ماجرای یک میلیون دلار ایران که AFC سوزاند

گروه ورزشی الف،   3990206207

رییس پیشین فدراسیون فوتبال می‌گوید هنوز با استعفای او موافقت نشده است و او روی کاغذ هنوز نایب رییس اول این فدراسیون است.

به گزارش ایسنا، علی کفاشیان، رییس پیشین فدراسیون فوتبال اظهار کرد: یک سال است که در فدراسیون حضور پیدا نکرده‌ام ولی همان موقع هم به آقای تاج گفتم برای جانشینی من در نایب رییسی او یک نفر را به مجمع معرفی کند. این کار در مجمعی که در فدراسیون تشکیل شد اتفاق نیفتاد و نایب رییسی من باقی ماند اما من خودم دیگر به فدراسیون نرفتم. من روی کاغذ نایب رییس اول هستم. مشکل دیگر این بود که من نمی‌خواستم فعالیتی انجام دهم. نایب رییس اول حقوق و مزایا ندارد. به من مسئولیت فوتسال و فوتبال ساحلی محول شده بود. در اساسنامه آمده کار نایب رییس این است که اگر رییس فدراسیون به هر دلیلی از این پست کنار رود، تا انتخابات بعدی نایب رییس فدراسیون را هدایت می‌کند.
او ادامه داد: دلتنگ کارهای سخت فدراسیون نیستم. من نمی‌توانم به خودم نمره دهم اما ملاک به نظرم رفتن به جام جهانی است که ما دو بار پشت سر هم رفتیم. تیم‌های فوتسال و فوتبال ساحلی و فوتسال بانوان ما نتایج خوبی گرفتند. تنها نمره پایین ما مربوط به نرفتن به المپیک بود. هم در زمان من و هم در زمان آقای تاج این اتفاق افتاد. نمره قابل قبولی در این مدت گرفتیم. به نظر من نرفتن به المپیک ۴ نمره منفی دارد.
کفاشیان درباره مشکلات اساسنامه فدراسیون فوتبال هم توضیح داد: این اساسنامه باید ۴ سال پیش بازنگری می‌شد. فیفا و AFC هر ساله تغییراتی در اساسنامه‌هایشان ایجاد می‌کنند. فدراسیون‌ها باید این تغییرات را لحاظ کنند. برای همین بود که من ۴ سال پیش پیشنهاد کردم یک کمیته برای تغییر اساسنامه تشکیل شود چون از سال ۹۰ به این طرف اصلاحی در اساسنامه نداشتیم. متاسفانه این اتفاق نیفتاد. البته به نظر من با همان اساسنامه قبلی هم می‌توانستیم انتخابات را انجام دهیم ولی به دلیلی ایراد فیفا و بیماری کرونا عقب افتاد. الان اساسنامه در حال بازنگری است و نقطه نظرات فیفا در آن لحاظ می‌شود. اساسنامه هم تا آنجایی که قوانین کشور اجازه می‌دهد تغییر می کند. در اساسنامه اولیه که سال ۸۶ تصویب شد آمده بود که فدراسیون نهادی مستقل و غیردولتی است. این اساسنامه به تصویب هیات وزیران و دولت رسید. بعدا نهادهای نظارتی به ما گفتند این اساسنامه مصوبه دولت را ندارد. بعد از پیگیری‌ها مشخص شد که اساسنامه به کمیسیون‌های خاص رفته بود اما به تصویب دولت نرسیده بود.
او اضافه کرد: اساسنامه راه ورود نخبگان را به فدراسیون نبسته است. اساسنامه راهش را مشخص کرده است. من ندیده‌ام تعداد اعضای مجمع فدراسیون‌های فوتبال در دنیا بیشتر از ۸۰ نفر باشد ولی زیاد بودن اعضا دلیلی بر اداره فدراسیون توسط آنها نیست. مجمع سالی یک بار تشکیل می‌شود. هر کسی وظیفه‌ای دارد. مربی کارش مربیگری است، داور کارش قضاوت در زمین است. کانون‌هایی باید باشد مثل کانون مربیان که از طریق آن نظراتشان در مجمع اعلام شود. تصمیم گیران اصلی مجمع، اداره کنندگان امور فدراسیون هستند.
رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران درباره کارلوس کیروش هم، گفت: قراردادی که با آقای کیروش در دو دوره جام جهانی بستیم رقم مشخصی داشت. در دور اول یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود. برای دور دوم هم یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو قرارداد بستیم. پاداش هم داشت که ۱۰ درصد از رقم پاداش فیفا برای رسیدن به جام جهانی بود. پاداش‌های دیگری هم در کنار این بود.  ما به بازیکنان بعد از برد مثلا ۵ هزار دلار پاداش می‌دادیم. اینجا هم کی روش بهره می‌برد. غیر از این چیز دیگری نبود. البته برای جام ملت‌های هم پاداش تعیین می‌کردیم. برای قهرمانی مثلا ۵۰۰ هزار و برای نایب قهرمانی مثلا ۳۰۰ هزار دلار پاداش در نظر می‌گرفتیم. خود آقای کیروش خیلی مقرراتی و با تجربه همه این‌ها را در قرارداد می‌نوشت و زمانش که می‌رسید پاداشش را می‌خواست.
کفاشیان که در برنامه "ورزش تعطیل نیست" صحبت می‌کرد، درباره طلب فدراسیون از فیفا هم توضیح داد: ما وقتی به جام جهانی آفریقای جنوبی صعود نکردیم طبیعتا فیفا پاداشی هم به ما نداد.فیفا فقط به تیم‌هایی پاداش می‌دهد که به جام جهانی صعود می‌کنند.
او درباره پاداش AFC برای رفتن به جام جهانی هم اظهار کرد:  AFC یک میلیون دلار به ما تخصیص داد. زمانی که قرار بود این پول به ما برسد چون به دلار بود خزانه داری آمریکا این پول را بلوکه کرد. بعد از این ما به AFC اعتراض کردیم و AFC به خزانه داری آمریکا اعتراض کرد و این ماجرا سه سال زمان برد که بعد از آن AFC گفت وکیل استخدام می کند. ما هم آقای علیپور را برای پیگیری معرفی کردیم و AFC هم جداگانه یک وکیل استخدام کرد. 
کفاشیان اضافه کرد: ما از AFC خواستیم کناره گیری کند تا ما خودمان موضوع را پیگیری کنیم ولی آنها قبول نکردند.AFC می‌خواست این پول را بگیرد و به ما بدهد. تا زمانی که من رییس فدراسیون بودم این پول وصول نشده بود. حتی یک بار خزانه‌داری آمریکا موافقت کرد اما چند دادگاه در آمریکا مخالفت کردند. بعد از رفتن من از فدراسیون، AFC اعلام کرد که با استخدان وکیل و هزینه کردن برای آن، این پول را آزاد کرده است. اینکه من با گرفتن بخشی از این پول مخالفت کرده باشم، غلط است. AFC  از یک میلیون دلار، ۷۰۰ هزار دلار به وکیل داده بود. ما اصلا این را نمی‌خواستیم.  فدراسیون می‌توانست بعد از این علیه AFC شکایت کند. در این ماجرای آقای علیپور مبلغی دریافت نکرد اما نمی‌دانم وکیلی به نام فراری که در آمریکا از طرف او استخدام شد چقدر دریافت کرده است.
در ادامه این برنامه، عباس ترابیان روی خط آمد و درباره ماجرای کمیته اخلاق توضیح داد: یکی از دوستان به شوخی می‌گفت این پرونده پشت شوفاژ افتاده است. حدود ۱۰ ماه است که ما به این پرونده بدوی اعتراض کردیم. من واقعا از بعضی از افرادی که در فدراسیون بودند و هنوز هم هستند، دلگیرم چون آبرو و حیثیت ما را بردند. کمال دشمنی و کم لطفی را در حق ما کردند.آن شرکت توسط دادگاه در انگلیس بسته شده است. این شرکت سر همه کشورهای اروپایی و آسیایی کلاه گذاشته است اما هنوز هم که هنوز است از جاهای مختلف ما را برای جواب دادن به سوالات‌شان می‌خواهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین