ستاد تنظیم بازار مقصر جوجه‌کُشی است؟

گروه اقتصادی الف،   3990207035 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور گفت: ستاد تنظیم بازار می‌توانست با تدبیری مناسب و برنامه‌ریزی به موقع جلوی جوجه‌کُشی‌ها و خسارات هزار میلیارد تومانی این روزهای مرغداران را بگیرد اما این کار را نکرد.

ستاد تنظیم بازار مقصر جوجه‌کُشی است؟

تسنیم نوشت: غلامعلی فارغی رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور معدوم‌سازی جوجه‌ها را یک کار معمول می‌داند و می‌گوید معدوم‌سازی جوجه‌ خروس‌های یک روزه برای واحدهای مرغ تخمگذار انجام می‌شود ودر واحدهای مرغ مادر نیز جوجه‌های نارس را معدوم می‌کنند اما این اتفاق اخیر در شرایطی رخ داد که راهی دیگری برای تولیدکنندگان جوجه یک روزه وجود نداشت وگرنه جوجه‌ها را معدوم نمی‌کردند.

غلامعلی فارغی در این‌باره اضافه می‌کند: در معدوم‌سازی‌های حجیم مانند اتفاق اخیر بیش از 10 میلیون تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه نارس نابود شدند چون خریداری نداشتند اما در معدوم‌سازی‌های محدود مزارع مرغ مادر در هر بار حدود 1 تا 3درصد جوجه‌ها را از بین می‌برند که شامل جوجه‌های نارس و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار می‌شود.

به‌گفته فارغی آنچه در فیلم اخیر دیده شد، جوجه‌های نارس و تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار بودند جوجه‌هایی که تا دو روز دیگر رسیده می‌شدند و قابلیت انتقال به واحدهای گوشتی را پیدا می‌کردند.

او تأکید می‌کند: هیچگاه واحدهای مرغ مادر اقدام به کشتار جوجه‌ها نمی‌کنند و در زمان مورد نظر هم به‌دلیل اینکه واحدهای گوشتی از خرید جوجه خودداری کردند تصمیم گرفته شد تا تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار در واحدهای مرغ مادر حذف شوند و آنچه هم که معدوم شد جوجه‌های نارس بودند.

زیان مرغداران به 5200 میلیارد تومان می‌رسد

رییس انجمن ملی طیور ایران در ادامه این گفت‌وگو اظهار می‌دارد: در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش 40درصدی مصرف مرغ در کشور، هم‌اکنون مازاد مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده و جا برای جوجه‌ریزی جدید باز نشده بنابراین تولیدکنندگان جوجه‌های یک روزه نیز باید تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار را از بین ببرند.

فارغی به واکاوی دلایل این اتفاق می‌پردازد و با اشاره به نقش پررنگ شرکت پشتیبانی امور دام و ستاد تنظیم بازار در وقوع آن تصریح می‌کند: عدم تحرک‌بخشی نظام تصمیم‌گیری کشور ازجمله ستاد تنظیم بازار و دیگر دوایر دولتی باعث شد تا میلیون‌ها تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه نارس معدوم شود و واحدهای تولیدی مرغ مادر و مرغ گوشتی ماهانه بین 1200 تا 1300 میلیارد تومان زیان ببینند. او اضافه می‌کند در حال حاضر حدود 700 واحد مرغ مادر و 20 هزار واحد مرغ گوشتی در کشور فعالند که در ماه‌های اسفند و فروردین درمجموع نزدیک به 2600 میلیارد تومان خسارت دیدند که این رقم برای واحدهای مرغ مادر در هر ماه بیش از 350 و برای واحدهای گوشتی بیش از 900 میلیارد تومان بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران بر این باور است که این ضرر و زیان واحدهای تولید مرغ گوشتی و جوجه یک‌روزه تا پایان خرداد ادامه دارد در حالیکه می‌شد با برنامه‌ریزی مناسب و کاهش تولید از اسفندماه پارسال جلوی این خسارات را گرفت. در این راستا شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانست با ورود به موقع و خرید تخم‌مرغ به شکل خوراکی و فروش آن جلوی معدوم‌سازی جوجه یا تخم‌مرغ نطفه‌دار را بگیرد اما این اتفاق در سال جهش تولید افتاد و تولید به جای اینکه توسعه پیدا کند دارد زمینگیر می‌شود.

ستاد تنظیم بازار مقصر است

به‌گفته وی شرکت پشتیبانی امور دام می‌توانست با تحویل دان و نهاده کافی و نه قطره‌چکانی به مرغداری‌های گوشتی جلوی فاجعه را بگیرد اما در این زمینه از اختیار کافی برخوردار نیست و اگرچه ستاد تنظیم بازار از همه اختیارات لازم در این زمینه برخوردار بود اما در عمل کاری نکرد بنابراین مقصر اصلی جوجه‌کُشی‌ها ستاد تنظیم بازار است نه تولیدکنندگان.

فارغی ادامه می‌دهد در نیمه دوم فروردین امسال دسترسی به نهاده‌ها ازجمله ذرت و سویا برای مرغداران سخت شد به طوریکه قیمت ذرت از کیلویی 1350تومان در اسفند به 2750تومان و سویا از 2450تومان به بیش از 4500 تومان رسیده است با این حال مرغداران نتوانستند نهاده‌ای تهیه کنند و واردکننده‌ها هم نتوانستند ارز مورد نیاز را بگیرند در حالیکه ذرت در بنادر است اما ترخیص و تخلیه نمی‌شود.

او یادآور می‌شود در حال حاضر مرغ‌ها در مرغداری‌ها از یک سو مشتری برای خرید ندارند و از سویی مرغدار نهاده برای خوراک آنها ندارد؛ وزن مرغ ها در حال افزایش است و به‌زودی اگر برای کشتار و فروش آنها تدبیری نشود مرغ‌ها از وزن بالا و چاقی تلف می‌شوند و می‌میرند و باید در آینده نزدیک شاهد تلف شدن صدها هزار مرغ گوشتی آماده مصرف باشیم.

اختلاف بر سر تولید تعداد جوجه یک‌روزه

کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که مرغداران در ایران براساس تکلیف دولتی و نیاز پیش‌بینی شده، تولید می‌کنند. پیش از شیوع ویروس کرونا به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه تکلیف شد 135میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار برای تبدیل شدن به جوجه و سپس مرغ برای تامین نیاز کشور تولید کنند اما با کاهش تقاضا در پی کاهش مصرف مرغ، امروز وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید نیاز کشور حدود 100میلیون قطعه جوجه است و از آن سو تولیدکنندگان جوجه می‌گویند نیاز حدود 90 میلیون قطعه جوجه خواهد بود از این‌رو عددی بین 45 تا 35 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار مازاد در کشور تولید خواهد شد که به‌طور قطع سرنوشتی غیر از نابودی نخواهد داشت.

با این وجود انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور پیش‌بینی کرده در اردیبهشت 99 بالغ‌بر 127میلیون و 893 هزار و 536 قطعه جوجه گوشتی و در خرداد بالغ‌بر 124میلیون و 398 هزار و 682 قطعه جوجه تولید خواهد کرد در حالیکه تاکنون مقدار جوجه‌ریزی مزارع مرغ گوشتی در اردیبهشت ماه صفر قطعه بوده است.

این انجمن با ارسال نامه‌ای به تاریخ 27 فروردین 1399 به اعضای خود اعلام می‌دارد که به‌رغم مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر تولید 115 میلیون قطعه جوجه در فروردین اما انجمن به این نتیجه رسیده که بالغ‌بر 15 میلیون این رقم مازاد است و واحدها باید از تولید در روزهای 30 و 31 فروردین خودداری کنند. انجمن همچنین در نامه‌ای به تاریخ 24 فروردین امسال درباره جمع‌آوری تخم‌مرغ نطفه‌دار و ارسال تخم‌مرغ‌ها به سردخانه و اقدام برای صادرات آن برای جلوگیری از خسارت به اعضا اطلاع داده است.

انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور در نامه‌ای هشدارآمیز به تاریخ 30 فروردین ضمن تشکر از همراهی مزارع مرغ مادر کشور در عدم تولید جوجه یک‌روزه در روزهای 30 و 31 فرودین از مزارعی که اقدام به تولید جوجه کرده خواسته است تا آنها را معدوم نکرده و در صورت انجام این موضوع، عواقب آن بر عهده شرکت‌های خاطی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۷۸۱۵۱۲:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۷
کی بود کی بود من نبودم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین