کنفوسیوس، آقای جهانگیری و خصوصی سازی ! 

علی اباذری،   3990209127 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
کنفوسیوس، آقای جهانگیری و خصوصی سازی ! 

در زمان کودکی نگارنده انیمیشن محبوبی از تلویزیون پخش می شد که در آن یک شخصیت کارتونی چینی خطاب به بیننده این جمله را تکرار می کرد: کنفوسیوس می‌گوید اگر می خواهی عقب نمانی جلو بزن !

آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفته است: 
« یکی از موانع پیش‌روی بخش خصوصی، وجود فضای منفی فرهنگی و اجتماعی نسبت به این بخش در کشور است و متاسفانه حساسیت نادرستی نسبت به ثروتمند شدن افراد در جامعه وجود دارد و این نشأت گرفته از تفکرات سوسیالیستی در ذهن برخی افراد خصوصاً‌ بعضی از مسئولین پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.» 

این اظهارنظر در حالی است که درهمین بیانات آمده است:

« امروز اجماعی همگانی در کشور در این خصوص وجود دارد و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تقریباً هیچکس با اصل خصوصی‌سازی مخالفت ندارد... مقام معظم رهبری در بالاترین سطح نظام، ابهام‌ها را از پیش‌روی بخش خصوصی برداشته‌اند و کسانی که در اجرای این قانون مسئولیت دارند اما کوتاهی می‌کنند، باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.»

هر شنونده عاقلی با شنیدن این سخنان از خود خواهد پرسید که پس «مقاومت فرهنگی » مورد نظر ایشان در کدام بخش از جامعه در برابر خصوصی سازی صورت گرفته؟ مسوولان یا مردم؟ 

ناگفته معلوم است که مقاومت فرهنگی مردم در برابر اجرای چنین تصمیمی اساسا به هیچ وجه منشا اثر نبوده است. در میان مسوولان کشور هم که به گفته ایشان برای اجرای تفسیریه جدید از اصل ۴۴  و خصوصی سازی که مجوز آزاد کردن ۸۰ درصد فعالیت های اقنصادی دولت داده است، اجماع وجود داشته پس مشکل از کجاست؟

به نظر می رسد مدافعان قدیمی خصوصی سازی در کشور که اشتیاق زیادی به اجرای آن مطابق معیارهای متعارف و دستورالعمل های نهادهای جهانی داشته اند در این روزها که بیش از یک دهه از عملی کردن این خواسته شان می گذرد به جای پاسخگویی درباره نتیجه این اقدام شتابزده در حال توجیه ناکامی خود هستند. 

این دسته از تصمیمگیران مشخصا باید به این پرسش پاسخ بدهند که آیا اجرای این تصمیم بزرگ پس از گذشت یک دهه توانسته اندکی از رویاهای وعده داده شده را محقق کند یا خیر؟

توسل به موضوع اجرای بد این تصمیم بزرگ وقتی معتبر است که بتوان پس از سنجش هزینه و فایده چنین نتیجه گرفت که این تصمیم در مجموع به رشد و توسعه اقتصادی و از آن مهم تر افزایش ثروت و رفاه عمومی مردم ( حتی با معیار مطلوب و مقدس خود مدافعان آزاد سازی یعنی نشت ثروت و رفاه از طبقات بالاتر به عموم مردم) منتهی شده باشد.

معاون محترم رییس جمهور در همین اظهارات خود  به گلایه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آنطور که مورد انتظار بوده اجرا نشده است، اشاره و تصریح کرده است که « باید آسیب‌شناسی دقیقی نسبت به عدم اجرای مناسب این سیاست‌ها انجام شود تا دلایل عدم ایجاد تحول در اقتصاد کشور و اینکه بخش خصوصی کشور نتوانسته همپای بخش خصوصی دنیا رشد کند، مشخص‌شود»

حقیقت آن است که در همان آغاز این اجرای این تصمیم بزرگ و حتی پیش از آن در آغاز سیاست های تعدیل اقتصادی، بودند کارشناسان و اقتصاددانانی که از عواقب اجرای شتابزده این سیاست‌ها بدون توجه به بافت فرهنگی اجتماعی کشور، هشدار داده بودند و باید چنانکه شرط همه تصمیمات عاقلانه است به این نظرات نیز در اجرا توجه می شد و دستکم در تصمیم برای چنین آزادسازی آهسته تر و اندک اندک گام برداشته می شد. بنابراین ادعای بی اطلاعی از نتایج اجرای چنین تصمیم بزرگی یا دفاع کردن از آن علیرغم زیان های وارده چندان پذیرفته نیست. 

موقعیت امروز مدافعان آزاد سازی اقتصادی به سبک و سیاق توصیه های لیبرال سرمایه داری ( که اصلا هم معلوم نیست در زمان طرح این تصمیم و آغاز به اجرای آن به همین شکل مورد حمایت رهبر انقلاب قرار گرفته باشد) موقعیت پاسخگویی است نه موقعیت انتقاد و شکایت از مانع تراشی در برابر اجرای آن، چرا که نه تنها مانعی برای آن وجود نداشته بلکه این تصمیم با حمایت کلی و هماهنگی همه تصمیم سازان اقتصادی به اجرا درآمده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۱۷۸۲۰۰:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
كنفوسيوس : " اگر مي خواهي عقب نماني جلو بزن " !! سعدي شيرازي : " رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود " !! حكيم ابوالقاسم فردوسي : " ستون بزرگي است آهستگي " !! -- عجب ! ... خب ! ديگه چي ؟ ... بقيه اش ؟ -- باقي بقايتان !!
ناشناس۱۴۳۱۸۱۲۰۱:۰۸:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۱
چهره‌ی خصوصی‌سازی را در سیمای بدون روتوش پوری‌حسینی‌ها میتوان دید. خصوصی سازی مد نظر اینجماعت یعنی واگذاری منابع و در اختیار قرار دادن اسب‌های زین‌کرده به گردن‌کلفت‌ کرده‌ها و گردنکش شده‌های دولتی و مجلسی _______ یعنی تاخت و تاز دامادها و نکبت‌زاده‌ها و قبیله‌ی مافیایی ۱۰۰۰ فامیل یعنی افزایش و بهره کِشی از فقر و استضعاف مردم ۹۶ درصدی
ناشناس۱۴۳۱۹۱۰۰۵:۱۲:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
چه انتظاری از جزیره مشترک المنافع تدبیر و امید دارید؟؟؟؟
ناشناس۱۴۳۱۹۳۹۰۷:۲۷:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
ما از مجلس جدید می خواهیم استیضاح و عدم کفایت سیاسی و اجرایی دولت را اجرا و پس از آن محاکمه عوامل دولت بدست قوه قضاییه انجام شود
ناشناس۱۴۳۱۹۴۷۰۸:۱۳:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
بزرگترین خصوصی سازی ها را احمدی نژاد انجام داد. هرچه ما الآن از بابت خصوصی سازی می کشیم از همان زمان باب شد. روحانی هم ادامه دهنده راه احمدی نژاد است. احمدی نژاد و روحانی دو روی یک سکه هستند.
ناشناس۱۴۳۱۹۷۷۰۹:۳۰:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
بزرگترین فساد اقتصادی در دولت روحانی تحت عنوان خصوصی سازی صورت گرفته که ده ها هزار میلیارد تومان از اموال ملت در شرکت های هپکو و هفت تپه و ماشین سازی تبریز ، آلومینیم المهدی، کشت و صنعت مغان و برخی شرکت های بزرگ استان کرمانشاه و خراسان به غارت رفته است.
ناشناس۱۴۳۲۰۳۸۱۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
قاطی نکنیم الکی درست و غلط رو
ناشناس۱۴۳۱۹۵۰۰۸:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
سهام عدالت عین بی عدالتی است. در حالیکه این سهام به افراد ثروتمند هم داده شده، به کارگران ساختمانی، دستفروشان، بی کاران اجباری، کشاورزان، عشایر و..... داده نشده است. اکنون نیز آنهایی که دریافتش کردند یا باید بقیه پول آن را بدهند یا باید آن را واگذار کنند.
ناشناس۱۴۳۲۳۶۳۱۷:۴۱:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
اون موقع که سهام می دادند من بیکار بودم و مال کارمندهای دولت رو خودشون دادند و نمی دانستم به کجا مراجعه کنم (سکوت رسانه ای) حالا هم چنان به به، چه چه می کنند که دارم حسرت می کشم. کجایی فرشته عدالت؟
ناشناس۱۴۳۱۸۴۱۰۲:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
آسه برو ، آسه بيا كه گربه شاخت نزنه !!!!!!!!
ناشناس۱۴۳۱۷۹۰۰۰:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
سخن شما صحیح راهکار بفرمایید :)).
ناشناس۱۴۳۱۸۰۲۰۰:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
تنها ثروتی مشروعیت دارد که از روش های اقتصادی صحیح بدون پایمال شدن حقوق دیگران بدست امده باشد معاون اول بر چه اساسی مبارزیندبا فساد اقتصادی ره سوسیالیست می خواند این گفته پیرو دکترین ژن برتر و اقازادگی و ذخایر انقلاب است
ناشناس۱۴۳۱۸۸۳۰۳:۵۴:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
بخدا قسم کار از نصیحت و توصیه و هشدار و انذار گذشته اغماض و مماشات برابر است با جنایت و خباثت ___ مسئولین ویژه‌ساز و محروم پرور و خصوصی‌باز و فاسد و خائن و آمارساز و ظالم و رانتخوار و ژن‌باور و نکبت‌پرور باید هرچه سریع‌تر و وسیع‌تر و دستجمعی مجازات شوند
کاوه۱۴۳۱۷۹۷۰۰:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
بسیار عالی . خصوصی سازی آری ولی حیف و میل بیت المال خیر .
ناشناس۱۴۳۱۸۱۷۰۱:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
دادگاه برادر رییس جمهور و دادگاه برادر معاون اول کی علنی برگزار میشود ببینیم چطوری ثروتمند شدن که سوسیالیست ها بدانند
ناشناس۱۴۳۱۷۹۸۰۰:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
آسیب شناسی در این امر از زوایای مختلفی صورت می گیرد اما به نظرم مهمترین علت آن عدم اصلاح ریشه ای بودجه دولت به علت عدم شناخت ماهیت پول و مالیاتها بوده و هست. خصوصی سازی و آزاد سازی همراه با توسعه دقیق مالیاتها و آزادی نظام پول است که همه چیز منظم، منضبط و شفاف و با ثبات واگذار گردد. اما در دهه پیشین که همراه با افزایش قابل توجه درآمد ارزی دولت بود ، حجم عظیمی از اخلال در پول ملی واقع شد . فروش ارز نفت دولت به بانک مرکزی جهت اجرای تکالیف بودجه که همراه با فروض غیر واقعی زیادی است، ماهیت پول را به شدت مختل کرده و می کند. در چنین فضای پولی پر نوسانی قیمت گذاری ها بسیار مبهم است. ای کاش قبل از آزاد سازی و خصوصی سازی و یا همراه آن مالیاتها توسعه می یافت و بودجه دولت مستقل از نفت می شد. (مالیاتها سهم اصلی درآمد دولتها است و فقط از تولید و درآمد کارکنان نیست، مالیات به خصوص در کشورهای نفتی از سفته بازی ها و ثروت راکد که به علت ماهیت اقتصادی مملو از آنند نیز باید باشد .) پول ملی باید بر مبنا و پشتوانه تلاش مولد جامعه باشد و نه ارز صادرات مواد خام. این ارز ها باید فقط به صورت تسهیلات ارزی در اختیار بخش خصوصی جهت توسعه صادرات قرار می گرفت و سهم دولت مالیات از صادرات کالای نهایی می شد. این کار فقط باتعیین مبلغی مشخص از ارز نفت برای دولت (به جای درصد) و کاهش سالانه آن و جایگزینی با بهینه سازی هزینه ها ، توسعه مالیاتها و فروش شرکتها به صورت متوازن ممکن بود. دولتی که در نظام پول اخلال گسترده ایجاد کند مجبور است به بهانه مبارزه با تورم مرتبا خود در آزاد سازی و خصوصی سازی مانع بتراشد.
ناشناس۱۴۳۱۸۷۳۰۳:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
رییس اسبق خصوصی سازی را به جرم چوب حراج زدن به ثروت کشور فلک کنید
دیده بان بدون دوربین و بدون توپچی۱۴۳۱۷۹۹۰۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
جناب اقای جهانگیری و سایرین اگر مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند نسبت به ثروت های کلان و نجومی و کهکشانی و گنج قارونی حساس و پیگیر نباشند چه کسی وظیفه دارد از تکاثر جلوگیری و عدالت و تعادل اقتصادی ایجاد کند مالکیت در اسلام مشروع است اما مالکیتی که بر پایه کلام خدا ان لیس للانسان الا ما سعی باشد و نه ثروت های ناشی از رانت و رشوه و سو استفاده از قدرت و موقعیت و نوسانات اقتصادی و سایرمظاهر فساد
کمیته مجازات مختلسین۱۴۳۱۸۰۴۰۰:۵۴:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مردم از ریاست قوه قضاییه انتظار دارند هر چه زودتر با اجرای قانون از کجا آورده ای نسبت به مشروعیت سنجی ثروت های نجومی اقدام کنند
ناشناس۱۴۳۱۸۰۵۰۱:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
آقای جهانگیری در مورد واگذاری نیشکر هفت تپه پاسخگو باسند
ناشناس۱۴۳۱۸۰۷۰۱:۰۳:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
یکی از ثروتمندان برادر اقای معاون اول است اگر سوسیالیستی نیست ایشان توضیح بدهند چگونه و از چه راهی به این ثروت رسیده اند
ناشناس۱۴۳۲۶۶۲۰۹:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
از قبل خون شهید
ناشناس۱۴۳۱۸۲۱۰۱:۲۳:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
حالا به هر حال اميد است خصوصي سازي طوري باشد كه نفع و سودش عمومي باشد !!... به عبارت ديگر ، اين خصوصي سازي ،فقط و فقط " خصوصي " سازي نباشد !! انشاء الله
عجایب شهر۱۴۳۱۹۱۳۰۵:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
دیگه اسمش خصوصی سازی نمیشه
رضا۱۴۳۱۸۳۴۰۱:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
جناب جهانگیری مانند همیشه سرنا را از سر گشادش می نوازند! خوب است ایشان که اتفاقا از بنیانگذاران کارگزاران سازندگی و از بنیان گذاران سیاست شوم لیبرال در اقتصاد ایران هستند و خود در کسوت مقام اجرایی در دولت های مختلف به اصطلاح اصلاحات و اعتدال بوده اند، توضیح دهند که چگونه «خصوصی سازی» تبدیل به «مخصوصی سازی» شد؟ چگونه «قربانعلی» های بی سواد و بی صلاحیت در همین دولت بر مقدرات کارخانه های عظیم و اموال هنگفت ملت مانند ماشین سازی تبریز، با پول های حرام مسلط شدند؟ شایسته است ایشان بفرمایند که آقای پوری حسینی، از روسای ستاد انتخاباتی روحانی، طی چه فرایندی و با حمایت چه کسانی سالها بیت المال را تحت عنوان خصوصی سازی! حاتم بخشی کردند؟ همچنین بایسته است ایشان بفرمایند برادرشان جناب مهدی جهانگیری با کدام تخصص و سواد و با کدام سرمایه اولیه و از چه محلی، اکنون از ثروتمندترین افراد این کشور است؟ وثیقه هزار میلیارد تومانی آزادی موقت ایشان از بازداشت، از کجا و توسط چه کسی تامین شد؟ جناب معاون اول فعلا باید به این پرسش ها پاسخ دهند. جناب جهانگیری! حالا دیگر هنگامه ی حساب و کتاب است، نه وقت فرار به جلو!
ناشناس۱۴۳۱۹۷۱۰۹:۲۲:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
هنوز دلار جهانگیری یادمان نرفته!
رضا کرمانی۱۴۳۱۸۳۶۰۱:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
هم گل گفته و هم گل شنفته
ناشناس۱۴۳۱۸۵۰۰۲:۲۰:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
خصوصي سازي چه وقت ، براي كي ، به دست چه كسي، به چه نيتي ، با چه برنامه اي به منظور تحقق چه هدفي ؟؟؟ !!!
ناشناس۱۴۳۱۸۶۶۰۳:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
این خصوصی سازی چیه که این نئولیبرالیسمها به جان مردم افتادند برسد تاریخ خصوصی سازی در کشورهای شیلی لهستان روسیه زمان یلتسین و... بخوانید ببینید این طرفداران خصوصی سازی چه بر سر ملت بیچاره آوردن چگونه ثروت ملتها را دادن به یه عده سرمایه دار و مردم فقیرتر شدند
ناشناس۱۴۳۱۸۸۱۰۳:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
تا حدودي اقاي جهانگيري درست مي گويد اگر سرمايه داري وبخش خصوصي مورد احترام نباشد شايد خيلي از بنگاه ها وشركتهاي بزرگ اقتصادي شكل نگيرد يك نمونه ان همين مال ها هستند كه دركشوربرج ها،پاساژهاوگردشگريهاي بزرگ وزيبايي ساختندكه موجب رونق اقتصادي وزيبا سازي كشور گرديده است فقط ايراد اصلي ان است كه كارخانه سازي وتوليدات صنعتي همپاي برج سازي وپاساژ سازي پيش نرفت وما در بخش صنعتي از بخش خدمات خيلي عقب افتاديم انهم بدليل سود كم بخش صنعتي مي باشد كه بايد به صنعت بيشتر توجه وكمك شود
ناشناس۱۴۳۱۹۲۰۰۶:۲۵:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
من فکر میکنم ....در این چهار دهه انتخاب درستی در این قوه مهم انجام نگرفته بو د اگه درست بود نباید چهاردهه این قدر فساد درمدیران ردبالایکشوری به اینجا میرسید این ثابت کننده این هست روئسای این قوه ضعیف بودن وفساد سراسر دستگاه حاکم گرفته فقط تاسبس دادگاه عالی توسط ملت بطور مستقل می تونه گره باشه...
مصطفي۱۴۳۱۹۲۳۰۶:۳۴:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
انچه تا كنون از خصوصي سازي و قصه هايش شنيديم نگوئيم خصوصي سازي بگوئيم حرص و ولع چاپيدن بيت المال
ناشناس۱۴۳۱۹۴۵۰۸:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
قطعا اسلام با سرمایه داری بی حد و حصر مخالف است .
ناشناس۱۴۳۱۹۷۳۰۹:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مهمترین وظیفه دولت حمایت از مردم ضعیف از نظر اقتصادی در مقابل قارونهای سیری نا پذیر ه که به فراموشی سپرده شده!
ناشناس۱۴۳۱۹۹۳۱۰:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
کارای شما شخصی سازی بوده نه خصوصی سازی.
ناشناس۱۴۳۱۹۹۵۱۰:۰۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
وضع اقتصاد به حالت انفجار نزدیک میشود و با این کار ها جلویش گرفته نخواهد شد بلکه بنزین بر اتش خواهد بود
ناشناس۱۴۳۱۹۹۷۱۰:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
منظور ایشان این است که چرا در مقابل چپاول و غارت اموال دولتی که بنام خصوصی سازی انجام می شود حساسیت وجود دارد سوال ایشان این است پس چطوری ثروتمند بشویم که بتوانیم خصوصی سازی بکنیم
ناشناس۱۴۳۲۰۱۸۱۰:۳۵:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
الان چند روزه که میخوام یه نامه پست کنم نمیتونم هر موقع رفتم پستخونه دیدم شلوغه و بعد کنجکاو شده و پرسیدم موضوع چیه گفتند سهام آره دولت سهام میفروشه و در بدو خرید چند در صد تخفیف میده . بیشتر خریداران پیر زن و زن های خانه دار بودند. من با تجربه ای که داشتم نیشخند زدم و پهلوی خودم گفتم هر چی به سر مردم بیاید تقصیر خودشان است که البته یک عده ای هم چوب آنها را میخورند.
ناشناس۱۴۳۲۰۶۸۱۱:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
جهانگیری مثل اصلاح طلبان فقط حرف می زند ..کار نمی کنند
ناشناس۱۴۳۲۰۷۲۱۱:۲۳:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
خلاصه شو بگم ایران سرای دزدان
الف ر۱۴۳۲۱۸۹۱۳:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
اقتصاد دولتی پدر ملت را درآورد باید شرکتهای دولتی واگذار بشه
ناشناس۱۴۳۲۳۶۶۱۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
کرونا اومده اومده برای اصلاحات
ناشناس۱۴۳۳۰۵۳۱۷:۱۴:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خصوصی سازی = چوب حراج به اموال بیت المال
حسین۱۴۳۳۰۹۲۱۸:۳۳:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
آقای جهانگیری مردم از ثرونمندشدن افراد ناراحت نیستند از رانت خواری وبزخری و غارت بیت المال ناراحتندکه غالبا این افراد بقول شما که در دفاع از نجومی بگیران فرمودید اینان سرمایه های نظامند و آب خالص رو به دست ملت ریختید
ناشناس۱۴۳۳۱۸۹۲۱:۰۴:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
خصوصی سازی یعنی فراهم آوردن شرایط سهامدار شدن همه ملت با هر سرمایه ای در قالب شرکت های بورسی و واگذاری حاکمیت دولتی در شرکتها از طریق بورس و نه واگذاری با مذاکرات خصوصی با مش قربانعلی ها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین