المیادین: چرا تصمیم به توقف جنگ یمن برای سعودی‌ها دشوار است

گروه جهان الف،   3990130126

 به عقیده یک کارشناس نظامی لبنانی، توقف جنگ برای دولت سعودی در کنار دستاوردهای محور مقاومت، یک ضربه اساسی به جایگاه این کشور و تصمیمی دشوار برای ریاض است.

به گزارش فارس، با گذشت بیش از پنج سال از آغاز تهاجم ائتلاف سعودی به یمن و علی رغم ارائه پیشنهاد برای توقف درگیری‌ها، اما کماکان حملات ادامه دارد و هیچ تصمیمی برای توقف جنگ از جانب ریاض گرفته نشده است.

«شارل ابی نادر» سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان و کارشناس امور نظامی در وبگاه شبکه المیادین در این خصوص نوشت که پیشنهادات آتش‌بس از جانب عربستان سعودی جدیت و صداقت لازم را ندارند و عمده اهداف ریاض در پس اینگونه پیشنهادات یا سرپوش نهادن بر شکست‌های خود است یا می‌خواهد با خرید زمان نیروهای خود را بازچینی کرده و روحیه آنان را ترمیم کند تا برای عملیات‌های پیش رو آماده باشند.

او تأکید کرد که برای هر کارشناس نظامی و مسائل استراتژیک کاملا واضح و روشن است که ائتلاف سعودی به هیچ وجه قادر به پیروزی در این جنگ نیست و میدان نبردی که عناصر وابسته به ائتلاف در روزهای ابتدایی جنگ در دست داشتند، اکنون به مرور از هم گسیخته و این شبه نظامیان روز به روز متحمل شکست‌های جدید شده‌اند.

این کارشناس نظامی افزود: «سه عملیات اخیر "نصر من الله" در منطقه "نجران" و "البنیان المرصوص" در شهرستان "نهم" و "الحزم" و عملیات "فامکن منهم" در استان "الجوف" و حومه استان "مأرب" به خوبی نشان داد که ائتلاف سعودی تمامی مناطقی که امید داشت یک روز بتواند از طریق آن‌ها عملیات جدیدی آغاز کند، از دست داده است.»

به گفته وی دست‌یابی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک بالستیک و پهپاد‌ها و سامانه‌های ضد هوایی که مورد آخر توانسته آسمان یمن را از حملات جنگنده‌ها تا حدود زیادی محفوظ بدارد؛ یک توسعه استراتژیک در اختیار نیروهای یمنی قرار داده و امکان هرگونه پیروزی را از دشمن سعودی سلب و تمام تلاش‌هایش را بی ثمر کرده است.

«شارل ابی نادر» در ادامه افزود: «در میان این ناتوانی از تحقق هرگونه دستاورد و محال بودن هرگونه تغییری در شرایط میدانی و از سوی دیگر مقاومت کامل سیاسی رهبران صنعاء، گزینه‌ای جز توقف جنگ در برابر مهاجمان به رهبری ریاض باقی نمی‌گذارد و دشمن به جد به دنبال یک راه‌حل است؛ اما چرا دولت سعودی از اتخاذ چنین تصمیمی که چاره‌ای جز آن ندارد، فراری است؟ و باید پرسید تأثیرات پایان دادن به جنگ برای سعودی‌ها چیست؟»

این کارشناس لبنانی در ادامه نوشت که دلایل زیادی در خصوص چرایی ترس عربستان سعودی از توقف جنگ وجود دارد که در ادامه بدان اشاره کرده است.

 

دلیل روانی

عربستان سعودی توقف جنگ را بدون دستیابی به اهداف و نتایج مدنظر خود را یک ضربه روانی و روحی به جایگاه داخلی و منطقه‌ای خود می‌داند؛ چرا که بارها خود را یک کشور تأثیرگذار و مهم در محیط عربی و اسلامی معرفی کرده است و با توقف جنگ بدون دستیابی به اهدافی که در ابتدای جنگ اعلام کرده بود، در جایگاه بسیار دشواری قرار خواهد گرفت.

 

دستاورد یمنی‌ها تا کنون چه بوده است؟

دومین عامل از نظر این کارشناس، به دستاوردهای نیروهای یمنی‌ها باز می‌گردد. به عقیده وی در صورت توقف جنگ آن هم تحت شرایط عادلانه و واقعی و طبق دستاوردهای میدانی و سیاسی، جبهه ملی در صنعاء (ارتش، کمیته‌های مردمی و انصارالله) جایگاه بسیار بالایی در سیاست داخلی یمن به دست خواهند آورد که این مورد نه تنها در جهت منافع آن‌هاست، بلکه به نفع تمامی مردم یمن و از جمله تمامیت ارضی این کشور است.

از این رو یک جبهه قوی سیاسی که دارای استقلال رأی است در یمن شکل گرفته که قادر به مدیریت کشور و بهره‌برداری از ثروت‌های خدادادی برای تمامی مردم این کشور است. این جبهه همچنین قادر است در برابر تمامی کشورها از موضع عزت بایستد و احترام به حاکمیت و منافع یمن را به دست آورد و در نهایت موجب توسعه و بازسازی این کشور شود. بنابراین این موضوع در راستای منافع دولت سعودی نیست. دولتی که همواره در پی تحت سلطه درآوردن یمن بوده است.

دستاورد مقاومت

«شارل ابی نادر» دستاورد دیگر جنگ یمن را برای کل محور مقاومت در منطقه دانست و آن را یکی از عوامل ترس سعودی‌ها از توقف جنگ ذکر کرد.

او در تشریح این مورد گفت که آثار میدانی، سیاسی و استراتژیک جنگ یمن یک سود به تمام معنا برای محور مقاومت است. یمن امروزه با نیروهای ملی خود، یک طرف اساسی در این محور است و با این محور دشمن مشترک و منافع استراتژیک مشترک و علاوه بر آن موضع واحد در قبال رژیم صهیونیستی و آمریکا دارد.

از سوی دیگر توقف جنگ از سوی عربستان سعودی و در سایه دستاوردهای نیروهای یمنی، یک موضوع بسیار مهم برای محور مقاومت است و این محور می‌تواند به سواحل دریای سرخ، باب المندب، خلیج عدن و همچنین ورودی دریای عرب بیش از پیش متمرکز شود و از این رو با جبهه صهیونیستی- آمریکایی که در صدد بیرون راندن محور مقاومت از این مناطق است، مقابله کند. در ادامه جایگاه حکومت یمن در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز تثبیت می‌شود. 

این کارشناس امور نظامی لبنانی در بخش پایانی نوشت: با توجه به مسائل گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که راضی کردن دولت سعودی برای توقف جنگ بسیار دشوار است. چرا که این عقب‌نشینی از جنگ آثار مستقیمی بر عربستان سعودی، امارات، اسرائیل و آمریکا دارد اما با ادامه یافتن شکست‌های نظامی، استراتژیک و سیاسی برای ائتلاف سعودی و افزایش قدرت نیروهای ملی در صنعاء، مهاجمان مجبور به توقف جنگ و به حل و فصل سیاسی بحران قانع خواهند شد. 

***

دولت سعودی در تاریخ ۲۱ فروردین ماه مدعی شد که در پاسخ به درخواست سازمان ملل برای توقف جنگ در شرایط شیوع کرونا، حملات خود به یمن را متوقف می‌کند. اما از ساعات اولیه اعلام آتش‌بس شدت حملات هوایی و زمینی تغییری نکرده است، به گونه‌ای طبق اعلام منابع رسمی یمنی در هفت روز اول آتش‌بس ۲۳۰ حمله هوایی و ۳۲ حمله زمینی به خاک یمن صورت گرفت و بار دیگر نشان داد که دولت سعودی همچنان به ادامه جنگ به امید کسب دستاوردهای میدانی امید دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین