افشای پروژه جدید سعد حریری در لبنان

گروه جهان الف،   3990201100

تلاش‌هایی در لبنان در جریان است تا موجی از ناآرامی ها در این کشور شروع شود که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت جدید بیروت است و سفیر آمریکا در لبنان نقش برجسته‌ای در این زمینه دارد.

افشای پروژه جدید سعد حریری در لبنان

به گزارش تسنیم، "حسین رویوران" کارشناس مسائل غرب آسیا جزئیات پروژه سعد الحریری پس از بازگشت از سفر سه ماهه‌ وی از پاریس به بیروت را فاش کرد.

وی هدف نهایی حریری از بازگشت به لبنان را  تلاش برای  ایجاد موج جدیدی از اعتراضات علیه دولت «حسان دیاب» دانست و گفت:  دولت حسان دیاب که به تازگی در لبنان تشکیل شده‌ یک دولت پاکدستی است. این دولت  در همین2 ماهی که قدرت را در لبنان در اختیار دارد، دست‌کم  در مورد مبارزه با ویروس کرونا عملکرد بسیار خوبی داشته و در حد کشورهای موفق بوده‌ است.  یکی از کارهایی که دولت دیاب اعلام کرده و براساس خواست مردم است، معرفی افراد فاسد و میزان اختلاس‌ها و فسادهاست.

وی با اعلام اینکه «سفیر آمریکا به‌رغم بحث فاصله اجتماعی به دیدن جنبلاط رفت و حریری با یک هواپیمای اختصاصی و در بست به بیروت بازگشت» افزود:  بسیاری از کسانی که در 30 سال گذشته مشغول فساد و به یغما بردن بیت المال بودند، احساس خطر کرده و می‌کنند لذا مشاهده می‌شود «ولید جنبلاط»  رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه و «سمیر جعجع»  رئیس حزب نیروهای لبنانی اعتراضاتی کرده و با استفاده از شیوه  فرار به جلو به گونه‌ای دولت دیاب را به فساد متهم کرده‌اند اما اتفاق جدیدی افتاده  این است، سفیر آمریکا به‌رغم بحث فاصله اجتماعی به دیدن جنبلاط رفت و حریری با یک هواپیمای اختصاصی و در بست به بیروت بازگشت.

رویوران همه این تلاش‌ها را شورش علیه دولت منتخب دانست و گفت: تمام اینها نشان می‌دهد برنامه‌ای وجود دارد تا اینکه افراد ناراضی را به نوعی بسیج  و موجی از اعتراضات علیه دولت بیروت را شروع کنند. این موج اعتراضات در فضای مجازی آغاز شده  و در طرابلس نمود عینی و میدانی پیدا کرده‌ است اما شاید به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا ، این اعتراضات  در سراسر لبنان گسترش پیدا نکرده‌ است.

این کارشناس برجسته تحولات غرب آسیا با اشاره به وجود نارضایتی اقتصادی در لبنان و تلاش‌های دولت جدید برای مهار تورم در این کشور گفت: قبلا هر دلار معادل 1500 لیره ( پول ملی لبنان ) بود. اکنون هر دلار بیش از 3هزار لیره است و این نارضایتی ایجاد کرده البته دولت حسان دیاب در صدد مهار این مسئله است. به هرحال، کاهش ارزش لیره در برابر دلار به دلیل تورم است که دولت‌های قبلی ایجاد کردند و ربطی به دولت دیاب  ندارد. در حقیقت،  سقوط قیمت پولی ملی لبنان به تازگی شروع نشده بلکه نزدیک به 10 ماه است که شروع شده‌ است .

وی در این باره تاکید کرد در لبنان تلاشی در جریان است تا موج جدیدی از ناآرامی‌ها در این کشور شروع شود. این ناآرامی‌های سیاسی با فرمان سفیر آمریکا در بیروت و با بسیج طرف‌های فاسد طی 30 سال گذشته است.

وی در پاسخ به این سوال که " آیا سناریوی ایجاد ناآرامی در لبنان با هدف سرنگون کردن دولت بیروت است یا تحت فشار قرار دادن دولت جدید؟ " تصریح کرد: هدف این سناریو تحت فشار قرار دادن دولت دیاب است  چرا که این دولت از پارلمان لبنان رای اعتماد گرفته است اما اینان به دنبال ایستادگی در برابر فرآیندی هستند که  بتواند افراد فاسد را از صحنه سیاسی لبنان حذف کند.

وی از تشدید فشارهای رسانه‌ای علیه دولت جدید این کشور خبر داد و  افزود: اکنون در مطبوعات طرفدار حریری از جمله روزنامه المستقبل  مطالبی درباره امکان استعفای نمایندگان معارض از پارلمان لبنان  منتشر کرده‌ است . آنان به دنبال این هستند تا شرایطی به وجود آید تا طرف مقابل تحت فشار قرار بگیرد. چنانچه نمایندگان معارض از پارلمان کناره‌گیری کنند، عملا خودشان را از صحنه سیاسی حذف کرده چرا که اکثریت نمایندگان پارلمان بر روی کرسی‌های خود نشسته و پارلمان می‌تواند به فعالیت خودش ادامه بدهد.

وی درباره میزان تاثیرگذاری فشارها بر دولت حسان دیاب گفت: این فشارها می‌تواند فعالیت دولت را مختل کند. پیش از شیوع کرونا مخالفان توانستند با یک اقلیتی که به خیابان‌ها  آوردند، عملا زندگی را مختل کنند. قطعا تکرار چنین رفتارهایی می‌تواند شرایط امنیتی لبنان را به مرز رویارویی و  یا درگیری بکشاند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین