«عزیز جهان»(زندگی‌نامه دکتر عزیزالله خضری)؛ اکبر صحرایی؛ نشر کتابستان معرفت چرا باید «عزیز جهان» را خواند؟

محمدرضا زائری،   3990211012 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

كتاب «عزیز جهان» داستان شیرین و پرفراز و نشیب زندگی دكتر عبدالعزیز خضری پزشك متخصص اورولوژی و جراح است كه با زبانی جذاب بر اساس واقعیت نوشته شده است. دكتر عبدالعزیز یا همان عزیز خضری عمر خود را وقف خدمت به محرومین و نیازمندان كرده و تا زمان انتشار كتاب بیش از پانزده هزار عمل جراحی رایگان انجام داده است

چرا باید «عزیز جهان» را خواند؟

«عزیز جهان»

(زندگی‌نامه دکتر عزیزالله خضری)

نویسنده: اکبر صحرایی

ناشر: کتابستان معرفت؛ چاپ ششم 1398

384 صفحه، 25000 تومان

 

****



این روزهای كرونایی خدمات كادر درمانی و مجاهدت‌های پزشكان بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته است. البته در گذشته نیز همیشه بوده‌اند پزشكان خدمتگزار و صالح كه بعضی از آنان حتى در گمنامی کارنامه‌ای درخشان از فداكاری و مردم‌داری به‌جا گذاشته‌اند.

كتاب «عزیز جهان» داستان شیرین و پرفراز و نشیب زندگی دكتر عبدالعزیز خضری پزشك متخصص اورولوژی و جراح است كه با زبانی جذاب بر اساس واقعیت نوشته شده است. دكتر عبدالعزیز یا همان عزیز خضری عمر خود را وقف خدمت به محرومین و نیازمندان كرده و تا زمان انتشار كتاب بیش از پانزده هزار عمل جراحی رایگان انجام داده است. او در این كتاب داستان آشنایی و عشق خود به همسرش جهان توكلی و ازدواجشان را به زیبایی شرح می‌دهد. نام كتاب بر اساس همین رابطه انتخاب شده است.

نویسنده شیعه‌مذهب، اكبر صحرایی، داستان دكتر خضری اهل سنت را نوشته و خواننده را شیفته شخصیت و منش و زندگی پربار او می‌کند. خواننده كتاب در متن این داستان واقعی، از سویی با سبك زندگی مردمان منطقه‌ای در جنوب ایران آشنا می‌شود و از جزییات متنوع و جذابی از آداب و سنت‌های آن مردم آگاه می‌گردد و از سوی دیگر بخشی از تاریخ سیاسی و اجتماعی دوران پهلوی را مرور می‌کند. تصویر زندگی سخت مردم در دوران قحطی و بیماری‌های فراوان و شرح شیوه‌های طبابت سنتی در همان محیط بسته و كوچك با دقت تمام ترسیم شده است.

نویسنده از ابتدای كتاب تصویری مثبت و دلپذیر از همزیستی مطلوب میان سنّی‌ها و شیعیان به دست می‌دهد و ما را با كودكی آشنا می‌کند كه پس از فراگرفتن کتاب‌های فقه اهل كتاب در مكتبخانه، برای درس نهج‌البلاغه استاد دارد و كلمات امام علی‌علیه‌السلام را با شوق و رغبت فرامی‌گیرد.

لابه‌لای داستان تصاویر متنوعی از خاطرات پراكنده و رنگارنگ دكتر خضری، از تحصیل و زندگی در اصفهان و شیراز تا خدمت در مراكز درمانی مختلف و تجربه‌های پزشكی متفاوت و خاص بیان شده است. در این میان گاهی مطایبات خواندنی و خنده‌داری هم هست كه نمی‌توان بدون خنده از آن‌ها گذشت.

این پزشك متخصص می‌توانست در بهترین شرایط زندگی كند، اما به‌جای تلاش برای موقعیت‌های شخصی و آسایش و رفاه خانوادگی خود، زندگیش را صرف رسیدگی به مشكلات مردم گرفتار روستاها و نقاط دورافتاده كرده است.

داستان فداكاری دكتر خضری و همسر وفادارش برای همراهی با مردم محروم و نیازمند آن‌قدر شیرین است كه باید خواند. آن دو عرق ریختن در بندرلنگه و روستاهای جنوب كشور را بر اقامت در آمریكا و برخورداری از بهترین فرصت‌های آسایش ترجیح دادند و ثابت كردند كه ارزش‌های انسانی و اعتقادی بر هر چیزی اولویت دارد.

او حتى وقتی برای دوره تكمیلی تخصص خود در انگلستان با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز روبرو می‌شود، ماندن در بریستول را قبول نمی‌کند و در روزهای پرشور آغاز انقلاب به ایران می‌آید تا در آغاز انقلاب و دوران دفاع مقدس باز هم شریك درد و رنج هم‌وطنان خود باشد. در بخشی از كتاب می‌خوانیم: «برق نگاه بیمار زجرکشیده‌ای كه مداوا شده، با هیچ لذتی قابل‌قیاس نبود. یك پزشك زمانی می‌تواند ذره‌ای از حس خدا را در زمان خلقت آدم درك كند كه مریض دردكشیده را طبابت می‌کند.»

هرچند كتاب بعد از چند نوبت چاپ هنوز هم در برخی موارد، ویرایش و بازخوانی مختصری می‌خواهد ولی در مجموع از كیفیتی قابل‌قبول برخوردار است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۱۹۷۰۰۹:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
عزیز جهان کتاب خوبی است باید حتما"مطالعه کنید.
ناشناس۱۴۳۱۹۸۴۰۹:۳۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
انسانهای بزرگی از جمله این آقا در کشور ما هستند که عمرشان را وقف خدمت خالصانه می کنند . .
ناشناس۱۴۳۲۰۱۴۱۰:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
يادش بخير ! كلاس پنجم ابتدايي ... كتاب فارسي ، درس " پزشك انسان دوست " !! جناب " آلبرت شوايترز " !! ... پزشكي كه از فرنگ به قصد خدمت به بيماران سياه پوست و فقير به قلب افريقا مي رود !! در متطقه اي به نام " لامبارنه " با كم ترين امكانات ، يك اتاق كهنه مطبش بوده ، صدها مريض و كمترين امكانات پزشكي و دست تنها !! اما نااميدي در كارش نبوده و چون نيتش خير بوده ، آوازه خدمت او كم كم به همه جا مي پيچد و سيل كمك ها به لامبارنه سرازير مي شود و در نهايت جناب آلبرت شوايترز موفق مي شود پس از گذشت سال ها زحمت بيمارستان و خوب مجهزي در آنجا تاسيس كند !! خوب يادمه چه قدر اين درس روي ما دانش آموزان اثر گذاشته بود !! چه قدر دانش آموزان كلاس را تحت تاثير قرار داده بود !! قسمت غمگين درس پراگراف آخر بود كه نوشته بود : " سر انجام اين پزشك انسان دوست و مهربان در سال فلان --- سالش يادم نيست --- در كنار بيماران سياه خود در بيمارستان لامبارنه جان سپرد ... " !!! اما از عجايب روزگار اين بود كه بعدها اين درس از كتاب فارسي پنجم حذف شد !! ... چرا ؟ ... الله اعلم !! ... حالا متظور آن است كه بايد كتاب " عزيز جهان " را خواند ، پزشكان همه عزيز جهان اند !! خدمت پزشكي ، خدمت مقدسي است !! ... خدا عالمه پزشكان جهان تا كنون جان چند كرور آدم را نجات داده اند !! خدا بيامرز والده هميشه مي گفت : دكترها دست شان شفا هست !! ... اما خب ! دكتر عباسي استثنا ست ! آدم خوبيه ! حالا درسته كه پول ويزيت برايش خيلي مهمه ، و حالا درسته كه هنوز كارت خوان نصب نكرده و خيلي زيادپرداخت ماليات برايش چندان مهم نيست ، حالا درسته كه در گرفتن پول عمل تخفيفي براي هيچ كس قائل نمي شود و تا ريال آخرش را مي گيرد و در آن موقع كمي بد اخلاق مي شود ، اما از آنجا كه گفته اند : با يك گل بهار نمي شود " ، با يك گل پزمرده و پلا سيده شده بر شاخسار ، در فروردين ماه هم هم پاييز نمي شود !!! ... وانگهي دكتر عباسي در عين حال او هم عزيز است ، خدمات بزرگي به خلق الله كرده است ، اجرش با خدا !!! بله برادر ! كتاب عزيز جهان را حتما بايد خواند و مطالعه كرد ، يك انسان ، واقعي ... يك فرشته ...
حبیب۱۴۳۲۶۱۶۰۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
در کتاب فارسی کودکان ما وحی منزل نیست تبلیغ انساندوستی یک پزشک خارجی هرچند که انسان خوبی باشه صورت بگیره همینطور که در کتاب ادبیات کودکان فرانسه لزومی به ذکر انساندوستی یک پزشک ایرانی نیست همینطور که الان لزومی به ذکر تحریم دارویی ملت ایران در کتاب فارسی وجود نداره .
اکبری۱۴۳۳۰۵۰۱۷:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
سلام. کتاب عزیز جهان نویسنده معاصر و خوب مان اکبر صحرایی را چندبار خواندم. ان داستان عاشقانه دکتر نسبت به همسرش جهان، در دانشگاه و 260 روز پشت سرهم گل بردن به دانشگاه برای گرفتن پاسخ مثبت ازدواج، تاریخ پزشکی کشور و استان فارس و آن قصه اسکلت سیاه خان در امفی تاتر دانشگاه. پرداختن به فرهنگ بومی فارس و بالاخره اتفاقات سیاسی و اجتماعی ایران، کتاب را جذب و تاریخی کرده است این کتاب پتانسیل سریال شدن را چند برابر سریال دکتر غریب دارد. نثر و زبان ساده اما لایه دار و طنزگونه نویسنده جذابیت کتاب را چند برابر می کند. فصل ختنه سوری دکتر و به دندان گرفتن کودک توسط گرگ در نیمه شب و... از درخشان ترین فصل های کتاب و کتاب های ادبی معاصر است و... این کتاب را به همه توصیه می کنم به خصوص کادر پزشکی کشور و جوان های داستان خوان.
ناشناس۱۴۳۳۱۴۴۱۹:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
انسانهای مخلص وصادق در ایران زیاد هستند ولی در حاشیه قرار دارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین