزندید هر وقت به توافق رسیدید به من بگین من کار دارم این همه ماجرای غمبار زندگی کارگرانی است که همیشه از زندگی وتورم های ان عقب هستند ...
ناشناس۱۴۳۷۱۵۸۱۲:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کارگر حقشه میخواست درس بخون کارگر نشه
ناشناس۱۴۳۷۱۷۹۱۲:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اگه بتونه لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد بگیره حتما می تونه تا وزیر شدن هم پیشرفت کنه
ناسناس۱۴۳۸۱۰۱۰۷:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مثلآ جنابعالی خودت وتحصیل کرده معرفی میکنی ؟ واقعآ تآسف داره.اسم کارگر مقدسه.اقتصاد مملکت تو دست کارگروتولید میچرخه.
ناشناس۱۴۳۷۱۸۶۱۲:۴۷:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
متاسفم که اینقدر ناآگاه هستید.اولا واژه کارگر در قانون کار اطلاق عام داره و به همه سطوح شغلی با هر سطح تحصیلی که در بخش خصوصی شاغل هستند اطلاق میشه.همونطور که از نظر دولت به آبدارچی و دربان یک سازمان دولتی هم کارمند گفته میشه.ثانیا کارگر فقط به کارگر ساده گفته نمیشه و بسیاری از کارگران در یک یا چند حیطه خاص فوق العاده آموزش دیده و متخصص هستند.ثالثا همون کارگران سطح پایینتر هم حق دارند از حداقلهای یک زندگی شرافتمندانه برخوردار باشند.باز هم براتون متاسفم.
ناشناس۱۴۳۸۰۷۹۰۷:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ما کارگران متخصص نابغه و تحصیلکرده عملا نشان دادیم که در این جامعه هیچ حقی نداریم زیرا عرضه نداریم زیرا انتخاب ما نمایندگانی هستند که قانون ضد خودمان را مصوب کردند!!یعنی کار موقت..! قراردادهای محدود باهر تاریخ وسفید امضا های دریافتی ..!!و حقوقی که خودشان دلشان میخواهد ونمایندگان ما را در شورایعالی کار را اصلا‌حساب نکردند!!! چه عزتی!؟چه افتخاری ؟!با کدام فهم و اتحاد ودرایت؟!خدا پدر بیامرز هنگام انتخابات نمایندگان کارگر کاغذهای ائتلافی را که بشما میدهند برو به این ها رای بده این میشود که میبینید!!با حذف امضاء نمایندگان شورای عالی کار کلیه نمایندگان کارگران در کشور بلافاصله بایستی از سمتهای نمایندگی خود در کلیه مجامع استعفا وانصراف میدادند ...!!آیا چنین شد؟!عزت وشرف ما در فهم اجتماعی ماست نه تحصیلات یقه بسته و ظاهر سازی ....
ناشناس۱۴۳۷۲۰۱۱۲:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
نابغه بعضی کارگران مدرک مهندسی دارند در ضمن هر کس جایگاهی داره و تمام موقعیت های شغلی برای صنعت لازمه چون شما در دانه ی عالم با سهمیه دو کلاس درس خواندی دیگران باید تحت ظلم باشند ؟؟ البته از اظهار نظرت معلومه کلا سواد نداری
ناشناس۱۴۳۷۲۳۰۱۳:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
این حرفت خیلی خندهداره
ناشناس۱۴۳۷۲۳۹۱۳:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
الان کارگر کمتر از لیسانس نداریم اونم از شریف و امیر کبیر که کنار من دیپلم دارند کار می کنند از بخت بد با اون همه استعداد رفتند مهندسی خواندند تا با هزار پارتی یه شغل کارگری داشته باشند
رضا۱۴۳۷۲۷۹۱۳:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تحقیق کن ببین آیامدرک همه مسئولین واقعی است؟اگرواقعی بودوضع اینطورنبود.
ناشناس۱۴۳۸۰۶۶۰۶:۴۶:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
خدا لعنت کنه اونایی ک ایران و کارگرو بدبخت کردن
ناشناس۱۴۳۷۲۸۳۱۳:۵۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
گناه ما چیه که تو ایران بدنیا اومدیم؟؟
ناشناس۱۴۳۷۵۶۵۱۷:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
میتونی بری کره شمالی و یا ونزوئلا
ناشناس۱۴۳۸۲۲۴۱۰:۰۳:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
خودت برو ! کسی حق نداره به یک ایرانی بگه که از وطنش بره بیرون چرا بره ؟ چون ما نباشیم بخور بخور شماها بهتر انجام می شه ؟؟ به کوری چشم شماها می مانیم و ریشه ی شماها را نابود می کنیم
ناشناس۱۴۳۷۳۵۸۱۵:۰۱:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
الان تو شرکت ما عزیز جان همه لیسانس دارن ولی کارگرن چجوری اونوقت؟
بانو۱۴۳۷۳۶۰۱۵:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
نه که تحصیلات رایگانه از طرفی تصور کنید طبقه کارگر نباشه.
ناشناس۱۴۳۷۳۶۲۱۵:۰۵:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
برای این طرز فکر به انسان بودن شک می کنم.
ناشناس۱۴۳۷۳۷۹۱۵:۲۰:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بیسواد اگه سواد داشتی کارمند نمی شدی
ناشناس۱۴۳۷۴۱۱۱۵:۵۵:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تو اصلا می دانی معنی کارگرچیست بی سوادمفت خور؟
ناشناس۱۴۳۷۴۵۰۱۶:۲۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
الان موصوع نیروهای شرکتی اداره کار که لفظ کارگر براشون اطلاق میسه نه اون چیزی که به ذهن تو میرسه
حاج علی۱۴۳۷۴۶۷۱۶:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
چرا شماها نمیمیرین
ناشناس۱۴۳۷۵۰۴۱۶:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
توهم حقت بوداول درسوادت وتخته کنن چون سطح شعورت به مراتب پایین ترازدستمزدکارکری هست
ناشناس۱۴۳۷۵۸۲۱۷:۵۳:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بیچاره کارگر ها ی با سواد داریم ولی شما اینقدر سواد نداری که تشخیص بدی
ناشناس۱۴۳۷۶۱۵۱۸:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اخه وقتی نمی دونی .خدا واجب کرده نظر بدی.من لیسانسم .بیکار چند سال.هرجا هم کار کردم کارگری صفر .تازه چند ماه هم واسه طی کشیدن آزمایشی کار کردم.
sadra۱۴۳۷۶۲۵۱۸:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
طرز تفکر افراد کم سوادی مثل شماست که اوضاع اینجوری شده . ما مدرک دکترا داریم که کارش به گونه ایه که کارگر به شمار میاد من خودم با مدرک ارشد حقوق کارگری می گیرم . بهتره بری یکم فرهنگت رو بالا ببری
ناشناس۱۴۳۷۶۲۶۱۸:۴۵:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
انشاالله یک روزی کارگر بشوی
ناشناس۱۴۳۸۰۶۰۰۵:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
باید شرافت کارگر شدن رو داشته باشد
ناشناس۱۴۳۷۶۳۷۱۹:۰۲:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
ما که لیسانس داریم ولی پارتی نه چی
ناشناس۱۴۳۷۶۳۹۱۹:۰۳:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
برادر چقدر کارگر داریم تحصیلات شون از جناب وزیر بیشتر هست
ناشناس۱۴۳۷۶۵۷۱۹:۲۳:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
برو
ناشناس۱۴۳۷۶۷۸۱۹:۵۰:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
. تمام کارگران الان لیسانس دارن ... دوزاری
انسان۱۴۳۷۷۰۶۲۰:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
امثال شماها کوته فکرها هستند که اینجوری شده.. آخه باشعور اگه کارگر در خط مقدم نباشه که تو آدم پشت میز نمی‌نشست بافرهنگ.... انسان بودن خیلی سخته.. پول کم و زیاد میاد ومیره
ناشناس۱۴۳۷۷۰۹۲۰:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
محترم خان من 2 سال برای کنکور پزشکی تلاش کردم، اما از اونجا که چیزی بالغ بر 70 میلیون هزینه برنامه های فوقالعاده درسی بود و من بابام کارگر بود نتونستم، رفتم رشته lt اونجا هم چون بابام دیگه کمردرد ناشی از کار سخت از کار انداخت، من مجبور بودم دانشگاه رو بی خیال و برای خانواده مشغول کارگری بشم. خیلی های دیگه هم به خاطر نداشتن موقعیت از تحصیل محرومند. التماس تفکر و شعو. کافی دارم
میلاد۱۴۳۷۷۳۱۲۰:۵۳:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
شما داری حرف نابجا میزنی بی فکر حرف میزنی اگر همه درس بخونن و کارمند بشن پشت میز نشین بعد کی چرخ اقتصاد رو بچرخونه کی تولید میکنه من با این حرف هم موافق نیستم که چرا کارمند بیشتر میگیره کارمند داره حقشو میگیره برعکس کارگر حقشو نمیگیره کارگر و کارمند باید به یه اندازه حقوق بگیرند حالا یکی شده کارمند یکی شده کارگر
ناشناس۱۴۳۷۷۴۷۲۱:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اکثرکارگرا مدرک بالایی دارن اونایی هم که ندارن تجربه های بالایی دارن
ناشناس۱۴۳۷۷۸۱۲۱:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
ما درسم خوندیم کارگر شدیم با مدرک مهندسی
ناشناس۱۴۳۷۷۹۵۲۱:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
لابد تو الان تحصیل کرده ای؟؟؟
ناشناس۱۴۳۷۸۰۰۲۱:۵۹:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کارگران الان، سواد ومدارکشون از کارمندابالاتره
ناشناس۱۴۳۷۸۰۳۲۲:۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
برادر کارگر یک قشر زحمت کشه که انگار شما حالیت نیست که میگی درس میخوند کارگر نمیشد همین کارگره که چرخه اقتصاد رو میچرخونه وگرنه این کارمندان شکم گنده کن که محاله بتونن
ناشناس۱۴۳۷۸۲۲۲۲:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
درس بخونه ؟ وقتی درس بخونی ، قبول بشی ولی گزینش هی رد بشی ، باز تلاش کنی باز گزینش رد بشی تکلیف چیه . آقایی که دم از درس خوندن میزنی .لیسانس هم داشته باشی تو شرکت کارگری ، پس بفهم که چی میگی .
ایرانی۱۴۳۷۸۲۳۲۲:۳۰:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بااین اظهار فضلی که نمودید،معلومه که خودت خیلی باسوادی. متاسفم برای شما
ناشناس۱۴۳۷۸۳۵۲۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
من مهندسی دارمو کارگرم پارتی ندارم پولم ندارم حالا بگو حقشه هر جا میرم پارتی می خواد کارگریم بزور گیر اوردم تو شرکت
بیژن۱۴۳۷۸۴۴۲۲:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
نمیدانم سواد تو چی هستش امیدوارم به اندازه مدرکت سواد داشته باشی
علی۱۴۳۷۸۵۰۲۳:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
براتون متاسفم با این طرز فکر فقط این رو در نظر داشته باشین که اکثر تحصیل کرده های ما کارگرن در حال حاضر
ناشناس۱۴۳۷۸۵۳۲۳:۰۲:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
متاسفم برات خیلی خیلی ....هستی.
ناشناس۱۴۳۷۸۵۸۲۳:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
متاسفم
ناشناس۱۴۳۷۸۸۱۲۳:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
واقعا خیلی تهوع اوری. یعنی تمام باسواداو تحصیل کرده ها همه سر کارند /آقا. عقل کل الان فوق لیسانس بیکاره براش شغل نیست دوست من دو تا لیسانس گرفته اما بیکاره. کجایی
ناشناس۱۴۳۸۰۴۵۰۵:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
الان تو درس خوندی داری نمک به زخم کارگر میزنی شاید امکان درس خوندن نداشته الان درس خوناش ول معطلن یه روزی کارما پس میدین قانون عمل و عکسالعمل طبیعت
ناشناس۱۴۳۸۱۰۷۰۷:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اینقد لیسانس و فوق لیسانس ک دارن کارگری میکنن کجای کاری حاجی
ناشناس۱۴۳۸۱۱۲۰۸:۰۵:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
این نشون میده که شاید مدرک داشته باشی ولی بیسوادی ،حرفات هم مشخص میکنه مدرکت رو چطور گرفتی
شهروند۱۴۳۸۱۲۳۰۸:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اون کسی که درسش رو خونده و پارتی نداشته رفته بخش دولتی چه گناهی کرده حالا اون هم با قانون کارگری حقوق می گیره در ضمن اینکه اگر کسی درس کم خوند یا نخوند نباید به فکرش باشیم که خودش یه تفکر استثماریه
ناشناس۱۴۳۸۱۸۰۰۹:۲۸:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
آخه پلشت فکر کردی کارگر در این زمان بیسواده بیسواد تویی که بدون اطلاعات بروز ابراز نظر میکنی دفعه ای دیگه ابراز نظر نکن .
ناشناس۱۴۳۸۴۷۴۱۲:۴۸:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اگه کار گر نباشه چرخ اقتصاد نمیچزخه
ناشناس۱۴۳۸۷۲۳۱۵:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سلام خدمت شما دوست عزیز اینکه کارگر درس میخوند وکارگر نمیشد الان شما مدرک تون چی هست که توهین به کارگر میکنی اگر همین کارگر نبود الان شما باید اف به رواز اول شروع میکردی
ناشناس۱۴۳۷۱۵۹۱۲:۲۸:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بعضی مثل این کارگان صورتشان از کار زیاد سیاه شده تا در آخرت روسیاه نباشند وبعضی از مسولین که قدرت ونفوذ هم دارند با تضییع حقوق کارگان خودشان را رو سیاه آخرت میکنند
ناشناس۱۴۳۷۱۶۵۱۲:۳۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
من که بادیدن عکس این کارگر دوس دارم بمیرم و نبینم
ناشناس۱۴۳۷۱۶۶۱۲:۳۱:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
سرمایه داری در ایران در سخیف ترین و بیهوده ترین شکل ممکن اش پیاده سازی شده که تمام معایب نظام سرمایه داری را دارد ولی از محاسن و فوایدش خبری نیست دستمزد نیروی کار را به شدت سرکوب کرده اند(120دلار در ماه) و نیروی کار را کالایی کرده اند ودولت هم با این توجیح که افزایش حقوق کارگران باعث اخراج آن ها خواهد شدمهر تاییدی بر این مسئله میزند وبه این نکته اشاره نمیکنند که صنایع و کارفرما ها در بهینه ترین شکل ممکن کارگر را استخدام کرده اند و امکان اخراج هیچ کارگری وجود ندارد(انجام دو یا چند وظیفه در محل کار توسط یک نفر یک مسئله کاملا آشنا برای نیروی کار ایرانی است) و کارفرما ها بیشتر به فشار به نیروی کار تمایل دارند تا استفاده از تکنولوژی های جدید و رقابتی و کاهش هزینه ها و ایجاد بهره وری و از سوی دیگر با کاهش حقوق کارگران و طبقات پایین اقتصادی عملا به رکود به دلیل ضعیف شدن طرف تقاضا دامن میزند که این مشکل دانگیر کالا های تولید داخل میشود چون طبقات بالا و پر درآمد تمایلی به استفاده از کالا های ایرانی ندارند و از کالا های وارداتی استفاده میکنند این طبقات پایین هستند که موتور محرک تولیدات داخلی هستند ولی به نظر حقیر هدف اصلی دولت برای سرکوب دستمزد نیروی کار ایرانی ضعیف کردن تقاضا برای مهار تورم و به نوعی ریاضت اقتصادی برای طبقات پایین است در صورت داشتن نقد و نظری به این نوشته بر حقیر منت گذاشته و نقد خود را مطرح کنید با تشکر از سایت وزین الف برای ایجاد این امکان برای تعامل و تقابل آرا ونظرات
علی۱۴۳۷۱۷۸۱۲:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
دولت به عنوان بزرگترین کارفرما، بزرگترین خیانت را درحق کارگران میکند، این دولت ایران هستش که کارگران را به چشم برده ها نگاه میکندواز آنان برده کشی میکند.دولت ایران در این چنددهه گذشته همیشه حقوق کارگران را بسیارناچیزافزایش داده واین قانون نانوشته همه دولت های ایران بوده است.
ناشناس۱۴۳۷۱۹۱۱۲:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
چون تولید در ایران بسیار ضعیف شده و بیشتر سرمایه ها به سمت نامولد مانند واردات و دلالی و سفته بازی رفته است تقاضا برای نیروی کار ضعیف شده که منجر به کاهش دستمزد نیروی کار شده به حدی که ما در دوران بیماری کرونا شاهد بودیم بسیاری از شهروندان به دلیل نداشتن درآمد درست توان مشارکت در قرنطینه را نداشتند مجبور بودند کار کنند چاره کار در اصلاح ساختار اقتصادی برای هدایت سرمایه ها به سمت تولید است به طور مثال با گرفتن مالیات های سنگین از تقاضا های سرمایه گذاری و سفته بازی در بازار املاک و مستغلات و ارز و خودرو و... که خود باعث کاهش تورم در این بازار ها میشود تا زمانی که فرد با خرید و فروش آپارتمان و دلار و طلا در آمد بدون دردسر دارد تمایلی به تولید ندارد و از سوی دیگر باید نرخ تورم به هر صورت سرکوب شود (بین 2تا 4درصد ) تا جذابیت فعالیت غیر مولد نابود شود از سوی دیگر جلوی خارج کردن سرمایه کشور توسط عده ایی از افراد با نقدینگی بسیار بالا گرفته شود بسیاری از افراد در ایران کار میکنند و در آمد حاصل از این فعالیت را به شکل ارز از کشور خارج میکنند و در خارج از کشور هزینه میکنند
ناشناس۱۴۳۷۳۷۸۱۵:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
متاسفانه بسیاری از آنهایی که با فغالیتهای ناسالم مانند سفته بازی و زد و بند در بازار مسکن به ثروتهای نجومی رسیده اند وگرنه چه دلیلی داره که دوساله قانون مالیات بر خانه های خالی که تصویب هم شده اجرایی نمیشه؟؟؟
الف در قامت یار۱۴۳۷۱۹۳۱۲:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بنظر من زحمتی ک میکشه به قیافش نمیخوره و این بنظر من فاجعه اس. دولت بی تفاوت کارگر ... جای خالی رو پر کنید
ناشناس۱۴۳۷۲۰۲۱۲:۵۵:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بدون شک و تردید هیچ کارگری در میان رفقای گرمابه و گلستان آقایان صاحب منصب به ویژه آقای شریعتمداری جایی ندارد ، پس همچنان به اسم موسی به شکم عیسی خواهد بود .
ناشناس۱۴۳۷۲۰۶۱۲:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
چرا با وجود اعلام خط فقر به میزان 8میلیون در ماه توسط مرکز پژوهش های مجلس و اعلام میزان 4میلیون توسط دولت حقوق کارگران یک میلیون هشتصد تعیین میشود و دولت با ارزان سازی نیروی کار و کالایی کردن نیروی کار با نادیده گرفتن قوانین این رانت عجیب و کلان را به جیب سرمایه داران میریزد مگر نه این که دولت باید نماینده تمام اقشار باشد بنگاه ها ادعا میکنند توان تحمل افزایش حقوق را ندارند در صورتی که به نظر واقعیت چیز دیگری است
ناشناس۱۴۳۷۲۱۷۱۳:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تمام اقشار جامعه وضعشان خراب است نه فقط کارگران 10 درصد وابسته که همه چیز را در اختیار گرفتند
ناشناس۱۴۳۷۲۷۴۱۳:۵۳:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
متاسفانه در جامعۀ ما عده ای به دلایل کاملا سیاسی و جناحی و برای خارج کردن رقیب از میدان، هر چیز بد یا هر ضعفی را به لیبرالیسم و نظام سرمایه داری و این مسائل ربط میدهند؟ آیا واقعا در جوامعی که نماد لیبرالیسم و سرمایه داری هستند مانند انگلستان، فرانسه، ژاپن، کانادا یا حتی آمریکا وضعیتِ کارگران اینگونه است؟ آیا این موضوع که در جامعۀ ما دست کارگر به هیچ کجا بند نیست و هر بلایی سرش می آورند، صرفا به سرمایه داری و لیبرالیسم مربوط میشود؟ یا مثلا به نبود رسانه های آزاد یا سیستم قضاییِ مستقل یا فقدانِ اتحادیه های کارگریِ مستقل و سازمانهای مردم نهادِ قوی هم ارتباط دارد ولی منافعِ جناحِ غالب در نادیده گرفتنِ چنین عواملی است؟
ناشناس۱۴۳۷۳۳۷۱۴:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
حرف شما متین و درست است اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که هویت سرمایه داری در ایران و به طور کل کشور های توسعه نیافته یا در حال توسعه با هویت سرمایه داری در کشور های قوی و صنعتی متفاوت است در کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته چون سرمایه داران توان تولید و رقابت با صنایع کشور هایی مانند آنچه شما فرمودید ندارند (هم از لحاظ سرمایه و هم از لحاظ علمی و تکنولوژی)بیشتر به سرمایه داری مالی و تجاری روی می آورند یعنی به سمت فعالیت هایی مانند واردات و بانکداری و بازرگانی و .... ذات این فعالیت ها هم اشتغال زا نیست و بیشتر از رانت تغذیه میکنند مثل رانت تورم که دولت در اختیار ملاک ها و سرمایه داران قرار میدهد و از طبقات ضعیف مالیات تورمی میگیر یا همین رانت نیروی کار ارزان را در اختیار شان قرار میدهد در بین اقتصاد دانان نهاد گرا این نوع سرمایه داری به نام کامپرادور شناخته میشود
حسن۱۴۳۸۰۵۸۰۵:۴۲:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کاملا موافقتم. ظاهرا لیبرالیسم شده یک لولویی برای انحراف اذهان از واقعیت ها.
ناشناس۱۴۳۷۳۵۷۱۵:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
در این قضیه بیشترین سود را شرکتهای پیمانکاری نیروی انسانی می برند چون با حداقل دستمزد نیرو انسانی را استخدام می کنند و با قراردادهای ....... دولتی به راحتی چند برابرش را بعنوان پیمانکار دریافت می کنند و البته عمده مالکین و یا حامیان این شرکتها هم اسمشو نبرها هستند .
ناشناس۱۴۳۷۳۶۶۱۵:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بالا رفتم ماست بود پایین آمدم دوغ بود خیلی از شعارهای بچه های بالا فقط توهین به شعور ملت است و بس .
ناشناس۱۴۳۷۳۹۱۱۵:۳۵:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بهتر نیست بجای حق مسکن و حق فلان و این مزخرفات حقوق پایه را متناسب با کارمندان دولت کنید ...
ناشناس۱۴۳۷۴۲۷۱۶:۰۵:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بازهم کارگران را نزد خانوادهایشان و مغازه داران شرمنده کردید خدا شرمندتان کند
ناشناس۱۴۳۷۴۴۶۱۶:۲۰:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
جامعه ایران بینهایت کاپیتالیزه شده و تو این شرایط زندگی فقط برای سرمایه دار معنی داره نه نیروی متخصص کاری ؛ برای درک حرفم بهتون تماشای فیلم فوق العاده The Platform رو توصیه میکنم
ناشناس۱۴۳۷۴۵۵۱۶:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
درد سنگینیه نوزده سال (12 سال مدرسه+7 سال دانشگاه) درس بخونی بعدش دو سال هم بری خدمت زیرپرچم و دست آخر با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی بخاطر نایاب بودن شغل مجبور بشی با حقوق کارگری کنار بیای و زندگیت عملاً بر باد بره :((
مجید۱۴۳۷۴۵۸۱۶:۲۷:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
سلام اقای نوبخت ۱۰ هزار میلیلرد هم از طلب تامین اجتماعی را میداد جه بسا دعای کارگر را هم پشت سرشان داشتنند ولی حالا ............
محسن۱۴۳۷۴۹۶۱۶:۵۱:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بدلیل بیکاری فزآینده نیروی کار ، هم کارگر و هم کارمند مورد اجحاف قرار میگیرند چنانچه بیکاری نبود ، هیچ کارگر و کارمندی پیدا نمیشد که با این حقوق اندک کار کند ولی گاها" کارگر و کارمند با بی دقتی و کاهش در کیفیت کار ، نارضایتی خود را اعلام می کند
ناشناس۱۴۳۷۴۹۷۱۶:۵۳:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اقای شریعتمداری تو حقوقتو بخاطر شرایط بد جامعه نصف میکنی یا کمتر تعیین میکنی اقای با غیرت؟
حسین۱۴۳۷۵۱۳۱۷:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
آقای وزیر افزایش حقوق کارگران معقول است برای اختلاس فامیلت مطلوب است.
ناشناس۱۴۳۷۵۴۲۱۷:۲۶:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
از ماست که بر ماست
ناشناس۱۴۳۷۶۰۰۱۸:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
درود بر کشوری که نفت داره گاز داره منابع داره موقعیت ژئوپلیتیک داره سازمان های پول دار مثل... ولی مردمش نون ندارند بخورند!
ناشناس۱۴۳۷۶۵۵۱۹:۲۲:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
فقر جامعه ایران خدادادی نیست این فقر حاصل نادانی مدیریتی ابدی است
محمد۱۴۳۷۶۶۴۱۹:۲۹:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
دراقتصاد‌ایران‌چیزی‌تحت‌عنوان‌اسلام‌وجود‌ندارد‌‌اگر‌یک‌نگاهی‌به‌گفته‌های‌اقایان‌اقتصادی‌در‌جلسات‌ودر‌رسانه‌ها‌بیاندازیم‌الگوی‌انها‌برای‌نرخ‌اجناس‌‌امریکا‌واروپا‌است‌ولی‌از‌لحاظ‌دستمزد‌نه‌خبری‌از‌امریکا‌ونه‌خبری‌از‌اروپا‌ونه‌از‌اسلام‌معلوم‌نیست‌این‌تفکر‌ظالمانه‌از‌کجا‌امده
حسین۱۴۳۷۶۶۷۱۹:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
آخه خودشون بالا نشستن شکمشون سیره کرایه نشین بدبخت آواره حالیشون نیست که ببینند مردم برای هزار تومان هم حاضرند هر کاری بکنند
محمد۱۴۳۷۶۷۱۱۹:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
درک مسئولین از این جامعه کارگری پایین است ۵۰۰ سال دیگر هم نمی فهمند کارگر چی میکشد
محسن۱۴۳۷۷۱۲۲۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
در پاسخ به اون عزیزی که گفت میخواستید درس بخونید تا کارگر نشید ،من الان تو یه شرکت کار میکنم که همه ماها لیسانس و فوق لیسانس هستیم یک نفر هم دکترا که کنار ما داره کار میکنه ،تا کجا درس بخونیم شما پارتی داشتی شدی پشت میز نشین،بدبختی ما اینه که هیچکه سر جاش نیست . مسئله درس خوندن نیست فرقی نمیکنه دیپلم یا بیسواد اصل موضوع اینکه که حق کارگر و دلرن میخورن
آرش۱۴۳۷۷۲۴۲۰:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
سلام واقعا تو این مملکت واقعا خوبمون که داریم که خدا روشکر همه چی داریم نفت گاز طلا معدن اینا همشون به دست کارگران مچرخه ولی کسی نیست به داد ما برسه فقط این میتونم بگم خدا پدر احمدی نژاد رو بیامورزه
گل محمدی۱۴۳۷۷۵۷۲۱:۲۲:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
نمایندگان فراکسیون کارگری وعمران مجلس باید وزیر کاررا استیضاح واز وزارت کار اخراج نمایند.کسی که درد ورنج کارگر را احساس نکرده وبرای اهداف کارگران هیچ کاری ودفاعی نمیکند در واقع این وزیر نماینده کارفرماست.وزارت کار باید به وزارت کارفرما تغییر کند چرا که دربست در اختیار کارفرماست.پس بهتر است به عنوان وزارت کارفرما واربابان وبرده داران تغییر یابدتا خیال کارگران راحت شود که ما بردگانی بیش نیستیم..واقعا برای وزیر کارفرما متاسفم.بابا این حقوق مستمری خرج حتی یک روز شما هم نیست جناب شریعتمداری...
ناشناس۱۴۳۷۷۷۳۲۱:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بزرگترین سیاست این دولت،اینه که بین کارگر وکارمند،تفرقه انداخته،فعلا این دوقشر درحال دعوا،ودولت درحال حکومت کردن
ناشناس۱۴۳۷۷۹۴۲۱:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
دستمزد کارگر خیلی هم خوبه
بانو۱۴۳۸۳۲۶۱۱:۱۴:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
شرم کن.
پیرمرد۱۴۳۸۳۳۲۱۱:۱۷:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
پر رو کسی است که مثل زالو خون کارگر و..............را می مکد.
ناشناس۱۴۳۷۸۱۰۲۲:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تو ایران همه کارگر هستیم یکی لیسانس داره بیل دستشه یکی بی سواده سر کارگره یا سرپرست کارگاه هستش پس مسخره نکنین یکم دیدگاهتونو درست کنین
جوادکرد۱۴۳۷۸۲۵۲۲:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
آیا میشود دزدی نمیکردن کردن. نمیشه نمیشه فقط برای نسل کارگره.برای آقا زاده ها همیشه میشه.همیشه فقط به کارگرظلم میشه
بیژن۱۴۳۷۸۳۹۲۲:۴۵:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
ما بجای بحث کردن با هم دیگه باید به حاکمیت بفهمانیم قانونی که خودتان تصویب کردین همون قانون قانون غلط سرمایه داری است که همیشه بنفع سرمایه داران وابسته به حاکمیت است ...
کارگر۱۴۳۷۸۶۲۲۳:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
به نام گارگری که سفره همه پرداره ولی سفره خودش خالیه
عباس۱۴۳۷۸۷۱۲۳:۲۷:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
هر جا که سر مایه داری باشد. اوضاع برای کارگر ها خوب نیست . ویا دیر یا زود بد خواهد شد. اگر یک بطری را ببندید و توی آتش بیاندارید . بالاخره دیر یا زود منفجر می شود. این یعنی سرمایه داری . سرمایه داران از حرص زیاد از خود بیخود می شوند و نمی خواهند حرارت آتش را کم کنند. اگر هم کم کنند ، مدت زیادی نخواهد بود.
ندارم۱۴۳۷۹۸۵۰۲:۲۶:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بقران مدرک تحصیلی بالاتر از شریعتمداری دارم ولی دارم کارگری صفر میکنم حداقل یه تبصره ای برا تحصیل کرده های قرارداد کارگری بزارین.
کارگر شرکتی۱۴۳۸۰۴۳۰۵:۰۶:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
وزیر کار نه مطلوب بود و نه معقول فقط بی نهایت ظلم به کارگر مجهول بود؟
محمدی۱۴۳۸۰۶۵۰۶:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کاش ما کارگرا بمیریم کرونا بگیریم چقدر شرمنده زن وبچه باشیم خسته شدیم اخه این چ دولتی چ قانونی تو ایران تو کشورهای دیگه این دولتی ها نمیتونن باشن چون هم سطح کارگرحقوق میگیرن پس ایران برای کارمنداو دولتی ها بهشت برلی کارگر بدبخت ایران جهنم
ناشناس۱۴۳۸۱۶۶۰۹:۱۱:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
پولی که باید به کارگر داده شود به کارمندان و مدیران ... استانداریها داده می شود. کجای دنیا استانداریها اینهمه مدیر ماشین معاون و کارمند دارند؟ واقعا آیا نیازی به اینهمه حیف و میل برای استانداریها وجود دارد؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۳۸۲۳۵۱۰:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
همینکه برای افزایش حقوق کارگر یک عده به دیگر حقوق بگیران می تازند نشانگر این است که هیچگاه به مطلب و مقصود نخواهند رسید قرار نیست از بودجه دولتی برای کارگر بخش خصوصی حقوق پرداخت شود نمی توان از طرفی خواستار کم شدن شرکت های دولتی و تصدی گری دولت بود و از طرفی حقوق مطالبه کرد به عبارت دیگر نمی توان خواستار شد که حقوق دیگران را کم و به شما بدهند بروید و از حق خودتان دفاع کنید بجای اینکه خواستار از بین رفتن حق دیگران شوید
صاحب یک بنگاه تولیدی کوچک با 15 کارگر:۱۴۳۸۲۶۸۱۰:۳۷:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
من چندین با این نکته را در مقاله های مشابه یاد آور کردم ولی متاسفانه به علت مارکیست بودن تفکر سایت الف درج نشد. در تفکر مارکسیستی کارفرما آدم چاق پولداری است که یک کلاه بلند دارد و گارکران را شلاق میزند و خون آنها را می مکد بخش خصوصی ایران این گونه نیست ما بسیاری از بنگاه های کوچکی داریم که یک آدم معمولی( مثلا صاحب یک کارگاه کوچک تولیدی ) عده ای را استخدام کرده چیزی را تولید میکنند و می فروشند که از محل آن درآمدی بوجود می آید که بخشی از این درآمد میشود حقوق کارگران و اگر چیزی در انتهای سال بماند میشود سود. اگر خصولتی ها را فاکتور بگیریم مساله اینست که حقوق کارگران را دولت از جیب خودش نمی پردازد بلکه کارخانه یا بنگاهی از بخش خصوصی ( یعنی بخشی از همین مردم ) می پردازد که باید درآمدی داشته باشد تا حقوق بدهد دولت چون بیمه و مالیات از حقوق میگیرد نه تنها در این زمینه ضرر نمیکند بلکه کاسب هم هست. حال چند سئوال 1- از نویسنده این مقاله اینست که اگر حقوق کارگران را از محل درآمد فروشمان ندهیم از کجا بدهیم نکند ایشان معدن طلا دارد میخواهد به ما ببخشد ؟ 2- حقوق امسال بطور متوسط نسبت به سال گذشته با احتساب حق مسکن و اولاد و خواروبار حدود 25% اضافه شده است همین 25 % که اضافه شده سئوال من اینست که در این وضعیت بسایر خراب اقتصادی درآمد کدام بنگاه بخش خصوصی نسبت به سال گذشته 25% بیشتر شده و به عبارت دیگر همین 25% را از کجا بیاوریم ( اگر منبعی میشناسید به ما یاد بدهید استفاده کنیم). 3- اگر مثلا حقوق دوبرابر بشود و هزینه از درآمد بالا بزند و بنگاه کوچک بخش خصوصی به علت عدم توان پرداخت حقوق ورشکست شود یا مجبور به تعدیل شود حقوق کارگرانی که بیکار شده اند را چه کسی قرار است بدهد. 4- میگویند فردی مرغی داشت که روزی یک تخم میکرد و چون این فرد چند سر عائله داشت یک تخم مرغ کافی نبود. روزی زنش گفت بیا شکم مرغ را پاره کنیم و همه تخم مرغها را یکجا بیرون آوریم تا برایمان کافی باشد. او هم قبول کرد وقتی شکم مرغ را شکافتند چیزی نیافتند و آن مرغ هم مرد و همان یک تخم مرغ در روز هم دیگر وجود نداشت
فرزاد۱۴۳۸۴۴۶۱۲:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
آقای محترم برای ما داستان تعریف نکن حقوق کارمندای دولت از بیت المال تامین میشه ! حداقل بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی سهم کارگر رو دولت از همون بیت المال بده...
فرهاد۱۴۳۸۴۴۷۱۲:۲۹:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اینقدر کارگر پیش اقایون ارزش نداره که میزارن اخر برج ۱۲ تصمیم میگیرن که چقدر حقوقشو اضافه کنیم
محمدعلی بیات۱۴۳۸۹۰۹۱۹:۰۰:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
به بازنشسته های کارگری هم گوشه چشمی نشان بده اغای نوبخت قیامتی وان دنیایی هم هست
ناشناس۱۴۳۹۰۰۸۲۱:۰۳:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
آقای شریعتمداری اگر تونستی شش ماه فقط شش ماه باحقوق کارگری زندگی کنی مردی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین