اصلاحات مُرد، بخاطر کرونا ختم نگرفتیم/خاتمی باید پاسخگو باشد/پاک تر از احمد توکلی ندیدم

گروه سیاسی الف،   3990212049 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

صادق زیباکلام می گوید:ما اصلاح طلبان نتوانستیم برای دهه ۶۰ و ۷۰ و به تدریج دهه ۸۰ بگوییم که ما چه می خواهیم، آقای سید محمد خاتمی نتوانست بگوید چه می‌خواهد، کلمات زیبا و شایسته و رفتار متین نمی تواند یک آرمان، یک هدف و یک استراتژی سیاسی بشود.

اصلاحات مُرد، بخاطر کرونا ختم نگرفتیم/خاتمی باید پاسخگو باشد/پاک تر از احمد توکلی ندیدم

به گزارش  الف صادق زیباکلام در گفتگو  با خبرآنلاین،هم از زمزمه های عبور از خاتمی گفت هم از اردشیر زاهدی.

او که می گوید حاضر است پشت سر رقبای اصولگرایش چون احمد توکلی نماز بخواند از ترسی رونمایی کرد که جالب بود، او گفت همانقدر که از امثال ابوبکر البغدادی و اسامه بن لادن می ترسد از تتلو و تتلوها هم می ترسد، و البته از نسلی که پر از خشم و نفرت است.

از شعار«اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» هم حرف زد و صریح و بی پرده از اصلاح طلبان انتقاد کرد، اصلاح طلبانی که می گوید روزگارشان به سر آمده و باید به مانند مردم قرون وسطی که بعد از مرگ پادشاه می گفتند«شاه مرد، زنده باد شاه» حالا باید اصلاح طلبان هم بگویند؛ «اصلاحات مُرد، زنده باد اصلاحات»

گزیده ای از این گفتگو را میخوانید:

  

************************

درباره اردشیر زاهدی 

* من اطلاع دقیقی نداشتم که ایشان در مصاحبه ای که با تلویزیون فارسی زبان بی بی‌سی کرده چه گفته است. از یکی از خبرنگاران سایت های خبری شنیدم که او از سردار سلیمانی و سیاست های جمهوری اسلامی تجلیل کرده و انتقاداتی هم به ترامپ در مورد سیاست هایی که علیه ایران دارد کرده بود. خبرنگار که یک خانم بود تلفنی از من پرسید شما حدس می زنید یا فکر می‌کنید که آقای زاهدی چه دلیل و انگیزه هایی می تواند داشته باشد برای این تعریف و تمجیدی که از جمهوری اسلامی ایران کرده است؟ من پاسخ دادم یک احتمال می تواند این باشد که شاید او بنا بر دلایلی می خواهد به ایران بازگردد و می خواهد مقداری روابط بهتری را با مسؤلین داشته باشد، تاکید می کنم گفتم یک احتمال این است.  در نهایت خودم  اضافه کردم که بعید به نظر می رسد که او خواسته باشد به ایران بازگردد، بنابراین شاید انگیزه ها و دلایل دیگری داشته باشد.

* خیلی ها از این نظر من انتقاد کردند، از بهنود تا بقیه و یکی پس از دیگری حزب اللهی ها از هم سبقت گرفتند تا درد و بلای وطن پرستی آقای زاهدی شاه پرست را بر فرق سر صادق زیباکلام بکوبند. 

* عرض می کنم من گفتم شاید ایشان چنین انگیزه ای داشته باشند، اگر  ۵۰ ساله بود مثلا می گفتیم ممکن است او در زمان انقلاب ملکی، باغی، کارخانه ای در ایران داشته و الان می‌خواهد آنها را احیا کند، ولی هرچه بیشتر فکر می کنم می بینم این ها برای زدن آن حرفها انگیزه آنچنانی نمی‌تواند برای این فرد بوده باشد، بنابراین تنها دلیلی که می ماند این است که ایشان واقعا حرف‌هایش را صادقانه می گوید.

 به احترام انسانهای وفادار

*من برای انسان هایی که وفاداری دارند احترام خاصی قائل می شوم، من برای فرح پهلوی احترام زیادی قائل هستم و این احترام هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد، برای اینکه ایشان ۴۱ سال است به محمدرضا پهلوی که من به شدت با او مخالفم، وفادار مانده است، این کار از نظر من خیلی ارزشمند است. همسر شهید دکتر فاطمی که به ایران آمد با من رفت و آمد خانوادگی داشت، سر قضیه آقای احمدی نژاد و رحیم مشایی سال ۹۰ وقتی ایشان بازداشت شد، من خیلی برای ایشان تلاش کردم و استغفرالله فقط پیش خدا نرفتم و برای این کارم فقط یک دلیل داشتم، آنهم اینکه این زن از روزی که در سال ۳۲ یا ۳۳ زمانی که دکتر فاطمی را تیرباران کردند همچنان به دکتر فاطمی وفادار ماند. این چیزها برای من ارزش دارد و از این بابت هم من برای آقای اردشیر زاهدی فوق العاده احترام قائل هستم چون او می گوید من طرفدار جمهوری اسلامی و سردار قاسم سلیمانی هستم و خیلی کارهای خوبی در سوریه کردیم ولی در عین حال عکس محمدرضا پهلوی هم روی طاقچه اش هست. 

ترامپ نژاد پرست است

* من با تحریم ها مخالف هستیم، اگر اساسا تحریم ها هم نبود، آدمی به اسم صادق زیباکلام با تمام سلول های بدنش با ترامپ مخالف است، من ترامپ را نژادپرست، ضدزن، ضدمسلمان و ضد سیاه‌پوستان می دانم، بنابراین من همه جوره علیه ترامپ هستم

دوچرخه سازی بیشتر از ساخت موشک ارزش دارد

* من به بچه هایی که بتوانند یک دوچرخه بسازند هم افتخار می کنم تا ما بتوانیم آن دوچرخه را در بازار جهانی صادر کنیم و بتوانیم با آن دوچرخه، با دوچرخه نوع مرغوب ترکیه، کره یا چین رقابت کنیم. من فکر می کنم این هم از نظر صنعتی و هم از نظر تکنولوژی  و هم از نظر اقتصادی بیشتر ارزش دارد تا موشک و پهپاد. من پیشرفت را در ساخت یک دوچرخه ای می بینیم که شما بتوانید آن را به خارج از کشور صادر کنید و با امثال ترکیه و .. رقابت کنید.

سیاستمداران مستقل

* از نظر من سیاستمدارمستقل کسی است که هم شاه پرست ها هم حزب اللهی ها می خواهند سر به تن او نباشد، مثل خود من.(خنده) اما در مورد مصادیقی که گفتید، در اصولگراها آقای احمد توکلی را من یک فرد مستقل می‌دانم، در اصلاح طلبان هم کم نیستند افرادی که من آنها را مستقل می بینم ، مثلا آقای سعید لیلاز، کرباسچی، حسین مرعشی ،علی مطهری یا آقای محمود صادقی چهره هایی مستقل هستند. سیاستمدار مستقل کم نیستند.

بحث عبور از خاتمی مطرح نیست اما....

گفت مدینه گفتی و کردی کبابم.....۲۲ سال پیش یک شبی در دوم خرداد ۷۶ اصلاحات متولد شد ....اگر یک نفر از کره ماه بیاید و از دختر یا پسر ی 22 ساله بپرسد که چه فرقی بین یک اصلاح طلب و یک اصولگرا است، نمی تواند پاسخ دهد.

اینکه آنها نمی توانند پاسخ این سؤال را بدهند آنها مقصر نیستند بلکه مقصر صادق زیباکلام، سید محمد خاتمی، محمدرضا عارف و.. هستند، مقصر ما هستیم که نتوانستیم بعد از ۲۲ سال بگوییم اصلاح طلبی یعنی چی، اصلاح طلبی چیست و اصلاح طلب کیست!  زبان من مو درآورد که باید به آدم ها بگویند که اصلاح طلب کیست، جامعه به چه عنوان ما را باید بشناسد.  خیلی از آن چیزهایی که ما می گوییم اصولگرها هم می گویند.احترام به قانون، به رأی مردم، احترام به حقوق همسایه و ...را مگر اصولگراها هم نمی گویند؟

ما مقصریم /اگر عارف کاندیدا می شد ۱۰۰ هزار رأی هم نمی آورد

* آقای عارف در انتخابات اسفند ۹۴ یک و نیم میلیون رای آورد....من معتقد هستم که اگر آقای محمدرضا عارف ثبت نام کرده بود، یقینا تایید صلاحیت می شد و ۱۰۰ هزار رای هم نمی آورد، اتفاقا خیلی کار درستی کرد که ثبت نام نکرد. اینکه ۱ و نیم میلیون رای را ما به ۸۰ هزار رای رسانده ایم، درست است که بخشی از آن را اصولگرایان گرفته اند و بخشی دیگر را شورای نگهبان ولی مقصر اصلی خود ما هستیم.

* من بعد از حادثه کوی دانشگاه روی پای آقای خاتمی افتادم که بیا کسانی که در این حادثه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و آسیب دیدند و در بیمارستان هستند را چند دقیقه ببین، به قرآن اعدامت نمی کنند ولی نیامد. ملاحظاتی داشت که نیامد.

خاتمی باید پاسخگو باشد

* ما خبط و خطا کم نداشته ایم و یک جاهایی باید محکم تر می ایستادیم و یک جاهایی باید یک کارهایی را می کردیم ولی خطای اصلی این بود که ما بعد از ۲۲ سال نتوانستیم به مردم بگوییم که ما به دنبال چه هستیم. 

* من می گویم شما از آقای خاتمی و رهبری اصلاح طلبان یک سوال ساده بکنید که ما ۲۴ میلیون نفری که آمده ایم و رای داده ایم آقای روحانی دربرابر مطالبات ما چه گامی را در این ۳ سال برداشته است؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

* آقای خاتمی باید پاسخگو باشد، آقای عارف باید پاسخگو باشد، آقای سعید حجاریان، موسوی لاری، مصطفی تاجزاده و صادق زیباکلام باید پاسخگو باشند، ما باید پاسخگو باشیم چون ما بودیم که آن ۲۴ میلیون نفر را به رای دادن ترغیب کرده ایم. ما یکبار گفته ایم که نظرمان نسبت به روحانی چیست؟ اصلا انگار نه انگار آن ۲۴ میلیون نفری که به او رای داده اند یک مطالباتی هم داشته اند. اینها نقص های فاحش اصلاح طلبان بوده است......وقتی شما استراتژی نداشته باشید، نمی توانیدپاسخگوی مردم باشید....ما نتوانستیم این را بگوییم که چه کار می خواهیم بکنیم. ما فقط کلمات زیبا گفته ایم.

اصلاحات مرد 

* اصلاحات تمام شده است، در دوم اسفند ۱۳۹۸، همه چیز تمام شد، اصلاحات تمام شد، چون کرونا بود نمی شد ختم و شب هفت نمی شد گرفت، مسجد الجواد را نمی شد کرایه کنیم که بعدازظهر برای فاتحه بیایند. مردم در این تاریخ نشان دادند که از اصلاح طلبان عبور کردند. 

 

*در قرون وسطی وقتی شاه می میرد یک اصطلاحی بود که می گفتند«پادشاه مرد،زنده باد پادشاه» این را من درباره اصلاحات به شما بگویم. می خواهم بگویم «اصلاحات مُرد و زنده باد اصلاحات» اصلاحات به آن معنایی که زیبا کلام، تاجزاده، عارف و سیدمحمد خاتمی و این و آن داشتند مرد و دیگر نیست و محال ممکن است کسی به اعتبار آنها بیاید و ۱ دانه رای بدهد،  ولی آن ضرورتی که اصلاحات را در خرداد ۷۶ آورد، الان به مراتب ضرورت وجود آن بیشتر از دوم خرداد ۷۶ است. 

 

با یک شخصیت وجیه المله که نمی توانیم اصلاحات را رهبری کنیم

 

* یکی از معایب آن رهبری اصلاحات است. ما ۲۲ سال است که رهبری نداشته ایم. ما با یک شخصیت وجیه المله که نمی توانیم رهبری کنیم.  زبان من مو درآورد انقدر که گفتم ما باید یک جمع ۵ تا ۱۵ نفره که در آن دموکراسی باشد را به عنوان رهبری اصلاحات مشخص کنیم و این چند نفر تحت یک مکانیزمی انتخاب شوند، فکر نمی‌کنم برای انجام دادن این کار ما را به اوین ببرند و ممنوع الملاقات کنند، یعنی ما می توانیم این کار را انجام دهیم. مثلا الان چه کسی سخنگوی اصلاحات است؟، در مسائل خیلی مهم آقای حجاریان یک چیزی را می گوید و آقای تاجزاده یک چیز دیگر، کارگزاران یک چیز دیگر می گوید، اینطور که نمی شود، ما یک حداقلی به عنوان رهبری اصلاحات نتوانستیم درست کنیم. فقط یکسری چهره ها داریم.

اگر یک سخنگو داشتیم یک چیز واحدی گفته می شد. مگر می شود بدون رهبری مبارزه سیاسی کرد؟ لنین یک جمله معروفی دارد و می گوید «ما با حزب همه چیز هستیم و بدون حزب چیزی نیستیم.» مقصود از حزب تشکل و سازماندهی است. تشکیلاتی کار کردن چیزی بود که از همان روز اول اصلا و ابدا در جریان اصلاحات وجود نداشت.

 اول توسعه سیاسی آخر هم توسعه سیاسی

* من معتقد هستم که اول اقتصاد درست نمی شود که بعد دوم توسعه سیاسی انجام شود، من با تمام وجود معتقدم اول توسعه سیاسی، دوم توسعه سیاسی، سوم توسعه سیاسی و آخر هم توسعه سیاسی.

یک کشوری را که توانسته باشد از مدار توسعه نیافتگی ظرف ۴۰ سال گذشته خارج شده باشد و در عین حال همچنان نظام آن استبداد دیکتاتوری مطلق بوده باشد را به من نشان بدهید، همچین کشوری هیچ کجا نداریم.

 

 

 من  انسانی پاک تر از احمد توکلی ندیده ام

وی در پاسخ به این سوال که حاضریدپشت سر کدام اصولگرا  نماز بخوانید؟ گفت:

اولین و شاخص ترینشان برادرم دکتر سعید زیبا کلام است. با اینکه هزار در هزار با او فاصله دارم ولی پشت سر او نماز می خوانم. شخصیت دومی که پشت سر او نماز می خوانم دکتر احمد توکلی است، حدودا ۱۳ الی ۱۴ سالی می شود که با ایشان رفت و آمد خانوادگی داریم و انصافا  من از این انسان پاک تر ندیده ام. پشت سر آقای الله کرم هم حاضرم نماز بخوانم. 

* ....یکی از دلایلی که من پشت سر آقای الله کرم نماز می خوانم این است که ایشان هنوز اتومبیل سواری ندارد(خنده) و با موتور تردد می کند.  این برای من ارزشمند است چون من می دانم که ایشان می توانستند دراین مملکت تیلیاردر باشند ولی با موتور رفت و آمد می کند و پارسال هم تصادف کرد و متاسفانه مدتی در بیمارستان بود.

 

من از تتلو، تتلوها، اسامه بن لادن و ابوبکر البغدادی می ترسم چون...

*من از امیر تتلو، و تتلوها می ترسم، از مائده هژبری می ترسم، امیدوارم که اشتباه کنم و از اینها نباید ترسید ولی من از اینها می ترسم. من از همه کسانی که پر از خشم و نفرت و تخریب هستند می ترسم. من از اسامه بن لادن و ابوبکر بغدادی هم می ترسم چون اینها فقط می خواهند تخریب کنند. اسامه بن لادن به جز اعدام و سربریدن چه کرد؟ من از این تیپ افراد و از این تفکر می ترسم. جا دارد که در نظام جمع شوند و فکر کنند که ما دهه هفتادی ها چه باید کنیم.

 

*من الان می فهمم که آن شعار دی ماه ۹۶  که گفته شد« اصلاح طلب، اصولگرا دیگر تمومه ماجرا» یعنی چه! و من چقدر ساده لوح بودم که این شعار را جدی نگرفتم. اگر شما به عمق این شعار بروید این شعار خیلی تکان  دهنده است.

در این شعار نه امیدی است، نه آینده ای ونه سفیدی و نه نوری در پایان آن و فقط تخریب درآن دیده می شود. ما با نسل جدیدمان چه کرده ایم.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۲۹۶۳۱۵:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
مشکل زیبا کلام اینه که اشتباه دویست سال اخیر سیاست مداران رو تکرا میکنه مشکل دقیقن اینه که ما به همان اندازه که نیاز به ساخت دوچرخه و بیل و کلنگ و سوزن داریم باید توانایی نظامی و موشکی و فضایی هم داشته باشیم حالا چه خوشتون بیاد چه نیاد جفتش با هم :)). پیشرفت یعنی این :$ ...
ناشناس۱۴۳۲۹۷۶۱۵:۳۹:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
یک آدمی بطور مستقل نظرش رو گفته،فرض را بزارید برمیهن پرستی یا هر چیز دیگری.....وقتی از شماهم چیزی نخواسته.شماه دوگروه اصلاح طلب واصولگرا همه چیز را باخط کش سیاست ومنافع میسنجید ورفتارهای غیراین برایتان غیر قابل باوراست.
مثبت نگر۱۴۳۲۹۹۲۱۵:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
واقعاما با نسل جدیدمان چه کردیم .با ایران و با ایرانی چه کردیم با تاریخ چه کردیم جواب ایندگان رو چه کسی باید بدهد با از بین بردن فرهنگ از بین بردن منابع از بین بردن فرصتهای تاریخی و.....‌‌‌
بی نام۱۴۳۳۰۰۸۱۶:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
کاش همه ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همانند جناب آقای احمد توکلی بودند: فردی صادق و دلسوز نظام و میهن درود بر ایشان
ناشناس۱۴۳۳۲۵۵۲۳:۰۰:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
تعریف‌ کسانی مثل زیباکلام از دکتر توکلی چیزی از شأن و محبوبیت و مقبولیت آقای توکلی عزیز کم‌ نمیکنه _____ بنده خدا بعد از پوسیدن استخوان‌های کلاهبردارهای اصلاحات تازه میخواد بیدار بشه
ناشناس۱۴۳۳۶۷۷۱۳:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۳
زیبا کلام لغزشهای زیادی در بیان دیدگاههایش دارد . اما به خاطر انصاف و صراحتش دوستش دارم
الف ر۱۴۳۳۰۲۵۱۶:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خدا نکنه اصلاحاتی بمیرند انوقت مگه میشه اصولگرا هارا داشت مردم در دعوا این دوگروه یک زندگی حداقلی رادارند
ناشناس۱۴۳۳۰۵۴۱۷:۱۶:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اصلاح طلبی واصول گرایی به معنای واقعی آن خیلی هم خوب است و بشریت نیازمند آن میباشد ، آن چیزی که در افکار مردم مرده است مفت خوران واختلاس گران وشیادانی بودند که پشت نقاب اصلاحات واصول گرایی مخفی شدند و وبی رحمانه ملت را جپاول و غارت کردند .
ناشناس۱۴۳۳۰۵۶۱۷:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
برای ملت چه فرق می کند که چه کسی چه اسمی را یدک می کشد برای ملت خط های مثل کارایی صداقت اختلاس و دروغ خط قرمز است
ناشناس۱۴۳۳۰۷۷۱۸:۰۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
حرف های ایشان بسیار درست است. و متاسفانه عده زیادی از مسئولان ما اعم از اصولگرا و اصلاح طلب فقط با مردم و به خصوص نسل های ۶۰ و ۷۰ بازی کردند تا به نتیجه دلخواه خودشون برسند و با اعتماد عمومی بازی کردند...
ناشناس۱۴۳۳۰۸۰۱۸:۱۰:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
دست از فریبکاری بردارید. ننه من غریبم نکنید. بیش ترین پست های مدیریتی در ارکان دولتی و نیمه دولتی در اختیار اصلاحیون است. دنبال چه چیز دیگری می گردید؟ می خواهید بگویید تقصیر ما نیست؟ خیر. دنبال این هستید ولی هدف بالاتر گرفتن همه ارکان نظام است.
ناشناس۱۴۳۳۰۸۸۱۸:۲۹:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بزرگترین مشکل و اشتباه اصلاح طلبان کوبیدن بیش از حد لزوم بر طبل توسعه سیاسی و گره زدن نان شب مردم به مسائلی چون حقوق بشر و رعایت حقوق ازدواج هم جنس گرایان و ... بود. نتیجه ان هم خالی کردن سفره مردم از نان بود.
ناشناس۱۴۳۳۰۹۱۱۸:۳۲:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آقای زیباکلام مگر کشور ایران استبداد دیکتاتوری مطلق است؟ مگر همین نظام ایران بسیار بازتر و دموکراتیک تر از امثال چین و امارات و ... نیست؟ پس چرا این کشور ها توانسته اند؟
ناشناس۱۴۳۳۰۹۳۱۸:۳۵:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
قضیه همان حرف مرد یکی است. به جای پذیرش اشتباهات خود و عذرخواهی از مردم دوباره باز بر همان طبل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی می کوبند و البته می دانند که تحولات اجتماعی و سیاسی زمان زیاد می طلبد ظاهراً زندگی و معیشت مردم باید فدای خواسته های امثال آقای تاج زاده و زیباکلام و حجاریان و ... شود. آش آن قدر شور شده است که حتی صدای آقای سریع القلم نیز در آمده است. توسعه اقتصادی مقدم بر هر چیز دیگری است چرا که انسان بدون نان و شغل و مسکن ، کرامت و آزادی نخواهد داشت.
ناشناس۱۴۳۳۱۲۵۱۹:۱۶:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خاتمي در دوره ٨ساله رياست جمهوري خودش كشور را در بهترين شرايط از داخلي وبين المللي اداره كرد در ان دوره از نظر صنعتي واقتصادي ايران رشد بسيار بالايي كرد وشايد بيشترين پيشرفت صنعت هسته اي وصنعت موشك در دوره خاتمي رقم خورده است
ناشناس۱۴۳۳۱۴۹۱۹:۴۷:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اصلاح طلب دیگه تموم شد ماجرا
ناشناس۱۴۳۳۱۷۹۲۰:۴۵:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
از واقع بینی دکتر زیبا کلام همیشه خوشم می آید. چه آن زمان که همه مخالف هاشمی بودند و او موافق بود و چه الآن که می گوید اصلاحات مرده ولی باز هم باید اصلاحات کرد.
ناشناس۱۴۳۳۱۸۵۲۰:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خووتون هم نمیدونستید هدف از اصلاح طلب بودن چیست؟ فقط یک شعار بود و روزگار را به روز مرگی میگذراندید و هنوز در بر همان پاشنه میچرخد.
ناشناس۱۴۳۳۲۴۸۲۲:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
استاد؛ مدتها پیش مصاحبه ای از شما دیدم مربوط به اوائل انقلاب. در آن مصاحبه شما به رژیم گذشته ایراد میگرفتی که چرا کارخانه مونتاژ اتومبیل به جای ساخت بومی داریم. آنموقع تنها ده سال از تاسیس ایران خودرو با پیکان تولیدیش میگذشت. الان که 42 سال از آن مصاحبه شما گذشته چه؟ چیزی فراتر از مونتاژ بلدیم؟
محمد۱۴۳۳۲۵۱۲۲:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اقای توکلی راخدا حفظ کند.ای کاش بقیه مسولین هم مثل ایشان بودند .قلبااورا دوست دارم ودعاگوی ایشان هستم.
ناشناس۱۴۳۳۲۸۹۰۰:۱۴:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۳
من فکر می کنم این هم از نظر صنعتی و هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر اقتصادی بیشتر ارزش دارد تا موشک و پهپاد. جرات داری اینو به آمریکا و اسرائیل هم بگی کاسه لیس می دونی چقدر هزینه ی ساخت نگهداری بمب اتم است که آمریکا و متحدانش دارند چقدر هزینهی حضور در منطقه ی ما می کنند اگه رات داری در مورد این هم حرف بزن ...
ناشناس۱۴۳۳۳۱۵۰۱:۳۰:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۳
دكتر احمد توكلي بنظرم اصولگرايي ، اصلاح طلب است ، شجاعت و انصاف و وجدان او را يك پله بالاتر از جريانات سياسي نشان ميدهد ، و درستش نيز همين است ، بايد شهامت گفتن و پذيرش اشتباهات را داشت ، گناه را و كوتاهي ها را گردن اين و آن انداختن آسان است و صد البته كه گناه است ، راهي جزء اين براي نظام نيست ، اول بصيرت و فهم و فهميدن اشتباهات دوم شهامت پذيرش ان سوم شجاعت گفتن آن چهارم قدرت و دانش اصلاح آن اشتباهات
ناشناس۱۴۳۳۳۱۶۰۱:۳۷:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۳
دوچرخه سازی بیشتر از ساخت موشک ارزش دارد داداش من موشک نباشه امنیت نیست امنیت نباشه کارخانه دوچرخه سازی هم تعطیل میشه
علی بنی حاتم۱۴۳۳۳۲۱۰۱:۵۵:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۳
صادق زیباکلام: اصلاحات تمام شده است، در دوم اسفند ۱۳۹۸، همه چیز تمام شد، اصلاحات تمام شد، چون کرونا بود نمی‌شد ختم و شب هفت نمی‌شد گرفت! با این آیه یأس! ببخشید، آیه شکست! باز ببخشید آیه مرگ خواندن این برادران گرامی، با چه امید و اطمینانی می‌توان سرنوشت یک ملت را به دست اینان داد که با پرچم صلح، ملت را به سوی آمریکا رهبری کنند تا بهشت رفاه و آسایش و امنیت دنیایی را برای ایران بسازند!؟ آیا تضمین می کنند که آمریکا با یک کودتا، جهنم تاریخی دیگری را برای ما بنا ننهد!؟ ...
ناشناس۱۴۳۳۴۵۹۰۹:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۳
آقای زیبا کلام همان وقت که آقای دهباشی مواضع خود را در ارتباط با دولت یازدهم اصلاح کرد به شما هم توصیه کردم از شجاعت ایشان درس بگیرید و از مواضع اشتباه خود دست بردارید اما جنابعالی و بسیاری دیگر با مساعدت در تکرار آن دولت ، مسیر نابودی زندگی ( غیر خودی ها ) را هموار نمودید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین