حریرچی: استفاده از ماسک در مترو اجباری شد/ بازگشایی‌ها به معنای عادی‌سازی نیست

گروه اجتماعی الف،   3990208099

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، از اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو خبر داد.

حریرچی: استفاده از ماسک در مترو اجباری شد/ بازگشایی‌ها به معنای عادی‌سازی نیست

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه در خصوص استفاده عمومی از ماسک هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد، گفت: بویژه در محیط‌های باز الزام و اجباری برای زدن ماسک نیست اما، با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی یک موضوع ناگزیر و حتمی است که به دنبال بازگشایی‌ها وجود دارد، مصوبه جدید این است که مردم ملزم به استفاده از ماسک بوده و در ورودی متروها در ایستگاه‌ها تا حد امکان ماسک با قیمت مناسب و اندکی سوبسید در اختیار مردم قرار گیرد.

وی همچنین گفت: استفاده از ماسک خانگی در  کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار کم‌تر است؛ حتی در کشورهای آسیای جنوب شرقی بعضا ۳۰ تا ۴۰ درصد ماسک‌های مورد استفاده خانگی است. مردم می‌توانند با آموزش‌هایی که از طریق صدا و سیما ارایه شده، اقدام به تولید و مصرف آن کنند.

بازگشایی‌ها به معنای عادی‌سازی نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روند بازگشایی‌ها در کشور، تاکید کرد: دو اشتباه اکنون مشاهده می‌شود که توسط کسبه و افراد قلیلی از مردم به وجود آمده است. تجمعات در انواع پاساژها یکی از این موارد است؛ ما مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را بسته نگه نداشتیم که تعدادی از هموطنان در پاساژها، پارک‌ها و فضاهای گردشگری قدم بزنند. اکنون در یکی از شهرهای بزرگ یکی از مشکلات‌مان آواز خوانی در زیر یک پل است. بازگشایی‌ها به معنای عادی سازی نیست، اکنون بزرگترین آفت مقابله با کرونا در کشور ما عادی سازی و این تصور غلط است که اگر مغازه‌ای باز شده حتما شرایط عادی است. با اختیاری که به ستاد مقابله با کرونا داده شده و رئیس جمهور نیز آن را تفویض کردند اگر ببینیم در برخی موارد واکنش افراد نامناسب بوده و موجب انتشار ویروس کووید ۱۹ خواهد شد، حتما در تصمیمات گذشته خود بازنگری خواهیم کرد.

روند نزولی واضح در میزان موارد بستری و مرگ ناشی از کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص روند کشوری کروناویروس، تصریح کرد: میانگین کشوری بر اساس روند بستری که شاخص مهمی است و هم از نظر موارد مرگ و میر روند نزولی واضحی را نشان می‌دهد. البته در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و آذربایجان شرقی، اپیدمی بیماری دیرتر شروع شده و دیرتر هم به پیک می‌رسند و اکنون روند صعودی دارند. توجه کنید که روندهای صعودی ما شدید نیست و تحت کنترل است ولی هر مرگ یا بستری و هر یک بیمار اضافه می‌تواند زنگ خطر را به صدا درآورد.

وی درباره فراگیری کرونا در سطح جهان خاطرنشان کرد: اکنون یک سوم موارد ابتلا مربوط به آمریکا بوده و ۳۳ درصد مبتلایان و ۲۵ درصد مرگ و میر به این کشور اختصاص دارد. پس از این کشور، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رتبه‌های بعدی هستند. آمار ابتلا در کشور ترکیه نیز اکنون به حدود ۹۸ هزار مورد رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم برخی کشورها مانند روسیه و برزیل از نظر ابتلا از ما جلوتر روند.

وی افزود: ایران اکنون ۳.۲۵ درصد کیس‌ها در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. علی‌رغم اسفند ماه، با تسلطی که سیستم بهداشت و درمان کشور نسبت به روزهای اول به دست آورد، موارد مرگ و میر روز به روز در حال کمتر شدن است. بر این اساس می‌توان گفت در آخر اردیبهشت ماه موارد مرگ و میر نسبت به قله‌ نمودار، ۷۰ درصد و موارد بستری نیز ۵۳ درصد کاهش می‌یابد.

وضعیت سفید کرونا در ۱۱۶ شهرستان

حریرچی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، در خصوص وضعیت سفید برخی استان‌ها، ادامه داد: ما استان‌ها و شهرستان‌های کشور را تقسیم بندی کردیم. ۱۱۶ شهرستان به طور متوسط صفر و یا یک بستری در هر روز طی دو هفته گذشته داشتند. همچنین ۱۲۷ شهر دو بستری به طور متوسط در روز داشتند، ۷۴ شهر نیز سه بستری در روز داشتند و... . در استان‌های کشور تناوب‌های مختلف مشاهده می‌شود، حتی در داخل خود استان نیز تفاوت‌هایی وجود دارد به طور مثال شهر آران و بیدگل در استان اصفهان قله بیماری در نمودار را چند هفته گذشته رد کرده؛ در حالی که نمودار استان اصفهان رو به بالا است. بر این اساس ۱۱۶ شهرستان انتخاب شده‌اند که از نظر ما سفید هستند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۲۷ شهرستان نیز در طی دو هفته گذشته گزارشی از موارد مرگ نداشتند. ما بر این اساس هر چهار روز یکبار تجدید نظر می‌کنیم‌، اکنون ۱۱۶ شهرستان وضعیت سفید و ۱۳۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی افزود: در شهرستان‌هایی که سفید هستند به تدریج بازگشایی‌ها افزایش خواهد یافت به شرط اینکه همچنان در محدوده سفید قرار داشته باشند. این تصمیمات پویا است و هر چند روز یکبار ممکن است تغییر کند؛ بنابراین این یک مانور تمرینی است. البته قدم اول را از مساجد و نماز جماعت در این نقاط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری مناسب آغاز می‌کنیم. فعلا برای مراسم‌ها و سخنرانی‌های عمومی چندصد نفره به هیچ عنوان اجازه‌ای نخواهیم داد. همزمان با پیشروی‌ها شرایط را می‌سنجیم.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون احساس می‌کنیم در بازگشایی‌های فضاهای سبز برخی آزاد سازی‌ها مناسب نبوده؛ چون موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود. در یکی از بازارهای شهرستان‌ها ۷۱ مورد جدید بیماری شناسایی کردیم و این موضوعات می‌تواند سبب تجدید نظر شوند. فراموش نکنید در مورد سلامت مردم با هیچ کس شوخی نخواهیم کرد و اقدامات به شکل قاطع انجام خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین