سه دستاورد حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد

گروه اقتصادی الف،   3990216039 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح حذف چهار صفر از پول ملی برای سال‌های طولانی بلاتکلیف باقی مانده بود که به نظر کارشناسان، اجرای آن مزایایی مانند تقویت موقت و روانی پول ملی، کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول و تسهیل امور حسابداری را به همراه خواهد داشت.

سه دستاورد حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد

ایرنا نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز (دوشنبه) با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر کردند که واحد پول ایران از ریال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغییر کند

البته قرار است که روند تبدیل واحد پولی به صورت تدریجی اجرا شود؛ بر این اساس، در دو سال ترتیبات اجرای این طرح فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به صورت همزمان اعتبار خواهند داشت.

حذف چهار صفر، هیچ تاثیر تورمی ندارد

«میثم رادپور» درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: حذف چهار صفر به دلیل اینکه تغییری در ارزش پول و کالا ایجاد نمی‌کند یک طرح خنثی به شمار می‌رود، بنابراین، اجرای این طرح نمی‌تواند تاثیر بزرگی بر متغیرهای اقتصادی کشور داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حذف چهار صفر هیچ تاثیر تورمی واقعی ندارد، افزود: با حذف چهار صفر هیچ تغییری در ارزش پول و یا کالاها رخ نمی دهد بنابراین نمی‌توان انتظار تورمی داشته باشیم.

وی درباره تاثیر روانی اجرای این طرح، اظهار داشت: حتی به نظر می‌رسد که در بخش «مالی-رفتاری» و روانی نیز این طرح تاثیری نداشته باشد و شاهد تغییری در قیمت ها نخواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی به جنبه‌های مثبت اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: از مزیت‌های حذف چهار صفر، تسهیل فعالیت‌های مربوط به حسابداری است که باعث روان شدن اعداد می‌شود.

رادپور با بیان اینکه تاثیر دیگر اجرای این طرح، کاهش هزینه های چاپ و انتشار اسکناس و سکوک است، گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت ها و تورم، اسکناس‌ها و سکه های موجود فاقد ارزش چندانی بوده و به همین دلیل به تعداد زیاد باید چاپ شوند که این موضوع، هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین با ضرب سکه به جای اسکناس، هزینه انتشار، نگهداری و امحای اسکناس را نیز کاهش داد.

تاثیر روانی در تقویت پول ملی

تبدیل واحد پولی از ریال به تومان، در واقعیت تاثیر چندانی بر ارزش پول ملی نخواهد داشت، زیرا ارزش آن تغییر نمی کند.

اما این اقدام می تواند در کوتاه مدت از نظر روانی تاثیر مثبتی داشته باشد؛ اکنون هر یورو حدود ۱۷ هزار تومان ارزش دارد، اما در واحد پولی جدید ارزش فعلی هر یورو معادل ۱۷ تومان می شود.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفت: حفظ حیثیت ظاهری پول ملی بسیار مهم است. در حال حاضر پول ملی با دلار و یورو بسیار اختلاف دارد و رابطه پول ملی با دلار  ۰.۰۰۰۰۰۶ است که رابطه بسیار ضعیفی در دنیا محسوب می‌شود.

به نظر کارشناسان، تبدیل واحد پولی این فرصت را در اختیار نظام پولی و اقتصادی کشور قرار می دهد که به تدریج ساختارهای واقعی اقتصادی کشور نیز سامان یافته و تقویت شود.

کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول

بارها شنیده شده است که برخی افراد، اقدام به جمع آوری سکه های رایج از بازار و ذوب آن کرده اند که دلیل آن ارزش ذاتی بالای سکه، نسبت به رقم درج شده در روی آن است.

در واقع، ضرب برخی سکه اکنون به زیان اقتصاد کشور بوده و هزینه بالایی را تحمیل می کند؛ در عمل نیز مردم کمتر از آن سکه ها در مبادلات مالی خود استفاده می کنند.

بر اساس گزارشی که رییس کل اسبق بانک مرکزی ارایه کرد: اگر بخواهیم ریال را ضرب کنیم برای تهیه یک ریال و تامین نیکل آن باید ۳۵ ریال هزینه کنیم.

به گفته محمود بهمنی، هزینه‌هایی که برای چاپ و ضرب پول‌های خرد در کشور صورت می‌گیرد بسیار بیشتر از ارزش واحد پولی است که در مبادلات به کار می‌رود؛ امروز برای چاپ اسکناس‌های ۱۰۰ تومانی و ۲۰۰ تومانی و ۵۰۰ تومانی باید بسیار هزینه کنیم.

بر اساس گزارش ها، هشت میلیارد اسکناس در کشور موجود است که از این میزان پنج میلیارد مربوط به اسکناس‌های زیر دو هزار تومان می شود.

با حذف چهار صفر قرار است که سکه های یک تومانی جدید جایگزین اسکناس یک هزار تومانی و سکه دو تومانی جدید جایگزین اسکناس‌های دو هزار تومانی فعلی شود.

همچنین سالانه هزینه زیادی صرف امحای اسکناس‌های فرسوده و مستهلک قدیمی و چاپ اسکناس‌های جدید می شود به طوری که  همتی، رییس کل بانک مرکزی از هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی امحای آنها خبر می دهد

در صورت حذف چهار صفر و کوچک شدن رقم‌ها، با توجه به ماندگاری بیشتر سکه، در صورت ضرب سکه به جای اسکناس‌های خرد می‌توان هزینه امحای اسکناس را کاهش داد.

تسهیل امور حسابداری

کاهش پی در پی ارزش پولی ملی در سال‌های گذشته و قرار گرفتن صفرهای متعدد جلوی ردیف‌های بودجه و هزینه در دفاتر حسابداری، از گلایه های فعالان رسته حسابداری است.

وجود صفرهای متعدد و طولانی شدن رقم های مربوط به بودجه بخش های مختلف گاهی اوقات باعث اشتباه نیز شده است.

کارشناسان متعقد هستند حذف چهار صفرگام بزرگی برای اصلاح این روند و تسهیل امور حسابداری است.

رادپور، کارشناس اقتصادی در این باره به ایرنا می گوید: از مهم ترین مزیت‌های حذف چهار صفر، تسهیل فعالیت‌های مربوط به حسابداری است که باعث رند و روان شدن اعداد می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۷۰۰۲۱۰:۱۴:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
حداقل یک فایده اقتصادی را دکر میکردید!!! با این حساب چند سال دیگر بازهم حداقل ۵ صفر را باید برداشت و این قصه سر دراز دارد.
ناشناس۱۴۳۷۲۶۹۱۳:۴۹:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
این طرح را کارشناسان باید بررسی بیشتری کنند و با عجله اجرایی نشود.
ناشناس۱۴۳۷۳۴۹۱۴:۵۲:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
حاجی تصویب شد رفت شما کجایی!؟ فقط مونده تایید شورای نگهبان که قاعدتا بعیده ایراد خاصی بهش بگیره امیدوارم م مجلس بعدی هر چه زودتر این قانون بی خاصیت رو ملغی کنه
قران اشتباه هست !۱۴۳۷۳۸۰۱۵:۲۱:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بجای قران هر تومن جدید باید ۱۰ ریال باشه ! . مگه همین الان یک صدم اسکناس هزار تومنی ارزشی داره که قراره تومن جدید بشه ۱۰۰ قران ؟ . هر تومن جدید باید بشه ۱۰ ریال و بانک مرکزی فقط سکه ۲ ریالی و ۵ ریالی برای پول خورد تومن جدید ضرب کنه !
ناشناس۱۴۳۷۶۳۸۱۹:۰۳:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
منم از تعداد صفرهای پول نمیترسم، از اینکه کارشناسان! فکر همه جا رو کردن میترسم! یک مهربونی تو سایت الف راهنمایی کنه مردم کجا پناه برن پناه بگیرن.
مصطفی۱۴۳۷۵۰۵۱۷:۰۰:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
با سلام وادب دراین شرایط نه !!! یه برنامه مدون اقتصادی چندساله و آثار تورمی آن، بعدحذف پنج یا شش صفر شاید اموزش مردم با شرایط کرونا برای استفاده پرداختهای الکترونی هم باعث کاهش موارد ابتلا ،به صرفه وزود بازده خواهدتا اجرای این طرح
ناشناس۱۴۳۷۸۱۶۲۲:۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
این چهار صفر را مردم خودشان قبلا حذف کرده اند.از نانوا بپرسی، نان دانه ائی 5 تومان است نه 50000 ریال.
ناشناس۱۴۳۷۰۰۳۱۰:۱۵:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
پراید چند قِران میشود ؟
ناشناس۱۴۳۷۵۴۰۱۷:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
هفت میلیون قرون
محسن۱۴۳۷۰۰۴۱۰:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
خیلی خوبه ، عالیه پرآید میشه ۷۰۰۰۰ تومن نان میشه ۲ تومن گوشت میشه ۱۰۰ تومن مسکن میشه متری ۱۵۰۰۰ تومن بنزین میشه لیتری ۳ تومن دلار ۱۶ تومن سکه ۶۰۰۰ تومن از جهت روانی تاثیر مثبت داره ، ما مردم احساس ارزونی می کنیم ، حالا اگر دولت بنزین کرد ۵ تومن یا ۱۰ تومن و یا سکه شد ۱۰۰۰۰ تومن ، خیلی ناراحت کننده نیست !!!
ناشناس۱۴۳۷۳۱۵۱۴:۲۴:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
حقوقمان چقدر می شود؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۳۷۳۸۴۱۵:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
یک قران
ناشناس۱۴۳۷۷۳۴۲۰:۵۹:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
نگفتی مستمری من بازنشسته چقدر میشه!
ناشناس۱۴۳۷۰۰۷۱۰:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
حالا همه چیزمون درسته و سرجاشه فقط مونده حذف ۴ تا صفرمون ؟!!
ناشناس۱۴۳۷۰۰۹۱۰:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
خوب ! شکممون سیر شد ! تورم هم شد ۲ ٪ !
ناشناس۱۴۳۷۰۱۷۱۰:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اینکه میگن اثر تورمی نداره خیلی جالبه در ایران خیلی راحت اعداد به سمت بالا گرد میشود. مثلا جنس ۱۲۷۵۰۰ تومنی با حذف سه صفر ۱۳۰ تومن خواهد شد. یعنی ۲۵۰۰ تومن قدیم گرانتر میشود.
ناشناس۱۴۳۷۰۲۳۱۰:۳۰:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بیشتر برای پنهان کردن مقدار کاهش ارزش پول ملی برای عموم مردم انجام میشه!
ناشناس۱۴۳۷۷۳۸۲۱:۰۲:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
درستش اینه که بگی برای پنهان کردن ارزش واقعی اختلاس ها از چشم مردم. مثلا 4 هزار میلیاردی که آن آقازاده از صندوق فرهنگیان برد میشه 4 میلیارد ناقابل.!!!!
omid۱۴۳۷۰۳۰۱۰:۳۸:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بزرگ ترین عیبش این است حساسیت این واحد پولی جدید در مقابل تورم از بین میرود.
ناشناس۱۴۳۷۰۳۷۱۰:۴۳:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
قران رو عوض کنید جالب نیس یه چیز دیگه به جاش انتخاب کتید
ح. رجایی 2(خواننده)۱۴۳۷۲۹۴۱۴:۰۵:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
چرا دوست عزیز خود تحقیری شما از کجا سرچشمه گرفته؟! به این قشنگی! حس زیبای نوستالژی. خارجی ها که نمیتونن ق بگن ترک های خودمون هم نمیتونند تلفظش کنند..
یونس۱۴۳۷۶۸۴۱۹:۵۵:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
داداش قران خودش کلمه ترکی هستش
فرناز۱۴۳۷۰۴۱۱۰:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کارشناسان لطفا" بگن که آیا در قدرت خرید مردم تاثیری دارد یا خیر؟
کوروش فرهودیان۱۴۳۷۰۵۶۱۱:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
قطعا آثار تورمی دارد و اشتباه است در این شرایط ابر تورمی شما ببینید بنزین گران شد سکه طلا یک و نیم ملیون گران شد چرا؟؟؟؟؟ چه ربطی است ؟؟؟ هیچ ولی بدلیل آثار روحی استدر اینجا با حرف گران و ارزان میشود حالا این حذف چهار صفر که عمل است
ناشناس۱۴۳۷۰۶۳۱۱:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تبدیل واحد پولی این فرصت را در اختیار نظام پولی و اقتصادی کشور قرار می دهد که به تدریج ساختارهای واقعی اقتصادی کشور نیز سامان یافته و تقویت شود. این جمله رو من خوندم نمی دونم چرا بعد از 10 ثانیه خندیدن گریه ام گرفت. یعنی عدم سامان و افت ارزش پول ما بدلیل کم نشدن 4 تا صفر از پولمان بوده؟!!!!!!!!!!! لطفا جمله بالا رو چند با بخوانید و به بیسواد بودن کارشناس و .. این مطلب پی می برید. مگر مجبورید حرف بزنید
ناشناس۱۴۳۷۰۶۴۱۱:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
یه کارشناس امروز میگفت مثل اینه مریض سرطانی داشته باشی بیای عمل جراحی بینی براش انجام بدی . فقط میخوان بگن یه کاری کردیم . شاید توش نونیه برای بعضی ها
ناشناس۱۴۳۷۰۶۹۱۱:۳۰:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
سه دستاورد حذف صفر های پول : -- تورم شارپی بدلیل رند شدن قیمتها -- هزینه و بار اضافی جهت جمع آوری وچاپ پول جدید و سردرگمی مردم بخاطر تغییر واحد پول -- بازگشت دوباره صفرها به پول و چاپ پول های درشت تر بدلیل تورم دورقمی و بی ارزش شدن هرروزه پول و یاس و ناامیدی دوباره
سید۱۴۳۷۰۸۹۱۱:۴۴:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اینکار یعنی پاک کردن صورت مسئله
ناشناس۱۴۳۷۱۱۱۱۱:۵۶:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بعد از انتقادات مردم به فکر توجیح کردن افتادن
ناشناس۱۴۳۷۱۲۲۱۲:۰۴:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
همانطور که جراحی تقتصادی احمدی نژاد و یارانه دستاورد داشت این هم دارد..میشه شما لطفا کشور را به حال خود بگذارید و هیچ تصمیمی نگیرید..
ناشناس۱۴۳۷۱۳۲۱۲:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
دستاورد ان است که پول ملی با ارزش بشه نه چهار صفر حذف بشه شما سورنا را داری از سر گشادش میزنی گویا مردم را ...... فرض کردی
ناشناس۱۴۳۷۱۴۷۱۲:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
کاش به جای اینهمه وقت تلف کردن برای حذف 4صفر از پول ملی فکری برای حذف اختلاس از مملکت میکردید که قطعا هم رضای خدا ورضایت مردم وآبادانی وامنیت سرمایه گذاری در ایران را بالا می برد
ناشناس۱۴۳۷۱۵۲۱۲:۲۳:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اگر فایده هاش همینه مگه دیوانه هایم این همه خرج دست مردم می گذاریم
ناشناس۱۴۳۷۱۵۶۱۲:۲۶:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بنزین رو هم اول گفتید تاثیری رو تورم نداره بعد گفتید یه ذره تورم که اشکال نداره بعد مردم تورم نجومی رو تحمل کردند.
ناشناس۱۴۳۷۱۸۸۱۲:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
زندگی اکثر مردم صفر یا زیر صفره ، هر چقدر دلتان میخواهد صفر بازی کنید .
ناشناس۱۴۳۷۱۹۰۱۲:۵۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تنها فایده حذف چهار صفر به نفع اختلاس گران تمام می شودچون بار روانی اختلاس مثلا بیست هزار میلیاردی خیلی بیشتر است ولی چون مردم به ارقام بزرگ عادت کرده اند بعداز این عنوان می شود دومیلیارد اختلاس و مردم هم از لحاظ روانی تا مدتی راحت ترند
ناشناس۱۴۳۷۲۴۱۱۳:۲۸:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
دقیقا وقتی گفته میشه تاثیری بر تورم نداره یعنی فوری باید گفت پناه میبرم به خدا.
ناشناس۱۴۳۷۲۴۴۱۳:۳۲:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
اگه هزار تا صفر هم بردارین مشکلی حل نمیشه چون ریشه مشکلات جای دیگه ای هست مشکل تورم افسار گسیخته و اقتصاد رها شده و بیکاری گسترده و..هست تا وقتی راه حلی برای این مشکلات نداشته باشیم حذف صفر نه تنها فایده ای نداره بلکه خودش عامل مشکلات بعدی خواهد بود البته چنین تصمیمی از مسئولانی که عامل نابودی اقتصاد کشور هستن نه تنها عجیب نیست بلکه کاملا طبیعی هست
ناشناس۱۴۳۷۲۷۱۱۳:۵۱:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
میزاشتید کرونا تموم بشه بعد انجام میشد.
ناشناس۱۴۳۷۶۱۶۱۸:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
مجلس وقتش تما م است میخواهند سنبل کاری کنند.
ناشناس۱۴۳۷۲۹۷۱۴:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۶
زیمبابوه هم همین استدلال ها را عنوان میکرد!!!ولی موفق نشد. شرایط اکنون برای اینکار فراهم نیست. کشورهایی که با اینکار موفق شدند ،اول زیر بنای اقتصادشان را درست کردند. ما که در تحریم به سر می بریم و صادراتی هم به آن صورت نداریم ، نیازی نداریم که واحد پول را عوض کنیم! هزینه های چاپ پول جدید و تعویض سیستم حسابداری خیلی بیشتر از هزینه امحا اسکناسهای فرسوده خواهد بود.
ناشناس۱۴۳۷۳۳۴۱۴:۴۷:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
الان اینها دلایل اقتصادی بودند؟؟؟ شما اینجوری بررسی می کنین و تصمیم می گیرین؟ یه تیم ندارین که تحصیلاتش اقتصاد باشه؟
ناشناس۱۴۳۷۳۳۶۱۴:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بهتر است مطابق با تلفظ مردم واحدها تعیین کنند یعنی واحد بزرگ پول بشود "تومن" و واحد کوچکتر "قرون"
ناشناس۱۴۳۷۳۶۷۱۵:۱۱:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تنها دست آوردش جلوگیری از آبروریزی و سرافکندگی دیپلمات ها و آقازاده هایی هست که به خارج رفت و آمد دارن تا از طرف خارجی ها مورد تمسخر قرار نگیرن
ناشناس۱۴۳۷۳۹۷۱۵:۴۰:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
پنج تا صفر حذف می کردید
ناشناس۱۴۳۷۵۹۳۱۸:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
چرا پنج تا ؟ پس چن تا؟ شیش تا! چرا شیش تا؟ پس چن تا؟ والا آخر..
ناشناس۱۴۳۷۴۲۴۱۶:۰۳:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بسیار کار اشتباهی است، الان وقت این کار نیست، لااقل جلوی افزایش تورم را بگیرید، این کار تورم را بیشتر می کند، بسیاری از قیمت ها را رند می کنند و خودش بار تورمی دارد، شما یادتون نیست ولی زمان افزایش قیمت بنزین هم می گفتید تورم ندارد و یا نهایتا چهار درصد تورم داره، که پیش بینی شما غلط بود، الان هم که نفت مفت شده بنزین را ارزان نمی کنید
ناشناس۱۴۳۷۴۳۳۱۶:۱۰:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
خدا به داد ملت برسه مي دونند امسال تورم خيلي سنگين ميشه از الان صفر هاشو برداشتن
سعادتی۱۴۳۷۴۸۲۱۶:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
در شرایطی که تورم دو رقمی داریم کاهش صفرها بی فایده است. این کار در زمانی که تورم تک رقمی شود مناسب است 4 صفر را در سالهای آتی جبران میکنیم!!!!!
ناشناس۱۴۳۷۴۸۶۱۶:۴۷:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۶
به نظر من یه ممیز هم بندازین پشتش یعنی اسکناس ۵۰۰۰ تومنی رو بکنید ۰/۵ ریال اقلا تا افق ۱۴۰۴ دوباره مجبور به حذف چهار پنج تا صفر نشیم بالاخره از این ستون به ستون شاید یه فرجی شد
ناشناس۱۴۳۷۴۸۸۱۶:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
بجای حذف صفراختلاسهارو حذف کنید
ناشناس۱۴۳۷۵۱۲۱۷:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
هر دو سال یکبار باید ۴ صفر کم کنند تا اوضاع اقتصادی در هر صورت، خوب به نظر برسد. خیلی کار با حالی است
ناشناس۱۴۳۷۵۸۰۱۷:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
در غیبت برنامه مدون سیاسی و اقتصادی این حرکات مقطعی هیچ اثری در اقتصاد ندارد و متعاقبا برای معیشت مردم اما زمینه را برای تورم بیشتر با اعداد کوچکتر مهیا می‌کند
ناسناس۱۴۳۷۵۸۷۱۷:۵۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
عیبی نداره فقط زورتان به مردم بدبخت میرسه مردم کار میکنند بعد از چند سال دیگه همین آش همون کاسه همینجور صفر کم کنید مردم جمع میکنند دولت بخوره .. ..
ناشناس۱۴۳۷۶۳۶۱۹:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تقویت موقت و روانی پول ملی! ..
ناشناس۱۴۳۷۷۱۵۲۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۶
امروز حتی قیمت یک آدامس هم از ۱۰۰۰ تومن بیشتر است .حال اگر چهار صفر حذف شود با کمترین رقم یعنی یک سکه یک تومانی هم نمیشود چیزی خرید و حساب قران که دیگه هیچ پشیزی ارزش ندارد.پس باید حد اقل پنج صفر حذف کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین