کرونا و پیروز انتخابات آمریکا

محمدصادق مصطفوی، گروه تعاملی الف،   3990203016
کرونا و پیروز انتخابات آمریکا

پاندمی ویروس کوید 19 (کرونا)، کشورهای متعددی را درگیر کرده است، شدت این شیوع تا جاییست که وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این کشورها تا حد بالایی تحت الشعاع قرار گرفته است. لیکن آمریکا به عنوان کشوری که نیمی از مبتلایان را در خود جای داده، لطمات بیشتری از این ویروس متحمل خواهد شد، تا جایی که علیرغم تلاش رئیس جمهور این کشور برای فرافکنی و کم اهمیت نشان دادن وخامت اوضاع در نهایت مجبور گردید تا برای اولین بار در تاریخ این کشور در تمامی ایالت ها اعلام فاجعه بزرگ و وضعیت بحرانی کند. لیکن در کنار کاستی ها و انتقاداتی که به عملکرد ترامپ در جلوگیری از شیوع کرونا در این کشور و مقابله با آن در آمریکا وجود دارد، موضوع قابل توجه دیگر تأثیرات این همه گیری بر آینده سیاسی آمریکا و ترامپ می باشد.

شکی نیست که ترامپ در عرصه های سیاست داخلی و همچنین سیاست خارجی اشتباهات جنجالی متعددی داشته است، اما هیچ یک از چالش‌هایی که ترامپ با آن‌ها روبرو شده از مسئله اوکراین گیت و استیضاح گرفته تا خروج از معاهده پاریس و ترور سردار سلیمانی و پاسخ کوبنده ایران با موشک باران پایگاه عین الاسد و ... نتوانسته محبوبیت وی را با چالش جدی روبرو کنند، اما با ابتلای بیش از نیم میلیون آمریکایی و اعلام نزدیک به سی هزار تا بیست هزار ابتلا روزانه و مرگ نزدیک به دو هزار نفر در روز، دفن مردم آمریکا در گورهای دسته جمعی، کمبود اقلام بهداشتی، کمبود مواد غذایی، ایجاد نا امنی اجتماعی و هجوم برای خرید اسلحه و ... همگی به تقویت این باور در میان مردم آمریکا کمک کرد که ترامپ در نمایش موفقیت های خود متوسل به «ظاهر سازی» شده است، باوری که برای آینده یک رئیس جمهور در آمریکا خطرناک خواهد بود.

با توجه به ماهیت ماتریالیستی جامعه آمریکا همواره موضوع سلامت جسمانی از اولویت های مهم این جامعه به حساب می‌آید، که به هیچ وجه کوتاهی در قبال آن از سوی مردم آمریکا پذیرفته شده نیست، از این رو می توان گفته عملکرد مسئولین آمریکا در این عرصه نقش قابل توجهی در شکل گیری رضایت مردم از کارگزاران سیاسی دارد، موضوعی که اکنون با شیوع کرونا و مرگ هزاران آمریکایی سبب ابهام در آینده سیاسی ترامپ شده است. مسئله مهم دیگری که در کنار احساس نا امنی در بعد سلامت جسمانی همزمان با شیوع کرونا در آمریکا رخ نشان داده تبعات اقتصادی این موضوع می باشد، چرا که شیوع این ویروس در آمریکا سبب شده است رشد اقتصادی سه سال اخیر آمریکا مضمحل شود. این رکود اقتصادی تا جایی اقتصاد آمریکا را متأثر کرده که صحبت از بیکاری میلیون ها آمریکایی به میان آمده است، تبعات اقتصادی کرونا نه تنها اقتصاد داخلی بلکه تجارت خارجی آمریکا را نیز با تبعات منفی فراوانی روبرو کرده و کاهش قیمت نفت و نزول شاخص بورس های مهم آمریکا از جمله داو جونز، اس اند پی ۵۰ و نَزدَک کامپوزیت نیز بر شدت آن افزوده است. وضعیت بورس آمریکا به عنوان قلب اقتصاد این کشور تا جایی بغرنج است که به گفته کارشناسان بازار سرمایه در آمریکا براساس پیشینه بازارهای سهام آمریکا پس از جنگ جهانی دوم وقتی بازاری وارد سقوطی به این شکل شود، ۱۳ ماه در این وضعیت می‌ماند و به طور متوسط ۳۰ درصد از ارزش سهام افت می‌کند.

با توجه به آنچه گفته شد باید توجه داشت که هرچند نظرسنجی های کنونی هنوز با قاطعیت به شکست ترامپ در انتخابات پیش رو اذعان ندارند اما از به صدا در آمدن زنگ خطر روی کار آمدن دموکرات ها برای او خبر می دهند. دان ابرهارت، یکی از جمهوری خواهان حامی ترامپ می گوید: «آثار اقتصادی ویروس کوید 19 به طور ناباورانه ای بر شانس انتخاب مجدد ترامپ سایه انداخته است، تا جایی که این موضوع می تواند به باخت مفتضحانه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بینجامد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین