هشدار معاون وزیر بهداشت؛ آمار مبتلایان کرونا نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است

گروه سلامت الف،   3990201183

معاون کل وزیر بهداشت گفت: آنار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته روند افزایشی دارد، باید به زندگی با کرونا عادت کرده و به پویش «در خانه بمانیم» وفادار باشیم، این بیماری بیشتر فقرا را درگیر کرده، از این رو باید به یکدیگر کمک کنیم.

به گزارش فارس مازندران، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امروز در حاشیه نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با وجود کاهش مبتلایان نسبت به اسفندماه، آمار ابتلا طی روزهای اخیر نسبت به هفته پیش افزایش جزئی دارد؛ این موضوع را درباره مازندران بطور شفاف هشدار می‌دهم.

*لزوم کاهش در مسافرت‌ها و وفاداری به شعار " در خانه بمانیم"  

وی با اشاره به اینکه این افزایش ابتلا نگران‌کننده است، بیان کرد: مردم مسافرت‌های پیش از ماه رمضان و داخل این ماه را به حداقل برسانند، از امروز ممنوعیت تردد بین استان‌ها برداشته شد و این بازگشایی ترددها با هدف اقتصادی و برای کسب‌وکارها بود و مردم همچنان باید به شعار "در خانه بمانیم" وفادار باشند.

* کشف دارو و واکسن برای کرونا؛ شاید وقتی دیگر 

حریرچی تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی تا کشف دارو و واکسن در مقیاس ماه و سال باید به زندگی با کرونا عادت کنیم؛ تا اطلاع ثانوی در کل دنیا، حتی کشورهایی که به نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملا محتمل است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اینطور نیست که اگر در قم و گیلان شیوع شدید داشتیم و الان افت داشته، پرونده این بیماری بسته شده است، در استان مازندران هم که در یک برهه زمانی، پیک بیماری داشت، الان بیماری کنترل شده است اما این به معنای این نیست که خیالمان راحت شده باشد.

وی اضافه کرد: ما به طور خلاصه به زندگی با کرونا، احتیاطات مربوط به کرونا، رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهیم داد، این مهم را در مقیاس ماه و سال تا کشف دارو و واکسن که مشخص نیست قابل دسترسی همه کشورها باشد، باید عادت کنیم.

*پایان مرحله دوم غربالگری از مردم 

معاون‌کل وزیر بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت مرحله دوم غربالگری را انجام می‌دهد، در مرحله اول غربالگری با همه افراد تماس گرفتیم و در اکثر استان‌ها با ۹۹ درصد افراد تماس گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم غربالگری، با بیش از ۸۰ درصد افراد تماس گرفته شد، گفت: یکی از اقدامات بزرگی که در حال انجام است، غربالگری با تست مولکولی نمونه از حلق و بینی برای اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت است و یا کسانی که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند.

*عامل اصلی انتشار کرونا؛ اشخاص بی‌علامت و کم علامت

این مسؤول اعلام کرد: عامل اصلی انتشار بیماری در سطح جامعه، اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت هستند و کسانی که علامت دارند، ایزوله و بستری می‌شوند، این موضوع در ۲۱ استان در حال انجام است و به مرور به سایر استان‌ها گسترش داده می‌شود.

*نصب نرم افزار بر روی تلفن همراه برای شناسایی مناطق پرخطر 

وی اذعان داشت : اقدام بزرگ دیگری که با دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، این است که با نرم‌افزار تلفن همراه افرادی که مبتلا و یا به جاهایی رفتند که افراد مبتلا وجود داشتند، را شناسایی ومحدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم و مردم می‌توانند از طریق نرم‌افزاری مناطق حضور افراد مبتلا را شناسایی کنند.

حریرچی خاطرنشان کرد: همان‌طور که این ویروس هوشمندانه عمل می‌کند، ما نیز باید هوشمندانه عمل کنیم و تاکتیک‌ها را بروز کنیم و آرایش دفاعی را به میزان لازم عوض کنیم تا بتوانیم برا این بیماری پیروز شویم.

* این ویروس فقرا را بیشتر درگیر می‌کند! 

وی یادآور شد:  این ویروس در سطح جهان بیشتر فقرا را درگیر می‌کند و فقرایی که درگیر می‌شوند، عوارض بیشتری دارند.

حریرچی افزود: در کشور انگلیس، سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها ۱۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند ولی کسانی که فرم شدید بیماری را دارند و در آی‌سی‌یو بستری هستند، ۲۸ درصد می باشند.

معاون‌کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در آمریکا میزان مرگ سیاه‌پوستان و فقرا دو برابر سفید پوستان و ثروتمندان است، گفت: عوارض اقتصادی بیماری بیشتر متمرکز بر فقرا، افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی است.

*لزوم حمایت‌های مادی و معنوی توسط مردم به یکدیگر 

وی با اشاره به اینکه الان وقت این است که به هم کمک کنیم، گفت: الان در کشورها افراد سلبریتی و افراد مشهور و محبوب نقش بسیار بزرگی در آموزش مسائل کرونا، کمک مالی مستقیم و جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دارند، ما به غیر از بعضی از ورزشکاران، از سلبریتی‌ها و افراد مشهور خودمان کار عمده و قابل توجهی ندیدیم.

* آمار کرونا در بابل تقریبا ثابت است 

در ادامه این نشست سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، اظهار کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی باید به خوبی توسط مردم رعایت شود، ما از اواخر بهمن‌ماه درگیر کرونا شدیم و در یک هفته الی ۱۰ روز اخیر خوشبختانه آمار خیلی کم و یا خیلی زیاد نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازگشایی اصناف را داشتیم، منتظر آمارها درهفته پیش رو هستیم، اگر در یک هفته تا ۱۰ روز آینده اگر آمارهای ما کاهشی باشد، می‌توانیم خیالمان راحت باشد، ولی رعایت‌ها و معیارهای فاصله‌گذاری هوشمند به خوبی باید توسط مردم عزیز رعایت شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین