خودروسازان افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودروها را استارت زدند؟!

  3990214026 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«قیمت جدید خودروهای داخلی هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات را برای سال جاری خواستار شده‌اند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند با تصویب این نرخ، بازار آزاد خودرو نیز تحت تأثیر قرارگرفته و قیمت‌ها ۴۰درصد یا بیشتر گران خواهد شد.»

خودروسازان افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودروها را استارت زدند؟!

جوان آنلاین در ادامه نوشت: ایران خودرو و سایپا با در نظرگرفتن مسائلی مانند تورم عمومی، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و احتمالاً هزینه‌های تحریم، درخواست رشد ۴۰ درصدی قیمت‌ها را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند. خودروسازان البته به دنبال این بودند تا دولت را به اجرای مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار مجاب کنند، با این حال ظاهراً موفق نشده‌اند.

اوایل زمستان ۹۷ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را در حاشیه بازار اعلام کرد. طبق این مصوبه، خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات خود را تا ۵ درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند، اما مصوبه موردنظر یکی دو ماهی بیشتر و آن هم به صورت ناقص به اجرا درنیامد. آن‌ها مدعی هستند که سال‌گذشته قیمت‌های دستوری دولت موجب افزایش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار شده است. در حالی که طی سال گذشته افت تولید، کمبود قطعات و حتی تغییر مدیریت‌های دو خودروساز موجب بروز مشکلاتی شد که بازار با کمبود خودرو مواجه و قیمت‌ها در بازار آزاد گران شود. اتفاقی که حتی انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه گرفت و اینکه دلالان به عمد قیمت‌ها را گران کنند تا قیمت کارخانه نیز افزایش یابد.

امسال خودروسازان امیدوار بودند با توجه به نتایج خسارت‌بار قیمت‌گذاری دستوری، دولت مصوبه تعیین قیمت در حاشیه بازار را به اجرا درآورد. با این حال شرایط به شکلی دیگر پیش رفت. طی دو سه هفته گذشته، موضوع قیمت در ستاد تنظیم بازار و البته کمیته خودرو مطرح و در نهایت تداوم سیاست قیمت‌گذاری در دستور کار قرار گرفت. گفته می‌شود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جدید خودروهای داخلی را تعیین و در اختیار ستاد تنظیم بازار گذاشته است، اما این ستاد هنوز قیمت‌های جدید را اعلام نکرده و بنابراین مشخص نیست چند درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه شده است.

هرچند اولویت خودروسازان، قیمت‌گذاری در حاشیه بازار است، با این حال به نظر می‌رسد موافقت دولت با رشد ۴۰ درصدی قیمت نیز آن‌ها را تا حدی راضی خواهد کرد. با در نظرگرفتن رشد ۴۰ درصدی، کف قیمت خودروهای داخلی به حدود ۵۵ میلیون تومان (برای خودرو پراید) خواهد رسید. البته از آنجا که پراید تا حدود دو ماه دیگر حذف خواهد شد، باید تیبا را ارزان‌ترین خودرو داخلی لحاظ کرد که در این صورت، کف قیمت به بالای ۶۰ میلیون تومان می‌رسد. این کف البته به نرخ کارخانه‌ای خودروها مربوط می‌شود، چه آنکه همین حالا حداقل قیمت در بازار و برای پراید، بیش از ۷۰ میلیون است. پس از حذف پراید و با فرض همین نرخ‌های فعلی، کف قیمت در بازار خودرو (برای تیبا) به بیش از ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید.

با مقایسه قیمت خودروهای وارداتی و داخلی با ۱۰سال گذشته درمی‌یابیم که در این مدت خودروهای وارداتی بیش از ۳۰برابر گران شده‌اند و خودرویی مانند پراید که کاملاً ساخت داخل است و نسبت به آن سال‌ها هیچ تغییری در طراحی و کیفیت و... نداشته، با افزایش حدود ۱۰ برابری در قیمت همراه بوده است.

توقف تولید ۷ مدل خودرو در فروردین ماه امسال

با اعلام تیراژ خودروهای سواری در فروردین مشخص شد، تولید هفت محصول که تقریباً همه آن‌ها مونتاژی هستند، متوقف شده است. طبق صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس از سوی خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال، پژو ۲۰۰۸، تندر- ۹۰، چانگان، آریو، دانگ‌فنگ، سوزوکی گرندویتارا و سراتو هیچ تولیدی نداشته‌اند. در این بین، به نظر می‌رسد تولید برخی از این محصولات برای همیشه (حداقل تا وقتی تحریم هست) متوقف شده و برخی دیگر همچنان امکان بازگشت‌شان به خطوط تولید خودروسازان وجود دارد.

کاهش ۴۳ درصدی تولید فروردین

براساس آمار، خودروسازان امسال را با افت تولید شروع کردند، به طوری که تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین‌ماه حدود ۴۳ درصد کاهش یافت. تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال معادل ۲۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۷ افت ۷/ ۴۳ درصدی را تجربه کرده است. تولید ون در فروردین امسال تنها چهار دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد کاهش داشته است.

در مورد تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو طی فروردین امسال باید به افت ۴/ ۲۹ درصدی اشاره کنیم، به طوری که در این ماه ۱۵ هزار و ۱۰۹ دستگاه انواع خودرو از سوی این گروه خودروسازی به تولید رسیده است، ایران خودرو طی فروردین ۱۴هزار و ۹۲۴ دستگاه سواری تولید کرد که نسبت به فروردین سال‌گذشته ۳۰ درصد افت داشته است. در مورد تولید گروه صنعتی سایپا در فروردین امسال نیز باید به افت ۷/۵۶ درصدی تولید انواع خودرو اشاره کنیم، به طوری که در این ماه فقط ۹هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع خودرو توسط این خودروساز به تولید رسیده است.

باتلاق مالی خودروسازان

درشرایطی که مردم از قیمت بالای خودرو در کارخانه و بازار آزاد گله‌مندند، مسئولان از ضرورت اصلاح قیمت خودرو سخن می‌گویند و معتقدند: با توجه به افت تولید، اگر قیمت‌ها گران نشود خودروسازان در باتلاق مشکلات مالی فرو می‌روند. به عبارت دیگر، مردم باید تاوان کاهش تولید و افزایش هزینه‌های خودروسازان را بپردازند.

سعید مدنی، مشاور سابق خودرویی وزارت صنعت می‌گوید: با توجه به شرایط موجود و تحریم‌ها، چنانچه قرار باشد قیمت خودرو اصلاح نشود، زیان خودروسازان افزایش می‌یابد و دوباره باید شرکت‌ها تجدید ارزیابی شوند و تجدید ارزیابی شرکت‌ها با هدف نجات از ورشکستگی انجام می‌شود تا شرایط دریافت تسهیلات را کسب کنند؛ تسهیلاتی که هر روز خودروسازان را در باتلاق بیشتری فرو می‌برد.

باز شدن فنر فشرده قیمت کارخانه‌ای خودروها خطرناک است

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: پرهیز از افزایش درصدی قیمت خودرو، نکته‌ای است که باید توجه کمیته خودرو را به آن جلب کرد؛ چراکه در آن صورت حداقل به همان نسبتی که قیمت کارخانه افزایش می‌یابد، قیمت کف بازار نیز افزایش خواهد یافت. البته افزایش قیمت باید از سال ۹۷ و به مرور متناسب با تورم عمومی کشور رخ می‌داد، اما در حال حاضر فنر قیمت کارخانه‌ای خودرو آنچنان فشرده است که به هر شکلی باز شود، برالتهاب بازار می‌افزاید.

وی درگفت‌وگو با ایسنا در رابطه با زمزمه‌های اخیر برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان می‌افزاید: ستاد تنظیم بازار طی دوران نظارت خود با ممانعت از افزایش قیمت خودرو از در کارخانه، متناسب با تورم عمومی کشور علاوه بر تحمیل میلیاردها تومان خسارت به شرکت‌های خودروساز که از جمله مهم‌ترین صنایع استراتژیک کشور هستند، باعث شده بخش زیادی از این زیان در قالب سود نه‌تن‌ها به جیب مصرف‌کننده واقعی خودرو نرود بلکه روانه جیب دلال و سرمایه‌گذار شده است.

این کارشناس صنعت خودرو کشور ضمن تأکید بر اینکه دو عامل افزایش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار از یک سو و ایجاد شکاف عظیم بین عرضه و تقاضای خودرو در کشور از سوی دیگر، باعث شده تا هرگونه دست‌کاری در قیمت کارخانه بلافاصله بر التهاب بازار بیفزاید، اظهار کرد: بنابراین تنها راه موجود، افزایش پلکانی قیمت کارخانه آن هم مشروط به تعهد خودروسازها نسبت به افزایش تیراژ تولید است.

وی افزود: البته این افزایش باید مبتنی بر یک فرمول تعیین قیمت شناور باشد؛ به‌طوری که عوامل افزایش‌دهنده قیمت تمام شده خودرو مانند افزایش نرخ قطعات و هزینه‌های تولید، براساس تورم عمومی کشور و شرایط تحریم (که باعث افزایش هزینه‌های تولید در مواردی حتی بیش از تورم شده است)، به عنوان پارامترهای مثبت و نرخ افت تولید ماهانه شرکت‌ها نسبت به هدف ۵۰ هزار دستگاهی تولیدی هر یک از دو خودروساز بزرگ (براساس هدف حداقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۹) به عنوان پارامتر منفی، در فرمول تعیین قیمت لحاظ شود.

کریمی سنجری اظهار کرد: در یک فرمول پیچیده‌تر می‌توان شاخص‌های سودآورسازی این شرکت‌ها همچون کاهش نرخ ضایعات منابع و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین افزایش نرخ بهره‌وری منابع را که در قیمت تمام شده خودرو مؤثر است، به عنوان پارامترهای مثبت در فرمول لحاظ کرد. این شرکت‌های خودروساز را باید از طریق پایش چنین شاخص‌هایی وادار به سودآوری کرد. اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل این شرکت‌ها باید در مورد عملکرد شرکت خود پاسخگو باشند، نمی‌توان همه این زیان‌ها را پشت موضوعاتی همچون تحریم و قیمت‌گذاری دستوری پنهان کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۴۴۸۰۰۹:۲۲:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۴
چهل درصد افزایش قیمت در تولید خودروهای داخلی و ۳۰۰هزار تومان افزایش حقوق کارگر . خدا انشاالله از این خوارترتون کنه ـ آمین
ناشناس۱۴۳۵۲۲۶۲۱:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
کی را خوارتر کنه رفیق!؟
مجید۱۴۳۴۴۸۱۰۹:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
امروز اگر تولید خودرو در کشور متوقف شود فایده اش خیلی بیشتر از فرداست این یک حرف ساده نیست این یک هشدار و پیش بینی وقایعی بسیار وحشناک برای آینده اقتصادی کشور است .
ناشناس۱۴۳۴۴۸۴۰۹:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
نوش جون ملت پولدار. بدو ثبت نام کن!
ناشناس۱۴۳۴۷۰۶۱۲:۳۱:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۴
مردم گناهی ندارن - چرا هر اتفاقی میافتی میگیم مردم چرا همش مردم باید کمک کنن - همه چیز رو از مردم میخوایم
ناشناس۱۴۳۴۹۰۰۱۴:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۴
مردمی که نه یک ذره سختی کشیدن (مثلا یکسال بدون خودرو بودن) رو میخوان تحمل کنند از اونور هم مینالند منم نمیگم گناهی دارند، نوش جونشون. هم خدا هم خرما نمیشه! شما هم زود تا تموم نشده این ماشین های روز دنیا بدو ثبت نام کن
ناشناس۱۴۳۴۹۶۵۱۵:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
چون راه حلش دست مردم هست اگر اتحاد داشتند توی همه کارها. 70،80 میلیون نفر
علی۱۴۳۴۴۸۸۰۹:۲۸:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
خلاصه کلام اینکه مردم هیچگاه برای خودروسازان و مسوولین مهم نیستندچون خودروساز بایستی به هر ترتیبی محصول خود را با توجیه تحریم ها و افزایش هزینه ها بدون داشتن رقیب خارجی و بازار رقابتی که مثل حلوا برایشان آماده شده بفروشند و مردم هم همانند مسکن خرید اتومبیل را در خواب ببینند .
ناشناس۱۴۳۴۴۸۹۰۹:۲۹:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۴
خودرو ساز نهاد دولتی هست که مدیرانش زیر نظر وزارت صنعت فعالیت میکنند این پیشنهاد افزایش قیمت از طرف دولت هست نه خودروساز و دلالانی هم که ماشینهاشونو تو پارکینگهای آزادگان دپو میکنند هم قطعا ریشه دولتی دارند فقط مردمی هم که این ماشینها رو میخرند ریشه دولتی ندارند و باید به ناآگاهی کسانی که زیر بار خرید این خودرو ها میرند افسوس خورد آقا اعتراض نمیکنی از عواقبش ترس داری قبول اما حداقل غیرت داشته باش صفر نخر متاسفانه لقمه حرام آدمها را بیغیرت کرده.
ناشناس۱۴۳۴۴۹۰۰۹:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۴
باور کنید اگر مثل چند سال پیش سه برابر هم بشه مردم با آغوش باز به استقبال میروند
ناشناس۱۴۳۴۵۱۳۰۹:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
با توجه باینکه ایران جز این کره خاکی نیست هیچ چیز آن مثل دنیا نیست .تمام خودروسازان و تولیدکنندگان کشور های دیگر محصولات خود را تخفیف یا با شرایط و پرسانت های عالی به مشتریان خود عرضه می کنند ولی در ایران تازه اول رباخواری و چپال گری شروع شده با این اوضاع
ناشناس۱۴۳۴۵۳۵۱۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
چرا۴۰٪افزایش دادن؟حداقل باید قیمت خودرو ۲۰۰٪افزایش بیدا کنه...مردم روشون زیادشده باید کمر مردم روشکست
ناشناس۱۴۳۵۲۲۹۲۱:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
آفرین باید کمرشون شکست که دیگه حتی فکر اظهار نظر هم نکنند چه برسه به حق و عدالت خواهی
ناشناس۱۴۳۴۵۴۲۱۰:۲۶:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
این چه وضعشه آقای اصحاب کهف هم این قدر که ما شکه داریم میشیم هر روز نشدن 40% آخه مردم از کجا باید بیارن چرا کشور رها شده به حال خودش .چرا یه جا میگیم پول ها گم شده یه زمان میگن پول ها دزدیده شده .
ناشناس۱۴۳۵۱۹۸۲۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
ما که نفهمیدیم شما چی نوشتی؟
ناشناس۱۴۳۴۵۴۶۱۰:۲۸:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
الانم شکاف بین قیمت کارخامه و قیمت بازار وجود دارد و عملا قیمت خودرو همان قیمت بازار است. چون به قیمت کارخانه خودرو عرضه نمی شود.
ناشناس۱۴۳۴۵۷۰۱۰:۴۷:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
هم اشغال بسازن هم به قیمت روز جهانی! خب هیوندای I10 بسازید و بدید 14000 دلار و ما مشکلی نداریم. نه اینکه سمند و 405 با تکنولوژی دهه 80 میلادی را 200 تومن بندازید به ما
ناشناس۱۴۳۴۵۷۶۱۰:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۴
شما واردات خودروی خارجی رو آزاد کن اونوقت دم از افزایش خودروی داخلی بزن
رضا۱۴۳۴۹۵۱۱۵:۳۲:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
.. .. مملکت ارز ندارد دارو وارد کند حالا ماشین خارجی صرف نظر از آنکه در آن حالت هم نصیب امثال تو بواسطه قیمتش نخواهد شد ،وارد کنند؟حالا تو مانند 90 درصد مردم دنیا خودرو نداشته باشی فردا خورشید طلوع نمی کند؟
حسن۱۴۳۴۵۸۰۱۰:۵۶:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۴
واردات خودر را بدون تعرفه ازاد كنيد بگذاريد خودرو ساز داخلي هر قيمتي خواست روي لگن توليدي خودش بگذارد اين تنهاراه حل منطقي جلوگيري از روش غارتگرانه ي خودروسازهاي داخليست كه مثل قيمت ارز انتهايي ندارد
آزاده۱۴۳۴۵۹۲۱۱:۰۳:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
بازار انحصاری تعیین قیمت انحصاری ودر نهایت تصمیم گیریهای انحصاری حالا در پشت پرده افزایش قیمت خودرو مشخص شد مدیران دولتی بی لیاقت و رانت وفساد بی حد و حصر
ناشناس۱۴۳۴۶۰۰۱۱:۰۸:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
احساس میکنم دارم در جهنم زندگی میکنم.
ناشناس۱۴۳۴۹۰۸۱۴:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۴
احساس نکن، واقعیت داره.
ناشناس۱۴۳۴۹۱۹۱۵:۰۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۴
احساس نمی کنیم ، مطمن هستیم!!!!!
هیراد۱۴۳۴۶۳۳۱۱:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۴
چقدر باید متاسف باشیم برای این خبر، اندازه ای برایش وجود ندارد.
ناشناس۱۴۳۴۶۸۵۱۲:۲۱:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۴
علی برکت الله. آشغال کاغذی بخرید ولی اسراف نکنید
ناشناس۱۴۳۴۶۸۷۱۲:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۴
40 درصد که عددی نیست قبلا با افتخار 300 درصد افزایش داده اند. ما چه گناهی کرده ایم در ایران بدنیا آمده ایم. من می خواهم ماشین خارجی با قیمتی که گمرگ خورده با پول خودم بخرم البته دست دوم در حد عالی که همه آزمایشهای کنترل کیفیت ایران هم پاس کنه. آونوقت بزارید این خودرو سازها هر چقدر خواستند قیمت ارابه های مرگشان را افزایش بدهند. چرا ما را مجبور به چنین ذلتی می کنید؟ این حداقل حق ماست
شوقی۱۴۳۴۶۹۷۱۲:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
وقتی سهامداران بورس روزی ۳ تا ۵ در صد سود میبرن من فروشنده ماشین و خیار و نخود یخچال و برنج و هزاران قلم دیگر چرا نباید سود ببرن مگر پول سهامداران مال است پول و سرمایه من و امثال من بیت المال است سود روزی ۳ در صد نخواستم ولی حد اقل ماهی ۱۵ تا ۲۰ در صد باید داشته باشم
ناشناس۱۴۳۴۷۲۲۱۲:۳۹:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۴
واردات خودرو دست دوم رو آزاد کنید
ناشناس۱۴۳۴۷۳۳۱۲:۴۷:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
.. مگه ما چقدر زندگی میکنیم که همش باید دنبال یه لقمه نون هی دو دو بزنیم اخرشم هیچی، چرا وضع.. ما این هست چرا ..
ناشناس۱۴۳۴۷۷۶۱۳:۲۳:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۴
.دولت که با اون فجایع پارسال بنزین رو گرون کرد .اینکه ازون بدتر نیست.نوش جون آشغال سازهای ایرانخودرو و سایپا
ناشناس۱۴۳۵۲۹۳۲۲:۴۰:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
فقط دولت ؟؟
محمد۱۴۳۴۷۸۱۱۳:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
یه مدت نخریم والله مفت میشه نخرید نخرید نخرید این آشغال ها رو
نسل های سوخته بعد انقلاب۱۴۳۴۸۰۳۱۳:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
مدیریت خودروساز ها عالیه ، 206 برای 20 سال پیشه هرسال چند مرحله گرونترش میکنن. اینها همه نتیجه مدیریت غلط و نالایق در کشور ماست. راه درست نمیریم.
حسین۱۴۳۴۸۱۱۱۳:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۴
ملت ایران رو گروگان گرفتن
ناشناس۱۴۳۴۸۱۶۱۳:۵۲:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
جمع کنید این حرام خواران رو کاش یک متولی دلسوز داشتیم تا امکان واردات آزاد خودرو رو فراهم می کرد و آنوقت می دیدید که حتی یک ماشین هم اینها نمی تونن بفروشند باید برن گدایی. آینده خیانتی که مسئولین کرده اند را نشان خواهد داد
ناشناس۱۴۳۵۲۱۶۲۱:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۴
حالا میگیم بعدش که قشنگ گرون شد و اینا آقای رییسی بره بگیردشون.چیش تو جیب ملت برمیگرده اینهمه کشف فساد خدا داند.
ناشناس۱۴۳۴۸۲۱۱۳:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۴
در این دوتا لگن ساز را ببندید و خلقی را آسوده نمایید.
ناشناس۱۴۳۴۸۲۶۱۳:۵۷:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
آخه دیگه خودروهای ایرانیزه ۳۰ سال پیش که خریدن نداره ، فقط بدنه اش به درد ضایعاتی ها می خوره
ناشناس۱۴۳۴۸۴۶۱۴:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
پیش بسوی پراید ۱۵۰ میلیونی
ناشناس۱۴۳۴۸۵۲۱۴:۰۹:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۴
پرایدصدمیلیون بدو که حراجش کردم مفته مفته آی خونه دار زنبیل رو بردارو بیار.
ناشناس۱۴۳۴۸۹۴۱۴:۲۹:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۴
پیشنهاد می کنم آنقدر گران کنید که هیچ کسی نتواند بخرد ، تا مشکل از ریشه حل شود ، نمی دانم کدام شیر پاک خورده ای خودروسازان را مجبور کرده به هر نحو ممکن ، تولید کنند ، در حالی که در قرارداد با چین ، مالزی ، هند و روسیه (ماشین های اروپایی و امریکایی دور از دسترس است ) ، سالی یک یا دو میلیون خودرو وارد کرد و شر این بساط را از سر مردم کند ،
علی۱۴۳۴۹۰۶۱۴:۵۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
هنوز جمعه نشده رییس جمهور خبردار بشه؟
ناشناس۱۴۳۴۹۲۲۱۵:۰۳:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۴
خواهش میکنم خواهش میکنم از وضعیت عجیب و گرانی روزافزون بازار خودرو در این روزها گزارشی تهیه بفرمایید .وضعیت این روزهای بازار غیر قابل قبول است .
شوقی۱۴۳۴۹۵۹۱۵:۴۲:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۴
وقتی سهام کارخانه ایران خودرو و سایپا شش برابر شد سود سهام باید شش برابر بشه از کجا بیاد این سود راهی غیر از گران کردن کالا تولیدی ندارن البته مختص ماشین نیست در آینده با شش برابر شدن ارزش سهام همه چیز شش برابر خواهد شد
ناشناس۱۴۳۴۹۸۲۱۶:۱۹:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۴
مقصر امریکاست
ناشناس۱۴۳۴۹۸۴۱۶:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
با سلام اگر این خودرو از انحصار دولت بیرون بیاد وخصوصی شود خودرو می شود مفت و رقابتی می شود ببین که کسی سراغ ماشین را نمی گیرد تولید کنند یا وارد می کند یا مونتاژ
همشهری۱۴۳۴۹۹۲۱۶:۲۶:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۴
لعنت بر این اقتصاد ی که ما داریم هر روز فقیر ها فقیرتر
ناشناس۱۴۳۴۹۹۴۱۶:۲۸:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۴
قبلا با افزایش قیمت دلار بیشتر از سیصد درصد افزایش قیمت داشتند ، این چهل درصدم روش،کسی صداش در نمیاد.
ناشناس۱۴۳۵۰۰۹۱۶:۴۲:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
مملکت بی صاحاب
رسول۱۴۳۵۰۱۵۱۶:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
چهارصد برابر هم جاداره
ناشناس۱۴۳۵۰۲۴۱۶:۵۸:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس۱۴۳۵۰۵۳۱۷:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۴
ملتی که تو کافی نت فقط 8میلیون تا 10 میلیون پول میدن برای ثبت نام خودروی تحویل یکسال دیگه تازه وقتی ثبت نام میشه کلی خوشحالم میشه اگه فرغونم به قیمت هیوندای بدین باز میخرن!!!!!!!!!!!!!!! استثنایی ترین مردم دنیا !!!!
ناشناس۱۴۳۵۱۵۲۱۹:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
ریختوپاش بخور بخور های نجومی بگیران افزایش نقدینگی تورم کاهش ارزش پول=پراید هفتادوپنج میلونی
ناشناس۱۴۳۵۱۶۳۱۹:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۴
یکم از دزدیهاتون کم کنید همه چی حله.
ناشناس۱۴۳۵۱۹۷۲۰:۳۱:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
این دولت خوب دندانهای مردم را شمرده مفت با جیب مردم داره کشور اداره میکنه
ناشناس۱۴۳۵۱۹۹۲۰:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۴
چه انتظاری دارید 90درصد وزرا از اول انقلاب وزیر بودند و هستند
ناشناس۱۴۳۵۲۳۳۲۱:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
خدا شکر قیمت مصوب انواع ماسک اعلام شد دیگه چی میخواهید. برید دست مدیران و مسئولان ببوسید که در ماه رمضان خدمت به خلق پيشه کردند.
ناشناس۱۴۳۵۲۴۵۲۱:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۴
خداییش به چهل درصد رضایت میدید؟؟
ناشناس۱۴۳۵۲۵۲۲۱:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۴
اگه فکر کردید 100 میلیون جمع میکنید و سال بعد پراید میخرید اشتباه میکنید چون سال بعد 150 میلیونه . بعضی ها ونزوئلا رو میدیدند که یک گونی پول میدن یه دونه نون میگیرن و حالا باید یه کامیون پول بدی یه پراید بگیری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین