سردرگمی جدید برجامی در آمریکا: در برجام هستیم اما نیستیم !

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3990210020 ۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
سردرگمی جدید برجامی در آمریکا: در برجام هستیم اما نیستیم !

روزشمار اولین ایستگاه رفع محدودیت های بین المللی علیه بخش های مختلف تسلیحاتی، موشکی و هسته ای ایران در سازمان ملل به شماره افتاده و تا رسیدن به این ایستگاه زمان چندانی باقی نمانده است: اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۹۹) .

اگر عمر ۲۵ ساله اجرای برجام را به سه بازه زمانی ۵ _۱۰_۱۰ ساله تقسیم کنیم، بعد از بازه ۵ ساله اول که ناتمام و همراه با کارشکنی های پی در پی واشنگتن بود و با مشخصه تغییر در برنامه هسته ای ایران و در مقابل، تعلیق تمامی تحریم های یکجانبه، چند جانبه و بین المللی مرتبط با هسته ای همراه بود، ده سال دوم اجرای این توافق عملا از مهر ۹۹ آغاز و با چند نوبت اقدامات متقابل طرفین در فواصل زمانی دو _ سه ساله، تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد یافت.

از فردای روزی (۱۸ اردیبهشت ۹۷) که تیم B (بولتن_ بنیامین نتانیاهو و بن سلمان ولیعهد عربستان) به همراه پمپئو، که به تازگی سکان هدایت سیاست خارجی سردرگم و بحران زده آمریکا را برعهده گرفته بود، با رویای نرسیدن جمهوری اسلامی ایران به چهل سالگی و با حمایت های علنی و بی سابقه از طیفی محدود از اپوزیسیون ایران با سابقه تروریستی، در خارج از کشور، ترامپ را مجبور کردند دستور اجرایی خروج آمریکا از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران را امضا کند، و بعد از آنکه ایران اعلام کرد براساس تعهد طرف اروپایی و احترام به اصول حقوق بین الملل و اصول اخلاقی و اسلامی (پایبندی به عهد)، به اجرای برجام ادامه خواهد داد، بارها واشنگتن با لحن و گفتار مختلف خواستار مذاکره با تهران برای رسیدن به یک توافق به زعم خود «خوب» شد و مقام های مختلف آمریکایی بارها ادعا کردند ایرانی ها خواهان مذاکره اند و «قطعا به زودی به ما زنگ خواهند زد».

آمریکا از برجام خارج شد تا سیاست فشار حداکثری خود را از دو مسیر دنبال کند: بازگرداندن تحریم های یکجانبه و بسط دادن آن به روابط تجاری ایران با کشورهای ثالث و حمایت همزمان و تمام قد از اپوزیسیون ایران، اما در تمام مدت دو سالی که آمریکا از برجام خارج شد پاسخ ایران به درخواست واشنگتن به مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته ای «ارائه بسته ای از شروط» بود که یکی از آنها «بازگشت آمریکا به برجام» بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بعد از خروج آمریکا از برجام در مقاله ای که در ۳۱ خرداد ۹۷ با عنوان «سیاست خارجی آمریکا در بحران» در پاسخ به شروط دوازده گانه پمپئو منتشر کرد (۳۱ اردیبهشت ۹۷)، پانزده شرط را در پاسخ به شروط همتای آمریکایی خود طرح کرد که در شرط ششم آن آمده است: «۶. دولت آمریکا باید فوراً بدعهدی‌ها و نقض صریح برجام را که صدها میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جلوگیری از تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران وارد کرده است، متوقف نموده، خسارات مردم ایران را جبران نماید و به صورت قابل راستی‌آزمایی متعهد شود که بدون هیچ قید و شرط کلیه تعهدات خود در برجام را اجرا نموده و بر اساس مفاد برجام از هر اقدامی که مانع عادی شدن روابط اقتصادی با ایران شود، خودداری خواهد کرد.»

حسن روحانی رئیس جمهور هم در خرداد ۹۸ در واکنش به ادعای مایک پمپئو به «مذاکره بدون پیش شرط با ایران» که در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئیسی خود در برن (سوئیس) مطرح کرده بود، گفت: «"هر وقت تحریم های ظالمانه را کنار گذاشتند، هر وقت در برابر تعهدات خود پایبند بودند، هر وقت خودشان برگشتند به میز مذاکره ای که ترک کرده بودند و به هم زده بودند، راه به روی آنها بسته نیست. راه باز است.»

اما این روزها مقام های کاخ سفید رایزنی برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده اند و هر روز اخبار و مطالب جدیدی را از طریق رسانه های آمریکایی رونمایی می کنند تا ارزیابی ها و واکنش های بین المللی و کشورها را بسنجند. اما چیزی که روشن است این است که «عدم پایبندی» و احترام ترامپ و کسانی که در این مدت با او کار کرده اند، به تعهدات دوجانبه، چندجانبه و بین المللی که آمریکا طرف آنها بوده است،«زبان و رفتارهای تند و خارج از عرف دیپلماتیک» ترامپ و «رویارویی و تنش» با بسیاری از کشورها، حتی متحدان نزدیک واشنگتن، باعث شده است که در اتفاقی تقریبا کم سابقه، سکانداران فعلی سیاست خارجی آمریکا توان اجماع سازی بین المللی علیه هیچ موضوعی، حتی در مسائل مرتبط با ایران که روزگاری یکی از سهل ترین موضوعات برای ایجاد اجماع در بین غرب به رهبری آمریکا بود، را نداشته باشند و صرفا با استفاده از ابزارهایی چون تروریسم، دلار و تهدیدهای لفظی و توییتری خواسته ها و امیال خود برای سلطه بر جهان و دیگر کشورها پیش ببرند.

قطعا آمریکا از تمام ابزارها و حربه های خود برای رسیدن به خواسته خود یعنی عدم رفع تحریم های تسلیحاتی اکتبر ۲۰۲۰ استفاده خواهد کرد. مضحک ترین آن تلاش برای پیدا کردن راهی قانونی برای اثبات عدم خروج آمریکا از برجام است تا بتوانند بعنوان یکی از طرف های برجام، مکانیسم ماشه را تا قبل از موعد اکتبر ۲۰۲۰ فعال کند. لابی با دیگر طرف های اروپایی برای فعال سازی این مکانیسم یکی دیگر از گزینه های واشنگتن خواهد بود، که البته قبلا هم در چند نوبت انجام شده و ناکام مانده است؛ حتی در صورت همراهی سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان)، تصور همراهی پکن و مسکو در این موضوع بسیار دور از ذهن است که البته براساس متن برجام، مخالفت این دو تاثیری در فعال سازی مکانیسم ماشه ندارد. 

در صورتی که کشورهای اروپایی طرف برجام تن به خواسته واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندهند، یکی از گزینه هایی که ممکن است حداقل شانسی از موفقیت برای ایجاد اجماع بین طرف های برجام به غیر از ایران را داشته باشد و دستگاه سیاست خارجی باید از هم اکنون سناریوهای لازم برای واکنش به آن را طراحی کند، ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت برای به تعویق انداختن چندین ماهه موعد رفع تحریم های تسلیحاتی است؛ در واقع شاید آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی طرف برجام و با اقناع پکن و مسکو، طرحی در قالب قطعنامه را در شورای امنیت به تصویب برسانند که به بهانه برداشتن گام های برجامی ایران در کاهش تعهدات خود، موعد اجرای رفع تحریم های تسلیحاتی را برای چند ماه و یا شاید یک سال به تعویق بیندازند.

با در نظر گرفتن جمیع شرایط و تحرکاتی که آمریکایی ها از هم اکنون آغاز کرده اند باید انتظار ماه هایی پرتلاطم برجامی را داشت. بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل تعهدات این کشور ذیل برجام و بویژه لغو کامل تحریم های ایران از جمله مهمترین شروط ایران در فردای خروج این کشور از برجام بوده است اما، آنچه این روزها واشنگتن تحت عنوان بازگشت به برجام به دنبال آن است چیزی جز فریب و مکر جامعه بین المللی و بویژه طرف های برجام نیست .

لغو تحریم های تسلیحاتی یکی از کلیدی ترین و مهمترین حقوق ایران در چارچوب برجام است که باید دستگاه سیاست خارجی برای تحقق آن از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کند. دور از ذهن نیست که حتی با فرض اجرایی شدن موعد اکتبر ۲۰۲۰ و لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان مللی ایران، آمریکایی ها با تداوم سیاست های ضدایرانی خود از طریق ارعاب و تهدید و فشار مانع مراودات تسلیحاتی کشورمان با دیگر کشورها (حتی با شرکای نزدیک و راهبردی خود) شوند، اما اینکه ایران از لیست تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل خارج شود و دیگر در این لیست نباشد اتفاق مهمی است که ارزش آن را دارد وزارت خارجه همانگونه که آن را در برجام به دست آورده است برای اجرایی شدن آن هم تلاش کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۲۵۲۸۰۰:۱۴:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ای خدا کاش کرونا طومار این مستکبر مغرور را در هم می پیچید.
ناشناس۱۴۳۲۶۷۳۰۹:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
چرا مستکبر است؟ برای منافع و رفاه مردم کشورش کار می کند و همه حرف هایش را علنی می گوید.
ناشناس۱۴۳۲۸۴۱۱۳:۲۳:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اندکی در منطق خود تجدید نظر فرمایید. کسی که تنها برای رسیدن به منافع و رفاه گروه اندکی از مردم دنیا ( مردم کشورش ) دست به هر زورگویی و دروغگویی و ستمی می زند را ستایش نکنید. این کار اسمش استکبار است.
ناشناس۱۴۳۲۸۸۵۱۴:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اتفاقا جدیدا بذای رفاه مردمش گفته به خودشون مواد ضدعفونی تزریق کنن!
ناشناس۱۴۳۲۸۸۶۱۴:۲۵:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
از نظر شما کسی هم که اختلاس میکنه پدر خوبیه چون برای رفاه خانواده ش تلاش زحمت کشیده!
ناشناس۱۴۳۲۹۷۱۱۵:۳۱:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
به علت این که گرگ صفت و خونخوار است شهادت حاج قاسم بهترین مدعاست.
حسن۱۴۳۳۱۱۸۱۹:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ملت ایران تا حرف از ترامپ میزنی فقط همینو میگن.بابا یخورده فکرتون رو آزاد کنید.این بشر توی کشور خودش از طرف متفکران و دانشمندان منفور و زیر سوال رفته! شما چرا کاسه داغتر از آش شدید؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۳۳۴۱۲۰۸:۲۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۳
پس برای منافع جیب خود مجاز به هرکاری هستید ؟ اتفاقا رانت خواران و اختلاس گران دقیقا در داخل به حرف و عقیده شما عمل می کنند و از این جهت اختلافی با شما ندارند
ناشناس۱۴۳۲۶۸۴۰۹:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
با کدام پول ایران می خواهد و می تواند اسلحه بخرد؟ آیا برادران روس و چینی به ایران نسیه هم می دهند؟!
ناشناس۱۴۳۲۶۸۷۰۹:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
داستان زندگی ترامپ را بخوانید. از 16 سالگی با دست خالی و تنها با پشتکار و کوشش به اینجا رسیده است.
ناشناس۱۴۳۲۷۶۵۱۱:۴۴:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ترامپ کلا با پول پدرش کاسبی راه انداخته و خیلی هم شکست خورده دست خالی نبوده ولی برای امریکا تقریبا خوب بوده این بحثی نیست
ناشناس۱۴۳۲۷۹۹۱۲:۲۴:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خوب که چی؟؟؟ داستان زندگی هیتلر و موسولینی رو هم‌ بخونی از خودساختگی و اراده آهنین انها شگفت زده خواهی شد.
ناشناس۱۴۳۲۸۳۸۱۳:۱۹:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آدم باید از کسی که به آن ناسزا می گوید، شناخت داشته باشد.
ناشناس۱۴۳۲۸۷۵۱۴:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
تو آمریکا از این دست خالی ها زیاده. عجیب هم نیست پس ایشون تحفه نیست. آمریکارو با ایران که دست بابات پر هم باشه هیچی نمیشی مقایسه نکنید!
ناشناس۱۴۳۲۹۰۰۱۴:۳۲:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
البته بهتره یه تحقیق درباره شغل پدرش هم بکنی! نخست وزیر کانادا چند وقت پیش با یه عکس بهش یادآوری کرد!
توپانی۱۴۳۳۷۲۵۱۴:۰۸:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۳
شیطان شیطان است خوب وبدنداردترامپ وبایدن فرقی ندارد.
ناشناس۱۴۳۲۵۴۲۰۰:۴۳:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اگه امریکا بتونه تحریم تسلیحاتی رو تمدید کنه باید از سازمان ملل هم خارج شیم
ناشناس۱۴۳۲۶۷۲۰۹:۲۶:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
همین الان هم خارج ایم فقط کامران نجف زاده توشه ‌
ناشناس۱۴۳۲۹۹۷۱۶:۰۱:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
البته اون بنده خدا رو هم فقط تا دم در راه میدن! نمیتونه داخل بره!
ناشناس۱۴۳۲۶۷۶۰۹:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ماندن و یا خارج شدن ما هیچ فرقی به حال دنیا ندارد
ناشناس۱۴۳۲۶۷۸۰۹:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
وقتی ما بهترین ادوات نظامی اعم از تانک و هواپیما و پهپاد و زیر دریایی و ناو و رادار و اخیرا ماهواره را به گفته مقامات می سازیم، باید اسلحه صادر کنیم. چرا دیگر نیاز به خرید اسلحه داریم؟
مهران۱۴۳۲۸۱۶۱۲:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ایران از نظر هوایی متاسفانه هنوز ضعیف هست و جنگنده های ایران از نظر تعداد و کیفیت اوضاعشون خوب نیست در موارد دیگر بله ایران نیاز ندارد ولی در بعد هوایی ضعیف هستیم
ناشناس۱۴۳۲۸۴۰۱۳:۲۲:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
یعنی شما می فرمایید که جنگنده های کوثر و صاعقه ساخت ایران ضعیف هستند؟ مسئولین که از آنها به عنوان جنگنده های نسل سوم یاد می کنند.
ناشناس۱۴۳۲۸۴۶۱۳:۳۰:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
یعنی هواپیماهای جنگی روسی و چینی از پس هواپیماهای جنگی آمریکایی بر می آیند؟ زهی خیال باطل. مقایسه این دو مثل مقایسه توپولوف و بویینگ است.
ناشناس۱۴۳۲۸۵۰۱۳:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ما که تاکتیک نظامیمان بر اساس جنگ نامتقارنتعریف شده، چه نیازی به خرید هواپیما و دیگر جنگ افزارهای کلاسیک داریم؟؟؟
ناشناس۱۴۳۳۱۸۲۲۰:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
منظورازتحریم تسلیحاتی هم خریداست,هم فروش, افتاد؟!
ناشناس۱۴۳۲۷۱۱۱۰:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ما فقط بلدیم قهر کنیم کار دیگه بلد نیستیم توره خدا بمون توی سازمان ملل متحد نرو
ناشناس۱۴۳۲۹۰۱۱۴:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ما که چند سال مذاکره کردیم, این آمریکا بود که قهر کرد از برجام رفت بیرون! هنوز هم همه تو ایران به آمریکا میگن چرا قهر کردی!؟ برگرد سر میز!
ناشناس۱۴۳۲۵۴۵۰۰:۵۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
فقط دنبال فشار بیشتر و براندازی هستند، به هر قیمت و با هر وسیله ممکن .
ناشناس۱۴۳۲۶۷۹۰۹:۳۱:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
در زورآزمایی، آن کس که قوی تر است برنده می شود.
ناشناس۱۴۳۲۷۰۶۱۰:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
هزار بار ترامپ گفت فقط یک خواسته دارد ایران بشه کشور عادی مثل بقیه
ناشناس۱۴۳۲۹۰۵۱۴:۳۷:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
البته فکر کنم منظورش از کشور عادی یه کشوری مثل عربستان یا همون گاو شیرده باشه, البته به ما یه تخیف هم داده گفته فقط گاو باشین من قبول میکنم شیر هم ندادین اشکالی نداره!
ناشناس۱۴۳۲۹۷۲۱۵:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آمریکا عادی است؟! در همه کشورهای دنیا سرک میکشد و بیشترین جنگ و جنایت رو مرتکب شده است.
ناشناس۱۴۳۳۳۹۰۰۷:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۳
کلا موقعیت ایران براشون ساده نیست الان اینو میگه بعدش یه چیز دیگه
هوشنگ۱۴۳۳۸۸۸۱۶:۰۱:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۳
منظور از کشور عادی کشوری مثل عربستان سعودی گاو شیرده هست
ناشناس۱۴۳۲۵۹۳۰۳:۲۸:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
در ماجرای برجان فقط چوبش را خوردیم
ناشناس۱۴۳۲۶۸۰۰۹:۳۱:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
کلا ما در هر زمینه ای در حال چوب خوردن هستیم . اقتصاد / سیاست / برجام / فرهنگ / ترکمنچای / پراید / میوه و سبزیجات / جوجه یکروزه و ....
ناشناس۱۴۳۲۶۸۲۰۹:۳۲:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
شیرینی و نقلش را هم خوردیم. بی انصاف نباش.
ناشناس۱۴۳۲۷۰۹۱۰:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
البته در برجام تجربه بزرگی هم به دست اوردیم و همانطور که برخی کارشناسان بزرگ دنیا می گویند ایران به زودی جهش اقتصادی خواهد داشت. به امید خدا
ناشناس۱۴۳۲۶۰۲۰۴:۵۵:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
پمپئو : امریکا هیچ تصمیمی مبنی بر پیوستن به برجام ندارد .
ناشناس۱۴۳۲۶۰۳۰۴:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید ؛ اروپا و چین و روسیه بدون اجازه آمریکا نفس هم نمیکشند . قطعا تحریم های تسلیحاتی ایران ، توسط آمریکا تمدید خواهد شد .
ناشناس۱۴۳۲۶۰۴۰۴:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
تحریم های تسلیحاتی ایران تمدید خواهد شد
ناشناس۱۴۳۲۶۰۵۰۵:۰۰:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
کدام سردرگمی ؟!
ناشناس۱۴۳۲۶۰۶۰۵:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
در صورت انتخاب مجدد ترامپ ؛ جنگ با ایران محقق خواهد شد
ناشناس۱۴۳۲۶۷۱۰۹:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
جنگ احتمالی کلا ۶ روز و ۲۳ ساعت به طول خواهد انجامید
ناشناس۱۴۳۲۶۸۱۰۹:۳۲:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
جنگ ؛ علی برکت الله
ناشناس۱۴۳۲۶۸۶۰۹:۳۶:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اگه ترامپ انتخاب شود دیگه واقعا نه جنگ میشه نه مذاکره، حتی اگه ایران التماس مذاکره کند ولی تحریم اوج خود می رسد.
ناشناس۱۴۳۲۷۲۳۱۰:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
جنگ نمیشود
ناشناس۱۴۳۲۸۷۸۱۴:۱۴:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
من امضا میدم جنگ نمیشه کلا.
ناشناس۱۴۳۲۶۰۸۰۵:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران با اجماع اکثریت کشورها اجرایی خواهد شد .
ناشناس۱۴۳۲۶۰۹۰۵:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
چین و روسیه مثل .. از آمریکا میترسن و قطعا در تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران از اوامر آمریکا تبعیت خواهند کرد .
ناشناس۱۴۳۲۶۷۰۰۹:۲۳:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بدون شک
ناشناس۱۴۳۲۷۰۷۱۰:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ولش کن ! چین که اصلا مایه ننگ دنیاست . فقط بلده یا جنس بنجل تولید کنه و یا ویروس کرونا و سارس و آنفولانزای خوکی و ... با ۱/۵ میلیارد نفر جمعیت و داشتن رتبه دوم اقتصادی دنیا ، وقتی به آمریکا میرسه ، دُم تکون میده ! بازم روسیه ! الکی یه هارت و پورتی میکنه وقتی به آمریکا میرسه . حالا درسته که ۳ ساعت بعدش تسلیم میشه ولی لااقل اون هارت و پورت الکی رو میکنه !
ناشناس۱۴۳۲۶۱۰۰۵:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
الکی حرف در نیارید و از قول ۴ تا روزنامه زرد مطلب نچاپید آنها در برجام نیستند و نخواهند بود
ناشناس۱۴۳۲۶۱۲۰۵:۲۸:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خریدن تسلیحاتی رو که نتونی ازش استفاده کنی و یا اینکه برای استفاده اش لازم باشه ، قبلش هماهنگی کنی ، چه فایده ای داره ؟!!!
ناشناس۱۴۳۲۶۱۴۰۵:۳۲:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بعد از لغو تحریم های تسلیحاتی ، موشک هایی ابتیاع شود که صرفا ایجاد سردرد نکند
ناشناس۱۴۳۲۶۱۵۰۵:۳۴:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اگر قرار باشد که جنگ نشود پس اصولا خریدن تسلیحات و موشک بی معناست
ناشناس۱۴۳۲۹۱۰۱۴:۴۱:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آخه علت اینکه جنگ نمیشه اینه که موشک داری وگرنه تا حالا 100 بار جنگ شده بود!
ناشناس۱۴۳۲۶۲۰۰۵:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خدایا ترامپ را در جایگاه بدبختانه عالم مانند نمرود و فرعون و یزید قرار بده.
ناشناس۱۴۳۲۶۹۳۰۹:۴۴:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
صدام و قذافی و مبارک و کیم جونگ اون و بن علی رو یادت رفت
ناشناس۱۴۳۲۸۲۶۱۲:۵۷:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اصلیش که مورد نظر اکثر مردم ایران هست چی
ناشناس۱۴۳۲۶۲۴۰۵:۵۲:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بسم الله الرحمن الرحیم از نظر بنده ما نباید تمام سرمایه و فکر و خیال و هم و غم خود را معطوف به خرید تسلیحات نمائیم ما برای سایر امور نیز به پول نیاز مبرم داریم . سیل ، زلزله ، طوفان ، خشکسالی ، کرونا و سایر حوادث غیر مطرقبه نیز به پول نیاز دارد
مایک پمپئو۱۴۳۲۶۲۵۰۵:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
در برجام نیستیم و نخواهیم بود .
دونالد ترامپ۱۴۳۲۷۲۲۱۰:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
در برجام نیستیم و نخواهیم بود و تحریم های تسلیحاتی ایران تمدید خواهد شد .
ناشناس۱۴۳۲۶۲۹۰۶:۰۰:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیازی نداره دوباره بیاد توی برجام خزانه داریش یه بخشنامه میزاره توی سایت اش که هر کس با ایران معامله تسلیحاتی کنه ، توسط آمریکا تحریم میشه
مبتکر طرح های مثمر ثمر و زود بازده :-)۱۴۳۲۶۳۰۰۶:۰۷:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
تسلیحات به چه درد ما میخوره ؟ میخواهیم چی کار ؟ پراید شده ۷۵ میلیون ! گوشت ۱۲۰/۰۰۰ تومن حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ! پول آب را میدهیم پول برق جدا
ناشناس۱۴۳۲۹۱۷۱۴:۴۷:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اگه هنوز هم متوجه نشدی تسلیحات به چه درد میخوره دیگه ولش کن زیاد خودت رو اذیت نکن! بیشتر روی همون طرح مثمر ثمر و زود بازده تمرکز کن!
ناشناس۱۴۳۳۱۷۵۲۰:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
|آره درسته! شما دستون به دهنتون میرسه ولی خیلی ها هستن تو این اوضاع بیماری نمی تونن نون بخرن. ما فعلا مشکلمون اقتصاده درست نشه تسلیحات و غیره مردم فعلا به این موارد فکر نمیکنن. شکم گشنه حالیش نیست.
ناشناس۱۴۳۲۶۳۳۰۶:۱۴:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
کره شمالی تا خرخره تسلیحات داره سوئیس و سوئد و فنلاند و نروژ تسلیحات ندارن خداوکیلی کدومشون دارن مثل آدم زندگی میکنن ؟
ناشناس۱۴۳۳۰۴۶۱۷:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
کی به شما گفته سوئیس و سوئد اسلحه ندارند؟ این دو کشور نه تنها اسلحه دارند که از مهمترین سازندگان و صادرکنندگان سلاح‌هستند.
ناشناس۱۴۳۲۶۳۸۰۶:۴۸:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آیا رو سیه و چین از پشت خنجر میزنند ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۳۲۶۶۸۰۹:۲۲:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
از پشت و رو
ناشناس۱۴۳۲۷۰۵۱۰:۰۴:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
مردم میدانند ‌. مسئولان بدانند که یادگاری نوشتن بر روی دیوار چین و روسیه خطای راهبردی است .
ناشناس۱۴۳۲۹۲۲۱۴:۵۰:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
نه من چیزی نمیدونم. اونی که تو سیاست هست و از روابط و پشت پرده خبر داره میدونه. از طرف خودتون صحبت کنید ولی یک چیز رو میدونم. مردم ایران عاشق آمریکا و رابطه خوب با آمریکا هستند
بانو۱۴۳۲۷۹۶۱۲:۲۲:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
چودانی و پرسی سوالت خطاست.
ناشناس۱۴۳۲۶۴۳۰۷:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
همه سردرگم و بلاتکلیف
ناشناس۱۴۳۲۶۴۴۰۷:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اگه رفراندوم شود در مورد سیاست خارجی ایران شود جز اقلیت محض میگن سیاست خارجی ما غلط محض است.
ناشناس۱۴۳۲۶۴۸۰۷:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
موشک و تسلیحات زمانی خوبه و باید خرید که بدون هماهنگی با کشوری که قراره توش موشک اصابت کنه ؛ شلیک کنی و بزنی ۴۰۰ - ۵۰۰ نفر رو داغون کنی و بفرستی سینه کش قبرستون .
ناشناس۱۴۳۲۶۵۹۰۹:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آخرش که چی؟ ایران آمریکا را شکست می دهد و خودش ابرقدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی جهان میشه؟
ناشناس۱۴۳۲۷۱۰۱۰:۱۴:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بعضیها! درموردبرجام موضع ثابتی ندارند!منتظرندببینند,بادازکدام طرف می آید؟بابااگربرجام راقبول دارید,خب درست وحسابی ازآن حمایت کنید,واگرهم قبول ندارید,بازهم درست وحسابی باآن مخالفت کنید!تاملت شمارابشناسندوموضع شمارابدانند!!!!!
ناشناس۱۴۳۲۷۶۷۱۱:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
درست است که ما در مورد بر جام هنوز به نتیجه نرسیدیم اما این درس رو گرفتیم که همیشه در سیاستهای خارجیمون شکست خوردایم. متاسفانه
ناشناس۱۴۳۲۷۷۷۱۱:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
واقعا معلوم نیست که ترامپ مانند روسای قبلی کشورش , دور نمای امریکا رو مد نظر داره یا تصمیمات کوتاه مدت میگیره ؟
ناشناس۱۴۳۲۹۲۳۱۴:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
سر درگمي امريكاييان در برجام : در برجام هستيم ، اما نيستيم !! -------------- شيخ اجل : " ما با توايم و با تو نه ايم اينت بوالعجب در حلقه ايم با تو چون حلقه بر دريم " !!! ---- نتيجه : احتمالاً امريكاييان با اين غزل سعدي آشنايي دارند !!!
ناشناس۱۴۳۳۱۰۸۱۸:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بالاخره ماکه نفهمیدیم برجام خوبه یا بده؟
ناشناس۱۴۳۳۶۲۹۱۲:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۳
چرا برجام بد باشه؟100 ها ميليارد دلار پول بلوکه شده رو ازاد کرد
ناشناس۱۴۳۳۴۱۳۰۸:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۳
طرفداران ساده لوح و بی خبر داخلی که از ترامپ طرفداری می کنند نظری هم به گاوان و خران ترامپ بیندازند و عبرت بگیرند البته به قول قران اگر عبرت بگیرند
ناشناس۱۴۳۳۵۵۱۱۱:۵۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۳
مرگ بر آمریکا، ننگ بر آمریکا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین