کاهش ۶۰ درصدی شایعات کرونایی

گروه حوادث الف،   3990209048

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: درمجموعه اقداماتی که از سوی پلیس، رسانه‌ها و ستادملی کرونا انجام شد، شاهد کاهش ۶۰ درصدی میزان شایعات به نسبت هفته اول اسفندبودیم.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مقطع ورود پلیس فتا به پرونده‌های کرونایی اظهار کرد: تقریباً از اواخر آذرماه که خبر شیوع ویروس کرونا در چین آمد، همزمان شایعات زیادی داشتیم که می‌گفتند کرونا وارد ایران شده و از طرق مختلف سعی در تشویش اذهان عمومی داشتند. از همان روزها ورود پلیس فتا در حوزه کرونا شروع شد، تا رسماً ورود کرونا در ایران تائید شد و با موضوعاتی دیگری همچون فروش ماسک و مواد ضدعفونی در فضای مجازی مواجه شدیم.

وی با اشاره به عملکرد پلیس فتا در این خصوص بیان کرد: با قدرت در این حوزه‌ها ورود کردیم و با اطلاع رسانی‌هایی که انجام شد سعی در مدیریت آن داشتیم. در مجموع از زمانی که کرونا در دنیا پیدا شد، پلیس فتا به صورت عملیاتی و ویژه با موضوعات مختلف در این زمینه درگیر بوده و اقدامات متعددی را انجام داده است.

شایعات و تشویش اذهان هنوز در صدر تخلفات

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا افزود: عمده مواجه ما با پرونده‌های شایعات و تشویش اذهان عمومی بود، موضوع بعدی که اهمیت زیادی داشت، بحث شناسایی و مبارزه با احتکار و فروش خارج از شبکه ماسک و اقلام بهداشتی در بستر فضای مجازیست که به طور ویژه روی این سوژه‌ها کار شد.

رجبی با اشاره به تأثیر اقدامات پلیس فتا در کاهش شایعات کرونایی در سطح جامعه بیان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با مجموع اقداماتی که از سوی پلیس، رسانه‌ها، صداوسیما، حوزه مدیریت رسانه و ستاد ملی کرونا انجام شد، شاهد کاهش ۶۰ درصدی میزان شایعات به نسبت هفته اول اسفند بودیم.

وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به موقع برای جلوگیری از گسترش شایعات گفت: ادامه این تلاش‌ها باعث کاهش مجدد حجم شایعات که بازار داغی هم داشتند، در هفته اول فروردین شد، به گونه‌ای که اساساً شایعات کرونایی در جامعه کمرنگ شدند، البته اینها مرهون اقدامات منحصراً پلیس فتا نیست، بلکه تلاش رسانه هم در این حوزه مؤثر بود، در مجموع اقدامات کلان کشور، فعالیت رسانه‌ها و برخورد با شایعه سازان باعث شد این موفقیت بدست آید.

بودند افرادی که از آب گل آلود کرونا کاسبی کردند

این مقام انتظامی با اشاره به موارد متعددی که به اسم خیریه‌های مقابله با کرونا از نوع دوستی مردم سو استفاده کرده بودند، گفت: فردی در خراسان رضوی تحت عنوان روابط عمومی خیریه‌ای کلاهبرداری می‌کرد، خیریه‌ای که واقعاً وجود داشت و کلاهبردار از آن اسم سو استفاده کرده بود و مردم به شماره حساب و شماره کارتی که در واقع برای شخص کلاهبردار بود، با تصور کمک به خیریه یاد شده پول می‌ریختند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با تشریح یکی دیگر از پرونده‌های اخیر گفت: فردی در استان فارس شایعه منتشر کرد که تعدادی مسافر آلوده به کرونا از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شوند و پرواز خاصی را مطرح کرد، اسم افرادی را هم برد که اینها مسافر هستند و کرونا دارند در صورتی که این طور نبود، بررسی همکاران پلیس فتای استان فارس مشخص کرد، فرد یاد شده با انگیزه‌های خاص این اسامی را پخش کرد و و افراد را به عنوان بیماران کرونایی معرفی کرده بود.

رجبی با بیان بخش دیگری از تلاش‌های پلیس فتا برای رصد و مقابله با کلاهبرداران مجازی ادامه داد: در فضای هفته‌های اخیر که کسب و کارها بهم ریخته و با کاهش درآمد مواجه شده‌اند و بسیاری به حمایت اقتصادی نیاز دارند، فردی را در کرمان شناسایی و دستگیر کردیم که تحت عنوان دادن وام کم بهره به مردم مراجعه کرده و با ترفندی از آنان پول می‌گرفت، وی با آگهی‌هایی که در سایت‌های آنلاین پخش کرد سر مالباختگان را کلاه گذاشته و مبلغی حدود دو میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود، پرونده‌های دیگر در زمان خود اطلاع رسانی شدند.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه رصد سوژه‌های کرونایی از توجه به سایر حوزه‌های مأموریتی پلیس فتا است، بیان کرد: مأموریت‌های پلیسی و پرونده‌های مرجوع قضائی که در دستور کار بودند طبق روال گذشته رسیدگی شدند، موضوعات مختلف را سعی کردیم در فضای مجازی داشته باشیم. مثلاً در حوزه کلاهبرداری هایی که با شیوه‌های مختلف رخ می‌دهد اطلاع رسانی‌های متناسب انجام دهیم و جلوگیری کنیم، برای نمونه در بحث وام یک میلیونی که به یارانه بگیران داده می‌شد، سعی شد در تعامل با دستگاه‌های مسئول اطلاع رسانی مناسب و به هنگام انجام شود تا جلوی کلاهبرداری را بگیریم.

هیچ کلاهبرداری اینترنتی در مورد وام یک میلیون تومانی انجام نشد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا یاد آور شد: تجربه سو استفاده از طرح‌های ملی مشابه را داشتیم، در زمان توزیع سبد حمایت دولت، هدفمندی یارانه‌ها و یا طرح‌های مرتبط با بنزین انواع شیوه‌های کلاهبرداری را دیده بودیم. لذا با هماهنگی و اطلاع رسانی مناسب، فرصت ارتکاب جرم را از مجرمین گرفتیم. در حوزه قاچاق کالا هم به شدت همکاران ما فعالیت کردند و کارهای زیادی را انجام می‌دادند.

رجبی با اشاره به آمار پایین کلاهبرداری‌های مجازی حین توزیع وام یک میلیونی اخیر گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی خوبی که انجام شد، جلوی کلاهبرداری‌ها گرفته شد، البته طراحی‌ها هم از ابتدا خوب انجام شد.

این مقام انتظامی با اشاره به بدافزارهای تب سنج که هفته‌های اخیر منتشر شدند، تصریح کرد: یکی از پرونده‌های شایع هفته‌های اخیر، بدافزارهایی بودند که تحت عنوان تب سنج در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شدند، این بد افزارها به سرعت شناسایی و نسبت به ماهیت آنها اطلاع رسانی شد، مارکت های ایرانی آنها را حذف کردند، از مردم هم خواستیم مراقب باشند چنین اپلیکیشن‌هایی را از بسترهای مختلف به گوشی خود راه ندهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با تاکید بر اثر مثبت اجرای رمز پویا در کاهش کلاهبرداری‌های اینترنتی گفت: در ماه‌های اخیر با پیاده سازی رمز دوم پویا شاهد کاهش نرخ جرایم مالی بودیم. اگر این کار انجام نمی‌شد، در هفته‌های گذشته که به سبب بحث قرنطینه و دورکاری حجم حضور مردم در فضای مجازی افزایش یافته بود، با رشد افسار گسیخته جرایم مالی سایبری روبرو می‌شدیم، ولی رمز دوم پویا جلوی وقوع حجم وسیعی از کلاهبرداری‌های اینترنتی را گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین