واکنش حریرچی به اظهارات ترامپ

گروه اجتماعی الف،   3990206145

معاون کل وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی به مبتلایان برای درمان کرونا، این اظهارات را نابخردانه و مایه شرمساری خواند و گفت: در شان خود نمی‌دانم که به این اظهارات جواب دهم و اظهار همدردی می‌کنیم که مسئولان سیاسی ما با افرادی در این سطح مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در بخشی از ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره چرایی تعطیل نشدن حمل و نقل عمومی با توجه به خطر شیوع کرونا، گفت: باید پرسید اگر وسایل حمل و نقل عمومی تعطیل شود، تکلیف افرادی که خودروی شخصی ندارند، چه می‌شود؟. باید توجه کرد که باید یک تصمیم‌گیری کلی انجام دهیم و انتقادات‌مان بر اساس این تصمیم‌گیری کلی باشد. آیا برای مردم احتیاج به مواد غذایی داریم، آیا کارکنان ما باید سر کار بیایند؟ و... اکثر پرسنل ما وسیله حمل و نقل شخصی ندارند، آیا می‌توان گفت که وسیله حمل و نقل عمومی را به طور کلی تعطیل کنیم و بعد بگوییم پرسنل، ‌کارگر و... با هزینه زیاد با آژانس بیاید. بنابراین ما باتوجه به مقتضیات کشور تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی افزود: تعطیلی حمل و نقل عمومی به غیر از یک مورد که در چین اتفاق افتاد، به آن صورت در هیچ کشوری انجام نشده است. اما باید حداکثر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در حمل و نقل عمومی انجام شود. حمل و نقل عمومی شریان حیاتی کسب‌وکارها و اشتغال‌هاست، اما در عین حال از نظر ابتلا به کرونا نیز به صورت بالقوه هم خطرناک است. فکر می‌کنم یکی از فاکتورهای اصلی که باید در بازگشایی‌ها در نظر بگیریم، این است که بازگشایی‌ها علاوه بر اثر مستقل خودشان چه تاثیری بر حمل و نقل عمومی و به طور ناگزیر در ابتلا به بیماری کرونا خواهند داشت.

افزایش ابتلاهای خانوادگی کرونا در برخی استان‌ها

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان تضمین فاصله‌گذاری اجتماعی برای سلامت مردم، گفت: این موضوع به چند عامل بستگی دارد؛ یکی اینکه افرادی که در مراکز تفریحی و تجاری هستند، چقدر به راهنماهای بهداشتی پایبند باشند. من در استان‌های مختلف از این مراکز بازدید داشتم. برخی از صاحبان مشاغل به طور کامل رعایت می‌کنند، اما در برخی موارد رعایت پروتکل‌های بهداشتی درمانی ما نسبتا ضعیف است. قسمت دوم این است که مردم چه رفتاری انجام می‌دهند. به عنوان مثال در برخی استان‌ها میزان ابتلاهایی درون خانوادگی نسبت به گذشته بیشتر شده که ناشی از این است که در داخل خانواده‌ها رفت‌وآمدهای فامیلی و شخصی و عدم رعایت مسائل بهداشتی و درمانی در خانه و محافل فامیلی بیشتر شده است که اثر آن را هم می‌بینیم که میزان ابتلاهای خانوادگی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در اکثر کشورها ورود به پارک‌ها فقط برای ورزش انفرادی است، نه اینکه افرادی بروند و غذا ببرند و سه خانواده در کنار یکدیگر جمع شوند و دورهمی برگزار کنند یا مثلا محافل و بازنشستگانی که در پارک‌ها جمع می‌شدند که به هیچ وجه نباید انجام شود. بنابراین رفتار مردم هم مهم است. عامل سوم هم نظارت‌هایی است که دستگاه‌های صنفی و نظارتی و وزارت بهداشت اعمال می‌کنند. هر گونه کوتاهی در نظارت و بازرسی‌ها می‌تواند اثر منفی داشته باشد. توصیه می‌کنیم که عوامل اجرایی ما از برخوردهای سلبی تا حد امکان اجتناب کنند. گرچه که می‌دانیم اعمال قاطعیت می‌تواند نقش بازدارنده داشته باشد.

اظهارات ترامپ مایه خجالت و شرمساری است 

حریرچی‌ درباره اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا مبنی بر تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به مبتلایان برای درمان کرونا، گفت: من استاد دانشگاه و فرد بهداشت و درمانی هستم و در شان خود نمی‌دانم درباره این اظهارنظر صحبت کنم. اگر یک فرد عامی و بیسواد و کم‌سواد این صحبت را مطرح می‌کرد، خجالتش کمتر بود، اما اینکه رییس جمهور کشوری داعیه رهبری جهانی و هدایت دموکراسی جهانی را دارد، این حرف نابخردانه را بزند، واقعیت این است که در شان خودم نمی‌دانم که به آن جواب دهم. اظهار همدردی می‌کنیم که مسئولان سیاسی ما با افرادی در این سطح مواجه می‌شوند. در حوزه سیاست نمی‌شود اظهارات این افراد را بی‌پاسخ گذاشت. در حوزه بهداشت و درمان اصلا این حرف قابل توجه و قابل اعتنا نیست، بلکه خجالت‌آور و مایه تاسف و شرم‌ساری است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین