سقوط قیمت نفت چرا گاو شیرده آمریکا دیگر شیر نمی دهد؟ 

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990203039 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا گاو شیرده آمریکا دیگر شیر نمی دهد؟ 

ویروس کرونا در ادامه سلسله شگفتی آفرینی های خود، معجزه جدیدی را رقم زده است. ابرقدرتی که مدتها تهدید می کرد درآمد نفتی ایران را به صفر خواهد رساند حالا می رود که درآمد نفتی خودش نه فقط صفر که حتی منفی شود!! این مسئله البته از عوارض طبیعی کاهش فعالیت های اقتصادی و صنعتی در جهان و در نتیجه کاهش نیاز جهانی به نفت است اما این سوال مهم را پیش می آورد که چرا عربستان سعودی مثل همیشه برای ایالات متحده جانفشانی نمی کند!؟ 

گزافه نیست که در چند دهه اخیر، عربستان سعودی بزرگترین برگ برنده ایالات متحده در منطقه غرب آسیا بوده است. شریکی راهبردی که به درستی آن را گاوشیرده آمریکا نام نهاده اند. از تخریب چهره اسلام با صدور اسلام وهابی به جهان بگیرید تا پرورش تروریست های تکفیری مورد نیاز آمریکا و مقابله با جمهوری اسلامی، همه بخشی از دستورکارهایی بوده اند که برای ارباب آمریکایی انجام شده اند. اما شاید مهمتر از همه اینها، منفعت های اقتصادی سعودی هاست.

پس از آخرین جنگ اعراب و اسراییل در 1973 میلادی، طی یک قرار نانوشته، عربستان نفت خود را فقط با دلار آمریکا فروخته و با توجه به اهمیت راهبردی کالای نفت، نتیجتاً نقش مهمی در تقویت و استیلای دلار بازی می کند. عربستان اما در یک گام بزرگتر، دلارهای آمریکایی را که از سرتاسر جهان جمع می کند دوباره به اقتصاد آمریکا باز می گرداند. این کار از طریق سرمایه گذاری سنگین سعودی ها در اقتصاد آمریکا و همچنین خرید حجم قابل توجهی از کالاها و تسلیحات آمریکایی صورت می گیرد. علاوه بر این ها، سعودی ها به عنوان بزرگترین فروشنده نفت، با کنترل عرضه آن، قیمت را به دلخواه مشتری آمریکایی تنظیم می کنند. 

با ظهور همزمان محمد بن سلمان و دونالد ترامپ در سوی سعودی و آمریکایی به نظر می رسید عاشقانه های این دو متحد به اوج خودش برسد. برای بلندپروازی های بن سلمان چه کسی بهتر از ترامپ و برای منفعت طلبی های ترامپ چه کسی بهتر از یک جوان خیره سر و جویای نام؟ 

شرایط برای محمد بن سلمان ظاهراً خیلی خوب پیش می رفت. روزی نبود که در رسانه های غربی به عنوان قهرمان اصلاحات، آزادی، مبارزه با فساد و پیشرفت در عربستان مطرح نشود. یگانه رهبر عربی که در مقابل ایران ایستاده و هر روز با اقدامات و سخنان گزنده خود جمهوری اسلامی را به چالش می کشد. 

ماه عسل ترامپ و بن سلمان، اما گویی چندان به طول نکشید. آزادی های بی حد و حصر ترامپ به شاهزاده سعودی، از او هیولایی ساخت که دیگر نمیشد چهره اش را تطهیر کرد. به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان یمنی، ربودن نخست وزیر لبنان و قتل خاشقچی فقط بخش کوچکی از اقدامات عجیب و غریب بن سلمان بودند. اقداماتی که برای طرف غربی، حتی چشم انداز پرطمطراق 2030 را هم از رونق می انداختند. 

با افول ستاره شاهزاده جوان در دنیای غرب، فقط یک چیز او را همچنان به رئیس جمهور آمریکا گره میزد: باج خواهی! عربستان برای ترامپ حکم قلکی را داشت که هروقت ته جیب آمریکا خالی میشد می توانست به آن دستبرد بزند. حالا گاه با امضای قراردادهای تسلیحاتی چند صد میلیارد دلاری و گاه خیلی ساده تر با یک تماس تلفنی و گرفتن چندصد میلیون دلار به صورت دستی!! 

برای ترامپ شاهزاده سعودی یک مهره طلایی بود که بیش از اسلافش میشد او را تلکه کرد. برای بن سلمان هم، دولت ترامپ یک فرصت نادر تا هم بر تخت پادشاهی بنشیند و هم در غرب آسیا یکه تازی کند. اما بخش سعودی این معادله کم کم رنگ باخت. صورتحساب های آمریکایی پرداخت میشد ولی ما به ازائی در کار نبود.

ترامپ نمیخواست پول مفتی را که بدست آورده، به شیوه اسلافش با مداخلات هزینه بر در غرب آسیا از دست بدهد. وضعیت طوری شده بود که نه خودش برای رهایی بن سلمان از باتلاق یمن چاره ای می کرد و نه حتی تسلیحات گرانقیمتش، شهرها و پالایشگاه های عربستان را از گزند موشک های یمنی مصون می داشت. 

یک روزنه امید دیگر محمد بن سلمان، پروژه تضعیف ایران بود که آنهم نه تنها موفقیتی در برنداشت بلکه از قضا سرکنگبین صفرا فزود! بن سلمان حق داشت به تدریج از آمریکایی ها قطع امید کند. ابرقدرتی که از پس حفاظت از پهپاد 300 میلیون دلاری خود برفراز خلیج فارس و پایگاه میلیاردها دلاری اش در عین الاسد عراق برنمی آید چگونه می خواهد از منافع عربستان محافظت کند!؟ 

اکنون احساس سعودی ها این است که کلاه گشادی سرشان رفته است. آن ها مقصر همه این بی توجهی ها و رفتار محتاطانه آمریکا را صنعت نفت شیل آن می بینند. صنعتی که با افزایش تکنولوژی و در نتیجه کاهش هزینه های استخراج، به رقیب بزرگی برای تولیدکنندگان نفت متعارف تبدیل شده است. در نتیجه همین شرایط است که ایالات متحده در جایگاه پیشین عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان نشسته و در نتیجه وابستگی کمتری به منابع نفتی دولت های غرب آسیا احساس می کند. وابستگی کمتر لااقل برای ترامپ یعنی مداخلات کمتر در منطقه، یعنی کاهش بیشتر نیروهای نظامی و همه اینها یعنی کابوس عربستان.

عربستان سعودی پیش از این در دو برهه تاریخی، قیمت نفت را به سفارش ایالات متحده ساقط کرده است. بار اول برای زمین زدن شوروی که نتیجه داد و بار دوم برای زمین زدن جمهوری اسلامی پس از انعقاد تفاهم نامه برجام که البته به نتیجه مطلوبشان نرسید. 

به نظر می رسد به قاعده ضرب المثل چاه کن همیشه ته چاه است، سعودی ها اینبار این نسخه قدیمی آمریکایی ها را برای خودشان پیچیده اند و در یک اتحاد ناخواسته با روسیه، در پی از دور خارج کردن صنعت نفت شیل آمریکا برآمده اند. صنعت نفتی که گرچه کم هزینه تر از گذشته است ولی هنوز هم از پس قیمت های پایین نفت برنمی آید. عربستان و روسیه گرچه یک هدف اولیه را دنبال می کنند ولی دارای هدف های غائی کاملاً متفاوتی هستند. هدف روسیه خارج کردن یک تولید کننده رقیب از دور رقابت و ضربه زدن به منافع آمریکاست ولی هدف محمد بن سلمان، بازگرداندن ایالات متحده به آغوش نفتی عربستان. اگر سالیان متمادی، آمریکا برای پایین نگاه داشتن قیمت نفت از سعودی ها محافظت کرده است اکنون باید بداند که برای بالا نگاه داشتنش هم محتاج سعودی هاست. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۴۱۰۷۰۰:۱۹:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۴
کاهش قیمت نفت ضربه بزرگی به اقتصاد امریکا و متحدانش وارد کرد اما ایران به علت اینکه با تحریم ها صادرات نفت زیادی نداشت از این ضربه اقتصادی در امان خواهد ماند.
ناشناس۱۴۲۴۷۳۱۱۳:۵۰:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۴
خدا را شکر می کنم که من سال پیش بیکار شده بودم و دیگه نگران بیکار شدن نیستم .این شبیه کامنت شماست .
ناشناس۱۴۲۶۸۶۴۱۴:۴۳:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۶
مشکل شما اینه که کاهش درآمد نفتی رو معادل بیکار شدن میگیرید درصورتیکه این تازه شروع فصل کار در کشور هست چون دیگه از پول مفت نفت خبری نیست
ناشناس۱۴۲۹۵۱۵۰۰:۱۹:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۹
نه خیر وابستگی به نفت اصلا از اول اشتباه بوده اما کار داشتن از اول مطلوب بوده قیاس مع الفارق است برادر
ناشناس۱۴۲۵۰۸۰۱۸:۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۴
امریکا وابسته به نفت نیست دوست عزیز اتفاقا کاهشقیمت نفت باعث شکوافای بخشدیگر اقتصادامریکا خواهد شد امریکا تک محصولی نیست و از 15 میلیون بشکه ای که تولید میکنه اکثرش صرف داخل میشه ونفت و بنزینش در داخل ارزونتر میشه
سید۱۴۲۵۱۲۴۱۹:۳۵:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۴
عزیز ایران ضربات مهلکتری قبلا خورده الان دیگه جایی برای ضربه خوردن باقی نمانده است
محمد قاسمی۱۴۲۵۴۰۰۰۲:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۵
در امان نیست ملت بیچاره پوست کلفت شدن مثل افغانستان و افریقا
ناشناس۱۴۲۵۴۷۱۰۷:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۵
تنها هشت در صد جی دی پی‌ آمریکا به نفت تعلق دارد فرزندم.
ناشناس۱۴۲۶۶۶۱۱۲:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۶
ما جی پی دی شنیده و خوانده ایم جی دی پی ازکجا آمد ؟
ناشناس۱۴۲۴۱۱۲۰۰:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۴
حمایت دولت امریکا از دیکتاتوری بنام بن سلمان که دستش به خون میلیون ها نفر از زنان و کودکان یمن آلوده است مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۴۲۴۸۰۷۱۴:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۴
حاجی این میلیون ها نفر از کجا اومده؟
ناشناس۱۴۲۴۱۸۲۰۱:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۴
چون علف هرز میخورد!!!
رضا۱۴۲۴۲۰۸۰۲:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۴
گاوه شیرده؟ واقعا شما ویراستار ادبی ندارید؟
ناشناس۱۴۲۴۷۲۴۱۳:۴۶:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۴
گاو شیرده دقیقا اصطلاحیه که خود ترامپ در مورد عربستان بکار برده!
ناشناس۱۴۲۴۷۲۵۱۳:۴۶:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۴
این دقیقا عین عبارتیه که ترامپ به کار برده . نیاز به ویرایش و سانسور نداره
ناشناس۱۴۲۵۶۸۶۱۲:۴۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۵
ترامپ بگه، شماچراتکرار میکنی مسلمون
mohamad۱۴۲۴۹۱۴۱۵:۵۴:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۴
این لفظی که خود ترامپ رسما در مقابل دوربین های خبری بکار برد.یک جستجو ساده کاری نداره
ناشناس۱۴۲۵۴۴۲۰۵:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۵
ببخشید که مثل رفقای برانداز توییتری شما در و گوهر از کلامشون نمیباره
ناشناس۱۴۲۴۲۰۹۰۲:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۴
حکومت سعودی محتوم و محکوم به نابودیست حیفِ گاو
ناشناس۱۴۲۴۲۲۹۰۳:۱۷:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۴
حالا قیمت نفت ما رو به رشده؟ درامد کشور از کجاست از جیب مردم
ناشناس۱۴۲۵۵۱۰۱۰:۰۰:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۵
تو ناراحت نباش
ناشناس۱۴۲۵۵۱۴۱۰:۰۵:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۵
توچرا ناراحتی بحث از یک موضوع خارجی است
ناشناس۱۴۲۴۲۶۶۰۶:۴۶:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۴
به همان علت که گاو شیرده روسیه ، شیر نمیدهد . کرونا باعث شده که گاوها دیگر شیر ندهند
ناشناس۱۴۲۴۷۲۱۱۳:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۴
عربستان گاو شیرده آمریکاست که همه میدونن! این وسط روسیه چرا یهویی گاو شیرده شد!؟ اصلا تا حالا به کی شیر میداده که ما خبر نداریم!؟
ناشناس۱۴۲۵۴۴۳۰۵:۱۸:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۵
حتما از اون ابر نابغه هایی هستی که فکر میکنند نصف خزر مال ایران بوده
ناشنا۱۴۲۹۵۰۳۲۳:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۸
مگه غیر از اینه؟!
ناشناس۱۴۲۴۲۷۸۰۷:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۴
کرونا باعث خشک شدن شیر گاوهای شیرده شده گاو شیرده چین گاو شیرده آمریکا گاو شیرده روسیه هیچ فرقی هم نمیکند . دل و دماغی برای گاوهای شیرده باقی نمانده
ناشناس۱۴۲۴۳۱۶۰۸:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۴
چون از اولم شیرده نبوده بلکه بازیگر خوبی بود ما اشتباها فکر کردیم شیرده است سیاست یعنی همین
ناشناس۱۴۲۴۳۱۷۰۸:۳۰:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۴
از نظر سعودی ها تنها کشوری که عربستان رو تهدید میکرد ایران بود ترامپ چنان تحریم و فشاری به ایران آورده که ایران دیگه ایران چند سال پیش نیست و غزق در مشکلات اقتصادی داخلی قرار گرفته دیگه خطری برای عربستان حساب نمیشه پس عربستان نیازی به شیر دادن بیشتر از این نداره
ناشناس۱۴۲۴۷۳۲۱۳:۵۰:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۴
اینکه ایران دیگه اون ایران چند سال پیش نیست درسته چون چند سال پیش ما نه پهپاد آمریکا رو زده بودیم نه پایگاهش رو با موشک زده بودیم نه ماهواره نظامی فرستاده بودیم. حالا با این تفاسیر چطور قبلا بذای عربستان تهدید بودیم الان نیستیم رو متوجه نشدم!؟
حبیب۱۴۲۶۵۲۸۱۰:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۶
از نظر نظامی و امنیتی کاملا متکیست ، لطفا دشمن سرسخت ملت ایران رو باد نکنید ، حمایتهای این رژیم کثیف از صدام نامرد رو فراموش نمیکنیم .
ناشناس۱۴۲۴۳۱۹۰۸:۳۶:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۴
فکر کنم عربستان هم جزء کشورهایی است که تند باد کرونا ، اقتصادش رو ذره ای هم تکون نداده . باری کلا
ناشناس۱۴۲۴۳۳۳۰۸:۵۰:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۴
یک گاو شیرده هم منافع برای خودش دارد و هم برای دیگران . خوب میخورد ، خوب میچرد و خوب زاد و ولد میکند و نسل خوب و سرحال و شادابی برای بعد از خود پرورش میدهد . ولی یک گاو نحیف و ضعیف بیمار و مریض ؛ نه فایده ای برای خود دارد و نه دیگران و در گوشه ای افتاده و انتظار مرگ تدریجی را میکشد و دست آخر نیز قطع به بقین خوراک گرگ ها و کفتارها خواهد بود .
ناشناس۱۴۲۴۳۴۷۰۹:۱۷:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۴
مگه نمی گفتید کرونا کار آمریکاست چی شد حالا که خودش از همه بیشتر ضربه خورد
ناشناس۱۴۲۴۳۷۰۰۹:۳۹:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۴
چرا در مورد رابطه ما و چین تحلیلی نمی نویسی،؟ آنها هم همین تیتر را برای ما میزنند.
ناشناس۱۴۲۴۴۴۹۱۰:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۴
عوضش گاو شیرده روسیه و چین خوب شیر داده و میده. اگه واقعا دم از رسانه ازاد و اطلاع رسانی درست میزنید میبایستی منتشر کنید! متشکرم
ناشناس۱۴۲۵۰۷۸۱۸:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۴
هم شیر میده هم دریای خزرر و ..را میده هم ویروس بار میکنه میاره گاو هفت من شیره
ناشناس۱۴۲۴۴۶۲۱۰:۳۹:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۴
قبلا هم پایین بودن قیمت نفت باعث خروج نفت امریکا از فروشندگان نفت شده بود. هر وقت قیمت نفت بالا می رود فروشندگان امریکایی به بازار می آیند. اما تفاوت بسیار عمده ای بین امریکا و روسیه و چین وجود دارد و آن هم عدم وابستگی اقتصاد امریکا به فروش نفت است که نویسنده محترم شما مثل همیشه سرش رو مثل کبک زیر برف کرده تا نتیجه امریکا ستیز کاهش قیمت نفت را بگیرد. در حالی که ترامپ اعلام کرده پایین آمدن قیمت نفت بهترین شرایط است که امریکا انبار نفت خود را پر کند. می بینید که باز هم بازنده این رقابت عربستان و روسیه هستند که وابستگی زیادی به فروش نفت دارند
ناشناس۱۴۲۴۶۱۷۱۲:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۴
امریکا بیشترین مبتلایان به کرونا در جهان را دارد و تعداد جان باختگان در این کشور به مرز 50 هزار نفر رسیده است و با این روند رکود اقتصادی و بیکاری امریکا رو به نابودی است ان شاءالله.
محمد۱۴۲۴۶۲۲۱۲:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۴
شما بدنبال، فقط وابسته نشان دادن این کشور و آن کشور و نهایت استقلال کشور خودمان، همه درست است ولی اصل مطلب اینست همه دنبال منافع ملی خودشان هستند نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر
ناشناس۱۴۲۴۷۲۶۱۳:۴۷:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۴
کجای دنیا منافع ملی اینجوری تعریف میشه که نفت بفروشی پولش رو بدی به یه نفر دیگه اون هم بهت بگه گاو شیرده!؟
سیاوش۱۴۲۴۷۱۴۱۳:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۴
سالهای سال فقط به کشورهای دیگه توهین کردیم و تحقیر شون کردیم.اروپایی های وحشی .امریکایی های گاو چران کشورهای عربی گاوهای شیر ده و.. کمی سرمونو از توی برف در بیاریم ببینیم الان دقیقا کجای دنیا قرار داریم .در کنار کشورهایی مثل کره شمالی و سودان و .. بسه دیگه .از تحقیر دیگران دست برداریم.ببینیم کشور ی هست که از لیست درخواست پناهندگی ایرانیان از قلم افتاده باشه.
ناشناس۱۴۲۴۷۲۳۱۳:۴۵:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۴
آمریکا نفت ونزوئلا، ایران، سوریه و لیبی رو از بازار خارج کرد تا بتونه نفت شیل خودش رو گسترش بده. الان که باز عرضه نفت زیاد شده یکی از انتخابهاش خارج کردن نفت عربستانه مثلا با جنگ. هر چند عربستان ابزاریه برای اسراییل برای ضربه به ایران.
ناشناس۱۴۲۸۲۱۶۱۸:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۷
حالا اگر جنگ عربستان و ایران باشه که برای ترامپ نور علی نوره
تنها۱۴۲۴۷۳۵۱۳:۵۱:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۴
برای بیان مطالب خود از عناوین محترمانه تری استفاده کنید. اولین ثمره عبور از خطوط اخلاقی تنزل جایگاه یک رسانه در ادهان مردم خواهد بود‌. ادب مرد به ز دولت اوست
ناشناس۱۴۲۵۰۷۰۱۸:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۴
عزیز یه سرچ بزن امریکا با تولید 15 میلیون بیشکه نفت و صادرات 3 میلیون الان بزرگترین تولید کننده نفت جهانه
ناشناس۱۴۲۵۲۷۵۲۲:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۴
براش موسیقی پخش کنید تا شیرش زیاد شود
ناشناس۱۴۲۵۳۹۹۰۲:۰۳:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۵
صادرات غیر نفتی ایران که بیشتر محصولات مشتق از نفت می باشد و محصولات انرژی بر مانند فولاد در اثر کاهش قیمت نفت چی میشه. قیمت گاز تحویلی به ترکیه و عراق هم کاهش داشته. کاهش درآمد در اثر کاهش درامد عراق چطور.
ناشناس۱۴۲۵۴۱۷۰۳:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۵
جناب اقای بیژن مقدم با سلام امید است تیم تحریریه الف جانب انصاف را رعایت کرده و با توجه به نظرات مخاطبان خود در تفکرات خود تجدید نظر نماید نظر ملت با شما زمین تا اسمان فرق داره زمانه فرق کرده و این نوع تفکرات خریدار نداره عزیز با سپاس
ناشناس۱۴۲۵۴۴۰۰۵:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۵
وضع خودمون هم بهتر نیست.
یار۱۴۲۵۵۸۲۱۰:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۵
1- هر چند از عربستان و اعراب دل خوشی ندارم ولی لفظ گاو شیرده از نظر فرهنگی و ادبی عبارت درستی نبود چرا که به خوانندگانتون این مدل سخن گفتن را یاد می دهید و اجازه می دهید کشورهای دیگر هم از شما اینگونه نام ببرند. 2- همین لفظ را برای ما در مقابل چین و روسیه می توان بکار برد چرا که اینهمه برایشان سود ایجاد کردیم چه گیرمان آمد؟ بازعربستان رویه خود را تغییر داده ما چطور؟
ناشناس۱۴۲۶۴۰۶۰۷:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۶
شتر شیرده یعنی بهتر بود؟
ناشناس۱۴۲۶۳۸۸۰۵:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۶
تا انتخابات آبان ماه این ترامپ باز هم شیر زیادی خواهد دوشید اصلا روی آن حساب کرده و آنرا طلب خود میداند که البته سرنوشت صدام در حال تکرار است و نوبت ذبح گاو نزدیک است
ناشناس۱۴۲۶۴۰۷۰۷:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۶
تو عربستان بخاطر شرایط اقلیمیش گاو نیست. پس میشه شتر شیرده.
ناشناس۱۴۲۸۴۰۵۲۱:۵۴:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۷
اینو باید به ترامپ گفت چون اون بود که گفت گاو شیر ده
ناشناس۱۴۲۶۹۵۱۱۵:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۶
یعنی ما از جایی اسلحه نمی خریم؟
ناشناس۱۴۲۷۴۸۵۰۷:۳۸:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۷
گاو چه شیرده چه شیرنده شاخ دارن. عکس بن سلمان و ببینید خدا وکیلی شاخ داره!؟
ناشناس۱۴۲۸۴۰۷۲۱:۵۶:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۷
شرایط عربستان خیلی شبیه سالهای آخر صدام قبل از بهانه تراشی های آمریکاست
ناشناس۱۴۲۸۵۹۱۰۷:۱۷:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۸
من نمیدونم چرا بعضی از « ایرانیها » اینقدر برای سعودیها سینه سپر میکنند و زودی ناراحت میشن !؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین