چرا خودرو‌های داخلی با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شوند؟!

گروه اقتصادی الف،   3990201028 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

همواره بین عموم مردم این سوال مطرح می‌شود که نرخ ارز چه ارتباطی به خودرو و تولیدات ملی دارد.

چرا خودرو‌های داخلی با افزایش نرخ ارز، گران‌تر می‌شوند؟!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فولاد، شمش، آلومینیوم، کربن، چرم، لاستیک و ... موادی هستند که در تولید یک خودرو کاربرد دارد. این مواد که اصلی ترین مواد تشکیل دهند یک خودرو است در کشور به خوبی یافت می شود و منابع عظیمی از این دسته مواد در کشور در اختیار است. 

با استفاده از نیروی انسانی قدری که در کشور وجود دارد به خوبی می توان این مواد را از منابع خارج و پس از طی کردن مراحلی برای ساخت یک خودرو آماده کرد. مواد تشکیل دهنده یک خودرو، قیمت نهایی آن را مشخص می کند.

در این بین سوالات مبنی بر اینکه با وجود داخلی بودن بسیاری از مواد در کشور، چرا باید قیمت مواد اولیه بر اساس نرخ ارز تعیین شود و چرا بالا رفتن نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه داخلی می شود؟ وجود دارد. سیاستگذاری‌های دولت و وزارت صمت باید در جهت حمایت از تولید داخل و ترجیح تولید داخل باشد. 

نکته ای که در این بین وجود دارد، میزان تولید مواد اولیه در کشور به حدی است که حتی می توان مازاد آن را صادر کرد تا به کمک آن به ارزآوری برسیم. جالب است که به گفته یکی از تولیدکنندگان قطعه، تولید هر دستگاه ECU برای اتومبیل‌های پرتیراژ داخلی حداقل دارای ۲۰ دلار صرفه جویی بوده و بنابراین قابلیت تولید دارد.

یکی از دیگر مسائل مطرح شده در تولید خودرو، وجود دانش فنی است که در کشور این دانش در قطعه سازان است که می‌توانند عمده قطعات الکترونیکی را با صرفه اقتصادی تولید کنند.

مسئله ای که وجود دارد کرونا تامین ارز را مختل کرده است و قیمت گذاری صنعت قطعه دستخوش نوسانات قیمت ارز است. در حالی که خودروسازان وارد فاز جدی در تولید خودرو شده اند، اما قطعه سازان از عدم تخصیص ارز گلایه مند هستند. 

جهش تولید نیاز به زیرساخت دارد

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌ سازان ایران، گفت: برای سال جهش تولید، اقدامات مناسبی از سال گذشته صورت گرفت به طوری که در ۶ ماه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه اول، تولیدات خودروسازی ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

او بیان کرد: اواخر سال گذشته حجم بالایی از تسهیلات به میزان ۵ هزار میلیارد تومان تزریق شد. امسال اگر کرونا نبود قطعا روند تولید بسیار خوب پیش می‌رفت. با این حال قطعه سازان و خودروسازان از ۲۳ فروردین کار خود را آغاز کردند و تاکنون توانستند حجم بالایی تولید داشته باشندو حجم خوبی تولید داشتیم.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: جهش تولید نیاز به زیرساخت دارد که این زیرساخت خوشبختانه آماده است. برای ایجاد زیرساخت بحث تهیه مواد اولیه داخلی مطح است که این مواد متاسفانه تابع قیمت ارز است. یعنی هرچقدر دلار افزایش یابد قیمت مواد اولیه مانند فولاد و شمش روند افزیشی خواهد داشت.

بیگلو گفت: در سال گذشته به دلیل اینکه قیمت گذاری نرخ مواد اولیه بر اساس نرخ ارز است، شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه بودیم که این روند درست نیست چرا که محصولات کاملا ایرانی است و باید بر اساس نرخ ریال تعیین قیمت شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون به فکر طراحی طرح جامعی هستیم تا به کمک آن قیمت مواد اولیه کاهش یابد و بتوانند با قیمت مناسب آن را عرضه کنیم که به کمک آن خام فروشی نیز کاهش خواهد یافت علاوه بر این باعث می‌شود قیمت قطعات مدیریت شود حتی این رویه باعث می‌شود شاهد کاهش قیمت خودرو نیز باشیم.

او ادامه داد: مورد بعدی بحث نقدینگی بوده که تابع قیمت گذاری خودرو است. از سال ۹۰ قانون قیمت گذاری دستوری را در پیش داریم که این روش باعث بروز مشکلات نقدینگی می‌شود. ۲ راهکار پیش رو داریم که مبنی بر این است بتوانیم قیمت خودرو را نیز کاهش دهیم.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران ادامه داد: برای از بین بردن مشکلات نقدینگی یکی از راهکار‌ها این است که قیمت خودرو را افزایش دهیم که این امر به هیچ عنوان مدنظر انجمن نیست چرا که ما در تلاش هستیم حتی قیمت خودرو را کاهش دهیم.

به گفته این مقام مسئول، اگر طرح اصلاح قیمت مواد اولیه اجرایی شود باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

بیگلو گفت: با اجرای طرح اصلاح قیمت مواد اولیه، مشکل نقدینگی نیز حل خواهد شد. زمانی زیان می‌دهیم که نقدینگی از دسترس خارج شود که در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان از دسترس خارج شد که به جیب دلالان رفت که می‌توانست کمکی به صنعت خودرو و قطعه سازان کند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تامین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگترین مشکل میز‌های تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

قطعات داخلی هنوز بومی سازی نشده!/ امکان خودکفایی۲۲۱ قطعه در سال ۹۹

همچنین در این زمینه بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان درباره داخلی‌سازی قطعات خودرو، گفت: داخلی‌سازی قطعات خودرو نیازمند عزمی جدی است که اگر هیچ کمکی در این زمینه نشود این پروژه متوقف خواهد شد یا پیشرفت آن بسیار کند خواهد شد.

او بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۲۲۱ قطعه به خودکفایی خواهد رسید که اگر این پروژه اتمام پیدا کند برای خودروسازان در ارزآوری به صرفه‌جویی خواهند رسید. خودکفایی در داخلی‌سازی قطعه فقط برای گروه خودروسازی سایپا حدود هزار و ۲۰۰ صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. هم اکنون با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری و رونق تولید خودروسازان باید بتوانند پرداختی به قطعه‌سازان داشته باشند، اما به دلیل مشکلات نقدینگی برای خودروسازان از عهده پرداخت مطالبات روزمره بر نمی‌آیند.

او گفت: هم اکنون با توجه به اینکه نقدینگی یکی از مشکلات بارز در صنعت خودرو است تمام فعالیت دراین کار را تحت شعاع قرار داده است.

بهنیا درباره قطعات دسته دوم خودرو، گفت: متاسفانه در بازار آشفته زمانی که تقاضا و مشتری وجود دارد عرضه کم می‌شود و با توجه به مشکلات ارزی ممکن است برخی قطعات که مدت‌ها در انبار وجود داشته‌اند در بازار عرضه شود و ممکن است جنس‌های از رده خارج و تاریخ انقضا گذشته در بازار دیده شود که می‌تواند وضعیت بحرانی ایجاد کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به راهکار‌های موجود برای بحران‌های موجود در کشور، گفت: باید ظرفیت تولید داخل به حدی افزایش یابد که توان تامین را داشته باشد که نیازمند نقدینگی است.

او افزود: قطعه سازان با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و اگر تامین نقدینگی شود می‌تواند به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که با تیراژ کمتری قطعه تولید می‌کنند از این رو تولید قطعه کم خواهد شد.

قطعه سازان معتقد هستند که محدودیت ها همچون تحریم، کرونا و نبود ارز مشکلات جدی را برای آنها فراهم کرده است. خروج موقت خودروسازی ها از ورشکستگی با موفقیت به پایان رسیده است، موفقیتی که کارشناسان آن را طولانی نمی دانند و در صورت ادامه سیاست گذاری دستوری بحران مالی را به دنبال خواهد داشت. حال باید دید که در سال ۹۹ چه تصمیماتی برای قیمت گذاری خودرو خواهیم دید، آیا می شود طرح اصلاح قیمت گذاری مواد اولیه اجرایی شود؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۰۶۰۷۰۹:۰۰:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱
واقعا تصور می کنید وقتی بانک مرکزی با همکاری شرکتهای ورشکسته خودرو سازی برای جذب نقدینگی ریالی چاپ شده بورس را چند صد در صد رشد می دهند و قیمت سهام به صورت موهوم چند برابر می شود انوقت قیمت خودرو باید بیاید پایین؟! کلیه شرکتهای بورسی مانند فولاد سازی و پتروشیمی و.. همین هستند. همین است که قیمت محصولات پتروشیمی در دنیا به خاطر کرونا یک سوم شده ولی ارزش سهام شرکتهای پتروشیمی ایران داره چند برابر میشه. هزینه همه این نوسان گیری های بانک مرکزی و این شرکتهای دولتی و نیمه دولتی را مردم باید با قیمت بالا تولید و فروش این شرکتهای ورشکسته بدهند. علی برکت الله
ناشناس۱۴۲۰۶۸۹۱۰:۲۷:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱
ارز الان بیش از 6 ماه است که در دامنه محدود نوسان می نماید ولی کماکان قیمت خودرو روند افزایش خود را بدون توجه به افزایش و یا کاهش نرخ ارز ادامه می دهد.
ناشناس۱۴۲۰۶۹۴۱۰:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱
چرا قیمت میوه ها دو برابر شده ؟چرا مقدار پنیر ها نصف شده؟
ناشناس۱۴۲۰۷۰۸۱۰:۴۵:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱
خیلی عجیبه! وقتی ماست و دوغ با افزایش نرخ ارز گران میشن توقع دارید خودروسازی که یک زنجیره گسترده از صنایع مختلفه قیمتها رو ثابت نگه داره؟؟؟؟
ناشناس۱۴۲۰۷۶۳۱۱:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱
هرچیزی در این مملکت به دلار و قیمت آن وابسته است بغیر از ارزش نیروی کار
ناشناس۱۴۲۰۸۴۶۱۲:۲۲:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱
سئوال مهمتر اینکه: چرا و به چه دلیل نرخ ارز افزایش داره؟؟
سعید۱۴۲۰۹۳۳۱۳:۴۶:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱
چون نظر دولت مساعد است؟
امینی۱۴۲۱۰۵۹۱۵:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱
چرا سایت الف نسبت به کاهش قیمت خودرو و راهکار به مردم اطلاع رسانی کافی نمی کند// والله اینقدر ماشین برای فروش در نمایشگاه هست که کسی خریدار ان نیست
ناشناس۱۴۲۱۰۸۰۱۵:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱
چون خودروی ملی یک دروغ بزرگ است
امید۱۴۲۱۴۱۲۱۹:۵۹:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱
من یک تولید کننده هستم ورق و پلاستیک که تولید خودمان است در بازار پیدا نمیشود حالا شما بگوئید جهش تولید و صادرات جگونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ورق فوق کشش میگم مبارکه بازار سیاه راه انداخته اقای روحانی لطفا جواب بدید اقای توکلی صدای ما به جایی نمی رسد کمک کنید برسد لازم به ذکر است قطعات این مجموعه صادرات هم دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین