کرونا چگونه بازار نفت را برای همیشه تغییر داد

گروه اقتصادی الف،   3990210108

تحلیلگران عقیده دارند این یک چرخه نیست و بازگشتی به شرایط معمول وجود ندارد. یک تغییر ساختار صورت میگیرد که کاملاً زنجیره عرضه را از مسیر خارج کرده و فرصت های جدید ایجاد می کند.

به گزارش تسنیم به نقل اویل پرایس، نفت ارزان شده، تقاضا برای آن از بین رفته و هیچ چیز مثل گذشته نیست. اینها واقعیات نفت در حال حاضر است که همه متخصصان در مورد آن توافق دارند ولی در مورد اتفاقاتی که بعد می‌افتد اختلافاتی وجود دارد.

هر اتفاقی که بیفتد مسلم است که صنعت نفت و صنایع مربوط به آن مانند حمل و نقل، راهی طولانی و ناهموار برای بازگشت به سود دهی در پیش دارند. تحلیلگران عقیده دارند این یک چرخه نیست و بازگشتی به شرایط معمول وجود ندارد. یک تغییر ساختار صورت میگیرد که کاملاً زنجیره عرضه را از مسیر خارج کرده و فرصت های جدید ایجاد می کند.

این فرصت ها در اختیار کسانی خواهند بود که پول در اختیار دارند مخصوصاً شرکت‌های بزرگ نفتی و شرکت‌های خصوصی سهام. سایر مشاغل مربوط به نفت مخصوصاً شرکت های کوچک شیل در آمریکا و شرکت های شن های نفتی کانادا شانس چندانی ندارند.

پالایشگاه ها هم ضرر خواهند کرد چون کل صنعت نفت تحت فشار قرار گرفته است. با وجود اینکه صنعت نفت از نظر تئوری  سبد محصول متنوعی دارد ولی شرایط فعلی نشان می دهد که توانایی آن برای حرکت بین بازارها شدیدا محدود شده است. به نظر می‌رسد صنعت نفت در این آزمایش شکست خورده باشد. صنعت نفت می تواند بر تنوع مواد خام تمرکز کند، به این ترتیب راحت تر می توانند نفت فوق ارزان را جذب کند و در برابر افزایش قیمت در جهت دیگر هم مقاومتر خواهد بود.

شرایط جدید وضعیت خوبی برای سهامداران به وجود نمی آورد. شرکت‌ها باید منافع خود را کاهش دهند چون فضای کمتری برای وام گیری یا فروش سرمایه هایشان جهت حفظ پرداختهای فعلی وجود دارد. شرایط جدید به چرخه های صنعت پایان می‌دهد.

ما در یک چرخه قرار نداریم که انتظار بازگشت به شرایط اولیه را داشته باشیم. یک تغییر ساختار در حال شکل گیری است که شرایط جدیدی به وجود می‌آورد.

تاثیرات این تغییر بزرگ به سایر صنایع هم می رسد که مهمترین آنها حمل و نقل مخصوصا حمل و نقل هوایی است. دولت فدرال آمریکا میلیاردها دلار تزریق پول نقد به خطوط هوایی داشته است ولی هنوز هم کافی نیست. این پول جلوی اخراج بالای کارگران را می‌گیرد ولی یک راه حل طولانی مدت نیست. ورشکستگی خطوط هوایی نزدیک است.

از دست دادن هر چیزی دردناک است ولی به نظر می رسد تقاضای نفت به طور دائم کاهش پیدا کند البته میزان این کاهش کمتر از چیزی است که الان تجربه میکنیم. کاهش تقاضا بر خلاف شرایط معمول طی دهه های گذشته است یعنی زمانی که انتظار داشتیم به خاطر افزایش روز افزون جمعیت و نیاز آنها به انرژی، تقاضا برای نفت هم افزایش یابد.

تقاضای کمتری برای نفت وجود دارد که تا مدت ها ادامه خواهد داشت. برای بازگشت تقاضا به شرایط قبلی، حمل و نقل و فعالیت های صنعتی هم باید به شرایط قبل بازگردد که به نظر نمی‌رسد طی یک سال آینده امکان پذیر باشد.

در واقع مقامات آمریکا برای جنگ با دو پدیده در فصل پاییز آماده می‌شوند: آنفولانزا و کرونا. به نظر می‌رسد بحران ویروس کرونا همچنان ادامه داشته باشد. حتی پس از برداشته شدن تعطیلی ها. این یک جنگ طولانی مدت خواهد بود، هم برای دولتها و هم برای صنعت نفت و هم برای صنایعی که به آن وابسته هستند و با آن ارتباط دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین