عسل برای زخم، از نحوه استفاده تا عوارض احتمالی

گزارش بازرگانی،   3990211027

عسل برای درمان زخم مانند یک داروی آنتی بیوتیک عمل می کند که به بسته شدن سریع زخم ها کمک کرده و روند درمان را سرعت می بخشد. همچنین عسل یک ماده شیرین و خوش بو است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود و به شما در جلوگیری از عفونت کمک می کند و این یک روش درمانی مدرن برای ترمیم زخم ها می باشد؛ زیرا آنتی بیوتیک ها قادر به درمان عفونت هایی هستند که شاید ما قادر به دیدن آن ها هم نباشیم. در ادامه به مهم ترین خواص عسل طبیعی برای درمان زخم ها اشاره میکنیم.

درمان زخم با عسل

عسل برای زخم از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته است، از مصر تا چین، یونان تا خاورمیانه. از این دارو برای درمان گلودرد و در بعضی مواقع زخم ها نیز استفاده می شد. امروزه از هر جای سانفرانسیسکو گرفته تا شمال نیجریه استفاده می شود.

با این حال، همیشه عسل و ژل رویال طبیعی در مراقبت از زخم به عنوان یک دارو شناخته نشده است. در گذشته به عنوان درمانی طبیعی با ارزش کمی دیده می شد. سال ها بود که بخشی از اقدامات پزشکی استاندارد نبود. عسل از اوایل سال 1999 در استرالیا به منظور کمک به حوزه پزشکی مورد مصرف قرار گرفت و بانداژ های عسل در سال 2004 در انگلستان مجوز گرفتند. اکنون تجارت عسل برای برخی از شرکت ها میلیون ها دلار ارزش دارد.

آیا واقعا عسل برای درمان زخم مفید است؟

شواهدی در حال رشد وجود دارد که نشان می دهد عسل هنگام قرار دادن بر روی زخم ها به بهبود زخم کمک می کند. بسیاری از پزشکان از آن در مراکز درمانی مستقر استفاده می کنند. با این حال، با توجه به انواع مختلف زخم ها، جمع آوری مدارک و انجام آزمایشات بالینی لازم برای ارزیابی عسل در همه این تنظیمات مختلف دشوار است. 

چه عسلی برای درمان سریع زخم ها مناسب است؟

انواع خاصی از عسل وجود دارد که بیشتر از سایرین برای ترمیم زخم ها استفاده می شود. تحقیقات هنوز هم برای تعیین بهترین عسل ها انجام می شود. عسل باید عسل خام و طبیعی باشد تا از نگرانی در مورد داشتن باکتری یا مواد افزودنی دیگر یا آلرژن های اضافه شده در آن جلوگیری شود. بسیاری از مردم از عسل تقلبی و حرارت دیده استفاده می کنند که ممکن است علاوه بر اینکه کمکی در روند بهبود زخم های آن ها نداشته باشد باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری گردد.

عسل مناسب برای زخم

بسیاری از عسل های مجموعه آهوتا برای زخم مناسب می باشند ولی در این بین میتوان بطور ویژه به عسل های زیر اشاره کرد:

  • عسل آویشن
  • عسل یونجه
  • عسل کتیرا

عسل چگونه به ترمیم زخم کمک می کند؟

باکتری ها در عسل به خوبی رشد نمی کنند. این یکی از دلایلی است که عسل می تواند برای درمان زخم ها مفید باشد. به نوعی، عسل باکتری ها را از بین می برد. دلایل زیادی برای این وجود دارد.

  • عسل دارای رطوبت کمی می باشد که همین عامل باعث جلوگیری از رشد باکتری ها در آن می شود.
  • همچنین عسل حاوی هیدروژن پراکسید (H2O2) است که به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.
  • عسل نیز بسیار اسیدی است. pH آن در حدود 3.9 است که مانند یک آنتی بیوتیک عمل می کند.

چگونه عسل روی زخم ها استفاده می شود؟

نکته اول، در مورد هرگونه سوختگی یا زخم هایی که ممکن است جدی باشد، مراجعه به پزشک یک امر کاملا ضروری است؛ زیرا عسل یک نقش مکمل را در کنار فوریت های پزشکی ایفا می کند، نتیجه می گیریم در شرایط حاد نباید تنها به پانسمان عسل اکتفا کرد.

سوختگی می تواند جدی تر از آنچه به نظر می رسد باشد. سوختگی هایی که زیاد صدمه نمی بینند می توانند بیشترین آسیب را داشته باشند.
اگر شما یک زخم آلوده یا بسیار کثیف دارید، ممکن است به جراحی، دبریدمان توسط یک متخصص پزشکی و یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. بهتر است مراجعه به پزشک را در الویت قرار دهید و عسل نمی تواند جایگزین این کار شود.

ممکن است بخیه لازم باشد. در صورت نیاز، زخم باید به زودی بعد از آسیب دیدگی بسته شود؛ زیرا خطر عفونت وجود دارد. مهم است که این کار طی چند ساعت انجام شود و به طور قطع در همان روز.

موارد احتیاطی مصرف عسل برای درمان زخم

زخم ها را تمیز نگه دارید و در مورد چگونگی انجام پانسمان با عسل با یک پزشک متخصص صحبت کنید. همچنین مهم است که زخم ها خشک نشوند. بانداژ عسل می تواند به مرطوب نگه داشتن آن ها، بدون خشک شدن بیش از حد کمک کند.

هنگام استفاده از عسل بر روی زخم ها باید اقدامات احتیاطی نیز به عمل آید. شما نمی خواهید باکتری ها یا میکروب های دیگر را به زخم مانند دستان خود یا حتی از دستکش یا بانداژ وارد کنید. شما همچنین نمی خواهید زخم خود را آلوده کنید. در استفاده از پانسمان عسل برای هرگونه زخم باز احتیاط کنید تا از خطری مبنی بر ابتلا به هر نوع بیماری عفونی جلوگیری کنید. این به معنای استفاده از دستکش هنگام کار با هر نوع پانسمان برای بدن یا زخم باز است.

علاوه بر درمان زخم با عسل ممکن است زخم به آنتی بیوتیک احتیاج داشته باشد. اگر زخم دچار چرک، ترشحات جدید، آبسه، قرمزی جدید یا درد در اطراف لبه های زخم شد، کندی در بهبودی دارد و ممکن است شما نیاز به درمان بیشتر برای زخم خود داشته باشید. این ممکن است به معنای دبریدمان توسط یک پزشک متخصص یا آنتی بیوتیک ها یا سایر روش های درمانی باشد.

حتی اگر در بیمارستان به دنبال مراقبت هستید، ممکن است هنوز هم با عسل معالجه شوید. بسیاری از مراکز درمانی در سراسر جهان از عسل به عنوان بخشی از مراقبت از زخم برای بیماران استفاده می کنند. می توانید در این مورد با متخصص بهداشت خود صحبت کنید.

همه این موارد گفته شده است تا بدانید که زخم های ساده اکنون می توانند با بانداژ عسل درمان شوند. اما این مهم است که شما چه نوع عسلی را به طور مستقیم روی زخم اعمال می کنید. بسیاری از محصولات طبیعی دیگر مانند روغن نارگیل نیز میتواند به بهبود زخم ها کمک کنید.

انواع زخم های معالجه شده با عسل

  • زخم های ناشی از تروما و آسیب دیدگی (این ها می توانند برش های ساده یا ضایعات باشند)
  • برخی دیگر زخم ها در اثر خوب نبودن جریان خون در افراد مسن رخ می دهد
  • برخی از زخم ها به نام زخم های فشار در سالمندان مانند زخم بستر
  • زخم هایی که در مبتلایان به دیابت به ویژه در پاها رخ می دهد
  • زخم های سرد (زخم تب خال)
  • زخم های ناشی از سوختگی
  • زخم دستگاه گوارش
  • آفتاب سوختگی

هشدار

عسل این فرصت را برای درمان عفونت ها فراهم می کند، عسل به آنتی بیوتیک ها تکیه نمی کند بنابراین می تواند به شیوه خود به متوقف کردن باکتری ها کمک کند. اما شما باید در انتخاب عسل برای بهبود زخم احتیاط کنید و مهم است که چه عسلی را انتخاب می کنید. عسلی که برای درمان زخم مورد مصرف قرار می گیرد باید یک عسل کاملا طبیعی و خام باشد. در نتیجه باید آن را از یک زنبوردار مورد اعتماد خریداری کنید. healthline

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین