احتمال پیک و جهش دوباره بیماری کرونا/این ویروس از بین نمی رود

گروه جهان الف،   3990203012

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا، احتمال پیک دوباره بیماری کرونا را ممکن دانست.

به گزارش مهر، علی اکبر حق دوست، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه الان داغ‌ترین موضوع تحقیقی در محافل علمی و پزشکی کووید ۱۹ و ساخت واکسن آن است، گفت: زودتر از یک سال تا یک سال و نیم دیگر نمی‌توان به کشف و تولید واکسنکووید ۱۹ امید داشت، برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم تازه بعد از این تا واکسن به تولید انبوه برسد و در اختیار ۲ تا ۳ میلیارد نفر قرار بگیرد، زمان طولانی نیاز است.

این اپیدمیولوژیست افزود: داروها قبل از اینکه به بازار بیاید مراحل مختلفی را باید طی کند تا عوارض جانبی آن بررسی شود، اثر بخشی آن ارزیابی قرار بگیرد و اینکه آسیبی به سیستم ایمنی بدن وارد نکند و موارد دیگر.

حق دوست گفت: سریع‌ترین شکل استفاده از دارو برای درمان این بیماری استفاده از داروهای موجود بازار است آن مولکول‌های داروهایی که برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود مثل هپاتیت و ایدز، که باید تأثیر کوتاه و بلند آن و عوارضش ارزیابی شود و عرض می‌کنم تا الان هیچ مولکول درمانی مؤثری برای درمان کووید ۱۹ نداریم.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به کیت‌های آزمایشگاهی در تشخیص بیماری، ادامه داد: روش تشخیص قطعی بیماری تست PCR است که سعی می‌کند ژنوم ویروس را تشخیص دهد این دقیق‌ترین تست است، البته خالی از خطا هم نیست و ممکن است منفی کاذب داشته باشد، اما موارد نادری ممکن است مثبت کاذب داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری ضعف‌های بشری را نشان داد و امتحانی الهی است، افزود: حس بنده و خیلی از همکاران دیگر هم این است که ما خیلی خوب توانسته ایم تاکنون بیماری را مدیریت کنیم و می‌توانست بسیار بدتر باشد و این به لطف خدا و همت همه همکاران و نیز مسئولیت پذیری و همکاری خود مردم است که باید از آنها سپاسگزاری کنیم.

حق دوست گفت: احتمال اینکه با پیک و جهش دوباره بیماری روبرو شویم، وجود دارد، اما اوج گیری و پیک آن دیگر خیلی وحشتناک و شدید نخواهد بود.

وی افزود: غیر ممکن است که این ویروس ریشه کن و نابود شود و باید نگاه حذفی به این ویروس را کنار گذاشت و آن را مدیریت کرد.

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه این جنس بیماری‌ها نمودارشان چند کوهانه است و احتمال پیک‌های دیگر هم باید داشت، گفت: باید همه ملاحظات و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و نباید به مناطق شلوغ و پر تجمع رفت، زیرا بسیاری از افراد کم علامت و یا بی علامت اند.

حق دوست افزود: حرکت ویروس خزنده و جهشی و انفجاری و ناشناخته‌های ما درباره آن زیاد است و نمی‌دانیم چرا در یک نفر ضعیف است و در یکی قوی، چرا یکی علامت دارد و دیگری ندارد، نمی‌دانیم به آب و هوا ربط دارد، به غذاها و یا ژنتیک.

وی در خصوص برنامه فاصله گذاری، گفت: هیچ برنامه‌ای نیست که ضعف نداشته باشد برخی ضعف‌ها مربوط به برنامه ریزی ها است که به نسبت باید عرض کنم که این برنامه فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، جزو برنامه‌های موفق کشور است و الان خیلی از کشورها دارند از ما الگو می‌گیرند و نگاهشان به ماست، برخی اقدامات بی نظیرند مثل ۷۰۰ پروتکلی که برای اصناف تهیه شد، اما در اجرا ضعف‌هایی هم هست و ممکن است برخی جدی نگیرند.

حق دوست اظهار داشت: ما تازه در میانه راه هستیم و تا انتهای نود دقیقه زمان خیلی زیادی باقی است که اگر غفلت کنیم و رعایت نکنیم ممکن است دوباره ویروس شیوعش افزایش یابد و اوضاع وخیم شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین