نقوی حسینی: برگشت سیروس عسگری قطعی است

گروه سیاسی الف،   3990215182

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق توضیحات نماینده وزیر خارجه بازگشت سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی درآمریکا قطعی بوده و مشکلات از سر راه برداشته شده است.

به گزارش فارس، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی در این جلسه به بررسی آخرین وضعیت دکتر عسگری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا و شرایط آزادی او با حضور مسوولان دستگاه‌های مختلف پرداخت. همسر دکتر عسگری نیز دعوت شده بود اما به علت بیماری و مساعد نبودن حالشان امکان حضور پیدا نکرد.

وی با اشاره به صحبت های ذوالنور رئیس کمیسیون گفت:‌ آقای ذوالنور با اشاره به آخرین وضعیت سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا بیان کرد که تعدادی از شهروندان ایرانی از سوی قدرت‌های سلطه‌گر و به ویژه آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف بازداشت شدند که از جمله آنها دکتر سیروس عسگری دانشمند ایرانی در اسارت آمریکایی‌ها بوده و مطابق اطلاعات ما در زندان های آمریکا دچار بیماری کرونا شده است. علاوه بر نگرانی درباره سلامتی و جان ایشان سوال اصلی این است که گناه یک دانشمند متخصص چیست؟

نقوی حسینی به صحبت های نماینده وزارت خارجه در این جلسه اشاره کرد و گفت: نماینده وزارت خارجه گفت که دکتر عسگری از نخبگان و متخصصان کشور است و بنا بر آخرین خبر دیروز قرار بود تست کرونا گرفته شود و در صورت منفی بودن تست، قطعا سریعا به ایران باز گردانده می شوند. ایشان مبتلا به بیماری قلبی است و مشکلات سفر هم باید رعایت شود. به نظر می رسد بازگشت ایشان قطعی شده و موانع و مشکلات از سر راه برداشته شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: طبق توضیحات داده شده دکتر عسگری به آمریکا رفت و آمد داشته و تحصیلات او آنجا بوده، فرزندانش آنجا هستند و دارای ویزای توریستی است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در همین ایام پروژه‌ای هم گرفته ولی آمریکایی‌ها خصمانه برخورد کردند چرا که ایشان در دادگاه های آمریکا تبرئه شده بود. در آن ایام وزارت خارجه حمایت‌ها و کمک‌های زیادی کرد تا در نهایت آبان ماه سال قبل تبرئه شد ولی خباثت آمریکا و برخی عوامل دیگر مانع سفر ایشان به ایران شد که اخیرا حل شده است. نماینده وزارت خارجه این موضوع را هم گفت که افراد دیگری غیر از دکتر عسگری نیز در آمریکا یا سایر کشورها به همین مشکلات گرفتار شدند.

وی ادامه داد: در ادامه این جلسه معاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ارائه گزارشی گفت که متاسفانه تعدادی از اتباع ما در سایر کشورها گرفتار هستند. ما در حوزه دفاع بیش از ۳۰ مورد داشتیم که به دلیل رفتار خصمانه آمریکایی‌ها گرفتار شده بودند البته با همکاری دستگاه‌های مربوطه جهت حل مشکل آنها تلاش‌های موثری صورت گرفت و وزارت امور خارجه در این زمینه نهایت تلاش و همکاری را دارند؛ اوهمچنین بیان کرد که در حال حاضر حدود پنج نفر به اتهام فعالیت های نظامی و دفاعی و بهانه های بیهوده اسیر هستند و بازداشت شدند. دکتر عسگری مورد بغض و دشمنی قرار گرفت و اتهامات بیهوده‌ای در زمینه فعالیت‌های غیر قانونی به وی وارد کردند که البته از همه اتهامات تبرئه شده است.

نقوی حسینی ادامه داد: در این جلسه نماینده وزارت اطلاعات نیز گزارشی از رویکرد خصمانه و دشمنانه آمریکایی‌ها علیه اتباع و شهروندان ایرانی ارایه کرد به ویژه برخورد آنها با کسانی که در انتقال تکنولوژی نقش داشتند چه ایرانی‌هایی که خارج از کشور ساکن بوده و آمد و رفت هم حتی نداشتند تا کسانی که سفر می کردند. در این زمینه آمریکایی‌ها از سرویس های اطلاعاتی سایر کشورها نیز استفاده می‌کنند؛ نماینده وزارت اطلاعات بیان داشت که در مورد سیروس عسگری نیز همین برخورد خصمانه صورت گرفت، وی از نخبگان و دانشمندان موثر کشورمان هستند که مشکل ایشان حل شده است اما آمریکایی ها به بهانه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران افرادی را تحت تعقیب قرار داده یا بازداشت کردند.

نقوی حسینی بیان کرد: ذوالنور در پایان جلسه گفت که دشمنی قدرت‌های سلطه‌گر مثل آمریکا طبیعی است که به خصومت و دشمنی خود ادامه دهد. جمهوری اسلامی در حال پیشرفت چشمگیری در حوزه علم و تکنولوژی است و به همین جهت همه دستگاه ها باید تمهیداتی را تدارک ببینند که تامین نیازها با کمترین هزینه صورت پذیرد و اگر شهروندی و اتباعی از کشور ما گرفتار این خصومت ها و دشمنی ها شدند باید مورد حمایت قرار گیرند و در جهت نجات، حمایت و جبران خسارات اقدامات لازم صورت پذیرد. قانون هم در این زمینه داریم و کمیسیون حمایت می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین