میدل ایست آی: کرونا، آمریکا و چین را به سمت جنگ سرد سوق می‌دهد

گروه جهان الف،   3990208144

شیوع ویروس کرونا، رابطه متشنجی را که آمریکا و چین با یکدیگر داشتند بد‌تر کرده است و هر دو کشور بر مبدأ شیوع این ویروس با یکدیگر بحث و مجادله دارند.

به گزارش فارس، پایگاه «میدل ایست‌ آی» در یادداشتی که امروز منتشر کرد نوشت، «تام کاتن»، یک سناتور آمریکایی که علیه چین موضع تندی دارد، در ماه ژانویه امسال، اظهار داشت ویروس کرونا ممکن است از یک آزمایشگاه در شهر ووهان چین نشأت گرفته باشد.

این پایگاه نوشت، بعد از اظهار نظر وی این اتهام به صورت شایعه‌ای در آمریکا پراکنده شد. سخنگوی وزیر خارجه چین، نیز این احتمال را مطرح کرد که شاید نظامیان آمریکا این ویروس را به چین آورده‌اند. دونالد ترامپ نیز که بین تمجید از چین یا مقصر دانستن آن سردر‌گم بوده است، ویروس کرونا را «ویروس چینی» نامید.

به نوشته «میدل ایست آی»، مسیری که دو کشور آمریکا و چین در پیش گرفته‌اند خطرناک است و نباید چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند. ترامپ به دلیل اینکه کمک مالی آمریکا به بودجه سازمان جهانی بهداشت را قطع کرد مورد انتقاد قرار گرفت. او چین و سازمان جهانی بهداشت را برای تأخیر در اعلام هشدار آغاز ویروس کرونا را مقصر دانست. بعد از آن نیز خبر‌گزاری «آسوشیتد‌پرس» خبری را با عنوان «چین درباره شیوع یک بیماری همه‌گیر، در شش روز مهم به مردم (جهان) هشدار نداد» منتشر کرد. 

پایگاه خبری- تحلیلی «میدل ایست آی» در این یادداشت نوشت، قطعاً شکی نیست که یک بررسی برای مشخص کردن مبدأ این ویروس باید انجام شود، اما مقصر دانستن چین برای تأخیر شش روزه در اعلام هشدار برای شیوع چنین ویروسی، مضحک است؛ زیرا کشور‌های غربی می‌دانسته‌اند که تهدید شیوع چنین ویروسی بعد از ماه ژانویه وجود داشته است، اما این کشور‌ها برای پیشگیری از شیوع آن شش هفته دیرتر اقدام کردند و در نتیجه این بیماری پیامد‌های مخرب اقتصادی و انسانی را برای آنان به همراه داشت.

«میدل ایست آی» در ادامه با اشاره به مقاله سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» نوشت، «روابط آمریکا و چین دیگر مثل گذشته نخواهد بود» و تنها زمانی چین برای آمریکا قابل تحمل خواهد بود که این کشور «پیشرفت فناوری‌های پیشرفته خود را متوقف کند» و «تنها بر صنایع ارزانی که نمی‌توانند با کارخانه‌های آمریکایی و غرب رقابت کنند» تمرکز کند.

«میدل ایست آی» در ادامه نوشت، پکن بر این باور است که چیزی که آمریکا حقیقتاً می‌خواهد این است که چین را تضعیف کند تا این کشور رقابت استراتژیک خود را علیه آمریکا کاهش دهد.»

«کیشور محبوبانی» یک محقق برجسته، درباره سیاست ترامپ نسبت به چین این چنین می‌گوید: «رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تمام سیاست‌هایی که در کشورش اتخاذ کرده، باعث ایجاد اختلاف در کشورش شده، به غیر از یک مورد که آن تجارت و جنگ فناوری با چین است. بنابراین هیچ انتظاری نیست که با روی کارآمدن «جو بایدن» تغییرات اساسی در این رویه ایجاد شود. از رابطه کنونی بین این دو کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو کشور به سمت «جدایی اقتصادی» حرکت کنند.

پایگاه «میدل ایست آی» در ادامه با اشاره به تفاوت‌های موجود در نگرش آمریکایی‌ها و چینی‌ها نسبت به یکدیگر، نوشت، رهبران کشور چین روابط خود با آمریکا را یک رقابت در زمینه اقتصادی و فناوری می‌بینند. اما آمریکا ظاهراً نمی‌تواند قبول کند که به هژمونی این کشور در جهان تهدیدی وجود دارد و هر کشوری که برای آمریکا تهدید به نظر برسد، آن را دشمن می‌خواند.

«میدل ایست آی» در پایان با منطقی دانستن گله و شکایت‌های آمریکا علیه چین نوشت، پیشرفت چشمگیر پکن برای آمریکا، مانند نمکی است که بر زخم خود می‌پاشد. در سه دهه گذشته، پکن در تحقیقات و توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، در حالی که واشنگتن جنگ‌های بی‌پایان و پرهزینه‌ای را انجام داده و به امور مالی سوداگرانه مشغول بوده است. چین پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به حفظ اقتصاد جهانی کمک کرد، اما اکنون مشخص نیست که می‌تواند این کار را دوباره انجام دهد یا خیر.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین