رئیس کمیسون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: ایران در مسیر سیاست های ماهواره ای واقع بینانه

گروه سیاسی الف،   3990209042 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است ماهواره «نور» حامل پیام صلح آمیز و در عین حال بازدارنده است که ایران را در ردیف کشورهای قدرتمند فضایی قرار داد.

علی احمدی به خبرنگار سایت «الف» گفت: پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی «نور» در شرایط حال حاضر جهان و با توجه به حضور ابرقدرت ها در فضا، اهمیت بالایی دارد و پس از ساقط کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا می تواند پیام دوم ما به آمریکا و هم پیمانان این کشور باشد که ایران از یک قدرت ملی و منطقه ای پا را فراتر گذاشته و در عرصه فضا به یک قدرت جهانی تبدیل شده است.

وی افزود: صنایع نظامی ایران صلح آمیز و بازدارنده است که برای مواقع دفاع از کشور کاربرد دارد و برگرفته از ملاحظات و آموزه های دینی ماست. بنابراین غربی ها و حتی کشورهای هم پیمان آنها در منطقه این پیام را دریافت خواهند کرد که پرتاب ماهواره برای ایران خاصیت امنیتی و پژوهشی دارد؛ هم از حیث شناسایی در منطقه هم از حیث کاربرد و بکارگیری تجهیزات ماهواره ای.

رئیس کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هیچکدام از قطعنامه های سازمان ملل ایران را از رسیدن به فضا و تکنولوژی ماهواره محروم نکرده است. ولی غربی ها و در راس آن آمریکا مدعی هستند که این اقدام ایران نقض قوانین بین المللی بوده و یک تهدید محسوب می شود. این اتهام که موشک های حامل ماهواره می توانند در آینده کشورهای دیگر را تهدید کنند یک نوع پیشداوری و قصاص قبل از جنایت است.

احمدی تصریح کرد: آن چه که باعث شده ایران به سمت موشک های هسته ای و «قاره پیما» نرود قراردادهای حقوقی سازمان های جهانی و آمریکا نیست و تنها برگرفته از تعهد و آموزه های دینی ماست که قبل از قطعنامه های بین المللی در کشور وجود داشت. مقام معظم رهبری نیز استفاده از سلاح هسته را حرام اعلام کرد، بنابراین یک تعهد داخلی در این خصوص ایجاد شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: یک اصل در عرصه بین الملل به عنوان «پاکدستی» وجود دارد. کسی که مدعی یک قطعنامه است خودش باید نسبت به آن موضوع پاکدست باشد و خلاف تعهدات آن انجام ندهد. آمریکایی ها که از «برجام» خارج شدند امکان استناد به قطعنامه های سازمان ملل برای آنها وجود ندارد. به نظر می رسد که غربی ها و به خصوص آمریکا تحت عنوان ناظر از قوانین بین المللی در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده ابزاری می کنند. 

احمدی با اشاره به فراهم شدن شرایط توسعه همه جانبه و صنعتی کشور با استفاده از تکنولوژی های فضایی خاطرنشان کرد: پرتاب ماهواره «نور» می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد که مهمترین آن بازدارندگی و جلوگیری از اقدامات تهدیدآمیز علیه ایران است ولی به طور کلی پیشرفت علمی ایران و خودکفایی در صنایع هوا و فضا در شرایط تحریم را نشان می دهد. از طرف دیگر با توجه به الگوی موفق کشورهای پرتاب کننده ماهواره امکان بهره برداری از این تکنولوژی در پیشبرد علمی سایر بخش های جامعه وجود دارد و باید به عنوان یک مطالبه ملی در اولویت قرار گیرد. البته یک مدیریت قوی نیاز داریم تا این دانش در سایر عرصه ها هم قابل بهره برداری باشد. 

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، کسانی هستند که مانع بازتاب این موفقیت ها و استفاده از ثمرات آن در جامعه می شوند. مخالفان نظام و شیفتگان تفکر غربی از این دسته اند. این عده پس از کسب هر موفقیت علمی در فضای مجازی تبلیغ منفی کرده و با ایجاد یک دوگانه سازی بین فعالیت های اجتماعی و اقدامات نظامی، مانع از انتقال آنها به بدنه اقتصادی و سیاسی کشور می شوند. البته این امیدوری وجود دارد که مسئولان کشور بتواند با پشت سر گذاشتن موانع پیش رو و گسترش مرزهای دانش و همچنین انتقال آنها به عرصه های دیگر جامعه، زمینه لازم را برای توسعه کشور فراهم کنند.