پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت:  مضحک است که پیشرفته‌ترین کشورهای جهان کمترین آمادگی را در برابر کرونا دارند

گروه جهان الف،   3990213162 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

اپیدمی جهانیِ ویروس کرونا، پیشرفته ترین تمدن بشری در تاریخ را تنها ظرف چند هفته، به زانو درآورده است. این بحران نشان می دهد که نهادهای سیاسی ما از کارایی لازم برخوردار نیستند و باید مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرند.

مضحک است که پیشرفته‌ترین کشورهای جهان کمترین آمادگی را در برابر کرونا دارند

به گزارش الف، "یوشکا فیشر" وزیر خارجه اسبق آلمان در مقاله ای برای "پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت"، از شیوع جهانی ویروس کرونا به عنوان پدیده ای یاد کرده که همه چیز را تغییر داده و به ما نشان داده است، نظام بین المللی کنونی که عمدتا بر ملی گرایی مبتنی است، تا چه میزان در مواجهه با یک بحران مثل اپیدمی یک ویروس، ناکارآمد است. وی در این رابطه می گوید: 

«اپیدمیِ جهانی ویروس کرونا، به نحوِ قابل توجهی، سستی و ضعف نهادهای سیاسی که اغلب مردم جهان به نوعی به آن ها تکیه دارند را آشکار کرده است. در این میان باید هم به حکومت های ملی و هم نظام بین الملل اشاره کرد. هیچکدام از این دو در شکل فعلی خود، قادر به ادامه حیات نیستند و نباید هم باشند». 

مدت ها قبل از اینکه برخی نظریه پردازان و مفسران، از فرارسیدنِ عصر "آنتروپوسین"(انسان محوری، باور به اینکه انسان مرکز اصلی عالم و محور همه تغییرات در کره زمین است) خبردهند، این گزاره(یعنی حاکمیت بشر بر طبیعت و کره زمین) به مثابه حقیقتی عینی در اقتصادهای صنعتی پیشرفته، پنداشته می شد. با این حال، ناگهان ویروسی به نامِ کرونا ظاهر شد و جهان را با یک شوک جدی مواجه کرد. علی رغمِ تمامی دانش علمی و توانمندی های فناورانه که اکنون از آن ها برخورداریم، ویروس کرونا دستِ بالاتر را دارد(حداقل در شرایط و زمان فعلی).

مضحک است که پیشرفته ترین و قدرتمندترین کشورهای جهان، از کمترین آمادگی در مواجهه و مقابله با بحران کرونا برخوردار بوده اند. این دسته از کشورها، با بودجه های چندصدمیلیارد دلاری در حوزه تحقیقات علمی و پژوهشی، پیشرفته ترین فناوری ها و قوی ترین ارتش های جهان را در اختیار دارند با این حال، آن ها خطرِ بروز یک تهدیدِ جدی نظیر اپیدمی ویروس کرونا که از دامان طبیعت برخاسته را جدی نگرفته بودند و اکنون در برابر آن غافلگیر شده اند. آنچه غیرممکن به نظر می رسید، اکنون به واقعیت تبدیل شده و بشر با چالشی جدی مواجه شده است. 

در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد که بحران کرونا، نهادهای مستقر را بیش از پیش تقویت کرده است. دولت-ملت ها(در قالب سنتی آن به شکل دولت های مستقل)، مسوولیت اصلیِ مهار و کنترل شیوع ویروس کرونا را بر عهده گرفته اند و همراه با نهادهای مرتبط با دیپلماسی چندجانبه(سازمان های بین المللی)، به حمایت از مردم پرداخته اند. با این حال، دولت ها، بازیگران اصلی در حمایت از مردم کشورهای خود بوده اند. حتی در قاره اروپا، دولت ها بیش از اتحادیه اروپا، در زمینه مبارزه با ویروس کرونا فعال بوده اند. 

این موضوع، به یک تصور و مفهوم غلط اشاره دارد. نظام بین الملل از دولت هایی تشکیل می شود که از لحاظ وسعت جغرافیایی، با یکدیگر متفاوتند و از درجات مختلفی از قدرت برخوردارند، با این حال، همه آن ها فقط به حاکمیت ملی در عرصه عمل تاکید دارند و چندان به نهادهای بین المللی توجهی نمی کنند. نظام بین الملل کنونی آنگونه که ما می دانیم، از خاکسترِ جنگ های مذهبی اروپا در قرن هفدهم سربرآورد و خود را در دوره استعمارگرایی و استعمارزدایی، بیش از پیش تقویت کرد. 

در نیمه اول قرن بیستم، جراحت های دو جنگ جهانی و رقابت های هسته ای، نشان داد که باید در نظام بین المللی، اصلاحات اساسی ایجاد شود. ابتکار اصلی در این زمینه، تشکیل سازمان ملل متحد به عنوان نمودی مهم از دیپلماسی چندجانبه در برابرِ دعاوی و اقدامات دولت-ملت ها بود. در این راستا، فراملی گرایی به نحو قابل توجهی مطرح و برجسته شد. انتظار می رفت تمامی دولت ها، خودخواهی خود را کنار بگذارند و صلح و امنیت بین المللی را در چهارچوب یک سازمان بین المللی(نظیر سازمان ملل) و دیگر سازمان های جهانی، دنبال کنند. 

با این همه، در عرصه عمل و واقعیت، قدرتی به سازمان ملل متحد منتقل نشد و این سازمان جنبه تشریفاتی به خود گرفت. ابرقدرت ها در این سازمان، نقش برتر را داشته و دارند و در این راستا، اعضای دائم شورای امنیت، جایگاه برجسته و خاصی را در قیاس با دیگر کشورها برای خود تعریف کرده اند. در این راستا، نظام بین الملل برای دهه ها، محلی برای مصالحه ضمنی میان ملی گرایی و فراملی گرایی بود. آمریکا نیز در چهارچوب همین قاعده، بازی می کرد با این حال، در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی هرگونه تعهد به هرچیزی را(مثل سازمان های بین المللی) عمیقا زیرپا گذاشته و بیش از پیش نهادهای بین المللی را بی اعتبار کرده است.

در سال های پس از جنگ جهانی دوم، جهان شاهد تفوق مجدد آرا و تفکراتی بود که انسان را محور تمامی تغییرات در کره زمین می دانستند. در این دوره، صنعتی شدن بیش از پیش شدت گرفت تا جایی که مصرف منابع طبیعی افزایش یافت و اکنون شاهدیم که معضلی نظیر گرم شدن آب و هوای کره زمین به درجه خطرناکی رسیده است، حال آنکه ما هیچ راهکار درستی برای مقالبله با آن نداریم.

در شرایط فعلی نیز، شیوعِ جهانی ویروس کرونا که تقریبا موجب تعطیلی بخش های مختلف جهان شده است این نکته را به ما در مورد اقتصاد جهانی(که قدرت بشر تا حد زیادی در راستای معادلات آن ارزیابی می شود) یادآوری می کند که این اقتصاد، شبیه یک اتومبیل مسابقه ای است که کارکرد و سرعت قابل توجهی دارد اما بسیار شکننده است.

آنچه توجه به آن مهم است این نکته می باشد: شکلِ سنتیِ دولتِ ملی حتی اگر در قالب دولت های قدرتمندی نظیر آمریکا و چین باشد، قادر نیست جهانی که 8 میلیارد نفر در آن زندگی می کنند و مسائل و مشکلات مختلف و گسترده ای را دارند مدیریت کند. دیدگاه دولت ها در مورد منافعشان به شدت تنگ نظرانه و معطوف به منافع خودشان است. بحران شیوع ویروس کرونا بار دیگر نشان داد که برای مقابله با بحران های وسیع بین المللی نیاز به همکاری های بین المللی است و دولت-ملت ها به تنهایی، توان چندانی برای مقابله با مساله ندارد. باید از این تجربه در مواجهه با دیگر بحران ها نظیر بحران تغییرات آب و هوایی که گسترده تر است و پیامدهای بازگشت ناپذیری دارد، به دقت استفاده شود. 

تفکراتِ مبتنی بر ملی گرایی و تاکید بر دولت-ملت، فقط بحران های آتی بشر را وخیم تر خواهند کرد. بحران شیوع جهانی ویروس کرونا باید از منظرِ همکاری های بین المللی و تقویت نهادهای بین المللی خطاب قرار گیرد. ما نیاز به فضا و روحیه ای نظیر آنچه پس از سال 1945 شاهد بودیم، هستیم(نیاز به ایجاد همکاری و سازمان های بین المللی). کشورهای قدرتمندی نظیر آمریکا و چین باید رقابت های خود را کنار بگذارند و با فراهم کردن زمینه ای مناسب برای همکاری جهانی در بحث مقابله با ویروس کرونا، پاسخی جمعی به این بحران را تشویق کنند. بحران کرونا به ما آموخت که نظام بین المللی کنونی(مبتنی بر ملی گرایی)، دیگر قادر به تامین سلامت و امنیت انسان های جهان نیست. اگر این مساله را نیاموزیم و  بحرانی دیگر اتفاق بیفتد، باید منتظر هزینه های سنگین جانی و مادی بود که شاید ما از پسشان برنیاییم.

*نویسنده: یوشکا فیشر، وی وزیر خارجه اسبق آلمان در فاصله سال های 1998 تا 2005 است.
*لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/covid19-exposes-inadequate-nternational-system-by-joschka-fischer-2020-04

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۵۵۱۹۰۷:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اگر کشورهای پیشرفته ماسک N95، کیت تشخیص کرونا، دستگاه PCR، ونتیلاتور و....... برای ایران و دیگر کشورهای توسعه نیافته نمی فرستادند، آیا الآن وضعیت ما به همین شکل بود؟ آیا بدون اینها میزان مرگ و میر و مشکلات ما از همه بیشتر نبود؟؟؟
ناشناس۱۴۳۶۴۵۴۱۹:۲۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
برادر اصولا آمار کشورهایی که پولدار هستند و اقتصاد بهتری دارند و یا توریستی هستند بخاطر حجم بالای مسافرت های تفریحی و تجاری سرعت انتقال ویروس بالاتر هست ولی کشورهای فقیر و یا ایزوله مثل هند و افریقا امار پایین تر هست.
حسن۱۴۳۶۹۸۷۰۹:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
احتمالاً منظورتون نباید آمریکا باشه خیلی روشنه که اونا ماسک ها و دستگاههای تنفس دیگران را تو راه میدزدیدند. فرانسه و ایتالیا و اسپانیا هم که بهشون دزد زده بود و مردم خودشون بدبخت می‌مردند حالا پیدا کن اون کشورهای پیشرفته کمک کننده رو
ناشناس۱۴۳۵۵۲۳۰۷:۵۵:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
آمار این کشورها بالاست چون اقلا از 50% جمعیتشون تست گرفتن نه مثل ما
ناشناس۱۴۳۵۶۱۹۱۰:۰۵:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
تعداد تست چه ارتباطی با تعداد کشته شدگان دارد (به نسبت بیماران ) چرا مغلطه می کنی نسبت فوتی ها به بیماران در ایران بسیار کمتر از امریکاست و این ناکارآمدی سیستم درمانی امریکا را می رساند یا نکنه فکر کردی کسی که تست نداده بیمار هم نمی شود ؟
ناشناس۱۴۳۵۶۶۳۱۰:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
موافقم . نباید مغلطه کرد . باید آمارهای واقعی را لحاظ و مقایسه کرد . رجوع شود به نظرات اعلامی اعضای محترم شورای شهر تهران .
ناشناس۱۴۳۵۷۰۴۱۱:۲۹:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
وقتی ازتعداد معدودی تست میگیری مبتلایان وفوتی ها حداکثر میشن انداره همونهایی که تست دادن.باقی مردم که فوت میشن درگواهی فوتشان چون تست کرونا ندادن چیزدیگری نوشته میشه
ناشناس۱۴۳۵۷۰۶۱۱:۳۲:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
ببین باکیا شدیم ۸۰میلیون نفر ...خوب اگه ازتعدادکم مثلا۵۰هزارنفرتست بگیری امارمبتلایان وفوتی هات حداکثر میشه ۵۰هزارنفر!افتاد؟
ناشناس۱۴۳۵۹۹۶۱۴:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
ولی اون موقع درصد فوتی ها میشود 100 درصد بنابراین نسبت مرگ و میر به شناسایی شدگان مهم است نه مطلق تعداد افراد
ناشناس۱۴۳۵۷۲۹۱۱:۴۴:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
وقتی تعداد تست ها بیشتر باشه تعداد کشف مبتلایان و به تبع آن فوتی ها هم بیشتر میشه و همچنین آمار بهبود یافته ها هم بیشتر.
ناشناس۱۴۳۵۷۴۹۱۱:۵۶:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
نسبت آمار فوتی ها به بیماران کمه چون آمار فوتی ها براثر سندروم حاد تنفسی. ایست قلبی و عفونت ریوی رو اضافه کردن. اساسا اونایی هم که از طریق سی تی اسکن وتست اکسیژن خون بیماریشون مثبت دراومده رو جزو آمار حساب نمیکنن.به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
ناشناس۱۴۳۶۸۷۰۰۶:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تو راست میگی مردم امریکا و سی ان ان دروغ میگه و ترامپ بهترین رییس جمهور امریکاست !
ناشناس۱۴۳۶۱۶۰۱۵:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
بدون تست تعداد بالا آمار فوتی از چی بدست می اد؟ هر کی مرده می شه غیر کرونایی! می شه مرگ بخاطر تنگی نفس نه کرونا!!!
محمد۱۴۳۵۶۴۳۱۰:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
مطمئنا یوشکا فیش این قدر فهم و آگاهی از مقدار تست، شفافیت و... داشت که اومد چنین ادعایی کرد.
ناشناس۱۴۳۵۷۴۰۱۱:۵۲:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
کرونا یک ویروس هوشمند است که کشورهای ظالم دنیا از جمله امریکا و انگلیس و فرانسه و اسپانیا و ایتالیا و غیره را به شدت درگیر کرده است و کشورهای بیطرف دنیا همچون نیوزیلند و تایوان و یونان و عمان و سوریه و عراق و مالزی و سنگاپور و اندونزی و غیره را دچار بحران نکرده است.
ناشناس۱۴۳۵۸۷۴۱۳:۰۴:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
کشورهای عقب مانده با پاک کردن صورت مسئله مشکلاتشون رو حل می کنند به همین سادگی
آریو سوئد۱۴۳۵۹۸۶۱۴:۰۵:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
بابا جون چرا بیخودی نظر میدی؟ من در سوئد دارم میبینم. در ایجا فقط تا الان ۱۰۰ هزار نفر تست شدن اون هم بیشترش افراد بخش خدمات درمان هستند. تازه تست هم انجام بدن واسه امروزه ۰۰فردا و پس فردا چی هر روز که نمیشه از یک نفر تست گرفت ممکنه هفته دیگه مبتلا بشه. در اینجا حتی ماسک هم تو داروخانه هاپیدا نمی شه.
ناشناس۱۴۳۶۵۱۴۲۰:۲۱:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
قفط شما نمیتونی از خارج کشور آمار بدی خدارو شکر تعداد زیاد هستند
ناشناس۱۴۳۶۴۲۹۱۸:۵۹:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
بهتره یه نگاه به این سایت: https://www.worldometers.info/coronavirus/ بندازی و منصفانه قضاوت کنی! تعداد کل تستهای آمریکا حدود 7میلیون و 200 هزارتا برای اسپانیا یک میلیون و 900 هزارتا و برای ایتالیا 2میلیون و 100 هزارتا بوده پس با حساب شما که از 50 درصد تست گرفته شده یعنی آمریکا باید حدود 14 میلیون جمعیت و ایتالیا و اسپانیا حدود 4 میلیون جمعیت داشته باشن که مشخصه 50 درصد شما درست نیست. ضمنا آمار تعداد تستها برای هر یک میلیون نفر در آمریکا حدود 21 هزار هست و برای ایران حدود 6هزار یعنی تعداد تست در هر یک میلیون نفر در آمریکا 3.5 برابر ایران هست ولی چرا تعداد مبتلایان بیش از 12 برابر است!؟
ناشناس۱۴۳۵۵۲۴۰۷:۵۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
کشورهای پیشرفته جهان کمترین آمادگی را ندارند بلکه بیشترین شفافیت را دارند...
ناشناس۱۴۳۵۷۴۲۱۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
کرونا نشان داد که کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
آریابان۱۴۳۵۷۵۷۱۲:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
"این دسته از کشورها، با بودجه های چندصدمیلیارد دلاری در حوزه تحقیقات علمی و پژوهشی ......" این واقعیتی است که اطلاعات و دانسته های کشورهای جهان سوم (فاقد بودجه های علمی و پژوهشی !!!!!) در همه موارد و از جمله پیرامون همین کرونای اهریمنی نیز از رهگذر انتقال دست-یافته های آن دسته از کشور ها !!!!!! حاصل شده و میشود و در نهایت هم یافتن دارو ، واکسن و ......
ناشناس۱۴۳۷۰۳۵۱۰:۴۱:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
این عمله های غرب (منافقین) که بعد از کشت و کشتاراشون رفتند نشستند توی آلبانی و سنگ اربابشون آمریکا رو به سینه میزنند خوب همتی دارن و عجب رویی. خود غربیها میگن زیر این بحران کرونا زاییدیم اینا میگن نه بابا خیلی هم همه چیز خوبه.
ناشناس۱۴۳۶۴۳۸۱۹:۰۶:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۵
این کشورهای شفاف چرا رسانه هاشون رو به عین الاسد راه ندادن. فقط یه خبر کوچیک اون هم بعد از چند روز پاکسازی!؟
ناشناس۱۴۳۵۵۲۷۰۸:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۵
ترامپ: درست اقدام نمی‌کردیم، دو میلیون جان می‌باختند. واکسن کرونا تا آخر سال ساخته می‌شود.
ناشناس۱۴۳۵۷۴۶۱۱:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
ترامپ می خواهد سوء مدیریت دولت خود در مواجهه با کرونا را توجیه نماید اما رقم 46000 فوتی برای امریکا یک فاجعه است.
ناشناس۱۴۳۵۵۲۸۰۸:۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
هرماه به هرنفر١٢٠٠دلار معادل ١٩ميليون تومان دارن يارانه ميدن مردم بشينن خونه شما براي مردم چه كرديد؟
ناشناس۱۴۳۵۸۵۱۱۲:۵۱:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۵
امیدوارم به‌ آقا زاده ها نرسید هر چند از ایران دهها برابر این میره براش
ناشناس۱۴۳۶۰۱۷۱۴:۲۳:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
1200 دلار ماهیانه نیست معلوم هم نیست که هدیه است یا وام جهت اطلاع ،قدرت خرید 1200 دلار در آمریکا 60 ،70 عدد همبرگر بیشتر نیست
ترامپ۱۴۳۶۲۷۴۱۶:۴۴:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
برادر قدرت خرید 1200 دلار در امریکا حدود یک بیستم سانتافه یا تویوتا دو کاپیتان هست که در ایران قدرت خرید همین مقدار می‌شود یک شصتم سانتافه. کمتر صدا و سیما
ناشناس۱۴۳۶۶۲۳۲۲:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
این پول برای خرید سانتافه نیست اصلا دنیای همه مثل ما فقط سانتافه نیست برای تامین مایحتاج است که آنهم همون چند تا پیتزا و برگر بیشتر نمیدن
ناشناس۱۴۳۶۳۰۴۱۷:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
گرون بهتون فروختن
ناشناس۱۴۳۶۴۰۰۱۸:۱۹:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
من برادرم اورنج کانتی هستش وگفت هدیه است وازمحل ذخیره برای حالتهای فوق العاده برداخت شده..فکرکردی ایرانه ۱میلیون(معادل۶۰دلار) بدن؟
ناشناس۱۴۳۶۴۷۳۱۹:۴۷:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
جهت اطلاع عرض کنم که علاوه بر ماهی ۱۲۰۰ دلار، هفته ای ۶۰۰ دلار هم به افرادی که به خاطر ویروس بیکار شده اند می‌دهند. و همه اینها بعلاوه بر بیمه بی کاریست. خانم من از ماه پیش که بیکار شد هفته ای هزار دلار و در چهار هفته گذشته ۴۰۰۰ دلار گرفته و تازه چک ۱۲۰۰ دلاریش هم در راهه که هنوز نگرفته ( برای کسانی که حساب بانکیشون تو سیستم موجود نباشه چک میفرستند)
ناشناس۱۴۳۷۰۸۰۱۱:۳۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۶
یعنی همبرگر تو آمریکا 20 دلاره ؟!!! برای اینکه نظرتو تحمیل کنی نیاز نیست به دروغ متوسل بشی !
ناشناس۱۴۳۶۴۳۴۱۹:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
این دروغ رو در مورد کرونا هم گفتن, اولا 1200 دلار نیست و حدود 900 دلاره دوما به هر نفر نیست و فقط به کسانی هست که بخاطر کرونا بیکار شدن سوم هم اینکه خرج که از کیسه عربستان بود حقوق بیکاری دادن هم آسان بود.
ناشناس۱۴۳۵۵۳۷۰۸:۳۱:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
پیشرفته ترین کشورهای دنیا پیشرفته ترین و آزادترین رسانه ها رو دارن و نمیتونن آمار دروغ منتشر کنن.
محمد۱۴۳۵۶۹۳۱۱:۱۵:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
مضحک ترین جمله تاریخ...
ناشناس۱۴۳۶۴۵۳۱۹:۲۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
آدم خوابرو. میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده نه!؟ شما هم زیاد زحمت نکش بزار این دوستمون راحت بخوابه!
ناشناس۱۴۳۵۷۹۳۱۲:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
متاسفم که دنیایی که در ذهنت ساخته اند وجود خارجی ندارد اگر اینگونه بود نیازی به 900 میلیارد بودجه نظامی امریکا نبود با بیش از 200 جنگ افروزی در بعد از جنگ جهانی دوم
ناشناس۱۴۳۶۴۴۵۱۹:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
یعنی واقعا فکر میکنی توی عین الاسد فقط 100 نفر ضربه مغزی شدن!؟ اون هم بعد از چند هفته مشخص شد!؟ چرا شفافیت رو توی عین الاسد نبردن!؟
ناشناس۱۴۳۵۵۳۹۰۸:۳۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
بنظر شما اگر یک زلزله 20 ریشتر در ژاپن بیاد چه اتفاقی برای ژاپن رخ میدهد .احتمالا تیتر خواهید زد و ضعف ژاپن را در مقابله با زلزله به سخره خواهید گرفت .
ناشناس۱۴۳۵۷۵۱۱۱:۵۷:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
چرا امریکا و انگلیس و فرانسه و ایتالیا و اسپانیا در صدر جدول کرونا در جهان قرار دارند و 80 درصد جان باختگان کرونا در جهان مربوط به این کشورهاست ؟!
ناشناس۱۴۳۵۸۵۷۱۲:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
حدود یک سوم کشورها تعداد قربانیان کرونا کمتر از صد نفر هست مثلا همین پاکستان یا افغانستان
ناشناس۱۴۳۶۰۱۰۱۴:۲۰:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
چون ویروس به صورت عمدی منتشر شده در اینها و الا چرا پکن حتی یک مورد کورونا ندارد؟
ناشناس۱۴۳۶۷۵۱۰۰:۳۲:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۶
چرا چین و کره جنوبی و ژاپن و دیگر کشورهای شرق آسیا در مهار کرونا موفق عمل کردند اما امریکا و اروپا موفق به این امر نشدند ؟!
ناشناس۱۴۳۶۱۵۰۱۵:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
چون بیشترین جامعه آماری تحت پایش تست رو داشتن
ناشناس۱۴۳۵۵۹۰۰۹:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
نه که ایران خیلی امادگی داشت وامارهای مبتلایان وفوتی هارا بطورشفاف اعلام میکند لطفا اول عیب کشورخودتان را بررسی ونقد کنید بعدش بروید روی کشورهای دیگه مانور وغرض ورزی کنید
ناشناس۱۴۳۵۶۲۷۱۰:۱۰:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۵
خوبه خدارو شکر که دیگه جنگ بیولوژیکی در کار نبود و نیست. من خودم به عنوان یک ایرانی خیلی نگران بودم.
ناشناس۱۴۳۵۷۰۲۱۱:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
الان وقت انست که مسولان قدرت واقعی ایران را به رخ جهانیان بکشند
ناشناس۱۴۳۵۸۰۳۱۲:۲۵:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
عده ای اخبار رسانه های معاند را نشخوار می کنند و بر طبق آن اخبار کذب آمار های داخلی کرونا را دروغ می خوانند البته برای کسی که خبر را از بی بی سی دروغگو و تفرقه افکن و تلکرام دریافت کند چیز عجیبی نیست عجیب این است که بر جهل خود پافشاری هم می کنند
ناشناس۱۴۳۶۳۹۵۱۸:۱۷:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
احتمالا به خاطر تست بیشتر و رفت و آمد بین المللی بیشتر نیست و آمار شفافتر.
ناشناس۱۴۳۶۴۸۲۱۹:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
بخاطر اینکه آمریکا بیشترین تعداد تست را انجام میده و صحیحترین و دقیقترین آمار رو ارائه میکنه. حتی آلمان هم تعداد کشته شدگانش رو کم گزارش میکنه و افرادی که بیماری‌های زمینه ای دارند را جزو کشته شدگان کرونا گزارش نمیکنه ولی آمریکا همه را حساب میکنه و آمار واقعی رو میده. من شخصأ تنها آمار آمریکا رو معتبر میدونم و نه هیچ کشور دیگه ای رو.
ناشناس۱۴۳۶۵۱۸۲۰:۲۴:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۵
من با خواندن بعضی نظرات متوجه شدم داشتم متخصص ویروس شناسی و ساخت واکسن و دارو آزمایشکاه هیچ تاثیری در پیدا کردن بیماری و درمان آن ندارد و پزشکی جهان سوم بسیار مدرن تر از پزشکی کشورهای پیشرفته با داشتن دستگاههای پیشرفته مهندسی پزشکی و هزارن دانشگاه و متخصص میباشد و همه اینها نمایشی است و سرابی بیش نیست
امیر۱۴۳۶۷۹۲۰۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
دیدگاه کاربران : اگر آمار امثال ایران بالا باشد ، وای چقدر ما بحران مدیریت داریم و بدبختیم اگر آمار ایران از اروپا کمتر شود: اونا شفافیت دارند و راست میگن بازم ما بدبختیم کلا عادت داریم به خود تحقیری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین