از ونتیلاتور بومی نصف قیمت نمونه خارجی تا تولید محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

گروه اجتماعی الف،   3990208038

در حال حاضر به همت متخصصان کشور ما در حوزه تولید تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا شاهد تحولات فوق العاده‌ای هستیم، از ونتیلاتورهای بومی که نصف قیمت نمونه خارجی تولید می شوند گرفته تا تولید محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی.

از ونتیلاتور بومی نصف قیمت نمونه خارجی تا تولید محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

فارس نوشت: از اوایل اسفندماه ۹۸ نه تنها ایران بلکه تمام دنیا میزبان ویروسی مرموز و کشنده به نام کرونا شدند که سرعت انتشار بالایی دارد و منجر به بیماری و فوت میلیون‌‌ها انسان در سراسر جهان شد، در این بین تلاش‌ها برای یافتن درمان و مقابله با این ویروس شروع شد. 

با اینکه جامعه پزشکی، کادر درمان و وزارت بهداشت به سرعت حضور پیدا کردند و جزو جهادگران عرصه مبارزه با این ویروس بودند ولی در این بین شاهد تلاش و پشتکار نخبگان کشور نیز در عرصه علم و دانش بودیم، شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی پا به عرصه جهاد گذاشتند و در خط مقدم جبهه حضور پیدا کردند و موفق به ساخت و تولید تجهیزات پزشکی از جمله مواد ضدعفونی‌کننده، تولید ماسک‌های N95 و N99 درصد، تولید دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی)، تولید انواع کیت‌های تشخیصی و دوربین‌های حرارتی شدند و در عرصه‌های مختلف علمی و  پژوهشی خوش درخشیدند به طوری که با اتکا و تلاش این تلاش‌گران روز به روز شاهد رشد و تعالی این غیورمردان عرصه جهش تولید هستیم تا بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی به خوبی ظاهر شویم.

در حال حاضر به همت متخصصان کشور ما در حوزه تولید تجهیزات پزشکی معتبر نظیر ونتیلاتور و دستگاه‌های مختلف اتاق عمل شاهد تحولات فوق العاده‌ای در کشور هستیم به طوری که شرکت‌های تولید کننده اکنون تاییدیه‌های لازم را دارند و می‌توانند محصولات خود را حتی به اروپا صادر کنند. با تولید انبوه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ماسک و  مواد ضدعفونی نیز در حال حاضر همه بخش‌های تولید را در داخل کشور در اختیار داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سورنا ستاری معاون علمی ریاست جمهوری تاکید دارد که نتیجه همت محققان باعث شده که امروز نسبت به بیماری کرونا و راه‌های درمان آن به شناخت خوبی دست یابیم و علاوه بر آن، همه تجهیزات پزشکی لازم را نیز توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور تولید کنیم.

در این راستا فارس در رابطه با فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و چگونگی رسیدن به این شکوفایی گفت‌وگویی با چند نفر از نخبگان کشور داشت که در زیر می‌خوانید.

* تولید ماسک‌های N95 و N99 با استاندارد آمریکایی

نادر نادری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره فعالیت این شرکت در مواجهه با بحران کرونا و  محصولات تولیدی، می گوید: برای تولید ماسک در کشور زیرساخت‌های خوبی داریم و مواد اولیه پلیمری تولید می‌شود. 

وی می‌افزاید: مدیای N95 نداشتیم ولی در حال حاضر با داشتن دستگاه الکتروریسی علاوه بر کاربردهای مختلف که می‌تواند صنعت فیلتر یا صنایع دیگر را در بر بگیرد می‌توان در حوزه تولید ماسک‌هایی با کارایی N95  و N99 درصد نیز تولید کرد.  

این مدیرعامل شرکت‌دانش‌بنیان خاطرنشان می‌کند: یکسری از ماسک‌ها با استاندارد اروپایی هستند و ماسک‌های N95 و N99  با استانداردهای آمریکای تولید می‌شوند که در بحث بیماری کرونا بسیار مهم هستند. در حال حاضر دستگاه الکتروریسی تولید می‌کنیم  که این دستگاه قابلیت تولید N95 را دارد به طوری که یک لایه نانو الیاف روی پارچه‌های معمولی که ۳۰-۴۰ درصد کارایی دارند را پوشش می‌دهد و تبدیل به مدیای N95  یا N99 درصد می‌کند. 

* نه تنها  ارز خارج نمی‌کنیم بلکه باعث ورود ارز به کشور شده‌ایم

وی ادامه می دهد: به نظر من در بحث ماسک مشکل ارز نداشتیم بلکه مشکل  اصلی درباره دستگاه الکتروریسی بود که موفق شدیم این دستگاه را تولید کنیم که مشتریان خارجی زیادی دارد. اگر این دستگاه را نداشتیم باید ارز زیادی برای وارد کردن این دستگاه از کشور خارج می‌کردیم که با شرایط فعلی قیمت این دستگاه چیزی  حدود یک میلیون دلار است. در حال حاضر ۶ دستگاه در مجموعه ما فعال هستند که بالغ بر ۶ میلیون دلار است که نه تنها ارز وارد نمی‌کنیم بلکه صادرات هم داریم و باعث ورود ارز به کشور شده‌ایم.

احمد بهفر مقدم، مدیرعامل شرکت دانش بنیانی است که ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) تولید می کند و در پارک علم و فناوری خراسان مستقر است، وی درباره دستگاه تنفسی مصنوعی که در بحران کرونا بیش از هر دستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: آی سی یو یعنی ونتیلاتور؛ برخی بیماران که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا گروه‌های سنی آسیب پذیر که به آی سی یو احتیاج پیدا می‌کنند نیاز به دستگاه‌های ونتیلاتور دارند. در واقع تنفس بیماران توسط این دستگاه تأمین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات ونتیلاتور این شرکت در حال حاضر ۶ برابر قبل از شیوع کرونا شده است، ادامه می‌دهد: اقدامات از ۱۵ اسفند ماه موجب شد که از دوم فروردین ماه به خروجی ۳۰ دستگاه در روز برسیم و عزم تولید ۶ برابری از همان روز آغاز شد. در حال حاضر به صورت میانگین، هر ۴۵ دقیقه یک دستگاه ونتیلاتور در این شرکت به تولید می‌رسد.

* کشورهای متقاضی ونتیلاتور ایرانی

بهفر مقدم با بیان اینکه این شرکت برای تولید دستگاه‌ها تاییدیه‌های داخلی و اروپایی را دریافت کرده است، بیان می‌کند: ما بر اساس این تاییدیه‌ها، پیش از کرونا، صادرات به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، سوریه، یمن، باکو، آذربایجان، گرجستان و بلژیک داشته ایم.

وی با بیان اینکه اکنون که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده شرایط صادرات وجود ندارد و اولویت تأمین نیاز کشور است، ادامه می‌دهد: اما از کشورهایی مانند روسیه، ایتالیا، اسپانیا تقاضاهایی برای دریافت ونتیلاتور ایرانی به شرکت ما شده است. 

بهفر مقدم با تاکید بر اینکه این دستگاه از نظر کیفیت و قابلیت سرسوزنی با نمونه‌های خارجی تفاوتی ندارد، می‌گوید: بنابراین این دستگاه بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود.

قیمت هر ونتیلاتور ایرانی ۲۰۰ میلیون تومان است یعنی برابر با یک دوم قیمت نمونه خارجی؛ به عبارتی با خرید نمونه داخلی ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی داریم.

* ونتیلاتور ایرانی نصف قیمت نمونه خارجی

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه با قیمتی رقابتی به تولید می‌رسد، خاطرنشان می‌کند: قیمت هر ونتیلاتور ایرانی ۲۰۰ میلیون تومان است یعنی برابر با یک دوم قیمت نمونه خارجی؛ به عبارتی با خرید نمونه داخلی ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی داریم.

* ظرفیت تولید دستگاه تصویربرداری حرارتی برای تمام نیاز کشور

محسن کارگر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درباره تولید دوربین حرارتی توسط جوانان فعال و پویا در این شرکت می‌گوید: با حضور یک تیم ۶-۵ نفره موفق به تولید دستگاه تصویربرداری حرارتی شدیم. نخستین دوربین در زمان شروع بیماری کرونا ساخته شد به طوری که این دستگاه حرارت بدن را اندازه گیری می‌کند و افرادی را که دچار تب باشند را در زمان عبور شناسایی و از بقیه افراد جدا می کند.

به گفته وی، این حرارت سنج در مکان های پرتردد و شلوغ همچون فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و سامانه‌های مسافربری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل ازدحام جمعیت نمی توان دمای بدن افراد را به صورت تک به تک اندازه گرفت و در واقع یک اندازه گیری سریع حرارت بدن است.

کارگر با بیان اینکه محدودیتی در تولید دوربین حرارتی وجود ندارد، می‌گوید: عمده قطعات ساخت این دستگاه داخلی است و به هر میزان که کشور نیاز داشته باشد، می‌توانیم تولید داشته باشیم. 

اردوان اسداللهی نیز مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دیگری است که تولیدکننده کیت‌های تشخیص کرونا هستند، وی می‌گوید: برای تشخیص ویروس کرونا از دو کیت استفاده می‌شود که یک کیت استخراج RNA ویروس است که به کیت وایرال معروف است که نمونه بزاق یا خلط را از بیمار نمونه‌گیری و وارد کیت‌های وایرال می‌کنند وRNA ویروس بیرون می‌آید و در مرحله دوم که کیت‌های دیتکشن یا تشخیص  است نشان می‌دهد که نمونه بیرون آمده از کیت اول آیا کرونا است یا خیر؛ بنابراین وایرال مهمترین کیت تشخیص برای این بیماری است.

* قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی کیت‌های تشخیصی ایرانی 

وی در مورد قیمت این کیت‌ها خاطرنشان می‌کند: نمونه خارجی کیت‌های وایرال توسط شرکت معتبر آلمانی تولید می‌شود که قیمت آن حدود ۵ میلیون تومان است اما کیت‌های تولیدی این شرکت دانش‌بنیان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است به طوری که کیفیت کیت‌های ما با کیت‌های خارجی برابری می‌کند. 

این مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان یادآور می‌شود: در حال حاضر مراکز بسیاری از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان شرقی، مازندران، گرگان، بابل، مشهد و جهاد دانشگاهی مشهد از شرکت ما کیت خریداری کرده‌اند بعضا بعضی از این مراکز چندین بار خرید داشته‌اند. 

* تولید محصول انحصاری آمریکا توسط محققان ایرانی

به گفته وی، ماده‌ای به نام پلی‌ای که انحصاری است و فقط شرکت سیگمای آمریکا آن را تولید می‌کند اعلام کرده است در هیچ کدام از شعبات خود در کل دنیا تا پایان ماه می حتی یک میلی‌گرم از این مواد را تحویل نمی‌دهد و این ماده‌ای است که در کیت‌ها استفاده می‌شود و در کیفیت کیت‌ها بسیار تاثیرگذار است و جواب‌دهی آزمایشات را تا دو برابر بهتر می‌کند. شرکت ما موفق شد پلی‌ای را تولید کند و کیفیت‌ کیت‌های تولیدی ما نسبت به کیت‌های چینی و خارجی بهتر است. 

ماده‌ای به نام پلی‌ای که انحصاری است و فقط شرکت سیگمای آمریکا آن را تولید می‌کند اعلام کرده است در هیچ کدام از شعبات خود در کل دنیا تا پایان ماه می حتی یک میلی‌گرم از این مواد را تحویل نمی‌دهد و این ماده‌ای است که در کیت‌ها استفاده می‌شود و در کیفیت کیت‌ها بسیار تاثیرگذار است و جواب‌دهی آزمایشات را تا دو برابر بهتر می‌کند. شرکت ما موفق شد پلی‌ای را تولید کند.

اسداللهی ادامه می‌دهد: شرکت ما موفق شد با مواد اولیه ایرانی که در دسترس است کیتی را تولید کند که بهترین کیفیت در حد بهترین برندهای جهانی را داشته باشد و در حال حاضر با قرار دادن RNA کریر در کیت‌ها کیفیت محصول را در حد بازارهای جهانی را تولید می‌کند.

* درخواست خرید کیت‌های تشخیصی کرونای ایرانی توسط کشورهای عراق، ترکیه و ایتالیا 

این مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان می‌افزاید: کشورهایی مانند چک و لهستان اعلام کرده‌اند که حدود ۸۰ درصد از کیت‌های چینی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و اگر کشور ما نیز از توانمندی خوبی برخوردار نبود مجبور بود از این کیت‌ها برای تشخیص بیماری استفاده کند.

اسداللهی یادآور می‌شود: برای صادرات پیشنهاداتی از کشورهای عراق، ترکیه و ایتالیا داشتیم که موافقت نکردیم؛ هدف اصلی ما تامین نیاز داخلی کشور است و امیدوارم هر چه سریع‌تر ریشه‌کن شدن ویروس کرونا را در کشور و دنیا شاهد باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین