ماهواره نور و جنگ تفسیرها با چاشنی زورگویی غربی‌ها

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3990206115 ۱۰۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ماهواره نور و جنگ تفسیرها با چاشنی زورگویی غربی‌ها

در دوران هفت ساله وزارت محمدجواد ظریف بر دستگاه سیاست خارجی موضوع مذاکرات هسته ای و بعدها برجام و تیم مذاکره کننده آن و اخبار و تحولات حول این موضوع همیشه در صدر اخبار سیاست خارجی کشورمان بوده و با نام چند نفر عجین بوده است؛ اما در دو ماه گذشته و متاثر از بحران ناشی از شیوع کرونا در ایران و جهان که باعث بی خبری و کم خبری آنها شد فرصتی به این توافق و طرف های ایرانی و غیرایرانی آن داد که حداقل در این موضوع بخصوص، نفسی به راحتی بکشند و روزهای آرامی را پشت سر بگذرانند.

خبر پرتاب موشک «نور» با کاربرد نظامی توسط سپاه پاسداران و جاخوش کردن آن در ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری بالای سر ایرانی ها و واکنش هایی که در محافل منطقه ای و بین المللی پیرامون آن شکل گرفت، بار دیگر بحث های برجامی را در صدر اخبار داخلی و تا حدود زیادی منطقه ای و بین المللی قرار داد و به نظر می رسد این سرآغاز دوره ای جدید از اخبار و تحولات برجامی باشد.

در تمام پنج سالی که از نهایی شدن و اجرای برجام می گذرد موضوع برنامه موشکی ایران یکی از اصلی ترین مسائلی بوده است که بین ایران و دیگر طرف های برجام مطرح بوده است. غربی ها بارها خواستار مذاکرات ایران در مسئله موشکی و مسائل منطقه ای شدند و هر بار موضع ایران روشن و مشخص بود: مذاکره نمی کنیم (البته این مخالفت مانع آن نبود که سکانداران سیاست خارجی در تهران از روشنگری و تبیین و شفاف سازی برنامه موشکی ایران پرهیز کنند و یا ابایی داشته باشند ولی به تعبیری که بعضا استفاده می شد، به هیچ وجه مذاکره ای که منظور از آن توافق بر سر برنامه موشکی ایران باشد پذیرفته نشد). در تمام این سال ها، هر فعالیت موشکی ایران و با هر کیفیتی که انجام شده با واکنش آمریکا و طرف های اروپایی برجام و حتی گاهی دیگر کشورها هم شده است. 

قبل از پرداختن به متن قطعنامه ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و تفاوت هایی که متن بند ۳ ضمیمه A قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۰۵) با آن قطعنامه دارد، باید اذعان داشت که برنامه موشکی ایران همواره آماج حملات و هشدارهای غربی ها و متحدان آن بوده است. دیپلمات های ایرانی بارها دلائل و توجیهات عقلانی و راهبردی رویکرد نظام در تقویت بنیه دفاعی خود در حوزه موشکی را با زبان و توصیفات مختلف گفته اند اما، مادامی که برنامه موشکی ایران یک «توانمندی بازدارنده» برای ایران باشد، هزاران از این دست توجیهات و استدلال ها هم که باشد باز نباید انتظار داشت غربی ها، آنقدر منطقی و منصف باشند که دلائل ایران را، که ریشه در تجربه چهل سال گذشته کشور و بویژه جنگ تحمیلی هشت ساله دارد، بپذیرند. 

مروری به متن قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد برنامه موشکی ایران (در بند سه ضمیمه A)  نشان می دهد که هشدارها و اعتراضات و انتقادات غربی ها توجیه درستی ندارد و بیش از اینکه برخواسته از متن این قطعنامه و دلائل حقوقی و فنی باشد، یک فضاسازی سیاسی برای مشروعیت بخشیدن به اعمال فشارهای خود بر تهران دارد. 

در قطعنامه ۱۹۲۹ متنی کاملا الزام آور و شدید در خصوص برنامه موشکی ایران به کار رفته بود:
1929 (2010):
Decides that Iran shall not undertake any activity related to ballistic missiles capable of delivering nuclear weapons, including launches using ballistic missile technology y, and that States shall take all necessary measures to prevent the transfer of technology or technical assistance to Iran related to such activities; 

اما بدنه اصلی این متن، با تغییراتی مهم و ماهوی، در قطعنامه ۲۲۳۱نیز مورد استفاده قرار گرفت:
2231(2005):
Iran is called upon not to undertake any activity related to ballistic missiles designed to be capable of delivering nuclear weapons, including launches using such ballistic missile technology, until the date eight years after the JCPOA Adoption Day or until the date on which the IAEA submits a report confirming the Broader Conclusion, whichever is earlier.

متن قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد برنامه موشکی ایران دو تفاوت ماهوی کاملا حقوقی به نفع ایران نسبت به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دارد که در سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید. در قطعنامه ۱۹۲۹ از عبارت الزام آور Decide (تصمیم گرفتن) استفاده شده است که براساس ماده ۲۵ منشور ملل متحد، این قطعنامه را برای همه کشورها الزام آور می کند، در صورتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ این عبارت جای خود را به عبارت غیرالزام آور (و بیشتر توصیه ای) call upon (خواستن/فراخواندن) داده است ولذا، از نظر بار حقوقی و الزام آوری، فاصله ای زیاد با عبارت قطعنامه ۱۹۲۹ دارد.

همچنین در قطعنامه ۲۲۳۱ عبارتی به متن مربوط به برنامه موشکی اضافه شده است که کلیت این متن را نسبت به متن قطعنامه ۱۹۲۹، از نظر حقوقی و قابلیت استناد مصداقی، به نفع ایران تضعیف می کند و آن عبارت «designed» است که در واقع گویای این موضوع است که در صورتی فعالیت موشکی برای ایران ممنوع شده که آشکارا و مستقیما سیستم موشکی برای قابلیت حمل سلاح هسته ای «طراحی» شده باشد؛ موضوعی که ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و تاکنون هم هیچ مستندی از اینکه ایران در توسعه برنامه موشکی خود به دنبال دستیابی به چنین فن آوری بوده باشد، وجود نداشته است.

آنچه در متن قطعنامه ۲۲۳۱ آمده به روشنی نشان می دهد که فعالیت های ایران در حوزه موشکی، چه موارد قبلی آن که با شکست مواجه شد و چه مورد اخیر آن که توسط سپاه پاسداران انجام و در مدار قرار گرفت، هیچ مغایرتی با متن و روح این قطعنامه ندارد و هیاهو و جنجال مقام های سیاسی غربی در این خصوص کاملا بی مورد و فاقد وجاهت قانونی و حقوقی است.

تردیدی در روشن و واضح بودن عبارات و جملات متن قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برنامه موشکی ایران وجود ندارد و حتی شاید بتوان به سختی آن را متنی «مصالحه ای»، آنگونه که در متون بین المللی مرسوم است، دانست. آنچه تهران می گوید و آنچه غربی ها بر آن اصرار دارند در ظاهر جنگ تفسیرها و برداشت های مختلف از یک متن واحد است. 

مقام های سیاسی غربی حتی به دیدگاه و نظرات کارشناسی و فنی متخصصان و کارشناسان موشکی موسسات و اندیشکده های خودشان هم توجهی نمی کنند که بارها تاکید کرده اند که تغییر برنامه متعارف فعلی موشکی ایران به یک برنامه نظامی - هسته ای نیازمند بکارگیری فن آوری و ایجاد تغییراتی در ساختار برنامه موشکی ایران است که هیچ نشانه ای وجود ندارد که ایران قصد انجام آن را داشته باشد و حتی به گزارش های بسیار زیادی در خصوص ویژگی های فنی موشک های ایران از نظر «برد» و «قدرت حمل» هم توجهی نمی کنند و صرفا، و با هر موفقیتی که ایران در این عرصه به دست می آورد و با هر تلاش و تحرکی که ایران در این موضوع از خود نشان می دهد، ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را طوطی وار مطرح و مکررا تکرار می کنند.

شاید غربی ها، آنطور که سابقه آنها در موضوعات مختلف نشان داده است، در نهایت و با همین هیاهو ها و جنجال ها موفق بشوند موضوع برنامه موشکی ایران و ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را در شورای امنیت مطرح کنند ولی قطعا تمام کارشناسان و تحلیل گران منصف جامعه بین المللی به یقین می دانند که ایران نه تنها تاکنون هیچ نقضی از قطعنامه ۲۲۳۱ در هیچ عرصه ای مرتکب نشده بلکه از بسیاری از حقوق و منافع برجام که با قطعنامه شورای امنیت جنبه ای کاملا بین المللی و جهان شمول هم به خود گرفته، بهره نبرده است.

با نزدیک شدن به اکتبر سال جاری و فرارسیدن موعد برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل (براساس توافق برجام) باید انتظار فشارها و فضاسازی های بیشتری از سوی مقامات غربی و محافل ضدایرانی را داشت. براساس مفاد برجام، محدودیت های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر سال ۲۰۲۰ به صورت اتوماتیک برداشته خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۷۳۷۹۰۰:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۷
یک درگیری در خلیج فارس محتمل است
امید۱۴۲۷۳۹۴۰۰:۵۳:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۷
بسم الله الرحمن الرحیم به فیلمی که زمان جنگ وقتی نیروی دریایی سپاه با قایقی که دوشکا روی آن بود به سمت نفت کش و ناو آمریکایی شلیک کرد و همه ناوهای آمریکایی فرار کردند نگاه کنید و بعد از آن هم با آر پی جی به سمت نفتکش شلیک کردند و همه ناوهای های آمریکایی فرار کردند ولی الان موشک های بالستیک کشتی زن با برد ۲۰۰۰ کیلومتر یعنی جهنم آمریکایی ها.
ناشناس۱۴۲۷۷۱۷۱۰:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۷
چرا تنگه هرمز بسته نشد؟؟؟؟
ناشناس۱۴۲۷۷۶۹۱۱:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۷
قرار بود تنگه باب المندب هم بسته شود!!!!!
ناشناس۱۴۲۷۸۱۲۱۲:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۷
زیرا اگر این کار می کردیم می گفتند ایران از ناوهای آمریکا می ترسد عجب
ناشناس۱۴۲۷۷۲۱۱۰:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۷
آیا فکر میکنی آمریکا دست بسته است و فقط نگاه می کند؟ فراموش نکن که اگر جنگی صورت گیرد، ما در خانه خواهیم جنگید و زیر ساخت های ایران است که آسیب می بیند. آمریکا فوقش یکی دو تا ناو و کشتی از دست می دهد.
ناشناس۱۴۲۷۸۰۵۱۲:۱۵:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۷
به همین علت حضور منطقه ای و ان شاء الله در آینده نزدیک حضور جهانی ایران بسیار دارای اولویت است.
ناشناس۱۴۲۷۸۴۳۱۲:۴۱:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۷
اره دست بسته است چون فقط در اینجا پایگاه دارد و نه خاک سرزمینی و اگر کشوری قدرت نظامی داشته باشد به راحتی می تواند ان کشوری که فقط پایگاه دارد را مغلوب کند
ناشناس۱۴۲۷۷۵۶۱۱:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۷
مگه شهر هرته؟ جناب عالی میتونی بگی من باید برای دفاع از خودم باید آرپی جی و تیر بار داشته باشم؟ اگه تمام دنیا بدون موافقت آمریکا و انگلیس و فرانسه و روسیه بخوان موشک و هسته‌ای و.. بسازن که از شهر هرت هم بدتر می‌شود.
ناشناس۱۴۲۷۸۴۷۱۲:۴۳:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۷
از هرت هم بدتر که هیچ قانون جنگل هم بدتر هستند و اگر راست می گویی به این کشورها بگو شما هم نابود کنید و نه این که با قلدری برای دیگر کشور تعیین تکلیف کنند
ناشناس۱۴۲۷۴۰۲۰۱:۱۳:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۷
مذاکره نمی کنیم جنگ هم نخواهد شد.
ناشناس۱۴۲۷۶۵۵۱۰:۱۱:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۷
جنگ با باطل وعده الهی است.
ناشناس۱۴۲۷۷۶۰۱۱:۲۸:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۷
مرگ بر باطل ( آمریکا)
ناشناس۱۴۲۷۶۵۷۱۰:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۷
تاکتیک های جنگ و صلح پیوسته تغییر می کنند.
ناشناس۱۴۲۷۶۶۸۱۰:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۷
مذاکره رسم بزرگان است.
ناشناس۱۴۲۷۷۳۱۱۱:۰۶:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۷
مذاکره کنندگانی که بزرگان می کنند برای این نیست که حق و حقوق خود را بدهند بلکه می روند مذاکره برابر می کنند
ناشناس۱۴۲۷۷۵۰۱۱:۱۹:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۷
تنها آدم بی منطق از مذاکره فرار می کند
ناشناس۱۴۲۷۷۵۹۱۱:۲۷:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۷
در رفتن از مذاکره ناشی از ترس است
ناشناس۱۴۲۷۶۷۵۱۰:۲۱:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۷
چرا جنگ؟؟؟ تحریم فلج کننده حداکثری بدون گذاشتن خرج رو دست مالیات دهندگان، از هر جنگی بهتر است.
خرم۱۴۲۷۴۱۸۰۱:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۷
اتفاقا وقتی قوی شویم احتمال درگیری کم میشود منطقا
ناشناس۱۴۲۷۶۵۲۱۰:۱۰:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۷
در دنیای امروز فقط اقتدار اقتصادی مهم است. تسلیحات نظامی و موشک مدتها است که دیگر اهمیتی ندارد.
ناشناس۱۴۲۷۷۳۴۱۱:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۷
خخخخه نظامی اهمیتی ندارد که غرب جونت به همراه خودت دارید خودتان را هلاک می کنید تا ان را بگیرید ولی خودشان داشته باشند تا به راحتی حمله بکنند بر سر خودت؟
ناشناس۱۴۲۷۷۵۲۱۱:۲۲:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۷
مانند ژاپن، آلمان، سوییس......
م۱۴۲۷۸۳۴۱۲:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۷
آلمان و ژاپن در حوزه نظامی سرمایه گذاری کرده و بسیار قوی هستند (جزو 15 قدرت برتر دنیا).
ناشناس۱۴۲۸۱۲۶۱۶:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۷
اگر تسلیحات نظامی نداشتیم الان داعش اینجا بود
ناشناس۱۴۲۸۲۴۰۱۹:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۷
امريكا جونتون پس كلش تاب داره كه سالي ٧٠٠ ميليارد دلار خرج اين چيزا ميكنه
ناشناس۱۴۲۸۴۷۳۲۳:۴۴:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۷
امريکا اقتصاد 15 هزار ميليارد دلاری داره مثل ما فقير شده نيست
ناشناس۱۴۲۷۴۴۰۰۴:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۷
انشاالله علی برکت الله
ناشناس۱۴۲۷۶۶۲۱۰:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۷
خیلی مشتاق جنگی؟ امیدوارم که در زمان جنگ اولین نفری نباشی که جیم شی.
ناشناس۱۴۲۷۴۴۵۰۴:۵۹:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۷
خیلی عالی میشه
ناشناس۱۴۲۷۷۱۳۱۰:۵۱:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۷
مرگ یکبار ؛ شیون هم یکبار
ناشناس۱۴۲۸۲۴۷۱۹:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۷
شما به جاي ٦ لايه ماسك و دستكش ٥ لايه بپوش مرگ يبار شيون يبار پيشكشت
ناشناس۱۴۲۷۴۵۲۰۵:۱۲:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۷
توی یه جمله کوچیک 3تا غلط داری: غلط اول عبارت یک درگیریه, چون کار به یه درگیری ختم نمیشه و حتما یه درگیری آغاز درگیری های بعدی خواهد بود! غلط دوم: عبارت در خلیج فارسه چون درگیریها محدود به خلیج فارس هم نخواهد بود! غلط سوم اصلا درگیری در کار نیست چون اگر قرار بود اتفاقی بیفته توی شرایط بدتر از این حتما افتاده بود, مخصوصا اینکه با کوچکترین احتمال درگیری اولین چیزی که واکنش نشون میده سرمایه و بورسه در حالی که بورس الان بهترین روزهای خودش رو سپری میکنه! 3تا غلط 17 بیشتر دقت کن!
ناشناس۱۴۲۷۴۵۴۰۵:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۷
خدا کنه
ناشناس۱۴۲۷۶۶۴۱۰:۱۴:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۷
خدا کنه جهل افراد قابل درمان بشه
ناشناس۱۴۲۷۴۷۲۰۶:۵۳:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۷
من میدوووونم ...
ناشناس۱۴۲۷۷۴۹۱۱:۱۸:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۷
هر چند تاریخ آمریکا نشان می دهد وقتی منافعش ایجاب کند بمب اتمی هم استفاده می‌کنند ولی الان در صدد است که از طریق تحریم به جهان اعلام کنم که هر کس مقابل او بایستد میشه کره شمالی و ونزوئلا و ایران...
ناشناس۱۴۲۷۳۸۰۰۰:۲۳:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۷
قطعنامه 2231 که پیوست برجام است باعث بهانه گیری دشمن در مورد برنامه موشکی و فضایی ایران شده تیم مذاکره نباید اجازه می دادند که این قطعنامه به موضوع موشکی ایران بپردازد.
ناشناس۱۴۲۷۳۹۲۰۰:۵۰:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۷
با توجه به قدرت کشورها قراردادها نوشته میشوند و نه خواست مطلق یکی از طرفین.
ناشناس۱۴۲۷۶۰۲۰۹:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۷
بزرگترین ایراد برجام همین بود که متن آن توسط امریکا نوشته شد و توسط ظریف امضاء شد و بوسیله علی لاریجانی در عرض 20 دقیقه تصویب شد.
ناشناس۱۴۲۷۷۴۶۱۱:۱۴:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۷
تا قبل از اینکه این اقایان بیایند داشتیم مذاکره می کردیم که حتی بتن ریزی هم نکنیم و تعطیلی ان هم مبدل نشود در قبال لغو همه تحریم ها اما وقتی این ها امدن ورق برگشت و ان قدرت ما را این.....ها تنزل دادن و شد این برجامی که متن ان را امریکا یک سال قبل از امضا نوشته بوده و در سایت های تحقیقاتی خودشان منتشر کردن که این هم امضا کردن به همراه قول کری جون!! اره داداش این جوری هاست و اگر ادامه دار می شد این برجام این ها برنامه شون این بود که دیگر قدرت ما که صنایع نظامی بود را هم بدهند ولی نمی توانستند چون بزرگان اجازه نمی دادن ولی در برنامه هاشون بود
ناشناس۱۴۲۷۹۳۶۱۳:۴۵:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۷
ازتو وطیف شما بی منطق تر دردنیا نداریم دوست عزیز همین اقای جلیلی شما6بار پرونده هسته ای ایران را به شورای حکام وشورا امنیت برد نمیدونی بروازرییس خودت بپرس
ناشناس۱۴۲۸۰۰۸۱۴:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۷
به جای بی منطق کردن جواب بده در ضمن شورای امنیتی که دست این ها است و شما زیر بار خواسته انها نروی فکر می کنی چی کار می کنند؟
ناشناس۱۴۲۸۰۳۱۱۴:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۷
تحریم سازمان ملل مهمتر است یا تحریم امریکا؟ در ضمن ببخشید! روی حقوق کشور پافشاری کردیم و باج نمی دادیدم!!!!!
ناشناس۱۴۲۷۸۵۳۱۲:۴۷:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۷
تا قبل از این که این اقایان بیایند سرکار داشتیم با قدرت از منافعمان دفاع می کردیم که حتی حاضر شده بودن تحریم ها را بردارن تا این که این ها امدن و برجام شکل گرفت ان هم با ساده لوحی
ناشناس۱۴۲۷۴۶۴۰۶:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۷
دفعه بعد شما برو
ناشناس۱۴۲۷۶۱۸۰۹:۴۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۷
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۱۴۲۷۳۸۳۰۰:۲۶:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۷
تفاوت قطعنامه 1929 با قطعنامه 2231 در این است که ایران قطعنامه 1929 را نپذیرفته بود و غیرقانونی میدانست اما قطعنامه 2231 که ضمیمه برجام است را رسما"پذیرفته ایم یعنی آتو بدست دشمنان داده ایم.
ناشناس۱۴۲۷۴۵۵۰۵:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۷
آخر این موشک کار دستمان خواهد داد
ناشناس۱۴۲۷۶۱۴۰۹:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۷
موشک ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند اگر موشک نداشتیم امنیت هم نداشتیم.
ناشناس۱۴۲۷۷۱۵۱۰:۵۳:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۷
الان موشک داری ویروس کرونا هم داری بیش از ۵۰۰۰ کشته هم ازت گرفته این ویروس . بسم الله ببینم چی کار میکنی ! پس همه چیز موشک نیست فقط موشک نمیتواند امنیت تو را تامین کند . ولی با مذاکره با دنیا میتوانی دارو و درمان مبارزه با ویروس را تهیه و استفاده کنی و سدی بشی در برابر تهدید امنیتی ویروس کرونا
ناشناس۱۴۲۷۹۰۴۱۳:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۷
فنلاند و سوئد نروژ
ناشناس۱۴۲۷۶۶۶۱۰:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۷
عده ای فکر می کنند که فقط خودشان موشک دارند و بقیه پپه هستند!!!!!!
ناشناس۱۴۲۷۸۷۰۱۳:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۷
عده ای هم فکر می کنند چون یک کشور ابر قدرت است به راحتی می تواند هر کاری بکند نمونه بارز ان سوریه و عراق بود که همه دنیا جمع شدن تا حکومت این کشورها را عوض کنند ولی وقتی ایران به تنهایی محکم ایستاد و گفت من نمی گذارم برای خیلی ها دردناک بود و نگذاشت این اتفاق بیفتد تا اینکه بعد روسیه هم وارد شد
گورخواب۱۴۲۷۹۱۴۱۳:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۷
برادر دیگه چه کاری؟ جوانیمون رفت نه خونه ای نه زن نه بچه نه شغلی نه ماشین درستی نه یوتیوب و فیسبوک نه اینترنتی ( تا قبل از روحانی)
ناشناس۱۴۲۸۲۹۱۲۰:۱۲:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۷
ما قطعنامه 2231 رو نپذیرفتیم و همون موقع هم اعلام کردیم. فقط برجام که پیوست قطعنامه است رو امضا کردیم.
ناشناس۱۴۲۷۳۸۴۰۰:۲۸:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۷
توسعه صنایع هوافضا و موشکی و هسته ای باعث اقتدار کشور می شود و باید در الویت دولت ها باشد.
ناشناس۱۴۲۷۴۴۱۰۴:۳۶:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۷
اقتدار کشور ، در گروی رضایت مردم است
ناشناس۱۴۲۷۴۴۸۰۵:۰۴:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۷
اولویت حاکمان و دغدغه اصلی آنان باید معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی مردم باشد .
ناشناس۱۴۲۷۶۱۲۰۹:۳۷:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۷
حل مشکلات اقتصادی و تلاش برای بهبود معیشت مردم وظیفه دولت است و به سپاه مربوط نیست .
ناشناس۱۴۲۷۸۹۲۱۳:۱۹:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۷
اما هزینه کلان برای برنامه های نظامی بر معیشت مردم تاثیر دارد
ناشناس۱۴۲۸۰۱۲۱۴:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۷
هزینه کلان ان است که اصلاح ساختار اقتصادی را عقب بیاندازی و نه اینکه به گردن دیگران بیاندازی
مهران۱۴۲۸۰۷۵۱۵:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۷
الان کسانی که منفی دادن منظورشون اینه که بحث اقتصادی وظیفه دولت نیست ؟یعنی حتی تو منفی و مثبت دادن ها هم بعضی ها انصاف رو رعایت نمیکنند بعد از بی انصافی دولت و مسئولین مینالیم
ناشناس۱۴۲۸۳۶۰۲۱:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۷
منفی و مثبت در اینترنت بی معنا است و زیاد خودت را درگیر ان نکن
ناشناس۱۴۲۷۳۸۵۰۰:۳۱:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۷
تفکیک قطعنامه ها خیلی خوب بود
ناشناس۱۴۲۷۳۸۷۰۰:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۷
جنگ دریایی بعید نیست، ترامپ هم ظاهرا برای فرار از افتضاح کروناوبه دنبال جنگ است
ناشناس۱۴۲۷۴۴۷۰۵:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۷
شب و روز نشستی پای ۳۰ : ۲۰ ؟!
ناشناس۱۴۲۷۴۵۳۰۵:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۷
ترامپ نشون داده اینقدر عاقل هست که برای رفع یه افتضاح دنبال یه افتضاح خیلی بزرگتر نباشه!!
ناشناس۱۴۲۷۴۵۶۰۵:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۷
جنگ دریایی کمتر از ۷ ساعت به طول خواهد انجامید و جنگ همه جانبه کمتر از ۷ روز
ناشناس۱۴۲۷۵۱۸۰۸:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۷
ی هموطن نامی بود ،مثل شما بوذ از اونایی که بلند اواز و میان تهی هستند،۶ سال پیش گفت میدونید توانایی نظامی عربستان چقدر بالاست؟ انصار الله (حوثی) به طور حتم در چند روز اینده تسلیم میشن! جماعت بیسوادم کیلویی بهش مثبت میداند،الان نزدیک به ۶ سال گذشته هنوز تسلیم نشدند البته که ایشون مطمئنم از رو نرفته
ناشناس۱۴۲۸۰۵۹۱۵:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۷
محمد بن سلمان به این جنگ نیاز دارد
ناشناس۱۴۲۸۱۲۲۱۶:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۷
می دانی چرا حوثی ها ظرف چند سال تسلیم نشدند؟ استفاده از غیرنظامیان و اماکن مردمی به عنوان سپر انسانی.
ناشناس۱۴۲۸۳۶۴۲۱:۱۳:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۷
ایا تو چیزی از جنگ نامتقارن می دونی که بر عکس جنگ کلاسیک است؟نه نمی دونی و به همین خاطر دنبال بهانه هستی
ناشناس۱۴۲۷۴۲۲۰۲:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۷
کره شمالی ایده آل ما
ناشناس۱۴۲۷۴۳۳۰۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۷
ماهواره و پراید 85 میلیونی
ناشناس۱۴۲۷۶۰۶۰۹:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۷
مونتاژ پراید نتیجه مدیریت لیبرالی است و ساخت ماهواره و موشک بالستیک نتیجه مدیریت جهادی است.
ناشناس۱۴۲۸۱۲۸۱۶:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۷
راهکار آسان است صنعت خودرو را هم مدیریت جهادی تحویل بگیرد...
ناشناس۱۴۲۷۴۷۳۰۶:۵۴:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۷
امریکا ضعیفتر از آن است که وارد یک جنگ با ایران بشود به هیاهو تبلیغات شبکه های مجازی گوش نکنید
ناشناس۱۴۲۷۸۴۹۱۲:۴۵:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۷
هنوز فرق تولید محصولات نظامی و تجاری رو‌نمی دونی. شوروی سابق صدبرابر اینها پیشرفت داشت و با یم تلنگر کله پا شد. کنی تاریخ بخوان و بعد کامنت بزار
ناشناس۱۴۲۸۰۱۷۱۴:۳۱:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۷
بعدش سران شوروی گفتند عجب غلطی کردیم که رفتیم با امریکا قرارداد بستیم که باعث سقوط شوروی شد
ناشناس۱۴۲۷۴۹۳۰۷:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۷
متاسفانه باز هم براوردهای کارشناسان در مورد این است که مشکلی نیست و فردا می بینی شورای امنیت دوباره علیه ما قطع نامه صادر می کند و تاسف بار این است که اغلب چین و روسیه که در غارت سرمایه های ما از هم پیشی می گیرند و برای گرفتن امتیاز از غرب ما را طعمه می کنند این قطعنامه ها را امضا می کنند
ناشناس۱۴۲۷۴۹۵۰۸:۰۰:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۷
سازمان صنایع فضائی باید اینو شلیک میکرد نه هوافضای سپاه.الآن اونوری ها حق دارن حساس بشن
ناشناس۱۴۲۷۵۷۰۰۹:۱۴:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۷
سازمان فضایی ایران رو که بردن زیر مجموعه وزیر لوس و توئیت بازی که اینکاره نیست. شش ساله هرچی پرتاب میکردن شکست میخوردن و اسباب تمسخر و فشارهای دیگه ای از طرف دشمنان و ضدانقلاب رو فراهم کردند. کار را باید به کاردان سپرد.
ناشناس۱۴۲۷۸۵۸۱۲:۵۰:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۷
بهتر است بگویی چند سال از ترس این غرب زده ها تعطیل کردن صنعت هوافضا و بعد که خواستند مانند قبل عمل کنند درجا می زدن
ناشناس۱۴۲۷۵۷۴۰۹:۱۶:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۷
بدون مسخره بازی و توئیت بازی و بی سرو صدا با موفقیت اینکار انجام شد. ضمنا بحث اقتصاد و پراید و چیزهای دیگه کارش با دولت بنفشی است که آوردید سرکار و ملت رو بدبخت کردید.
ناشناس۱۴۲۷۶۳۸۰۹:۵۵:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۷
معشیت مردم .اثرات تحریم ها و قطع نامه ها با دولت بنفشه .تورم و اتفاقات با دولت .نارضایتی ها هم برای این دولته .چقدر خوب تقسیم بندی شد .
ناشناس۱۴۲۸۱۱۶۱۶:۰۱:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۷
انگار شما فراموش کرده اید دوارنی را که پراید از ۶میلیون به ۱۸میلیون رسید و دلار از ۹۰۰با ۳۵۰۰
ناشناس۱۴۲۸۳۶۷۲۱:۱۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۷
این ها مدعی بلد بودن دارند چرا قیمت ها را 4 برابر کردن ولی ان موقع کمتر از 3 برابر؟!
ناشناس۱۴۲۷۶۲۳۰۹:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۷
چرا پیش بینیها خیلی وقتها درست نیست. مگر قرار نبود با تحریم نفت ایران قیمت نفت سر به فلک بکشه و برعکس نفت مجانی شد و دلار صعود کرد.....
ناشناس۱۴۲۷۸۶۱۱۲:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۷
خوب رفت بالا ولی با کاهش خریدار جهانی صادرات خود امریکا هم که میخواستند صادرات ما را صفر کنند خودشان هم صفر شد
ناشناس۱۴۲۷۹۰۸۱۳:۲۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۷
اما ما مشکلات بزرگتری داریم. برای مدیریت بحران آب چرا برنامه و بودجه کافی نمی گذارید؟
ناشناس۱۴۲۸۰۱۹۱۴:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۷
فکر کنم بودجه به اندازه ای که کار انجام بشه هست ولی بعضی جاها درست مصرف میشه ماهواره میره تو مدار بعضی جاها هم درست مصرف نمیشه آب هرز میره.
ناشناس۱۴۲۸۳۵۷۲۱:۱۰:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۷
خب بخش آب رو هم بدین دست همونایی که کاربلد هستند و کارو درست انجام می دن
ناشناس۱۴۲۷۹۲۶۱۳:۴۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۷
باید به جای بعضی مخارج افراطی نظامی بر روی انرژی های پاک سرمایه گذاری کنیم تا وابستگی به سوخت های فسیلی کم شده و محیط زیست مان کمتر آلوده شود
ناشناس۱۴۲۸۰۱۶۱۴:۲۹:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۷
فکر کن کل بودجه دولت برای نظامی ها 5 الی 10 درصد است ولی هزینه ای که برای شرکت های ضرر ده خودش می کند بالای 30 درصد است
ناشناس۱۴۲۸۱۷۲۱۶:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۷
مذاکره میکنید. بدجور هم مذاکره میکنید.
ناشناس۱۴۲۸۲۹۸۲۰:۱۶:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۷
قیاس به نفس نکن ترسو
ناشناس۱۴۲۸۴۵۱۲۳:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۷
جناب شجاع کاسب ، سابقه ات چه میشه
ناشناس۱۴۲۸۳۰۴۲۰:۲۰:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۷
نهایی که اینقدر از امریکا میترسید کمتر فیلم های سراسر چاخان هالیوودی ببینید وکمتر پای بی بی سی و... بشینید برای اعصاب خودتون بهتره با کامت و منفی دادن هم به هیچ جا نمی رسید از ما گفتن
ناشناس۱۴۲۸۵۹۴۰۷:۲۴:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۸
به امریکا (غرب و دیگرانشان) بگوید اینقدر از دست ما عصبانی باشد تا بمیرد. (امام خمینی ره)
ناشناس۱۴۲۸۶۲۸۰۹:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۸
رویه درستی را در پیش نگرفته ایم خدا به همه رحم کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. اسراییل چه باید بکند؟ 

  20. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  21. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  22. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  23. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  24. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین