چه دمنوش‌هایی برای ماه رمضان مناسب است

گروه سلامت الف،   3990211022

دمنوش‌های سنتی می‌توانند بسیار برای روزه‌داران مفید باشد، هنگام افطار به جای این‌که یک لیوان آب خنک بنوشید، آن را با یک فنجان دمنوش گیاهی جایگزین کنید.

به گزارش  فارس، از آنجا که در ماه مبارک رمضان به سر می‌بریم و اوقات زیادی را بدون غذا و به ویژه نوشیدن مایعات می‌گذرانیم، بهتر است مابین افطار تا سحر از مواد غذایی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی استفاده کنیم که بتوانند کمبودهای به وجود آمده در ساعات روز و ناشی از روزه داری را تا حدودی بهبود بخشیده و قوای بدن را افزایش دهند.

در ایام ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد به دنبال نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش هستند که سلامتی آنان را نیز تضمین کند. در این ماه گنجاندن نوشیدنی‌های طبیعی و دمنوش‌های گیاهی در سفره‌های افطار بهترین گزینه برای روزه‌داران است، زیرا روزه‌داران با نوشیدن این دمنوش‌ها می‌تواند ضمن آن که توانایی بدن‌شان را در طول روز افزایش دهند، مقاومت بدن خود را تضمین می‌کند. کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند ، نوشیدنی‌های مخصوص ماه رمضان را مصرف کنند. خاکشیر، اسطخودوس، به لیمو، گل بنفشه، گل گاوزبان در ماه مبارک رمضان را می‌توان به صورت دمنوش از آن‌ها برای رفع نیاز بدن استفاده کرد. دمنوش یک نوشیدنی است که عصاره گیاه یا مواد موثر گیاه به وسیله آب جدا می‌شود و ما آن را مصرف می‌کنیم.

دمنوش نعناع برای ماه رمضان

این دمنوش برای بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ بسیار مؤثر است، به همین دلیل مصرف آن در‌ ماه رمضان که معده برای مدت طولانی خالی است، توصیه می‌شود. علاوه بر آن از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند؛ همچنین برای کاهش دمای بدن نیز استفاده می‌شود. می‌توانید این دمنوش را با استفاده از برگ‌های تازه نعناع آماده کنید. چند برگ نعناع را در آب‌جوش انداخته و حدود ۵ تا ۸ دقیقه درپوشی روی فنجان بگذارید تا دم بکشد. اگر برگ‌های تازه نعناع در دسترس شما نیست می‌توانید از بسته‌بندی‌های آماده این دمنوش که به‌صورت غیر کیسه‌ای و کیسه‌ای در بازار عرضه می‌شود، استفاده کنید.

پیشنهاد: پس از حاضر کردن این دمنوش می‌توانید برای مدتی آن را در یخچال گذاشته تا سرد شود و سپس با اضافه کردن تکه‌های لیموی تازه و کمی شکر یا عسل به ‌صورت یک نوشیدنی خنک نیز آن را میل کنید.

 چای سبز

این دمنوش در طب سنتی چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از آن به‌عنوان تب‌بر و برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود. علاوه بر آن این دمنوش گیاهی از عطش می‌کاهد و سبب تولید عرق بیشتر در بدن و خنک شدن آن می‌شود. در ایام ‌ماه‌ رمضان به‌دلیل خالی بودن معده ممکن است دچار بوی بد دهان شوید. چای سبز برای از بین ‌بردن باکتر‌ی‌های دهان مفید بوده و سبب خوشبو شدن آن ‌می‌شود. توجه کنید که اگر فشار خون پایینی دارید بهتر است این چای را همراه با عسل بنوشید.

پیشنهاد: چای سبز به‌ صورت طعم‌دار نیز در بازار موجود است، اگر از اُفت ناگهانی فشار خون رنج می‌برید یا طعم چای سبز را دوست ندارید، می‌توانید انواع طعم‌دار آن را مثل چای سبز دارچینی یا زعفرانی استفاده کنید.

 دمنوش بابونه

این گیاه در طب سنتی ایران طبعی گرم و خشک دارد. بابونه یک گیاه با خاصیت ضد‌التهابی است به همین دلیل برای جلوگیری از گُر گرفتگی و عطش در روزهای‌ماه رمضان می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر آن به‌ تسکین ورم معده کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. این دمنوش را می‌توانید پس از افطار و نزدیک به زمان خواب‌تان مصرف کنید، زیرا آرام‌کننده اعصاب و خواب‌آور است.

پیشنهاد : اگر می‌خواهید این دمنوش را به‌صورت سرد مصرف کنید، بهتر است هنگام تهیه آن چند چوب دارچین نیز در آب انداخته و پس از خنک شدن کمی عسل و آبلیمو به آن اضافه کنید.

 دمنوش موز و دارچین

این دمنوش یک درمان مناسب برای بی خوابی و بازگرداندن قوای از دست رفته است، همچنین این دمنوش جادویی مانند یک دارو عمل می‌کند و به عنوان آرام بخش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروهای ضد درد، آنتی هیستامین‌ها، داروهایی ضد فشارخون و داروهای قلبی که سبب خواب آلودگی می‌شوند، اغلب داروهای پرخطر هستند، بنابراین یک داروی طبیعی راه حل مناسبی برای رفع بی‌خوابی است؛ موز و به خصوص پوست آن سرشار از پتاسیم و منیزیم است و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

طرز تهیه: قسمت‌های بالا و پایین موز را قطع کنید و موز را درون ظرف آب قرار دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد، اما باید در نظر داشت که آب مورد نظر باید سالم و خالص باشد. در هنگام جوشیدن آب مقداری دارچین به آن اضافه کنید و هنگامی که موز به مدت ۱۰ دقیقه جوشید آن را از درون ظرف خارج و مایع حاصل را از صافی رد کنید و مایع به دست آمده که به صورت گرم و چسبنده است را بنا به ذائقه خودتان دارچین اضافه کنید و از خوردن این دمنوش انرژی‌زا لذت ببرید.

دمنوش زنجبیل و پرتقال

این دمنوش به دلیل وجود آب پرتقال و آب لیموترش سرشار از ویتامین C است، زنجبیل داروی بسیار مناسبی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد به حساب می‌آید و می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین کند.

طرز تهیه: چند برش زنجبیل را در یک پیمانه آب با حرارت ملایم جوشانده و پس از چند دقیقه زنجبیل را از آن خارج کنید، سپس یک پیمانه آب پرتقال و ۲ قاشق غذاخوری آب لیموترش را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بردارید و در فنجان مناسب سرو کنید، برای شیرین کردن این دمنوش می‌توان از عسل استفاده کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین